Dobre CV - jak napisać? Zobacz przykład i wzór na najlepsze CV

Dobre CV - jak napisać? Zobacz przykład i wzór na najlepsze CV

Dobre CV to taki dokument, który da Ci pracę. Choć nie istnieje jeden uniwersalny sposób na stworzenie dobrego CV, to wszystko zaczyna się od Twoich kwalifikacji. Jeśli odpowiadasz wymaganiom stanowiska, na które aplikujesz, a do tego potrafisz to umiejętnie podkreślić w swoim curriculum vitae, nic nie stoi na przeszkodzie, byś wygrał rekrutację. 

 

Zaraz poznasz triki, które pozwolą Ci stworzyć dobre CV. Zobacz, jak skonstruować taki dokument, uzupełnić poszczególne sekcje i co koniecznie umieścić w CV. Na początek przyjrzyj się poniższemu przykładowi. 

 

Dobre CV — przykład 

 

Joanna Zawadzka

Redaktor

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

 

Podsumowanie

 

Jestem doświadczonym redaktorem z 8-letnim stażem pracy w redakcji czasopism. Jako przełożona zespołu pisarzy, reporterów, ilustratorów i grafików doprowadziłam do sukcesu pisma w postaci zwiększenia czytelnictwa o 23% i rozpoznawalności tytułu na rynku. Interesuje mnie tematyka prowadzonego przez Państwa pisma „Naturalnie”. Widzę ogromny potencjał, który mogłabym pomóc Państwu rozwijać.

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • język angielski — poziom C1
  • bardzo dobra znajomość pakietu Office 
  • znajomość rynku wydawniczego
  • umiejętności edycji tekstu
  • znajomość oprogramowania komputerowego do publikowania i projektowania graficznego: InDesign, Publisher, Quark Xpress, Photoshop

 

Umiejętności miękkie

 

  • wielozadaniowość
  • dbałość o szczegóły
  • dokładność
  • umiejętności skutecznego zarządzania redakcją

 

Doświadczenie

 

01.2017–obecnie National Geographic Polska

Stanowisko: Redaktor prowadząca

 

Obowiązki:

 

  • prowadzenie zespołu 25 pisarzy, redaktorów i reporterów 
  • nadzór nad procesem powstawania, edytowania i publikacji magazynu, który jest czytany w całym kraju
  • tworzenie strategii dotyczących treści pisma, w celu dostosowania ich do krajowych trendów, sezonu i interesujących tematów

 

Sukcesy:

 

  • W dwa lata pismo pod moją redakcją zwiększyło czytelnictwo o 23%. 

 

Wykształcenie

 

2005–2010 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Dziennikarstwo

Uzyskany tytuł magistra

 

Zainteresowania

 

Uwielbiam żeglować (szczególnie po Mazurach i Morzu Śródziemnym). Umiejętność podporządkowania się zasadom i upór w dążeniu do celu pomogły mi rozwijać moje hobby przez lata. Oprócz tego lubię spędzać czas na łonie natury z dobrą książką w ręku.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

Teraz dowiesz się, jak napisać dobre CV krok po kroku:

 

1. W dobrym CV nie zapomnij o podsumowaniu zawodowym

 

Po tym, jak już dodasz w CV swoje dane kontaktowe (według wzoru powyżej), od razu zaserwuj rekruterowi krótki opis swojej kandydatury. Nie wystarczy: Doświadczony pracownik, który szuka możliwości rozwoju. Czy jest coś nudniejszego i bardziej oczywistego niż to? 

 

Zmień banalny opis na streszczenie, które będzie jak spot reklamowy, w którym opowiesz, kim jesteś, czego szukasz i co czyni Cię kandydatem wartym zatrudnienia. W około trzech do pięciu zdań wyjaśnij, w czym się specjalizujesz, co Cię interesuje w danej dziedzinie i jaką wartość przyniesiesz potencjalnemu pracodawcy.

 

Podsumowanie w CV powinno zawierać słowa kluczowe specyficzne dla stanowiska, na które aplikujesz. Najlepiej, jeśli pogrubisz te fragmenty swojego opisu, aby się wyróżniały. Dobrze będzie podać choć jedno konkretne osiągnięcie zawodowe i poprzeć je liczbami lub procentami. Tak jak w poniższym przykładzie:

 

Dobre CV — wzór podsumowania zawodowego

 

Jestem doświadczonym redaktorem z 8-letnim stażem pracy w redakcji czasopism. Jako przełożona zespołu pisarzy, reporterów, ilustratorów i grafików doprowadziłam do sukcesu pisma w postaci zwiększenia czytelnictwa o 23% i rozpoznawalności tytułu na rynku. Interesuje mnie tematyka prowadzonego przez Państwa pisma „Naturalnie”. Widzę ogromny potencjał, który mogłabym pomóc Państwu rozwijać. 

 

2. Poprawnie podziel umiejętności na miękkie i twarde

 

Rekruter przeczytał już krótką notkę na Twój temat. Teraz jest zapewne zainteresowany tym, co możesz konkretnie zaoferować. Tu przychodzi czas na opis umiejętności w CV. Nie wrzucaj wszystkiego do jednego worka, tylko wypisz swoje kwalifikacje w dwóch blokach, dzieląc je na umiejętności twarde i miękkie. Dlaczego?

 

Nie masz pewności, na co potencjalny pracodawca zwraca szczególną uwagę. Może bardziej niż umiejętności zawodowe, ceni sobie dopasowanie do kultury firmy? Może szuka ściśle określonej osobowości? Dlatego — znowu — ułatw mu wybór Twojego zgłoszenia. Jak?

 

Na początku wymień umiejętności specjalistyczne, w tym przede wszystkim takie, które są wymagane w ofercie pracy. Chodzi o wszystko, czego nauczyłeś się w pracy na poprzednich stanowiskach lub na studiach — czyli to, co reprezentujesz sobą jako specjalista. 

 

W drugiej kolumnie swoje opisz swoje cechy osobowości. Tu również myśl przede wszystkim o wymogach oferty. Jeśli pracodawca szuka np. osoby komunikatywnej i zorganizowanej, a Ty taki właśnie jesteś, dodaj komunikatywność i dobrą organizację pracy do swojej sekcji z umiejętnościami miękkimi.

 

Dobre CV — wzór sekcji Umiejętności

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • język angielski — poziom C1
  • bardzo dobra znajomość pakietu Office 
  • znajomość rynku wydawniczego
  • umiejętności edycji tekstu
  • znajomość oprogramowania komputerowego do publikowania i projektowania graficznego: InDesign, Publisher, Quark Xpress, Photoshop

 

Umiejętności miękkie

 

  • wielozadaniowość
  • dbałość o szczegóły
  • dokładność
  • umiejętności skutecznego zarządzania redakcją

 

3. Dobrze opisz doświadczenie 

 

Co to znaczy „dobrze opisane Doświadczenie w CV”? Po pierwsze, że ta sekcja Twojego życiorysu zawodowego pokazuje nie tylko, gdzie pracowałeś i co robiłeś, ale również, co osiągnąłeś. Najlepiej będzie, jeśli tuż pod listą obowiązków wspomnisz o swoim sukcesie na danym stanowisku. Tak, jak w przykładzie poniżej.

 

Po drugie, dobre CV opisuje doświadczenie w kolejności odwrotnie chronologicznej. Dlatego tuż pod nagłówkiem sekcji umieść swoje ostatnie miejsce pracy, pod nim poprzednie i tak aż do pierwszej posady. Ale uwaga! Nigdy nie zamieszczaj w CV historii zatrudnienia, która sięga dalej niż dziesięć lat wstecz. 

 

W sekcji Doświadczenie muszą się znaleźć daty pracy (nie wystarczy tylko rok, ale również miesiąc rozpoczęcia i zakończenia współpracy z firmą). Oczywiście trzeba też podać nazwę organizacji, a pod spodem zakres obowiązków — najlepiej wypisany w podpunktach. Wzoruj się na poniższym przykładzie. 

 

Dobre CV — wzór opisu doświadczenia

 

01.2017–obecnie National Geographic Polska

Stanowisko: Redaktor prowadząca

 

Obowiązki:

 

  • prowadzenie zespołu 25 pisarzy, redaktorów i reporterów 
  • nadzór nad procesem powstawania, edytowania i publikacji magazynu, który jest czytany w całym kraju
  • tworzenie strategii dotyczących treści pisma, w celu dostosowania ich do krajowych trendów, sezonu i interesujących tematów

 

Sukcesy:

 

  • W dwa lata pismo pod moją redakcją zwiększyło czytelnictwo o 23%.

 

4. Najlepiej zaprezentowane w CV wykształcenie to....

 

… ostatni etap Twojej edukacji, który jest najpewniej jedynym, który interesuje rekrutera. Mamy na myśli fakt, że osoby, które ukończyły studia, nie muszą dodawać do CV informacji o szkole średniej, bo to jest w takim przypadku oczywiste. 

 

Jeśli nie masz studiów, dodaj do sekcji Wykształcenie w CV nazwę placówki i profil klasy, jeśli wiąże się on ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Opis edukacji nie musi być długi. Ważniejsze, by był zaprezentowany w poprawny sposób. Poniżej masz wzór, który możesz wykorzystać.

 

Dobre CV — wzór sekcji Wykształcenie

 

2005–2010 Uniwersytet Warszawski

Kierunek: Dziennikarstwo

Uzyskany tytuł magistra

 

5. Wspomnij o swoim hobby

 

Zainteresowania mogą dobrze świadczyć o Twojej kandydaturze. Wybierz jedno lub maksymalnie dwa hobby i opisz je w 2–3 krótkich zdaniach. Jeśli tylko możesz, nawiąż do swoich kwalifikacji, np. gra w szachy jako hobby programisty udowadnia umiejętność analitycznego myślenia, a u osób ubiegających się o pracę w dużej korporacji udział w maratonach biegowych potwierdza wysokie ambicje i chęć rywalizacji. 

 

Dobre CV — wzór sekcji Zainteresowania

 

Uwielbiam żeglować (szczególnie po Mazurach i Morzu Śródziemnym). Umiejętność podporządkowania się zasadom i upór w dążeniu do celu pomogły mi rozwijać moje hobby przez lata. Oprócz tego lubię spędzać czas na łonie natury z dobrą książką w ręku. 

 

6. Dodaj poprawną wersję klauzuli do CV

 

Klauzula w CV jest elementem obowiązkowym, bez którego Twój dokument może stać się bezużyteczny. Żeby rekruter mógł zgodnie z prawem przetwarzać dane zawarte w CV, musisz wyrazić na to zgodę, dodając na samym dole dokumentu odpowiednią formułkę. Oto ona: 

 

Dobre CV — wzór klauzuli ze zgodą na przetwarzanie danych

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

7. Jak napisać dobre CV? 3 ważne zasady

 

Istnieje kilka ustalonych zasada pisania CV, które musisz zastosować, żeby zwrócić uwagę rekruterów i otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną:

 

1. Dobre CV dobrze wygląda. 

 

Wiadomo, że w gruncie rzeczy chodzi o Twoje umiejętności i doświadczenie, ale nie warto ryzykować, wysyłając chaotyczny dokument. Wygląd CV świadczy o kandydacie, więc zanim zaczniesz planować treść, wybierz odpowiedni szablon CV

 

Chodzi o to, by ułatwić rekruterowi decyzję o wyborze Twojej kandydatury. Nie musisz być od razu super kreatywny — mam na myśli coś bardziej uporządkowanego niż szałowego. Niech każda sekcja CV będzie odpowiednio wydzielona od innych, formatowanie jednolite, nagłówki dobrze wyróżnione, a treść wyrównana do lewego marginesu

 

Jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać, użyj kreatora CV, który rozwiąże problem z formatowaniem i da Ci pewność, że wszystko z Twoim CV jest w porządku. Nawet jeśli rekruter podda je skanowaniu w ATS

 

2. Dobre CV musi być dopasowane do oferty pracy. 

 

Bo wszystko sprowadza się do tego, by CV odpowiadało wymaganiom stanowiska. Jeśli chcesz pokazać, że jesteś idealnym kandydatem, odnieś się do każdego punktu z oferty pracy i NIGDY nie wysyłaj tego samego CV do każdego pracodawcy. 

 

3. Dobre CV nie jest za długie, a na pewno nie dłuższe niż 2 strony. 

 

Jeśli masz krótką historię zatrudnienia, najlepsze będzie CV, które mieści się jednej stronie. Nie ma sensu wydłużać dokumentu na siłę, bo jednostronne CV ma tę zaletę, że pozwala rekruterowi zobaczyć pełen obraz kandydatury. Nie ryzykujesz w ten sposób, że informacje z drugiej strony mu umkną. 

 

8. Kiedy CV jest złe? 

 

Dobrym CV od razu przekonasz rekrutera i szybko dostaniesz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Złe CV zadziała odwrotnie. Poniżej opisujemy kilka podstawowych błędów, przez które można łatwo obniżyć wartość swojej aplikacji, a nawet kompletnie pogrzebać swoje szanse na przejście do kolejnego etapu rekrutacji.

 

1. Podanie stanu cywilnego w CV

 

Stan cywilny w CV charakteryzuje życiorysy z poprzedniej epoki. W dzisiejszych czasach umieszczenie tej informacji w CV może tylko zaszkodzić Twojej aplikacji i narazić Cię na niepotrzebną dyskryminację.

 

2. Złe zdjęcie w CV

 

Jeśli umieścisz w CV zdjęcie, które jest mało profesjonalne lub niewyraźne, możesz negatywnie wpłynąć na decyzję rekrutera. Upewnij się, że Twoje zdjęcie ma neutralne tło (najlepiej białe) i przedstawia Twoją sylwetkę w stroju nie nazbyt swobodnym. Możesz również zdecydować się na wysłanie CV bez zdjęcia.

 

3. Doświadczenie niezwiązane z ofertą pracy

 

Może często zmieniałeś pracę tuż po studiach? Działałeś w różnych branżach i łapałeś się dorywczych zajęć? Nie warto pisać o tym wszystkim w CV, zwłaszcza jeśli nie wnosi to nic wartościowego do Twojej aplikacji. 

 

Pamiętaj, że CV na jedną stronę jest optymalne i dodawanie zbyt wielu informacji niezwiązanych z ofertą pracy nie ma sensu. Opisując wszystko, co dotychczas robiłeś, tylko znudzisz rekrutera lub wywrzesz wrażenie osoby, która nigdzie nie potrafi dłużej zagrzać miejsca — albo nie ma zupełnie pomysłu na swoją karierę zawodową.

 

4. Umiejętności niewymagane przez przyszłego pracodawcę

 

Jeśli aplikujesz na stanowisko biurowe i wśród wymagań zawartych w ofercie pracy nie ma np. prawa jazdy, nie dodawaj go do CV. Tylko niepotrzebnie zajmiesz miejsce, które w życiorysie zawodowym możesz znacznie lepiej wykorzystać. Tego typu dane tylko rozpraszają rekrutera, który szuka spójnej, odpowiadającej opisowi stanowiska kandydatury.

 

5. Nieprofesjonalny adres e-mail 

 

Pora na nowy mail, jeśli wciąż używasz adresu, który założyłeś w gimnazjum. Nikt nie chce pisać na puszek238@interia.pl, a już na pewno nie ktoś, kto poszukuje profesjonalnego pracownika.

 

6. Błędy ortograficzne i literówki 

 

Dokument, który ma błędy ortograficzne i literówki, to nie jest dobre CV. Pamiętaj, żeby przed wysłaniem aplikacji dokładnie sprawdzić treść swojego curriculum vitae. 

 

Jeśli przebrnąłeś przez wszystkie porady, które zamieściliśmy w tekście, wiesz już jak zrobić dobre CV. W razie pytań, dodaj komentarz na forum pod artykułem, a nasi eksperci chętnie odpowiedzą na Twoje pytania.

Oceń ten artykuł
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Redakcja serwisu LiveCareer
Redakcja serwisu LiveCareer

O autorze

Zespół LiveCareer od 2005 roku oferuje światowej klasy kreator CV i inne profesjonalne narzędzia, które pomogły już ponad 10 milionom osób na całym świecie zdobyć pracę. W poradnikach dzielimy się ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami, dzięki którym napiszesz skuteczne CV i list motywacyjny — i zdobędziesz lepszą pracę.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo