Umiejętności miękkie, twarde i interpersonalne. Co to za kompetencje?

Umiejętności miękkie, twarde i interpersonalne. Co to za kompetencje?

Do niedawna pracodawcy postrzegali umiejętności miękkie i interpersonalne jako znacznie mniej istotne niż twarde kompetencje. Jednak z badań wynika, że to podejście szybko się zmienia. 

 

Okazuje się bowiem, że w przeciwieństwie do kompetencji specjalistycznych, umiejętności miękkie znacznie trudniej wyćwiczyć. A w wielu przypadkach to właśnie one decydują o sukcesie zawodowym.

 

Za chwilę dowiesz się, czym tak właściwie różnią się kompetencje miękkie i twarde, poznasz ich przykłady, zobaczysz, jak je rozwijać, a także jak opisać je w CV.

 

1. Umiejętności miękkie, twarde i interpersonalne — co to?

 

Na początek uporządkujmy sobie definicje różnego rodzaju kompetencji:

 

Umiejętności twarde — definicja

 

Umiejętności twarde to kompetencje specjalistyczne, wiedza merytoryczna z określonej dziedziny lub branży, a także wszelkie umiejętności praktyczne. Łatwo je ocenić i zweryfikować. Do umiejętności twardych zalicza się np. znajomość języka angielskiego, obsługa programu Excel lub prawo jazdy kat. B.

 

Umiejętności miękkie — definicja

 

Umiejętności miękkie to z kolei dużo trudniejsze do zmierzenia zdolności związane z osobowością człowieka. Często dzieli się je na kompetencje osobiste (np. radzenie sobie ze stresem, zarządzanie swoim czasem, inteligencja emocjonalna) oraz umiejętności interpersonalne (np. zdolność perswazji, motywowania innych, pracy zespołowej).

 

Umiejętności interpersonalne — definicja

 

Umiejętności interpersonalne zaliczają się do grupy kompetencji miękkich i często są określane jako „umiejętności społeczne” czyli takie, które wykorzystujemy w relacjach innymi ludźmi. Są one przydatne m.in. do nawiązywania i podtrzymywania relacji czy też osiągania oczekiwanych rezultatów w kontaktach z innymi osobami. Do umiejętności interpersonalnych zaliczają się np. kompetencje negocjacyjne, rozwiązywanie konfliktów, wywieranie wpływu czy też praca zespołowa.

 

Umiejętności twarde są niezbędne, aby wykonywać dany zawód, jednak znacznie łatwiej je wytrenować. Z kolei kompetencje miękkie (w tym interpersonalne) wyćwiczyć znacznie trudniej — są jednak uniwersalne, przydają się w każdym zawodzie i generalnie ułatwiają funkcjonowanie w społeczeństwie.

 

2. Przykłady kompetencji miękkich (w tym interpersonalnych) i twardych — lista

 

Wciąż zastanawiasz się, o jakie umiejętności dokładnie chodzi i czym różnią się kompetencje miękkie i twarde? Najlepiej zobaczyć to na konkretnych przykładach — poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie ich listę.

 

Umiejętności miękkie — przykłady:

 

  • radzenie sobie ze stresem i presją czasu
  • organizacja pracy i zarządzanie własnym czasem
  • inteligencja emocjonalna
  • asertywność
  • kreatywność
  • logiczne i analityczne myślenie
  • wysoka kultura osobista
  • chęć rozwoju
  • radzenie sobie z krytyką
  • skupienie na celu i nastawienie na realizację zadań
  • przystosowywanie się do zmieniającego się środowiska
  • słowność, niezawodność i uczciwość
  • pozytywne nastawienie
  • zdolności przywódcze
  • otwartość na nowe rozwiązania
  • zaangażowanie

 

Umiejętności interpersonalne — przykłady:

 

  • motywowanie innych do pracy
  • praca w zespole
  • nawiązywanie kontaktu z innymi ludźmi
  • rozwiązywanie konfliktów
  • autoprezentacja
  • wywieranie wpływu na innych
  • zdolności negocjacyjne
  • podtrzymywanie pozytywnych relacji z ludźmi
  • formułowanie zrozumiałych wypowiedzi
  • adaptacja społeczna

 

Umiejętności twarde — przykłady:

 

  • znajomość języka angielskiego (poziom B2/C1)
  • prawo jazdy kat. B
  • obsługa komputera i urządzeń biurowych
  • znajomość pakietu MS Office
  • prowadzenie profili w social media
  • znajomość branży finansowej
  • obróbka graficzna zdjęć
  • ukończony kurs rysunku technicznego
  • przygotowywanie raportów finansowych
  • znajomość zasad SEO

 

Jak już wspomnieliśmy, umiejętności twarde są niezbędne do wykonywania konkretnej pracy. Doskonale wiesz, że nie zostaniesz tłumaczem, jeśli nie znasz biegle danego języka. Jednak jak jest z kompetencjami miękkimi? 

 

W tym przypadku sprawa jest mniej oczywista. Dlatego w następnej sekcji zdradzimy Ci, które umiejętności miękkie i interpersonalne są najważniejsze dla pracodawców.

 

3. Poznaj umiejętności interpersonalne i miękkie istotne dla pracodawców

 

Oxbridge Academy zwraca uwagę na to, że obecnie umiejętności miękkie są ważne jak nigdy wcześniej. Przede wszystkim dlatego, że pracodawcy zauważyli, że kompetencje miękkie znaczą bardzo niewiele, jeśli nie są podparte zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi. 

 

Autorzy analizy podkreślają, że współcześnie większość osób pracuje w dużych zespołach i muszą umieć się w nich odnaleźć. Dodatkowo klienci wymagają wysoko rozwiniętych kompetencji miękkich. Badanie sugeruje, że w niedalekiej przyszłości w związku z rozwojem sztucznej inteligencji oraz automatyzacją pracy umiejętności miękkie staną się absolutnie kluczowe.

 

Kwestii umiejętności miękkich w pracy przyjrzał się także LinkedIn. Z przygotowanego przez serwis raportu wynika, że aż 92% rekruterów postrzega kompetencje miękkie jako równie ważne lub istotniejsze od umiejętności twardych.

 

A więc które umiejętności miękkie są najważniejsze dla pracodawców? Serwis conovercompany.com wskazuje przede wszystkim na pozytywne nastawienie, zdolności komunikacyjne, planowanie i zorganizowanie, myślenie krytyczne, kompetencje interpersonalne i zespołowość.

 

Ponadto eksperci wskazują także na:

  • elastyczność
  • umiejętność rozwiązywania problemów
  • akceptowanie opinii i konstruktywnej krytyki
  • pewność siebie
  • kreatywność
  • umiejętność dostosowania się do sytuacji (np. w razie wystąpienia niespodziewanych okoliczności)
  • zdolności przywódcze.

 

Umiejętności miękkie i interpersonalne są w dużej mierze związane (a nawet często się pokrywają) z cechami charakteru i osobowości. Które z nich są kluczowe dla pracodawców? W badaniu Business at OECD (BIAC) „Character Qualities for the Workplace” pracodawcy wskazują przede wszystkim na ciekawość, odwagę, elastyczność, moralność i zdolności przywódcze. Aż 80% respondentów uważa, że cechy charakteru pracowników będą dla firm coraz ważniejsze.

 

4. Czy umiejętności miękkie można wyćwiczyć?

 

W internecie znajdziesz wiele ofert szkoleń i meetupów, na których możesz rozwijać swoje kompetencje miękkie. Staraj się wybierać te kursy, które prowadzą profesjonalni trenerzy, psychologowie oraz psychoterapeuci. Sprawdź również oceny i opinie o szkoleniach w Google i na Facebooku. Tego typu kursy i treningi” zazwyczaj odbywają się w grupach i polegają na odgrywaniu różnego rodzaju scenek „z życia”. 

 

Jednak kompetencje miękkie możesz ćwiczyć również na własną rękę. W jaki sposób? Ćwiczenia mogą polegać np. na kontrolowaniu swojej mowy ciała, bardziej uważnym słuchaniu i obserwowaniu rozmówcy, czy też próbie spojrzenia na problem z jego perspektywy.

 

Warto również spróbować wyjść z inicjatywą — staraj się pomagać osobom, które wyraźnie nie radzą sobie z obowiązkami, sugeruj własne rozwiązania, zgłaszaj się do projektów. Jeśli zarządzasz zespołem — nie rozkazuj, tylko proponuj sposoby wykonania zadań.

 

Postaraj się również lepiej poznać siebie. Dlaczego w określonych sytuacjach się stresujesz? Kiedy wpadasz w złość? Dlaczego odkładasz jakieś zadania na później? Może Ci w tym pomóc konsultacja z psychologiem lub psychoterapeutą.

 

5. Jak wpisać umiejętności miękkie i twarde do CV?

 

Przede wszystkim pamiętaj, aby najważniejsze umiejętności wyróżnić na 1. stronie CV. Pracodawcy, którzy dostają nawet setki życiorysów, rzadko docierają do następnej strony. Opis kluczowych kompetencji twardych i miękkich najlepiej dodać w CV zaraz po podsumowaniu zawodowym.

 

Postaraj się też w jak największym stopniu dopasować opis umiejętności do oferty pracy. Jak to zrobić? Dokładnie przejrzyj wymagania podane w ogłoszeniu i w pierwszej kolejności wymień te kompetencje, które są z nimi związane i mogą być interesujące z punktu widzenia pracodawcy. Na liście umiejętności najpierw wypisz kompetencje twarde, specjalistyczne, a następnie miękkie — osobiste i interpersonalne. Oto przykład:

Umiejętności miękkie i twarde w CV — przykład

 

Umiejętności twarde:

  • język angielski — poziom C1
  • Excel, Word, PowerPoint — poziom zaawansowany
  • Google Analytics — poziom średniozaawansowany
  • podstawowa wiedza z zakresu SEO

 

Umiejętności miękkie:

  • pozytywne nastawienie do pracy
  • łatwość w nawiązywaniu przyjacielskich relacji
  • duża chęć nauki i otwartość na nowe metody pracy

 

Pamiętaj, aby być jak najbardziej konkretnym i szczegółowym. Jeśli napiszesz, że jesteś „pracowity”, pracodawca nie będzie w stanie tego sprawdzić na etapie rekrutacji. Poza tym taką kompetencję może wpisać do CV niemal każdy kandydat. 

 

Zamiast „zarządzanie ludźmi” napisz „zarządzanie 5-osobowym zespołem”, a umiejętność „odporność na stres” zmień na „realizowanie projektów pod presją czasu”. Przy opisie kompetencji twardych koniecznie podaj swój poziom zaawansowania, np. „język niemiecki — poziom C1/C2” lub „SAP — poziom zaawansowany”. 

 

Uważaj tylko, aby nie koloryzować i nie naciągać rzeczywistości. Nie podawaj umiejętności, których nie masz, ani nie zawyżaj poziomu tych, które opisałeś. Kłamstwa w CV zazwyczaj szybko zostają zweryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Ćwiczenie umiejętności miękkich, podobnie jak kształtowanie własnego charakteru, nie należy do łatwych. Warto jednak skupić się na ich rozwoju, ponieważ ten rodzaj kompetencji odgrywa coraz większą rolę na rynku pracy. A dodatkowo jest przydatny także w życiu codziennym.

 

Jak już wiesz, temat umiejętności miękkich i interpersonalnych jest dosyć szeroki i podlega różnym interpretacjom. Jeśli chcesz o nim podyskutować, możesz zostawić swój komentarz pod artykułem.

Oceń ten artykuł
Średnia: 5 (2 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Redakcja serwisu LiveCareer
Redakcja serwisu LiveCareer

O autorze

Zespół LiveCareer od 2005 roku oferuje światowej klasy kreator CV i inne profesjonalne narzędzia, które pomogły już ponad 10 milionom osób na całym świecie zdobyć pracę. W poradnikach dzielimy się ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami, dzięki którym napiszesz skuteczne CV i list motywacyjny — i zdobędziesz lepszą pracę.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo