1. Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2024

Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2024

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Odpowiedź na pytanie, jak napisać CV nie jest taka prosta. Na szczęście trafiłeś we właściwe miejsce. Za chwilę dowiesz się, jak podkreślić swoje atuty i jakie sztuczki podczas pisania CV zastosować, by zostawić w tyle konkurencję.

W tym artykule przeczytasz, jak napisać CV do pracy — każdej. Znajdziesz tu też wzór gotowego CV, który bez problemu będziesz mógł wykorzystać do stworzenia własnego dokumentu oraz dobre przykłady dla ponad 50 zawodów. 

Zobacz jak wyglądają profesjonalne szablony CV i wybierz jeden z nich dla siebie. Będziesz mieć pewność, że Twoja aplikacja zawiera wszystko, czego oczekują od niej rekruterzy. 

Stwórz CV teraz

Wzory CV zaprojektowane przez ekspertów kariery pomogą Ci napisać CV dla każdego zawodu i stanowiska. 

Jak napisać CV do pracy — gotowy wzór

Imię i nazwisko

Przedstawiciel handlowy

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

Podsumowanie zawodowe

Jestem przedstawicielem handlowym z ponad 7-letnim doświadczeniem (obecnie Nestle). Na co dzień przygotowuję oferty współpracy oraz aktywnie poszukuję nowych klientów. W 2019 roku pozyskałem aż 14 kluczowych klientów (najlepszy wynik w zespole). W Państwa firmie chciałbym zbudować własny zespół sprzedażowy i dalej rozwijać się w branży spożywczej.

Umiejętności specjalistyczne

  • język angielski — poziom C1/C2
  • bardzo dobra znajomość pakietu MS Office (w tym Excela)
  • znajomość realiów sprzedaży w branży spożywczej
  • prawo jazdy kat. B

Umiejętności miękkie

  • rozwinięte umiejętności negocjacyjne
  • komunikatywność
  • wysoka kultura osobista
  • świetna organizacja pracy
  • samodzielność i odpowiedzialność
  • entuzjastyczne nastawienie do pracy
  • otwartość na nowe rozwiązania i naukę

Doświadczenie

04.2017–obecnie Nestle

Stanowisko: Przedstawiciel handlowy

Obowiązki:

  • wspieranie procesu tworzenia oraz realizacja planów współpracy z kluczowymi klientami w oparciu o strategię sprzedażową
  • pozyskiwanie nowych klientów i realizacja planów sprzedażowych
  • proponowanie nowych rozwiązań i narzędzi, mających na celu usprawnianie działań trade marketingowych
  • współpraca z działem marketingu przy tworzeniu kampanii reklamowych

Sukcesy:

  • pozyskanie 14 kluczowych klientów w 2019 roku (najlepszy wynik w zespole)
  • realizacja planów sprzedażowych na poziomie 95-150%

01.2015–03.2017 Biedronka

Stanowisko: Młodszy sprzedawca / Przedstawiciel handlowy

Obowiązki:

  • poszukiwanie i nawiązywanie współpracy z nowymi klientami z kanału tradycyjnego
  • realizacja wyznaczonych planów sprzedażowych i dystrybucyjnych
  • wsparcie dla stałych klientów

Wykształcenie

2015–2018 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Zarządzanie

Uzyskany tytuł: licencjat

Zainteresowania

Uwielbiam podróżować (szczególnie po Europie Środkowej oraz Wschodniej) i być w ciągłym ruchu. M.in. dlatego wybrałem zawód przedstawiciela handlowego (dobrze radzę sobie z pracą „w trasie” i podróżami służbowymi).

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Wzór to oczywiście nie wszystko. Poniżej znajdziesz wytłumaczenie, jak napisać CV krok po kroku i na co zwrócić uwagę, oraz przykłady każdej sekcji do CV

1. Co warto wiedzieć, zanim zaczniesz pisać curriculum vitae – podział CV

Zanim przejdziemy do szczegółowej odpowiedzi na pytanie, jak napisać CV, musimy omówić trochę podstaw.

Powinieneś podzielić życiorys na części: dane osobowe, podsumowanie zawodowe, doświadczenie, umiejętności, wykształcenie, szkolenia, kursy i certyfikaty oraz zainteresowania. Pogrub nagłówki sekcji CV i wpisz je większą czcionką. Możesz też podkreślić je elementami graficznymi, np. ikonami

Pisząc CV masz jeden cel — zdobyć pracę. Dlatego najważniejszą zasadą tworzenia CV jest dopasowanie go do oferty pracy. Co to znaczy? Przed wysłaniem aplikacji dokładnie przeczytaj, czego wymaga pracodawca, a następnie zastanów się, jak opisać swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe i umiejętności, aby pokazać, że świetnie nadajesz się na dane stanowisko.

Musisz również zdecydować, w jaki sposób najlepiej podkreślić swoje mocne strony. Na samym początku podejmij więc decyzję, jaki format CV będzie odpowiedni. Do wyboru masz:

  • CV chronologiczne — najpopularniejszy typ curriculum vitae, w którym na początku dokumentu wpisuje się doświadczenie i… podaje się je zgodnie z zasadą odwróconej chronologii, czyli najświeższe stanowisko na górze tej sekcji.
  • CV funkcjonalne — nacisk kładzie się przede wszystkim na umiejętności i podaje je przed doświadczeniem. Świetnie sprawdzi się dla osób na początku kariery zawodowej i piszących pierwsze CV.
  • CV mieszane — czyli połączenie dwóch powyższych. 

Nadal nie bardzo wiesz, jak napisać CV? Możesz zatem skorzystać z gotowego szablonu curriculum vitae albo programu do pisania CV. Dzięki temu łatwiej rozplanujesz dokument, a jedyną pracą z Twojej strony będzie uzupełnienie sekcji życiorysu zawodowego.

Jeśli chcesz stworzyć CV ze zdjęciem — zadbaj o to zawczasu i przygotuj odpowiednią profesjonalną biznesową fotografię — nie selfie ani zdjęcie z wakacji. CV bez zdjęcia jest równie dobre, a za granicą — często jedyne akceptowalne. 

Pamiętaj też, że CV to nie tylko treść — dokument, który dostanie pracodawca musi odpowiednio wyglądać i estetycznie się prezentować. Dlatego, jeśli nie masz zdolności graficznych i czasu, postaw na gotowy szablon. 

Możesz również spróbować stworzyć wzór CV w Wordzie albo Google Docs — edytorach tekstowych. To jednak nie najprostszy ani najszybszy sposób. Ten typ programów znacznie utrudnia formatowanie bardziej złożonych dokumentów. 

Podstawy mamy za sobą, ale to dopiero początek. 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jak napisać CV krok po kroku? Wzory sekcji

W poprzedniej części artykułu wymieniliśmy sekcje, które powinny znaleźć się w każdym dobrym curriculum vitae. Teraz po kolei omówimy każdą z nich, tak abyś dokładnie wiedział, jak napisać CV.

1. W CV dodaj cele i podsumowanie zawodowe

Pod danymi osobowymi we wzorze CV powyżej, znajduje się tzw. podsumowanie zawodowe, czyli krótki opis Twoich najważniejszych kwalifikacji, doświadczenia zawodowego i sukcesów Można nazwać je również sekcją CV O mnie lub profilem zawodowym. 

To bardzo ważne — badania wskazują, że rekruterzy spędzają zaledwie kilka sekund na pierwszym przeczytaniu Twojego CV. A dzięki tej sekcji pracodawca od razu pozna Twoje największe atuty. Nie musisz się zbytnio rozpisywać — wystarczy opis długości 4–5 zdań.

Pisząc podsumowanie, dopasuj je do oferty pracy — w pierwszej kolejności opisz w Wpisz do CV te umiejętności, które są związane z wymaganiami w ogłoszeniu. Jeśli np. pracodawca szuka osoby z wyższym wykształceniem, znajomością branży finansowej oraz Excela, to właśnie do tych punktów powinieneś nawiązać.

W podsumowaniu mogą również znaleźć się cele zawodowe. Jak je napisać? Wyjaśnij np. w jakim kierunku chcesz się rozwijać, jakie umiejętności zdobyć i co możesz zrobić dla tej konkretnej firmy.

2. Pisząc curriculum vitae, wymień swoje umiejętności

W nowoczesnym CV absolutnie obowiązkowa jest sekcja z umiejętnościami — i potwierdzają to badania. To najbardziej wydajny sposób, aby pokazać pracodawcy swoje najważniejsze kwalifikacje. 

Wymień przede wszystkim twarde, specjalistyczne kompetencje, np. znajomość języka obcego lub obsługa programu komputerowego. Nie zapomnij również napisać, w jakim stopniu je opanowałeś (np. język angielski — C2, lub JavaScript — zaawansowany).

Przy opisywaniu w CV umiejętności nie zapomnij również o kompetencjach miękkich i zdolnościach interpersonalnych. Eksperci wskazują, że takie kompetencje poprawiają wydajność pracy oraz atmosferę w zespole, o czym doskonale wiedzą pracodawcy i headhunterzy. Uważaj jednak — postaraj się nie wpisywać generycznych umiejętności, które prawdopodobnie wpisuje co drugi kandydat na dane stanowisko.

3. Szczegółowo opisz doświadczenie zawodowe

Jeśli wciąż zadajesz sobie pytanie, jak napisać dobre CV — koniecznie musi znaleźć się w nim sekcja z doświadczeniem. Tworzymy ją zgodnie z zasadą odwróconej chronologii. Na samej górze trzeba podać obecne lub ostatnio zajmowane stanowisko. 

Również w sekcji Doświadczenie zawodowe CV powinno być dopasowane do oferty pracy. Inaczej niż w tradycyjnym życiorysie, staraj się skupić na tych stanowiskach i obowiązkach, które w największym stopniu wiążą się z wymaganiami pracodawcy podanymi w ogłoszeniu. Ponadto jeśli masz bardzo długie doświadczenie, nie wpisuj wszystkich miejsc pracy do CV. Wystarczy, że skupisz się na ostatnich 10 latach swojej kariery.

Oprócz tego, w doświadczeniu w CV podaj nazwy firm, w których pracowałeś i daty zatrudnienia (wraz z miesiącami). Te zasady są absolutnie podstawowe — dotyczą zarówno klasycznego CV, jak i bardziej kreatywnego curriculum vitae. 

Wymień również obowiązki, które wykonywałeś na danym stanowisku oraz koniecznie w CV pochwal się osiągnięciami i sukcesami. Podawaj twarde dane i liczby — np. Podniosłem wydajność zespołu o 10%, dzięki optymalizacji procesu planowania pracy. 

Jak napisać w CV, że nadal pracujesz? Po prostu podaj datę rozpoczęcia współpracy z firmą i dopisz sformułowanie „obecnie” (np. 10.2017–obecnie). Pamiętaj, aby w dacie wpisywać także miesiąc. Jeśli np. podasz okres 2018–2019, pracodawca może podejrzewać, że chcesz coś ukryć, np. fakt, że w danej firmie pracowałeś od grudnia 2018 roku do stycznia 2019 roku, czyli tylko dwa miesiące — a nie pełny rok.

4. Napisz o swoim wykształceniu

Obecnie pracodawcy przywiązują do edukacji znacznie mniejszą wagę. Zazwyczaj wymagają po prostu wykształcenia średniego lub wyższego, czasami kierunkowego. Oczywiście wyjątkiem są zawody, w których musisz mieć określony dyplom — np. w przypadku prawników.

Przygotowując sekcję CV Wykształcenie, nie musisz się zbytnio rozpisywać na temat swojej edukacji. Wpisz tylko lata nauki, nazwę uczelni i wydziału, kierunek swoich studiów oraz uzyskany tytuł. Jeśli nie studiowałeś, opisz liceum, technikum lub szkołę zawodową. Pisanie w CV o podstawówce czy gimnazjum nie ma sensu.

Zastanawiasz się, jak opisać w CV dopiero rozpoczęte, trwające studia? Tak samo, jak w przypadku pracy, w przedziale czasowym dodaj sformułowanie „obecnie” — np. 2018–obecnie. Przy opisie wykształcenia nie musisz podawać miesięcy, wystarczą lata nauki.

5. W CV do pracy opisz swoje zainteresowania

Napisanie w CV o swoich zainteresowaniach to szansa na przyciągnięcie uwagi pracodawcy i wyróżnienie się spośród innych kandydatów. Oczywiście nie jest to obowiązkowy element CV.

Postaraj się pokazać, że Twoje hobby w jakimś stopniu związane jest z pracą, o którą się ubiegasz. Oczywiście w CV nie możesz kłamać — koloryzowanie rzeczywistości zazwyczaj jest weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pisząc tę sekcję formularza CV, po prostu skup się na tych zainteresowaniach i pasjach, które mogą być przydatne z punktu widzenia pracodawcy.

6. Nie zapomnij dodać klauzuli RODO

Na samym dole dokumentu powinieneś umieścić aktualną klauzulę CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych (zgodną z przepisami RODO). Oto przykład poprawnie napisanej klauzuli do CV: 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Aplikujesz do pracy za granicą? Sprawdź, jak brzmi poprawna klauzula CV po angielsku.

Wiesz już, jak napisać CV. Ale mam dla Ciebie jeszcze kilka przydatnych wskazówek.

Chcesz szybko dodać klauzulę do CV? Stwórz CV w kreatorze. Narzędzie samo wstawi aktualną wersję formułki do Twojego CV i umieści ją we właściwym miejscu dokumentu.

Stwórz CV terazkreator cv

3. Jak przygotować dobre curriculum vitae? Porady i wskazówki

CV musi być nie tylko świetnie napisanie — powinno również prezentować się atrakcyjnie. Wygląd CV ma znaczenie — co potwierdzają badania. Nie chodzi jednak o magiczne sztuczki w Photoshopie. Wystarczy, że zadbasz o odpowiednie formatowanie — marginesy i światło, czytelność i przejrzystość dokumentu. 

Nie przesadź też z długością. Idealne CV powinno zmieścić się na jednej stronie A4. Dlaczego? Pracodawcy, którzy dostają setki życiorysów, nie mają czasu przeglądać wielostronicowych dokumentów. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy masz bardzo bogate doświadczenie zawodowe związane z ofertą pracy. W takim przypadku postaraj się zmieścić CV na 2 stronach.

Sprawdź również CV pod kątem błędów — wyeliminuj literówki i inne uchybienia gramatyczne i stylistyczne. Taka prosta pomyłka może przekreślić Twoje szanse — pracodawca od razu pomyśli, że nie przykładasz się do swoich obowiązków. Dodatkowo Twoje CV może okazać się śmieszne. Poza tym pamiętaj, że przed rozmową kwalifikacyjną rekruter być może wydrukuje Twoje CV, toteż unikaj zbyt ciemnych kolorów tła (papier mógłby się marszczyć).

Kiedy Twoje CV będzie już gotowe, zapisz je w formacie PDF. Dlaczego to lepsze od curriculum vitae w DOC lub DOCX? Będziesz miał pewność, że pracodawca zobaczy dokładnie taki dokument, jaki wysłałeś. Nie musisz się martwić, w jakim programie zostanie on wyświetlony. Poza tym we wzorze CV w PDF nikt nie wprowadzi do Twojego dokumentu zmian, co może się zdarzyć w przypadku CV w Wordzie.

Dobry życiorys wygodnie stworzysz w kreatorze CV LiveCareer, gdzie znajdziesz gotowe wzory CV do wypełnienia, w tym wzory CV do wypełnienia bez zdjęcia.

4. Jak napisać CV do pracy w różnych zawodach, branżach i na stanowiskach? Wzory CV na 2024 rok

Chcesz dowiedzieć się, jak napisać CV do pracy na konkretnym stanowisku lub w określonej branży? To świetnie, bo w każdym z artykułów poniżej znajdziesz profesjonalne wzory curriculum vitae dla różnych zawodów. Takie CV za darmo możesz skopiować i dopasować do własnych potrzeb (w tym celu możesz wykorzystać pusty wzór CV do wypełnienia online, darmowe szablony CV lub darmowe kreatory CV w internecie).

Są tam też przykłady CV i wskazówki ekspertów, dzięki którym napiszesz życiorys po polsku zgodnie ze standardami obowiązującymi w 2024 roku. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na pracę, bo napisanie CV będzie tak proste, jak nigdy wcześniej. Oto one:

Nie wiesz, jak powinno wyglądać CV w języku obcym? Koniecznie zajrzyj tutaj:

Masz już gotowe CV? Teraz wyślij je do pracodawcy. Do maila z CV załącz krótki list motywacyjny lub bardziej ogólne podanie o pracę (jeśli aplikujesz do pracy bez ogłoszenia). 

Przeczytaj też, jak napisać CV na telefonie.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

Pisanie CV, szczególnie za pierwszym razem, nie jest łatwe. Dlatego rozumiemy, że możesz mieć wątpliwości i pytania. Możesz je śmiało zadawać w komentarzach pod artykułem!

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

Najczęściej zadawane pytania o pisaniu CV

Jak najłatwiej napisać CV do pracy?

Dobre CV powinno być przede wszystkim dopasowane do konkretnego ogłoszenia. Szukając pracy, wybierz interesujące Cię oferty i dopasuj do nich swój życiorys zawodowy. Ważne jest, aby wpisać do CV te kwalifikacje zawodowe, których wymaga pracodawca — oczywiście, jeśli rzeczywiście możesz się nimi pochwalić i opanowałeś je w zadowalającym stopniu.

Jak napisać CV krok po kroku?

Pisanie CV najlepiej zacząć od przygotowania sekcji z doświadczeniem zawodowym, umiejętnościami (też miękkimi i cechami charakteru) i wykształceniem. Później możesz krótko wspomnieć o swoich zainteresowaniach i dodatkowych informacjach, istotnych z punktu widzenia pracodawcy. Na koniec stwórz podsumowanie zawodowe i zawrzyj w nim najważniejsze atuty z CVte informacje, które od razu przykują uwagę rekrutera i pracodawcy. 

Jak poprawnie napisać CV?

Obecnie bardzo wiele firm korzysta z systemów ATS, które skanują dokumenty w poszukiwaniu najważniejszych informacji o kandydacie. Żeby CV przeszło ten etap procesu rekrutacji, musi być czytelne i przejrzyste. Możesz skorzystać z gotowego wzoru CV czy też profesjonalnego szablonu. Zanim wyślesz CV do pracy, sprawdź je dokładnie — unikaj literówek i innych błędów!

Jak napisać CV ręcznie?

Napisane ręcznie CV to obecnie rzadkość. W większości przypadków życiorys zawodowy najlepiej przygotować na komputerze np. w specjalnej aplikacji. To, w jakim programie napiszesz CV i czy w ogóle chcesz skorzystać z tej możliwości, zależy od Ciebie. Możesz również użyć wzoru CV do pobrania z internetu, co z pewnością przyspieszy i ułatwi pisanie CV.

Co można napisać w CV?


W CV najlepiej wpisać takie informacje, które zaprezentują Cię jako profesjonalistę w tym, co robisz. Rekruter przy pierwszym rzucie oka na dokument powinien zobaczyć, że nadajesz się na stanowisko, na które aplikujesz i masz niezbędne kompetencje zawodowe

Pisanie CV, szczególnie za pierwszym razem, nie jest łatwe. Dlatego rozumiemy, że możesz mieć wątpliwości i pytania. Możesz je śmiało zadawać w komentarzach pod artykułem!

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Jak napisac cv

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.62  (105 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: