Jak powinno wyglądać CV i co zawierać? 10 wzorów CV na 2020

CV ma jeden główny cel — przekonać rekrutera do Twojej kandydatury. Żeby to się udało, CV powinno zawierać najważniejsze informacje o Twoim doświadczeniu i umiejętnościach, i wyglądać profesjonalnie — czyli estetycznie i zgodnie ze standardami rekrutacji w 2020 roku .

 

W tym artykule zobaczysz wzór prawidłowego CV do skopiowania oraz 10 profesjonalnie wyglądających CV szablonów do wypełnienia i pobrania online. Dowiesz się też, co powinno zawierać CV, dlaczego akurat takie informacje są istotne, i co decyduje o skuteczności Twoich dokumentów aplikacyjnych, gdy już trafią do skrzynki mailowej rekrutera.

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

kreator cv

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

Stwórz CV teraz

 

Jak powinno wyglądać CV — wzór na 2020 rok

 

Józef Dolny

Pracownik biurowy

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

 

Podsumowanie zawodowe

 

Od 3 lat pracuję jako pracownik biurowy w dużej firmie z branży finansowej. Na co dzień zajmuję się wszystkim, co związane z prawidłowym obiegiem dokumentów w firmie. Dzięki mojej pracy i inicjatywie stworzyłem system katalogowania papierów firmowych, który usprawnił działanie 3 działów. W Państwa firmie chciałbym podjąć kolejne wyzwania. 

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • język angielski — poziom B2
  • dobra znajomość pakietu Office (w tym Excela)
  • znajomość podstawowych zagadnień z zakresu księgowości
  • obsługa urządzeń biurowych

 

Umiejętności miękkie

 

  • bardzo dobra organizacja czasu pracy
  • umiejętność pracy w zespole
  • dyspozycyjność
  • samodzielność
  • dokładność, skrupulatność

 

Doświadczenie 

 

04.2017–obecnie Firma Biuro

Stanowisko: pracownik biurowy

  • obsługa zgłoszeń reklamacyjnych klientów
  • kontrola rozliczeń z kontrahentami
  • przygotowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej
  • archiwizowanie dokumentów
  • tworzenie pism
  • przygotowywanie ofert dla klientów
  • fakturowanie, przygotowywanie analiz, raportów

 

Wykształcenie

 

2012–2015 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Administracja

Uzyskany tytuł licencjata

 

Zainteresowania

 

W wolnym czasie zbieram płyty winylowe. Moja kolekcja liczy już ponad 400 tytułów. Czerpię przyjemność nie tylko z odtwarzania ulubionych albumów, lecz także z katalogowania ich i uzupełniania zbiorów o nowe pozycje, które wyszukuję zarówno na giełdach płytowych, jak i w Internecie. 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

Teraz dowiesz się, co powinno zawierać CV i stworzysz profesjonalny dokument dla siebie.

 

Co powinno zawierać CV?

 

Profesjonalne CV powinno zawierać 7 standardowych sekcji. Oczywiście w swoim CV możesz wpisać również dodatkowe informacje, ale jeśli pominiesz podstawowe elementy curriculum vitae, Twój dokument może zostać odrzucony przez rekrutera. 

 

CV powinno zawierać następujące sekcje:

  • Dane kontaktowe
  • Podsumowanie zawodowe
  • Umiejętności
  • Doświadczenie
  • Wykształcenie
  • Zainteresowania
  • Klauzula CV 

 

Taki układ sekcji pozwoli rekruterowi szybko „wyłowić” z Twojego życiorysu najważniejsze informacje. Warto wiedzieć, że HR managerzy średnio spędzają na czytaniu dokumentów aplikacyjnych zaledwie 7 sekund, więc dobre rozplanowanie dokumentu i zapełnienie go odpowiednią treścią jest szalenie istotne.

Wiesz, już co powinno zawierać CV. Teraz pokażę Ci, jak powinna wyglądać każda z sekcji curriculum vitae i jak je napisać, żeby jak najlepiej podkreślić w CV swoje atuty i dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

 

Sekcja Dane kontaktowe w CV — jak wygląda i co zawiera?

 

Pisanie CV zacznij od podania swoich danych kontaktowych. Ta sekcja CV powinna zawierać Twoje imię i nazwisko, a także stanowisko lub tytuł zawodowy — który powinien jak najściślej odpowiadać opisowi z oferty pracy. W tej sekcji wpisz również swój numer telefonu, adres e-mail i, jeśli posiadasz, link do profilu na LinkedIn.

 

Dane osobowe w CV umieść w nagłówku dokumentu — w lewym lub prawym górnym rogu — tak, jak we wzorze u góry artykułu.

 

Podsumowanie zawodowe w CV — jak powinno wyglądać?

 

Podsumowanie zawodowe w CV to krótki opis Twoich kluczowych umiejętności, doświadczeń zawodowych i osiągnięć. Pisze się je po to, aby czytający dokument mógł szybko zapoznać się z najważniejszymi informacjami o Tobie — i dlatego najczęściej umieszcza się je na samej górze dokumentu, tuż pod danymi kontaktowymi.

 

Jak powinno wyglądać podsumowanie zawodowe w CV? Wystarczą 3-4 krótkie zdania. Napisz je pod koniec przygotowywania życiorysu. Wtedy będziesz wiedział, jakie informacje warto zamieścić w podsumowaniu.

 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

 

Stwórz CV terazkreator cv

 

Umiejętności w CV — co powinna zawierać ta sekcja?

 

W sekcji umiejętności w CV powinieneś wpisać swoje najważniejsze kompetencje. Pamiętaj, żeby dopasować je do oferty pracy — dokładnie przeczytaj ogłoszenie i, jeśli posiadasz wymagane kwalifikacje — koniecznie umieść je w swoim życiorysie zawodowym.

 

Jak powinny wyglądać umiejętności w CV? Po pierwsze podziel je na kompetencje miękkie i twarde. Po drugie — stosuj wypunktowania. Dzięki nim Twój dokument będzie estetyczny i przejrzysty.

 

Doświadczenie w CV — jak wygląda?

 

Pisząc o doświadczeniu w CV, nie możesz pominąć takich informacji jak lata pracy, nazwa firmy, stanowisko i wykonywane obowiązki. Pamiętaj o stosowaniu zasady odwróconej chronologii CV: najwyżej umieść ostatnie miejsce pracy, a niżej — kolejno firmy, w których byłeś zatrudniony wcześniej.

 

Jak powinno wyglądać doświadczenie w CV? Podziel tę sekcję na obowiązki, dodatkowe obowiązki i osiągnięcia, i wypisz je w punktach. Bądź konkretny i również postaraj się dopasować treść do oferty, na którą aplikujesz.

 

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

 

Stwórz CV terazkreator cv

 

Co powinno zawierać Wykształcenie w CV?

 

To proste. Wystarczy, że w sekcji Wykształcenie w CV wpiszesz ostatni etap swojej edukacji. Podaj nazwę szkoły lub uniwersytetu, który skończyłeś, lata uczęszczania i uzyskany stopień naukowy lub tytuł zawodowy.

 

Zainteresowania w CV — jak powinny wyglądać?

 

Zainteresowania w CV nie są najważniejszą sekcją, ale mimo to w życiorysie zawodowym warto krótko je opisać. Wystarczy 1-2 zdania, w których napiszesz o swoim hobby, pokazując swoją osobowość i potwierdzając umiejętności.

 

Jak powinna wyglądać klauzula CV po RODO?

 

Każde curriculum vitae musi zawierać aktualną klauzulę CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Bez niej nie będziesz mógł wziąć udziału w rekrutacji — bo pracodawca nie będzie miał prawa przetwarzać Twoich danych osobowych.

 

Chcesz szybko dodać klauzulę do CV? Stwórz CV w kreatorze. Narzędzie samo wstawi aktualną wersję formułki do Twojego CV i umieści ją we właściwym miejscu dokumentu.

 

Stwórz CV terazkreator cv

 

Już wiesz, co powinno zawierać CV i jak napisać jego poszczególne sekcje. Teraz pokażę Ci, jak CV powinno wyglądać. Na początek zobacz 10 przykładowych szablonów.

 

Jak powinno wyglądać CV? 10 profesjonalnych wzorów

 

Badania pokazują, że estetyczne dokumenty aplikacyjne zwiększają Twoją szansę na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego warto przyłożyć się nie tylko do treści, ale również zadbać o to, żeby Twoje CV wyglądało schludnie i czytelnie. 

 

Stworzenie estetycznego CV w Wordzie nie jest proste — formatowanie może łatwo się „rozsypać” i trudno jest podzielić dokument na sekcje. Nie każdy ma też umiejętności i czas, żeby wykorzystać bardziej zaawansowane programy graficzne, np., żeby przygotować CV w Canvie. Co w takim razie zrobić?

 

Możesz skorzystać z generatora CV LiveCareer.pl. W naszym programie do pisania CV znajdziesz gotowe przykłady wszystkich sekcji, które powinien zawierać życiorys zawodowy i porady przygotowane przez ekspertów kariery. W narzędziu stworzysz i pobierzesz dokument w formatach PDF, DOC i TXT — zależnie od Twoich potrzeb. Żaden inny kreator CV nie oferuje tylu formatów plików.

 

Poniżej na przykładzie 10 profesjonalnych wzorów zobaczysz, jak powinno wyglądać CV:

 

CV o ciekawym wyglądzie

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

Zastanawiasz się, jak powinno wyglądać CV? Zobacz przykład powyżej. Ten format CV ma bardzo wyraźny podział na sekcje, jest czytelny i estetyczny. Takie CV zawiera wszystkie niezbędne informacje i z pewnością przyciągnie uwagę rekrutera.

 

Zdecyduj się na taki wygląd CV, jeśli piszesz:

 

CV z ikonami, które zawsze wygląda estetycznie

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

CV nie musi wyglądać nudno i nieciekawie. W powyższym szablonie do CV dodano ikony i dodatkowe elementy graficzne. Zwróć jednak uwagę, że mimo to dokument nie przytłacza i jest świetnie zorganizowany. To CV zawiera wszystko, co powinno.

 

Tak wyglądające CV z pewnością nada się dla piszących:

 

 

Wygląd CV dla kreatywnych

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

Jak powinno wyglądać CV, gdy chcesz się wyróżnić? Nie powinno być przesadzone, a dodatkowe elementy nie mogą przytłaczać treści dokumentu. W powyższym przykładzie CV wykorzystano ikony (CV Icons) przy tytułach sekcji i dodatkowo podkreślono je kolorem. 

 

Taki kreatywny wygląd CV nada się do stworzenia:

 

Szablon CV o minimalistycznym wyglądzie

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

Proste CV również powinno zawierać wszystkie niezbędne informacje — tak jak w powyższym przykładzie. Podział na dwie kolumny i tytuły sekcji zapisane wielkimi literami dobrze organizują taki dokument i wyglądają estetyczne.

 

Tak wyglądające CV idealnie nada się do napisania:

 

CV dla ceniących oryginalny wygląd

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

Wygląd CV powinieneś dopasować do branży, w której pracujesz i charakteru Twojego zawodu. Powyższy wzór świetnie nada się dla osób, które potrzebują np. Creative CV. Odcienie niebieskiego i ikony nadają mu interesującego charakteru, ale nie przytłaczają i nie odciągają uwagi od treści.

 

Wykorzystaj tak wyglądający szablon CV do napisania:

 

Szablon, który dowodzi, że kolor żółty w CV może wyglądać dobrze

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

Wciąż nie wiesz, jak powinno wyglądać CV? Jeśli poszukujesz ciekawego szablonu, który pozwoli Ci wyróżnić się spośród innych kandydatów, zdecyduj się na przykład powyżej. Żółta kolumna z umiejętnościami i czarne tło nagłówka sprawią, że wygląd tego CV przyciągnie wzrok rekrutera.

 

Wykorzystaj ten szablon CV do napisania:

 

Nowocześnie wyglądające CV

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

W niektórych zawodach będziesz potrzebować klasycznego CV. Ten szablon wyróżnia się prostotą — dwie kolumny, wyraźnie wyróżnienie poszczególnych sekcji i wykorzystanie ciemnoniebieskiego sprawiają, że jest elegancki i prosty.

 

Zdecyduj się na taki wygląd CV, jeśli potrzebujesz:

 

Profesjonalnie wyglądający szablon CV z niebieskimi elementami

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

Już wiesz, co powinno zawierać CV, ale musisz jeszcze odpowiednio rozmieścić poszczególne elementy na dokumencie. Powyższy szablon z pewnością Ci w tym pomoże. W błękitnej kolumnie po lewej wymieniono dane osobowe i umiejętności, a obok zdjęcia wyróżniono podsumowanie zawodowe. Dodatkowo zastosowano tu ciekawą czcionkę w CV — w ten sposób można łatwo urozmaicić życiorys zawodowy.

 

Wybierz taki wygląd CV, jeśli piszesz:

 

Szablon CV ze zdjęciem, na którym będziesz dobrze wyglądać

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

W niektórych zawodach pracodawcy wymagają od kandydatów dobrej prezencji. W takim przypadku do CV warto dodać zdjęcie i w jakiś sposób je podkreślić — na przykład, tak jak na powyższym przykładzie, niebieskim tłem. 

 

Zdecyduj się na taki wygląd CV, gdy piszesz:

 

Szablon CV bez zdjęcia, który nadal dobrze wygląda

 

Stwórz CV terazjak powinno wyglądać CV

 

CV bez zdjęcia to nie błąd. Fotografia w życiorysie nie jest obowiązkowa — w większości przypadków decyzja o dodaniu jej zależy od Ciebie. W powyższym wzorze uwagę zwracają czerwona czcionka w nagłówku i w tytułach sekcji. W tym szablonie na samej górze umieszczono sekcję z umiejętnościami — to tzw. CV funkcjonalne, które pisze się, gdy masz niewiele doświadczenia zawodowego i zamiast tego chcesz przyciągnąć uwagę rekrutera do swoich kwalifikacji.

 

Ten wygląd CV świetnie nada się do stworzenia:

 

W kreatorze CV LiveCareer.pl znajdziesz więcej profesjonalnie wyglądających wzorów CV. Każdy z nich możesz też dostosować do swoich potrzeb.

 

Jak powinno wyglądać CV? Podsumowanie

 

Ostateczny wygląd Twojego CV w dużej mierze zależy od tego, co i jak w nie wpiszesz. Oto najważniejsze zasady, których musisz się trzymać, żeby stworzyć estetyczne CV zgodne z najnowszymi standardami rekrutacji:

 

Wyraźnie wydziel każdą sekcję CV

 

Żeby CV wyglądało estetycznie, powinno być wyraźnie podzielone na sekcje. W tym celu stosuj przerwy o szerokości jednego-dwóch wersów lub zdecyduj się na graficzne elementy (np. poziome linie) wydzielające części CV. To istotne, by treści były ułożone w czytelny sposób. 

 

Używaj wypunktowań, by ułatwić rekruterowi czytanie CV 

 

Wypunktowanie stosuj, gdy wymieniasz swoje umiejętności, osiągnięcia, obowiązki na konkretnym stanowisku, a nawet kursy i szkolenia. Dzięki temu Twoje CV będzie zawierało wszystkie potrzebne informacje, a rekruter przeczyta je szybciej, niż gdyby każda z tych sekcji była blokiem tekstu. 

 

Zachowaj jednolitą długość sekcji i wyliczeń w CV

 

Żeby CV dobrze wyglądało, nie może być chaotyczne. Powinieneś unikać zbyt wielu pustych miejsc i maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Z reguły sekcja Doświadczenie w CV zajmuje najwięcej miejsca — i bardzo dobrze, chyba że przygotowujesz CV bez doświadczenia, w którym główną sekcją powinien być opis Twoich umiejętności. 

 

Zastosuj odwróconą chronologię w CV

 

Rekruter z pewnością zwróci uwagę na ostatnie wydarzenia z Twojego życia zawodowego i największe osiągnięcia, jakie odniosłeś na poprzednim stanowisku. Gdy wyliczasz miejsca pracy lub ukończone szkoły, te ostatnie (najświeższe) umieść tuż pod nagłówkiem sekcji. Na samym dole niech znajdują się informacje z poprzednich lat — na tym właśnie polega tzw. zasada odwróconej chronologii w CV.

 

Bądź konsekwentny w formatowaniu

 

Sformatuj swoje CV tak, aby wyglądało schludnie. Wybierz profesjonalną czcionkę do CV i konsekwentnie stosuj pogrubienia, a na większy rozmiar zdecyduj się tylko w nagłówku i tytułach sekcji. Zadbaj również o szerokość marginesów i odstępy między kolejnymi akapitami. 

 

W CV nie używaj zbyt małych czcionek

 

Najlepiej będzie, jeśli napiszesz swoje CV czcionką w rozmiarze 10-12 — tak, żeby rekruter nie miał problemów z odczytaniem dokumentu. Pamiętaj, że CV najlepiej zmieścić na jednej stronie A4, dlatego nie wybieraj też zbyt dużej czcionki. 

 

Już wiesz, jak powinno wyglądać CV i co zawierać. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości — zostaw komentarz pod artykułem. Na pewno na niego odpowiem i chętnie Ci pomogę.

Oceń ten artykuł: jak powinno wygladac cv
Średnia: 5 (6 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

O autorze

Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo