1. Jak powinno wyglądać CV i co zawierać? 10 wzorów CV na 2024

Jak powinno wyglądać CV i co zawierać? 10 wzorów CV na 2024

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

CV ma jeden główny cel — przekonać rekrutera do Twojej kandydatury. Żeby to się udało, CV powinno zawierać najważniejsze informacje o Twoim doświadczeniu i umiejętnościach, i wyglądać profesjonalnie — czyli estetycznie i zgodnie ze standardami rekrutacji w 2024 roku.

W tym artykule zobaczysz wzór prawidłowego CV do skopiowania oraz 10 profesjonalnie wyglądających CV szablonów do wypełnienia i pobrania online. Dowiesz się też, co powinno zawierać CV, dlaczego akurat takie informacje są istotne, i co decyduje o skuteczności Twoich dokumentów aplikacyjnych, gdy już trafią do skrzynki mailowej rekrutera.

Profesjonalny życiorys łatwo stworzysz w naszym kreatorze na jednym z 20+ atrakcyjnych szablonów do CV. Znajdziesz tam również gotowe zdania do wstawienia i wskazówki ekspertów.

Stwórz CV teraz

Znajdź też profesjonalny wzór CV do pracy dla swojego zawodu i pobierz go w PDF lub DOC.

Jak powinno wyglądać CV — wzór na 2024 rok

Józef Dolny

Pracownik biurowy

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

Podsumowanie zawodowe

Od 3 lat pracuję jako pracownik biurowy w dużej firmie z branży finansowej. Na co dzień zajmuję się wszystkim, co związane z prawidłowym obiegiem dokumentów w firmie. Dzięki mojej pracy i inicjatywie stworzyłem system katalogowania papierów firmowych, który usprawnił działanie 3 działów. W Państwa firmie chciałbym podjąć kolejne wyzwania. 

Umiejętności specjalistyczne

  • język angielski — poziom B2
  • dobra znajomość pakietu Office (w tym Excela)
  • znajomość podstawowych zagadnień z zakresu księgowości
  • obsługa urządzeń biurowych

Umiejętności miękkie

  • bardzo dobra organizacja czasu pracy
  • umiejętność pracy w zespole
  • dyspozycyjność
  • samodzielność
  • dokładność, skrupulatność

Doświadczenie 

04.2017–obecnie Firma Biuro

Stanowisko: pracownik biurowy

  • obsługa zgłoszeń reklamacyjnych klientów
  • kontrola rozliczeń z kontrahentami
  • przygotowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej
  • archiwizowanie dokumentów
  • tworzenie pism
  • przygotowywanie ofert dla klientów
  • fakturowanie, przygotowywanie analiz, raportów

Wykształcenie

2012–2015 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Administracja

Uzyskany tytuł licencjata

Zainteresowania

W wolnym czasie zbieram płyty winylowe. Moja kolekcja liczy już ponad 400 tytułów. Czerpię przyjemność nie tylko z odtwarzania ulubionych albumów, lecz także z katalogowania ich i uzupełniania zbiorów o nowe pozycje, które wyszukuję zarówno na giełdach płytowych, jak i w Internecie. 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Teraz dowiesz się, co powinno zawierać CV i stworzysz profesjonalny dokument dla siebie.

1. Co powinno zawierać CV?

Profesjonalne CV powinno zawierać 7 standardowych sekcji. Oczywiście w swoim CV możesz wpisać również aktywność dodatkową, np. kursy w CV, ale jeśli pominiesz podstawowe elementy curriculum vitae, Twój dokument może zostać odrzucony przez rekrutera. 

CV powinno zawierać następujące sekcje:

  • Dane kontaktowe (nie ma sensu wpisywać stanu cywilnego)
  • Podsumowanie zawodowe (nazywane też sekcją CV O mnie)
  • Umiejętności
  • Doświadczenie
  • Wykształcenie
  • Zainteresowania
  • Klauzula CV 

Taki układ elemetów CV pozwoli rekruterowi szybko „wyłowić” z Twojego życiorysu najważniejsze informacje. Warto wiedzieć, że HR managerzy średnio spędzają na czytaniu dokumentów aplikacyjnych zaledwie 7 sekund, więc dobre rozplanowanie dokumentu i wiedza, co wpisujemy w CV są szalenie istotne.

Wiesz, już co powinno zawierać CV w 2024 r. Teraz pokażę Ci, jak powinna wyglądać każda z sekcji curriculum vitae i jak je napisać, żeby jak najlepiej podkreślić w CV swoje atuty i dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

Sekcja Dane kontaktowe w CV — jak wygląda i co zawiera?

Pisanie CV zacznij od podania swoich danych kontaktowych. Ta sekcja CV powinna zawierać Twoje imię i nazwisko, a także stanowisko lub tytuł zawodowy — który powinien jak najściślej odpowiadać opisowi z oferty pracy. W tej sekcji wpisz również swój numer telefonu, adres e-mail i, jeśli posiadasz, link do profilu na LinkedIn.

Dane osobowe umieść w nagłówku CV — w lewym lub prawym górnym rogu — tak, jak we wzorze u góry artykułu.

Podsumowanie zawodowe w CV — jak powinno wyglądać?

Podsumowanie zawodowe w CV to krótki opis Twoich kluczowych umiejętności, doświadczeń zawodowych i osiągnięć. Pisze się je po to, aby czytający dokument mógł szybko zapoznać się z najważniejszymi informacjami o Tobie — i dlatego najczęściej umieszcza się je na samej górze dokumentu, tuż pod danymi kontaktowymi.

Jak powinno wyglądać podsumowanie zawodowe w CV? Wystarczą 3-4 krótkie zdania. Napisz je pod koniec przygotowywania życiorysu. Wtedy będziesz wiedział, jakie informacje warto zamieścić w podsumowaniu.

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

Umiejętności w CV — co powinna zawierać ta sekcja?

W sekcji umiejętności w CV powinieneś wpisać swoje najważniejsze kompetencje. Pamiętaj, żeby dopasować je do oferty pracy — dokładnie przeczytaj ogłoszenie i, jeśli posiadasz wymagane kwalifikacje — koniecznie umieść je w swoim życiorysie zawodowym.

Jak powinny wyglądać umiejętności w CV? Po pierwsze podziel je na kompetencje miękkie i twarde. W tych pierwszych nie zapomnij wymienić swoich, istotnych z punktu widzenia pracodawcy, cech charakteru i umiejętności interpersonalnych, a w drugich poziomu znajomości języków oraz programów. Po drugie — stosuj wypunktowania. Dzięki nim Twój dokument będzie estetyczny i przejrzysty.

Doświadczenie w CV — jak wygląda?

Pisząc o doświadczeniu w CV, nie możesz pominąć takich informacji jak lata pracy, nazwa firmy, stanowisko i wykonywane obowiązki. Pamiętaj o stosowaniu zasady odwróconej chronologii CV: najwyżej umieść ostatnie miejsce pracy, a niżej — kolejno firmy, w których byłeś zatrudniony wcześniej.

Jak powinno wyglądać doświadczenie w CV? Podziel tę sekcję na obowiązki, dodatkowe obowiązki i osiągnięcia, i wypisz je w punktach. Bądź konkretny i również postaraj się dopasować treść do oferty, na którą aplikujesz.

I jeszcze jedna uwaga: jeśli masz długie, ponad 10-letnie doświadczenie w danej branży, nie musisz uwzględniać w CV każdego miejsca pracy. W takiej sytuacji lepiej wybrać stanowiska ściśle związane z Twoim zawodem. Ale jeśli dopiero rozpoczynasz karierę, powinieneś wpisać nawet krótkie okresy pracy do CV, a także działalność dodatkową (np. staż lub wolontariat).

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

Co powinno zawierać Wykształcenie w CV?

To proste. Wystarczy, że w sekcji Wykształcenie w CV wpiszesz ostatni etap swojej edukacji. Podaj nazwę szkoły lub uniwersytetu, który skończyłeś, lata uczęszczania i uzyskany stopień naukowy lub tytuł zawodowy. A jeśli masz długie doświadczenie zawodowe, możesz przygotować CV bez edukacji.

Zainteresowania w CV — jak powinny wyglądać?

Zainteresowania w CV nie są najważniejszą sekcją, ale mimo to w życiorysie zawodowym warto krótko je opisać. Wystarczy 1-2 zdania, w których napiszesz o swoim hobby, pokazując swoją osobowość i potwierdzając umiejętności.

Jak powinna wyglądać klauzula CV po RODO?

Każde curriculum vitae musi zawierać aktualną klauzulę CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Bez niej nie będziesz mógł wziąć udziału w rekrutacji — bo pracodawca nie będzie miał prawa przetwarzać Twoich danych osobowych.

A jeśli piszesz CV po angielsku, najpierw sprawdź, jak brzmi klauzula CV w tym języku i czy na pewno jest wymagana w danym kraju.

Chcesz szybko dodać klauzulę do CV? Stwórz CV w kreatorze. Narzędzie samo wstawi aktualną wersję formułki do Twojego CV i umieści ją we właściwym miejscu dokumentu.

Stwórz CV terazkreator cv

Już wiesz, co powinno zawierać CV i jak napisać jego poszczególne sekcje. Teraz pokażę Ci, jak CV powinno wyglądać. Na początek zobacz 10 przykładowych szablonów.

2. Jak powinno wyglądać CV? 10 profesjonalnych wzorów

Badania pokazują, że estetyczne dokumenty aplikacyjne zwiększają Twoją szansę na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego warto przyłożyć się nie tylko do treści, ale również zadbać o to, żeby Twoje CV wyglądało schludnie i czytelnie. 

Stworzenie estetycznego CV w Wordzie nie jest proste — formatowanie może łatwo się „rozsypać” i trudno jest podzielić dokument na sekcje. Nie każdy ma też umiejętności i czas, żeby wykorzystać bardziej zaawansowane programy graficzne, np., żeby przygotować CV w Canvie albo w CV w Photoshopie. Co w takim razie zrobić?

Możesz skorzystać z generatora CV LiveCareer.pl. W naszym narzędziu znajdziesz gotowe przykłady wszystkich sekcji, które powinien zawierać życiorys zawodowy i porady przygotowane przez ekspertów kariery. W narzędziu stworzysz i pobierzesz dokument w formatach PDF, DOC i TXT — zależnie od Twoich potrzeb. Żaden inny program do CV  nie oferuje tylu formatów plików.

Poniżej na przykładzie 10 profesjonalnych wzorów zobaczysz, jak powinno wyglądać CV:

CV o ciekawym wyglądzie

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

Zastanawiasz się, jak powinno wyglądać CV w 2024 roku? Zobacz przykład powyżej. Ten format CV ma bardzo wyraźny podział na sekcje, jest czytelny i estetyczny. Takie CV zawiera wszystkie niezbędne informacje i z pewnością przyciągnie uwagę rekrutera.

Zdecyduj się na taki wygląd CV, jeśli piszesz:

CV z ikonami, które zawsze wygląda estetycznie

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

CV nie musi wyglądać nudno i nieciekawie. W powyższym szablonie do CV dodano ikony i dodatkowe elementy graficzne. Zwróć jednak uwagę, że mimo to dokument nie przytłacza i jest świetnie zorganizowany. To CV zawiera wszystko, co powinno.

Tak wyglądające CV z pewnością nada się dla piszących:

Wygląd CV dla kreatywnych

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

Jak powinno wyglądać CV, gdy chcesz się wyróżnić? Nie powinno być przesadzone, a dodatkowe elementy nie mogą przytłaczać treści dokumentu. W powyższym przykładzie CV wykorzystano ikony (CV Icons) przy tytułach sekcji i dodatkowo podkreślono je kolorem. 

Taki kreatywny wygląd CV nada się do stworzenia:

Szablon CV o minimalistycznym wyglądzie

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

Proste CV również powinno zawierać wszystkie niezbędne informacje — tak jak w powyższym przykładzie. Podział na dwie kolumny i tytuły sekcji zapisane wielkimi literami dobrze organizują taki dokument i wyglądają estetyczne.

Tak wyglądające CV idealnie nada się do napisania:

CV dla ceniących oryginalny wygląd

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

W 2024 r. wygląd CV powinieneś dopasować do branży, w której pracujesz i charakteru Twojego zawodu. Powyższy wzór świetnie nada się dla osób, które potrzebują np. CV creative. Odcienie niebieskiego i ikony nadają mu interesującego charakteru, ale nie przytłaczają i nie odciągają uwagi od treści.

Wykorzystaj tak wyglądający szablon CV do napisania:

Szablon, który dowodzi, że kolor żółty w CV może wyglądać dobrze

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

Wciąż nie wiesz, jak powinno wyglądać idealne CV w 2024 r.? Jeśli poszukujesz ciekawego szablonu, który pozwoli Ci wyróżnić się spośród innych kandydatów, zdecyduj się na przykład powyżej. Żółta kolumna z umiejętnościami i czarne tło nagłówka sprawią, że wygląd tego nowoczesnego CV przyciągnie wzrok rekrutera.

Wykorzystaj ten szablon CV do napisania:

Nowocześnie wyglądające CV

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

W niektórych zawodach będziesz potrzebować klasycznego CV. Ten szablon wyróżnia się prostotą — dwie kolumny, wyraźnie wyróżnienie poszczególnych sekcji i wykorzystanie ciemnoniebieskiego sprawiają, że jest elegancki i prosty.

Zdecyduj się na taki wygląd CV do pracy, jeśli potrzebujesz:

Profesjonalnie wyglądający szablon CV z niebieskimi elementami

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

Już wiesz, co powinno zawierać CV, ale musisz jeszcze odpowiednio rozmieścić poszczególne elementy na dokumencie. Powyższy szablon z pewnością Ci w tym pomoże. W błękitnej kolumnie po lewej wymieniono dane osobowe i umiejętności, a obok zdjęcia wyróżniono podsumowanie zawodowe. Dodatkowo zastosowano tu ciekawą czcionkę w CV — w ten sposób można łatwo urozmaicić życiorys zawodowy.

Wybierz taki wygląd CV, jeśli piszesz:

Szablon CV ze zdjęciem, na którym będziesz dobrze wyglądać

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

W niektórych zawodach pracodawcy wymagają od kandydatów dobrej prezencji. W takim przypadku warto dodać zdjęcie do CV i w jakiś sposób je podkreślić — na przykład, tak jak na powyższym przykładzie, niebieskim tłem. 

Zdecyduj się na taki wygląd CV, gdy piszesz:

Prosty szablon CV, który nadal dobrze wygląda

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

W powyższym wzorze uwagę zwracają rozstrzelona czcionka w nagłówku i przejrzyste rozmieszczenie sekcji CV.  W tym szablonie wysoko umieszczono sekcję z umiejętnościami. Zrób tak, gdy masz niewiele doświadczenia zawodowego i zamiast tego chcesz przyciągnąć uwagę rekrutera do swoich kwalifikacji.

Ten wygląd CV świetnie nada się do stworzenia:

W kreatorze CV LiveCareer.pl znajdziesz więcej profesjonalnie wyglądających wzorów CV. Każdy z nich możesz też dostosować do swoich potrzeb.

3. Jak powinno wyglądać CV? Podsumowanie

Ostateczny wygląd Twojego CV w dużej mierze zależy od tego, co i jak w nie wpiszesz. Oto najważniejsze zasady, których musisz się trzymać, żeby stworzyć dobre CV zgodne z najnowszymi standardami rekrutacji.

Oto podstawowe zasady pisania CV

Wyraźnie wydziel każdą sekcję CV

Żeby gotowe CV wyglądało estetycznie, powinno być wyraźnie podzielone na sekcje. W tym celu stosuj przerwy o szerokości jednego-dwóch wersów lub zdecyduj się na graficzne elementy (np. poziome linie) wydzielające części CV. To istotne, by treści były ułożone w czytelny sposób. 

Używaj wypunktowań, by ułatwić rekruterowi czytanie CV 

Wypunktowanie stosuj, gdy wymieniasz swoje umiejętności, osiągnięcia, obowiązki na konkretnym stanowisku, a nawet kursy i szkolenia. Dzięki temu Twoje CV będzie zawierało wszystkie potrzebne informacje, a rekruter przeczyta je szybciej, niż gdyby każda z tych sekcji była blokiem tekstu. Jeśli chcesz ułatwić sobie formatowanie życiorysu, dowiedz się w jakim programie napisać CV i, korzystając z odpowiedniego narzędzia, szybko stwórz dokument. 

Zachowaj jednolitą długość sekcji i wyliczeń w CV

Żeby CV dobrze wyglądało, nie może być chaotyczne. Powinieneś unikać zbyt wielu pustych miejsc i maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Z reguły sekcja Doświadczenie w CV zajmuje najwięcej miejsca — i bardzo dobrze, chyba że przygotowujesz CV bez doświadczenia, w którym główną sekcją powinien być opis Twoich umiejętności. 

Zastosuj odwróconą chronologię w CV

Rekruter z pewnością zwróci uwagę na ostatnie wydarzenia z Twojego życia zawodowego i największe osiągnięcia, jakie odniosłeś na poprzednim stanowisku. Gdy wyliczasz miejsca pracy lub ukończone szkoły, te ostatnie (najświeższe) umieść tuż pod nagłówkiem sekcji. Na samym dole niech znajdują się informacje z poprzednich lat — na tym właśnie polega tzw. zasada odwróconej chronologii w CV.

Bądź konsekwentny w formatowaniu

Sformatuj swoje CV tak, aby wyglądało schludnie. Wybierz profesjonalną czcionkę do CV i konsekwentnie stosuj pogrubienia, a na większy rozmiar zdecyduj się tylko w nagłówku i tytułach sekcji. Zadbaj również o szerokość marginesów i odstępy między kolejnymi akapitami. Często dlatego nie warto decydować się na wzory CV za darmo znalezionie w internecie. Możesz mieć problem z poprawnym i schludnym wyglądem dokumentu.

W CV nie używaj zbyt małych czcionek

Najlepiej będzie, jeśli napiszesz swoje CV czcionką w rozmiarze 10-12 — tak, żeby rekruter nie miał problemów z odczytaniem dokumentu. Pamiętaj, że CV najlepiej zmieścić na jednej stronie A4, dlatego nie wybieraj też zbyt dużego fontu. 

Na sam koniec zwróć też uwagę na treśc maila z CV. Musi być profesjonalna i zachęcać rekrutera do zapoznania się z Twoimi dokumentami. Sprawdź też, czy nie popełniłeś któregoś z powszechnych błędów w CV: np. zamiast wysłać CV w PDF, zrobiłeś to w formacie DOC. Wystrzegaj się też kłamania w CV.

Sprawdź również, jak powinno wyglądać CV multimedialne. Zobacz też: Curriculum vitae wzór DOC / Word: przykłady CV do pobrania.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

Najczęściej zadawane pytania o wyglądzie CV

Jak powinno wyglądać zdjęcie do CV?

Zdjęcie w CV musi być profesjonalne. Powinno przedstawiać Twoją twarz i ramiona, a w wyjątkowych przypadkach (np. do pracy stewardessy) całą sylwetkę. Najlepiej gdy tło jest jasne i jednolite, a Twój ubiór — elegancki i dostosowany do branży. Dobrze widziany jest także delikatny uśmiech. Zdjęcia z wakacji albo w towarzystwie innej osoby to bardzo kiepski pomysł, więc jeśli nie masz profesjonalnej fotografii, wybierz wzór CV do wypełnienia bez zdjęcia.

Jak powinno wyglądać CV w 2024 roku?

Nowoczesny wzór CV powinien być elegancki, czytelny i w stonowanych kolorach. Najlepiej, by mieścił się na 1-2 stronach, a kwalifikacje zawodowe były opisane krótko i rzeczowo — rekruterzy nie mają czasu czytać bardzo długich dokumentów. Niezbędnym elementem nowoczesnego CV są też osiągnięcia i cele zawodowe kandydata.

Jak powinno wyglądać CV osoby bez doświadczenia?

Jeżeli piszesz pierwsze CV, skup się na swoich umiejętnościach. Możesz je rozpisać w formie trzech sekcji: Umiejętności specjalistyczne, Umiejętności miękkie i Języki obce. W rubryce CV O mnieopisz swój cel zawodowy i zainteresowania związane z branżą, a w doświadczeniu — praktyki studenckie lub wolontariat. Nie przekraczaj 1 strony A4 — w przeciwnym wypadku Twoje CV będzie wyglądało śmiesznie.

Czego nie powinno być w CV?

Wzorowe curriculum vitae jest zwięzłe i dopasowane do oferty pracy. Dlatego nie powinno zawierać informacji nieistotnych dla pracodawcy — m.in. Twojej daty urodzenia, stanu cywilnego czy adresu zamieszkania. Kiepskim pomysłem są również zbyt długie akapity, opisywanie obowiązków nieistotnych z punktu widzenia nowego stanowiska oraz lista Twoich oczekiwań wobec przyszłego pracodawcy.

Jak powinien wyglądać list motywacyjny?

CV i list motywacyjny, mimo że różnią się zawartością (list motywacyjny rozwija informacje z CV i przedstawia firmie konkretne korzyści), powinny wyglądać podobnie — czyli być napisane na podobnym szablonie i tą samą czcionką. Dlatego najłatwiej napisać list w tym samym programie co CV. Taką możliwość dają Ci m.in. nasze narzędzia: kreator CV i kreator listu motywacyjnego.

Już wiesz, jak powinno wyglądać CV i co zawierać. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości — zostaw komentarz pod artykułem. Na pewno na niego odpowiem i chętnie Ci pomogę.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Jak powinno wygladac cv

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.81  (16 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: