Jak napisać CV? Wzór i wskazówki jak napisać dobre CV do pracy

Jak napisać CV? Wzór i wskazówki jak napisać dobre CV do pracy

Zastanawiasz się, jak napisać dobre CV, które przyciągnie wzrok pracodawcy i zapewni Ci zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną? Nie wiesz, jakie wymogi musisz spełnić i na które elementy pracodawcy zwracają największą uwagę?

 

Trafiłeś we właściwe miejsce. Za chwilę dowiesz się, jak opisać w CV swoje największe atuty i jakie sztuczki zastosować, aby zostawić w tyle konkurencję. Najpierw pokażemy Ci wzór gotowego CV, a następnie omówimy jego poszczególne elementy.

 

Jak napisać CV do pracy — gotowy wzór do wykorzystania

 

Imię i nazwisko

Przedstawiciel handlowy

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

 

Podsumowanie zawodowe

 

Jestem przedstawicielem handlowym z ponad 3-letnim doświadczeniem (obecnie Nestle). Na co dzień przygotowuję oferty współpracy oraz aktywnie poszukuję nowych klientów. W 2018 roku udało mi się pozyskać aż 14 kluczowych klientów (najlepszy wynik w zespole). W Państwa firmie chciałbym zbudować własny zespół sprzedażowy i dalej rozwijać się w branży spożywczej.

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • język angielski — poziom C1/C2
  • bardzo dobra znajomość pakietu Office (w tym Excela)
  • znajomość realiów sprzedaży w branży spożywczej
  • prawo jazdy kat. B

 

Umiejętności miękkie

 

  • rozwinięte umiejętności negocjacyjne, wysoka kultura osobista i komunikatywność
  • świetna organizacja pracy, samodzielność i odpowiedzialność
  • entuzjastyczne nastawienie do pracy, otwartość na nowe rozwiązania i naukę

 

Doświadczenie

 

04.2017–obecnie Nestle

Stanowisko: Przedstawiciel handlowy

 

Obowiązki:

  • wspieranie procesu tworzenia oraz realizacja planów współpracy z kluczowymi klientami w oparciu o strategię sprzedażową
  • pozyskiwanie nowych klientów i realizacja planów sprzedażowych
  • proponowanie nowych rozwiązań i narzędzi, mających na celu usprawnianie działań trade marketingowych
  • współpraca z działem marketingu przy tworzeniu kampanii reklamowych

 

Sukcesy:

  • pozyskanie 14 kluczowych klientów 2018 roku (najlepszy wynik w zespole)
  • realizacja planów sprzedażowych na poziomie 95-150%

 

01.2015–03.2017 Biedronka

Stanowisko: Młodszy sprzedawca / Przedstawiciel handlowy

 

Obowiązki:

  • poszukiwanie i nawiązywanie współpracy z nowymi klientami z kanału tradycyjnego
  • realizacja wyznaczonych planów sprzedażowych i dystrybucyjnych
  • wsparcie dla stałych klientów

 

Wykształcenie

 

2015–2018 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Zarządzanie

Uzyskany tytuł licencjata

 

Zainteresowania

 

Uwielbiam podróżować (szczególnie po Europie Środkowej oraz Wschodniej) i być w ciągłym ruchu. M.in. dlatego wybrałem zawód przedstawiciela handlowego (dobrze radzę sobie z pracą „w trasie” i podróżami służbowymi).

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

Teraz dowiesz się, jak napisać skuteczne CV krok po kroku:

 

1. Zacznij pisanie curriculum vitae od danych personalnych i kontakowych

 

Pisanie CV zacznij od podania swoich danych. Oprócz imienia i nazwiska dodaj nagłówek z nazwą Twojego obecnego stanowiska (lub np. wyuczonego zawodu). Oczywiście najlepiej, żeby było ono związane z tematyką oferty pracy, która Cię interesuje.

 

W sekcji CV z danymi kontaktowymi musisz podać numer telefonu (najlepiej komórkowego) i adres e-mail. Unikaj śmiesznych, prywatnych adresów. Najlepiej żeby mail zawierał tylko Twoje imię i nazwisko. 

 

Dodatkowo możesz dodać link do swojego profilu na LinkedIn, ponieważ większość rekruterów właśnie tam szuka i sprawdza kandydatów. W ten sposób zwiększysz też swoją wiarygodność jako profesjonalisty. 

 

Pamiętaj, że w życiorysie nie musisz podawać płci, stanu cywilnego czy też adresu zamieszkania, chyba że pracodawca wyraźnie podał taki wymóg w ogłoszeniu, na które aplikujesz.

 

2. Dodaj w CV podsumowanie i cele zawodowe

 

W naszym przykładzie jak napisać życiorys dodaliśmy wzór tzw. podsumowania zawodowego. Co to jest? Podsumowanie to krótki opis Twoich najważniejszych kwalifikacji, doświadczenia zawodowego, sukcesów i kluczowych umiejętności.

 

Dzięki tej sekcji, pracodawca od razu pozna Twoje największe atuty, bez konieczności czytania całego życiorysu. Nie musisz się zbytnio rozpisywać — wystarczy opis długości 4–5 zdań.

 

O czym napisać w podsumowaniu? Przede wszystkim pamiętaj, aby dopasować je do oferty pracy — w pierwszej kolejności opisz te kwalifikacje, które są związane z wymaganiami w ogłoszeniu. Jeśli np. pracodawca szuka osoby z wyższym wykształceniem, znajomością branży finansowej oraz Excela, to właśnie do tych punktów powinieneś nawiązać.

 

W podsumowaniu powinny również znaleźć się cele zawodowe. Jak je napisać? Wyjaśnij np. dlaczego zainteresowała Cię własnie ta oferta, w jakim kierunku chcesz się rozwijać w nowej firmie i jakie kompetencje do niej wniesiesz.

 

Podsumowanie zawodowe najlepiej przygotować pod koniec pisania CV. Po prostu w tym momencie będziesz już doskonale wiedział, które kompetencje i osiągnięcia warto wyróżnić i jak zachęcić pracodawcę do zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną właśnie Ciebie.

 

3. Na górze CV skup się na umiejętnościach i wyróżnij ważne kompetencje

 

Opis umiejętności to druga najważniejsza sekcja interesującego CV — zaraz po podsumowaniu zawodowym. Skup się w niej przede wszystkim na twardych, specjalistycznych kompetencjach, które pracodawca może sprawdzić, np. znajomość języka obcego lub obsługa programu komputerowego. Podaj również swój poziom zaawansowania, np. język angielski — poziom C1/C2.

 

Jeśli chodzi o tzw. umiejętności miękkie, wpisuj w curriculum vitae tylko te, o których pracodawca wspomina w ogłoszeniu. Jeśli wpiszesz w tej sekcji takie ogólne kompetencje jak „pracowitość”, w żaden sposób nie wyróżnisz się na tle innych kandydatów.

 

4. Opisz swoje doświadczenie zawodowe w punktach

 

W tym przypadku również obowiązuje zasada dopasowania CV do oferty pracy. Staraj się skupić na tych stanowiskach i obowiązkach, które w największym stopniu wiążą się z wymaganiami pracodawcy podanymi w ogłoszeniu.

 

Miejsca pracy najlepiej opisywać w CV stosując zasadę tzw. odwróconej chronologii. Co to znaczy? Na górze curriculum vitae powinna się znaleźć Twoja obecna lub ostatnia firma, a na dole te miejsca, w których pracowałeś np. 5 lat temu.

 

Jak napisać w CV że nadal pracujesz? Po prostu podaj datę rozpoczęcia współpracy z firmą i dopisz sformułowanie „obecnie” (np. 10.2017–obecnie). Pamiętaj, aby w dacie wpisywać także miesiąc. Jeśli np. podasz okres 2018–2019, pracodawca może podejrzewać, że chcesz coś ukryć, np. fakt, że w danej firmie pracowałeś tylko od grudnia 2018 roku do stycznia 2019 roku, czyli tylko dwa miesiące — a nie pełny rok.

 

Opisując w CV swoje doświadczenie powinieneś podać nazwę firmy, okres zatrudnienia, nazwę stanowiska, listę wykonywanych obowiązków (koniecznie w punktach) oraz największe sukcesy. Zadania możesz podzielić np. na „Główne obowiązki” i „Dodatkowe obowiązki”.

 

Staraj się być konkretny i szczegółowy. Pochwal się liczbami, nazwami firm, dla których wykonywałeś projekty czy też nazwami narzędzi oraz metod, z których korzystałeś. Pracodawca powinien móc zweryfikować te informacje. Wpisanie w CV np. „rozmowy z klientami” nie ma sensu — coś takiego może wymienić każdy kandydat. 

 

5. Stwórz w CV krótką sekcję z opisem wykształcenia

 

Obecnie pracodawcy przywiązują do edukacji znacznie mniejszą wagę. Zazwyczaj wymagają po prostu wykształcenia średniego lub wyższego, czasami kierunkowego. Oczywiście wyjątkiem są zawody, w których musisz mieć określony dyplom — np. w przypadku prawników.

 

Pisząc tę sekcję CV, nie musisz się zbytnio rozpisywać na temat swojej edukacji. Wystarczy podanie lat nauki, nazwy uczelni i wydziału, kierunku studiów oraz uzyskanego tytułu. Jeśli nie studiowałeś, opisz liceum lub np. szkołę zawodową.

 

Zastanawiasz się, jak opisać w CV dopiero rozpoczęte, trwające studia? Tak samo jak w przypadku pracy, w przedziale czasowym dodaj sformułowanie „obecnie” — np. 2018–obecnie. Przy opisie wykształcenia nie musisz podawać miesięcy, wystarczą lata nauki.

 

6. Dodaj do CV zainteresowania — one też mają znaczenie

 

Opis zainteresowań w życiorysie to szansa, abyś wyróżnił się na tle innych kandydatów, pokazał swoją „ludzką” twarz, dał się zapamiętać. I udowodnił, że praca nie będzie dla Ciebie tylko przykrym obowiązkiem, ale również przyjemnością.

 

Opisując zainteresowania postaraj się pokazać, że są one w jakimś stopniu związane z pracą, o którą się ubiegasz. Pracodawcy uwielbiają pracowników-pasjonatów. Oczywiście nie możesz kłamać — koloryzowanie rzeczywistości zazwyczaj jest weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pisząc tę sekcję CV po prostu skup się na tych zainteresowaniach i pasjach, które mogą być przydatne z punktu widzenia pracodawcy.

 

7. Gotowe CV zakończ poprawną klauzulą i sprawdź długość dokumentu

 

Na samym dole CV powinieneś umieścić aktualną klauzulę ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych (zgodną z przepisami RODO). Może ona brzmieć w ten sposób: 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

Pamiętaj, aby nie przesadzić z długością dokumentu. Idealne CV powinno zmieścić się na jednej stronie A4. Dlaczego? Pracodawcy, którzy dostają setki życiorysów, nie mają czasu przeglądać wielostronicowych dokumentów. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy masz bardzo bogate doświadczenie zawodowe związane z ofertą pracy. W takim przypadku postaraj się zmieścić na 2 stronach.

 

8. Zapisz CV w najbardziej profesjonalnym formacie. Dlaczego PDF jest lepszy od DOC?

 

Kiedy Twoje CV będzie już gotowe, zapisz je w formacie PDF. Dlaczego jest on lepszy od DOC lub DOCX? Ponieważ będziesz miał pewność, że pracodawca zobaczy dokładnie taki dokument, jaki wysłałeś. Nie musisz się martwić, w jakim programie zostanie on wyświetlony. Poza tym nikt nie wprowadzi do Twojego CV zmian, co może się zdarzyć w przypadku dokumentu w Word.

 

Już wiesz, jak napisać CV, które pomoże Ci zdobyć zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Pamiętaj jednak, że oprócz treści, ważny jest także wygląd dokumentu. Bardzo istotne są powiększone nagłówki — dzięki nim pracodawca od razu znajdzie w CV najważniejsze informacje. Zadbaj także o estetyczne formatowanie, odstępy między wierszami, stosuj pogrubienia i punktory. Takie CV wygodnie stworzysz w kreatorze LiveCareer.

 

Na koniec upewnij się, że w treści CV nie ma literówek i błędów. Taka prosta pomyłka może przekreślić Twoje szanse — pracodawca od razu pomyśli, że nie przykładasz się do swoich obowiązków.

 

Pisanie CV, szczególnie za pierwszym razem, nie jest łatwe. Dlatego rozumiemy, że możesz mieć wątpliwości i pytania. Możesz je śmiało zadawać w komentarzach pod artykułem!

Oceń ten artykuł
Średnia: 5 (6 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Redakcja serwisu LiveCareer
Redakcja serwisu LiveCareer

O autorze

Zespół LiveCareer od 2005 roku oferuje światowej klasy kreator CV i inne profesjonalne narzędzia, które pomogły już ponad 10 milionom osób na całym świecie zdobyć pracę. W poradnikach dzielimy się ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami, dzięki którym napiszesz skuteczne CV i list motywacyjny — i zdobędziesz lepszą pracę.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo