Jak powinno wyglądać CV? Zobacz wzór i porady, co powinno zawierać

Jak powinno wyglądać CV? Zobacz wzór i porady, co powinno zawierać

CV ma jedną funkcję — przekonać rekrutera do Twojej kandydatury. Powinno zawierać informacje, które mu zaimponują, wyglądać profesjonalnie i dobrze prezentować wszystkie treści.

 

Rekruterzy są przyzwyczajeni do pewnych standardów i warto wiedzieć, na czym one polegają. Nasi eksperci zdradzą Ci wszystkie sekrety. Dowiesz się, co powinno zawierać CV, by było skuteczne, profesjonalne i przekonujące. 

 

Pokażemy Ci wzór prawidłowego CV i podamy przykłady każdej z sekcji CV. Będziesz wiedział co zawrzeć w swoim dokumencie, dlaczego akurat takie informacje są istotne i co decyduje o skuteczności CV. Przyjrzyj się najpierw poniższemu szablonowi.

 

 Wzór jak powinno wyglądać CV

 

Józef Dolny

Pracownik biurowy

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

 

Podsumowanie zawodowe

 

Od 3 lat pracuję jako pracownik biurowy w dużej firmie z branży finansowej. Na co dzień zajmuję się wszystkim, co związane z prawidłowym obiegiem dokumentów w firmie. Dzięki mojej pracy i inicjatywie stworzyłem system katalogowania papierów firmowych, który usprawnił działanie 3 działów. W Państwa firmie chciałbym podjąć kolejne wyzwania. 

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • język angielski — poziom B2
  • dobra znajomość pakietu Office (w tym Excela)
  • znajomość podstawowych zagadnień z zakresu księgowości
  • obsługa urządzeń biurowych

 

Umiejętności miękkie

 

  • bardzo dobra organizacja czasu pracy
  • umiejętność pracy w zespole
  • dyspozycyjność
  • samodzielność
  • dokładność, skrupulatność

 

Doświadczenie 

 

04.2017–obecnie Firma Biuro

Stanowisko: pracownik biurowy

 

  • obsługa zgłoszeń reklamacyjnych klientów
  • kontrola rozliczeń z kontrahentami
  • przygotowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej
  • archiwizowanie dokumentów
  • tworzenie pism
  • przygotowywanie ofert dla klientów
  • fakturowanie, przygotowywanie analiz, raportów

 

Wykształcenie

 

2012–2015 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Administracja

Uzyskany tytuł licencjata

 

Zainteresowania

 

W wolnym czasie zbieram płyty winylowe. Moja kolekcja liczy już ponad 400 tytułów. Czerpię przyjemność nie tylko z odtwarzania ulubionych albumów, lecz także z katalogowania ich i uzupełniania zbiorów o nowe pozycje, które wyszukuję zarówno na giełdach płytowych, jak i w Internecie. 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

Teraz dowiesz się, jak powinno wyglądać CV i stworzysz profesjonalny dokument dla siebie.

 

1. Jak powinno wyglądać CV, które przekona rekrutera?

 

Dobrze napisane Curriculum Vitae otwiera furtkę do rozmowy kwalifikacyjnej. Poza treścią życiorysu liczy się jednak również jego forma, czyli wygląd. Przecież nawet najlepsza treść, podana w nieciekawy sposób, osłabia swoją wartość. 

 

Jak powinno wyglądać dobre CV? Po pierwsze musi mieć strukturę odpowiadającą oczekiwaniom rekruterów. CV ma wyglądać profesjonalnie i zawierać sekcje rozmieszczone w przemyślany sposób. Po drugie — dobrze, jeśli dokument odpowiada charakterowi stanowiska, na które aplikujesz. Trochę inaczej wygląda kreatywne CV dla branży artystycznej, inaczej prezentuje się aplikacja np. do banku. Zobacz, co mam na myśli.

 

Wybierz szablon CV najlepszy dla Twojej branży

 

Planowanie swojego CV rozpocznij od wyboru szablonu CV. Skorzystaj z kreatora CV, który rozwiązuje wszystkie problemy — automatycznie ustawia odpowiednie formatowanie i narzuca profesjonalne rozmieszczenie każdej sekcji. 

 

Jak podjąć decyzję o wyglądzie CV? W zależności od branży, do jakiej aplikujesz, wybierz styl formalny lub bardziej artystyczny. Nasze szablony CV są podzielone właśnie według takich kryteriów. Do wyboru są szablony nowoczesny, profesjonalny, kreatywny lub tradycyjny

 

Dobrze zastanów się nad tym, czego oczekuje Twój wymarzony pracodawca. Dostosuj do jego wymagań wygląd CV. Zrezygnuj z nachalnej kolorystyki, jeśli aplikujesz do pracy np. w kancelarii prawnej. Jesteś copywriterem? Pokaż, że cenisz sobie ciekawe rozmieszczenie treści. 

 

Postaraj się stworzyć CV na jedną stronę

 

Ta zasada tyczy się przede wszystkim osób o kilkuletnim doświadczeniu zawodowym. Ci bardziej wykwalifikowani i aplikujący na wysokie stanowiska mogą się rozpisać na dwie strony, ale nie więcej.

 

Badania pokazują, że jednostronne CV jest wystarczające, a wpisywanie doświadczenia sprzed więcej niż dziesięciu lat nie wniesie nic do Twojej aplikacji. Jeśli więc tylko możesz, postaraj się zmieścić wszystkie informacje na jednej stronie A4.

 

Wydziel wyraźnie każdą sekcję

 

Możesz zastosować w tym celu przerwy o szerokości jednego-dwóch wersów lub graficzne elementy wydzielające części CV takie jak poziome linie. To istotne, by treści były ułożone w czytelny sposób. Przecież nie chcesz, by rekruter pominął ważne informacje lub nie mógł odnaleźć danych, które go interesują. 

 

Używaj wypunktowań, by ułatwić rekruterowi czytanie CV

 

Wypunktowanie to kolejny sposób na uczynienie CV czytelnym. Stosuj je, gdy wymieniasz swoje umiejętności, osiągnięcia, obowiązki na konkretnym stanowisku, a nawet kursy i szkolenia. Jeśli użyjesz naszego kreatora CV, tekst sam ułoży się w przejrzyste listy z podpunktami.

 

Zachowaj jednolitą długość sekcji i wyliczeń

 

Żeby CV prezentowało się dobrze, nie może wyglądać chaotycznie. To dlatego powinieneś unikać zbyt wielu pustych miejsc i wykorzystać przestrzeń maksymalnie. Z reguły sekcja Doświadczenie zajmuje najwięcej miejsca — i bardzo dobrze. 

 

Dopilnuj tylko, by pozostałe części CV, a zwłaszcza opis umiejętności, nie zepsuły całej struktury. Nasze szablony CV zostały zaprojektowane w taki sposób, że kompetencje umieszczone są w dwóch tej samej długości kolumnach umieszczonych obok siebie. Postaraj się zrobić tak samo. 

 

Zastosuj odwróconą chronologię (zaczynając od ostatniego wydarzenia w karierze)

 

Tę radę weź sobie do serca. Rekruter chce przede wszystkim widzieć ostatnie wydarzenia z Twojego życia zawodowego i największe osiągnięcia, jakie w nim odniosłeś. Gdy wyliczasz miejsca pracy lub ukończone szkoły, te ostatnie (najświeższe) umieść tuż pod nagłówkiem sekcji. Na samym dole niech znajdują się informacje z poprzednich lat. 

 

Bądź konsekwentny w formatowaniu

 

Pamiętaj, że CV nie może wyglądać jak jajko wielkanocne. W końcu rekrutacja to poważna sprawa, która decyduje o powodzeniu Twojej kariery. Raz wybrany rodzaj i rozmiar czcionki zastosuj w każdej sekcji CV. Wielkość czcionki zmieniaj konsekwentnie, powiększając ją tylko dla nagłówków i istotnych fragmentów. 

 

Nie używaj zbyt małych czcionek

 

Mówiliśmy o tym, że jednostronne CV jest najlepsze, ale nie próbuj pomieścić całej treści na jednej kartce, zmniejszając czcionkę do rozmiarów przecinka. Najlepiej będzie, jeśli napiszesz swoje CV czcionką w rozmiarze 10-12.

 

2. Jak powinno wyglądać rozmieszczenie poszczególnych elementów w CV? 

 

Szablonów jest mnóstwo. Internet pęka w szwach od pomysłowych i efektownych wzorów CV, ale nie wiadomo, czy są one skuteczne. Oko rekrutera nie kłamie, a badania przeprowadzone metodą eye tracking (śledzenie aktywności gałki ocznej) pozwalają sprawdzić, na co analizujący aplikację zwracają szczególną uwagę i w jaki sposób czytają CV.

 

Okazuje się, że układ CV odwzorowujący kształt litery F lub E odpowiada naturalnej reakcji czytającego. To dlatego rozmieszczając treści w swoim dokumencie, powinieneś wyrównać je do lewego marginesu.

 

Jest coś jeszcze, co wykazało badanie ruchu gałki ocznej rekruterów. Skupiają się oni na górnej, środkowej części dokumentu. Właśnie dlatego tam najlepiej umieścić Podsumowanie zawodowe, które będzie skondensowaną informacją na temat Twojej kandydatury.

 

Pozostałe elementy CV zapisuj jedno pod drugim. Jeśli chodzi o kolejność sekcji, zastosuj poniższy schemat:

  • Dane kontaktowe
  • Podsumowanie zawodowe
  • Umiejętności
  • Doświadczenie
  • Wykształcenie
  • Zainteresowania
  • Klauzula CV 

 

3. Co powinno zawierać CV? 

 

Jeśli masz już plan swojego dokumentu, musisz postarać się o zamieszczenie w nim wszystkich istotnych informacji. Każda część CV ma bowiem swoją wartość i powinna być odpowiednio wydzielona od innych. 

 

Poniżej zamieszczamy opis poszczególnych części CV. Kolejność nie jest przypadkowa — dokładnie w taki sposób powinno być zaprojektowane Twoje CV. Nasi eksperci od 15 lat analizują najlepsze wersje dokumentów i warto zaufać ich wiedzy oraz doświadczeniu.

 

Sekcja Dane kontaktowe w CV — jak wygląda i co zawiera?

 

Od tego zaczyna się CV. W sekcji Dane kontaktowe, poza numerem telefonu i adresem e-mail, podajesz oczywiście swoje imię i nazwisko, a także stanowisko. To ostatnie powinno jak najściślej odpowiadać opisowi z oferty pracy. 

 

Sekcja Dane kontaktowe musi wyglądać z jednej strony wyraźnie, a z drugiej nienachalnie. Rozwiązanie? Większą czcionką napisz swoje imię i nazwisko. Możesz użyć nawet fontu w rozmiarze 16 — wszystko zależy od tego, jakiej czcionki w CV używasz dla pozostałych sekcji.

 

Pod imieniem i nazwiskiem zamieść wymienione wyżej dane kontaktowe, a także link do profilu na LinkedIn, jeśli taki posiadasz. Całą sekcję ulokuj na samej górze CV — w prawym lub lewym rogu.

 

Wzór jak powinny wyglądać Dane kontaktowe w CV

 

Józef Dolny

Pracownik biurowy

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

 

Sekcja Podsumowanie Zawodowe w CV — jak ją rozmieścić? 

 

Żeby CV miało wartość większą niż przeciętna aplikacja, dodaj do niego Podsumowanie zawodowe. Krótko opisz w nim swoje osiągnięcia, perspektywy i cele zawodowe oraz uzasadnij powód aplikowania do konkretnej firmy. 

 

Sekcja Podsumowanie zawodowe w CV musi być zapisana ciągłym blokiem tekstu. Niech zawiera maksymalnie 5 zdań i nie więcej niż 50 słów. Spójrz na przykład poniżej i spróbuj go odwzorować w swoim CV. 

 

Wzór jak powinno wyglądać Podsumowanie zawodowe

 

Od 3 lat pracuję jako pracownik biurowy w dużej firmie z branży finansowej. Na co dzień zajmuję się wszystkim, co związane z prawidłowym obiegiem dokumentów w firmie. Dzięki mojej pracy i inicjatywie stworzyłem system katalogowania papierów firmowych, który usprawnił działanie 3 działów. W Państwa firmie chciałbym podjąć kolejne wyzwania. 

 

Co zawiera sekcja Umiejętności w CV?

 

Sekcja Umiejętności w CV powinna zawierać Twoje najważniejsze kompetencje. Podziel je na umiejętności miękkie i twarde. Pamiętaj, żeby zastosować wypunktowania, wtedy życiorys będzie wyglądał przejrzyście.

 

Zerknij na ofertę pracy i upewnij się, czy Twoje CV odpowiada na jej wymagania. Jeśli masz kompetencje opisane w ogłoszeniu, konieczne dodaj je do dokumentu. 

 

Wzór jak powinny wyglądać Umiejętności w CV

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • język angielski — poziom B2
  • dobra znajomość pakietu Office (w tym Excela)
  • znajomość podstawowych zagadnień z zakresu księgowości
  • obsługa urządzeń biurowych

 

Umiejętności miękkie

 

  • bardzo dobra organizacja czasu pracy
  • umiejętność pracy w zespole
  • dyspozycyjność
  • samodzielność
  • dokładność, skrupulatność

 

Co zawiera opis doświadczenia w CV?

 

Pisząc o doświadczeniu w CV, nie można pominąć takich informacji jak lata pracy, nazwa firmy, stanowisko i wykonywane obowiązki. Pamiętaj o stosowaniu odwrotnej chronologii: najwyżej umieść ostatnią pracę, a niżej — kolejno firmy, w których pracowałeś wcześniej.

 

Wzór jak powinna wyglądać sekcja Doświadczenie w CV

 

04.2017–obecnie Firma Biuro

Stanowisko: pracownik biurowy

 

  • obsługa zgłoszeń reklamacyjnych klientów
  • kontrola rozliczeń z kontrahentami
  • przygotowanie korespondencji przychodzącej - wychodzącej
  • archiwizowanie dokumentów
  • tworzenie pism
  • przygotowywanie ofert dla Klientów
  • fakturowanie, przygotowywanie analiz, raportów

 

Co zawiera sekcja opisująca edukację w CV? 

 

Opisywanie wykształcenia nie powinno zająć Ci wiele czasu. Wystarczy, jeśli wpiszesz tu ostatni etap swojej edukacji. O szkole średniej wspomnij tylko wtedy, jeśli nie masz studiów. Pamiętaj, by być bardzo konkretnym przy opisywaniu edukacji — jeśli jesteś w trakcie studiów, napisz o tym, a jeśli nie obroniłeś pracy dyplomowej, wspomnij o wykształceniu wyższym niepełnym. 

 

Wzór jak powinna wyglądać sekcja Wykształcenie w CV

 

2012–2015 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Administracja

Uzyskany tytuł licencjata

 

Co z zawartością pozostałych sekcji? 

 

Poza podstawowymi sekcjami, które wymieniliśmy powyżej, warto umieścić w CV również krótki opis zainteresowań. Nie musisz podawać wielu hobby — wystarczy jedno zajęcie, które pokazuje w jakiś sposób Twoją osobowość i potwierdza umiejętności. 

 

Wzór sekcji Zainteresowania w CV

 

Zainteresowania

 

W wolnym czasie zbieram płyty winylowe. Moja kolekcja liczy już ponad 400 tytułów. Czerpię przyjemność nie tylko z odtwarzania ulubionych albumów, lecz także z katalogowania ich i uzupełniania zbiorów o nowe pozycje, których wyszukuję zarówno na giełdach płytowych, jak i w Internecie. 

 


Pamiętaj, aby dodać do CV klauzulę o ochronie danych osobowych. Po wprowadzeniu przepisów RODO musisz wyrazić zgodę na przetwarzanie przez rekrutera informacji zawartych w CV. 

 

Jak powinna wyglądać klauzula CV po RODO? 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

Teraz wiesz już, jak wygląda CV. Zastosuj rady naszych ekspertów i poświęć czas na przygotowanie profesjonalnego dokumentu. Jeśli masz do nas pytania, zadaj je, dodając komentarz na forum poniżej.

Oceń ten artykuł
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Redakcja serwisu LiveCareer
Redakcja serwisu LiveCareer

O autorze

Zespół LiveCareer od 2005 roku oferuje światowej klasy kreator CV i inne profesjonalne narzędzia, które pomogły już ponad 10 milionom osób na całym świecie zdobyć pracę. W poradnikach dzielimy się ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami, dzięki którym napiszesz skuteczne CV i list motywacyjny — i zdobędziesz lepszą pracę.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo