1. CV format: najlepsze curriculum vitae w formatach DOC i PDF

CV format: najlepsze curriculum vitae w formatach DOC i PDF

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Piszesz CV? Format i wygląd dokumentu mają duże znaczenie w trakcie rekrutacji — nawet jeśli spełniasz wszystkie wymagania podane w ofercie pracy. Zaskoczony? 

Badania mówią jasno: błędy formalne, nieczytelność lub nietrafiony format CV mogą przekreślić Twoje szanse na zatrudnienie. 

Za chwilę pokażę Ci 8 szablonów CV (z ang. CV templates) w .doc i PDF, które odpowiadają polskim i europejskim standardom. Dowiesz się też, jak poprawnie sformatować swój dokument w Word oraz jakie są najpopularniejsze formaty CV. Skorzystaj z tych porad, a Twoje szanse na dostanie pracy znacznie wzrosną!

CV w każdym formacie stworzysz w kreatorze LiveCareer.pl. Wybierz szablon CV tutaj i szybko dostosuj go do swoich potrzeb i preferencji. Wymarzona praca jest w zasięgu ręki.

Stwórz CV teraz

Znajdź wzór CV dla jednego z 70+ zawodów i ścieżek kariery.

1. CV format — dlaczego kolejność i wygląd sekcji mają znaczenie?

Badania pokazują, że w trakcie jednej rekrutacji pracodawcy otrzymują średnio aż 250 zgłoszeń. A na przeczytanie jednego CV przeznaczają zaledwie… 7 sekund. I tylko tyle czasu masz na to, by przekonać rekrutera, żeby zapoznał się z dalszą treścią Twojego życiorysu zawodowego.

Właśnie dlatego tak ważny jest wygląd CV. Struktura i format CV decydują o tym, jakie pierwsze wrażenie po sobie zostawisz. Rekruterzy doceniają m.in. wyraźny podział sekcji, stosowanie wypunktowań i czytelną czcionkę. Dlatego warto o to zadbać — zwłaszcza jeśli przygotowujesz wzór CV w Word, czyli w formacie .doc.

Oto krótka instrukcja, która pomoże Ci ustawić właściwy format curriculum vitae w .doc:

Jak sformatować CV w DOC?

  1. Ustaw jednakowe marginesy ze wszystkich stron.
  2. Zachowaj równy odstęp między wierszami w całym dokumencie (1,0 lub 1,15).
  3. Wybierz czytelną czcionkę do CV (np. Arial, Times New Roman lub Calibri). Jej wielkość dobierz tak, by była widoczna, a CV mieściło się na 1 lub 2 stronach A4 (najlepiej 10-12 pkt).
  4. Nazwy sekcji napisz większą czcionką.
  5. Dodaj linijkę odstępu przed i po każdym nagłówku.
  6. Pogrubioną czcionką przedstaw informacje, które stawiają Cię w dobrym świetle — np. długość stażu zawodowego i najważniejsze osiągnięcia w CV.

Pamiętaj, by zapisać gotowe CV w formacie PDF. Wysłanie go w .doc może sprawić, że na komputerze rekrutera plik wyświetli się inaczej niż na Twoim — szczególnie jeśli ma on starszą wersję programu Word albo korzysta z innego edytora tekst (np. zechce otworzyć Twoje CV w OpenOffice). 

PDF to najbardziej profesjonalny format CV, który znacznie utrudnia naniesienie zmian w dokumencie. Dzięki temu możesz bez obaw wzbogacić swój dokument chociażby o elementy graficzne, które pomogą Ci atrakcyjnie zaprezentować w CV swoje doświadczenie zawodowe.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Best CV format — 8 nowoczesnych CV templates, które zwrócą uwagę rekrutera

Masz problem z formatowaniem CV? Nie martw się — nasza aplikacja do CV krok po kroku poprowadzi Cię przez kolejne etapy tworzenia dokumentu i zadba o jego profesjonalny wygląd. W ten sposób stworzysz skuteczny i efektowny życiorys, który będziesz mógł od razu pobrać w formacie DOC lub PDF.

Poniżej zobaczysz 8 przyjaznych dla oka szablonów CV LiveCareer.

CV format o klasycznym wyglądzie

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Siła tego formatu CV tkwi w jego prostocie. Wyraźny podział sekcji, wąski font oraz wyróżnienie nazwy stanowiska wielkimi literami sprawiają, że treść życiorysu jest łatwa i przyjemna w odbiorze. Takie klasyczne CV jest bardzo uniwersalne, dlatego możesz wykorzystać je w większości zawodów.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

CV format z dynamicznym układem treści

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Dużą zaletą tego CV template do pobrania w Word lub PDF są dobrze widoczne w CV daty zatrudnienia. Z kolei zastosowanie dyskretnych kolorów sprawia, że ten wzór CV łatwo zapada w pamięć, a pionowa linia po lewej stronie dodaje mu dynamiki. Taka forma CV jest profesjonalna i bardzo elegancka.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

CV format dla kreatywnych

Stwórz CV terazcv format klasyczny

To ciekawe, eleganckie i kreatywne CV. Format szablonu — w tym zastosowanie ikon w CV — sprawdzi się w zawodach, w których liczy się pomysłowość i dbałość o szczegóły. Dodatkową zaletą tego formatu curriculum vitae jest wyróżnienie podsumowania zawodowego na szarym tle, dzięki czemu rekruter łatwiej je zauważy.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

CV format dla tych, którzy chcą się wyróżnić

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Ten format prostego CV powstał z myślą o osobach, które chcą wyróżnić się na tle konkurentów — a to za sprawą nowoczesnej formy i gry kontrastem, dzięki czemu łatwo zapada w pamięć. Inną zaletą tego szablonu CV jest układ tekstu w dwóch kolumnach, dzięki czemu ważne informacje zmieścisz na pierwszej stronie.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

CV format w nowoczesnych kolorach

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Zestawienie eleganckich kolorów i wąski font sprawiają, że to nowoczesne CV z łatwością zwróci uwagę rekrutera. Ten profesjonalny CV format pozwoli Ci jednocześnie podkreślić 4 elementy w CV: zdjęcie, Podsumowanie zawodowe, Umiejętności i Doświadczenie

Dodatkową zaletą tego resume template jest zapisanie obowiązkowej klauzuli CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych bardzo małą czcionką, dzięki czemu w dokumencie jest więcej wolnego miejsca.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

Chcesz szybko dodać klauzulę do CV? Stwórz CV w kreatorze. Narzędzie samo wstawi aktualną wersję formułki do Twojego CV i umieści ją we właściwym miejscu dokumentu.

Stwórz CV terazkreator cv

CV format dla osób z długim stażem

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Niewielki font i duża ilość wolnego miejsca w tym formacie CV umożliwią Ci wpisanie wszystkich istotnych informacji. Szablon powstał z myślą o osobach z długim stażem zawodowym i takich, dla których liczą się przede wszystkim umiejętności praktyczne (w tym odbyte szkolenia i kursy). 

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

CV format, który podkreśla Twoje kompetencje i hobby

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Zaletą tego CV formatu jest eleganckie zestawienie kolorów i ciekawie wykadrowane zdjęcie. W lewej kolumnie na ciemnym tle wyróżniono Umiejętności i Zainteresowania — dlatego możesz wykorzystać tę templatkę również wtedy, gdy piszesz CV bez doświadczenia zawodowego.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

CV format dla tych, którzy chcą wzbudzać zaufanie

Stwórz CV terazcv format klasyczny

Ten format CV wygląda elegancko i bardzo profesjonalnie. Jego największą zaletą jest duże, efektowne i łatwe do zapamiętania zdjęcie. Dlatego ten szablon warto wykorzystać w zawodach, które wymagają pracy z ludźmi lub w których ważna jest Twoja prezencja.

Ten format CV sprawdzi się m.in.:

Jeśli wciąż nie wiesz, jakiego programu do CV użyć, zobacz: darmowe kreatory CV.

3. Jakie są formaty CV? 

Już wiesz, że w trakcie rekrutacji wygląd CV ma znaczenie. Ale jeśli chcesz dostać pracę, czytelny i elegancki szablon to za mało. Równie istotny jest bowiem sam układ sekcji w życiorysie zawodowym, dzięki któremu możesz podkreślić w CV swoje atuty.

Istnieją trzy podstawowe CV formaty, czyli tzw. rodzaje CV, które różnią się układem i długością poszczególnych elementów. Są to CV chronologiczne, CV funkcjonalne i CV mieszane. Format, który wybierzesz, pisząc własne curriculum vitae, nie powinien być przypadkowy.

Wszystko zależy od charakteru Twojej pracy, przebiegu Twojej dotychczasowej kariery zawodowej i tego, na które sekcje chcesz zwrócić uwagę rekrutera. Jaka jest różnica między różnymi formatami curriculum vitae?

Format CV chronologicznego

CV chronologiczne to najczęściej spotykany CV format. Najważniejszą sekcją takiego CV jest doświadczenie zawodowe. Z tego względu ten format curriculum vitae jest polecany kandydatom, którzy chcą pokazać pełen przebieg kariery i nie mają nic do ukrycia.

Chronologiczny CV format — typowa kolejność sekcji:

  1. Podsumowanie zawodowe
  2. Doświadczenie
  3. Wykształcenie
  4. Umiejętności
  5. Kursy i szkolenia
  6. Zainteresowania
  7. Klauzula CV 

Format CV funkcjonalnego

Zaletą CV funkcjonalnego jest możliwość ukrycia niechcianych faktów (takich jak luki w zatrudnieniu lub częste zmiany pracy) oraz podkreślenie praktycznych umiejętności (np. w CV programisty lub freelancera). W tym formacie CV najważniejsze są bowiem Twoje kompetencje i osiągnięcia zawodowe.

Funkcjonalny CV format — typowa kolejność sekcji:

  1. Podsumowanie zawodowe
  2. Umiejętności i osiągnięcia
  3. Języki obce
  4. Kursy, szkolenia i certyfikaty
  5. Wykształcenie
  6. Doświadczenie zawodowe (wystarczą daty zatrudnienia, stanowisko i nazwa firmy)
  7. Dodatkowe informacje w CV (np. referencje w CV)
  8. Klauzula do CV

Format CV mieszanego

CV mieszane łączy najlepsze cechy dwóch poprzednich formatów CV. Wyróżnia bowiem zarówno Twoje umiejętności w CV, jak i historię zatrudnienia wraz z pełnym opisem obowiązków. W ten sposób możesz podkreślić w dokumencie wszystkie swoje atuty.

Mieszany CV format — typowa kolejność sekcji:

  1. Podsumowanie zawodowe
  2. Umiejętności i osiągnięcia
  3. Dodatkowe informacje (np. nagrody i certyfikaty)
  4. Doświadczenie zawodowe
  5. Wykształcenie
  6. Zainteresowania
  7. Klauzula CV

4. Jak uzupełnić CV format krok po kroku?

Format dokumentu powinien przede wszystkim spełniać wymogi formalne — czyli zawierać niezbędne w CV dane osobowe i kontaktowe oraz klauzulę CV. 

Ważne też, by format curriculum vitae prezentował wartość, jaką wniesiesz do firmy. Jeśli rekruter będzie miał problem ze znalezieniem takich informacji w CV, prawdopodobnie odrzuci Twoją aplikację.

Poniżej znajdziesz 7 praktycznych porad, dzięki którym stworzysz idealne CV dopasowane do oferty pracy.

1. Formatowanie CV zacznij od wpisania poprawnych danych osobowych 

Większość kandydatów umieszcza w swoim CV informacje zbędne z punktu widzenia pracodawcy. Przez to ich dokumenty są długie i mało czytelne. Co więcej, podanie niektórych informacji — np. stanu cywilnego w CV — może sprawić, że będziesz postrzegany przez pryzmat szkodliwych stereotypów.

Oczywiście, podanie danych osobowych i kontaktowych to podstawa profesjonalnego CV. Format tego dokumentu wymaga bowiem, by rekruter wiedział, z kim ma do czynienia i mógł odpowiedzieć na Twoją aplikację. 

Jednak nie wszystkie dane są dla rekrutera istotne. W CV wystarczy, że podasz swoje imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i link do konta na LinkedIn (opcjonalnie). Pisanie o adresie zamieszkania jest zbędne — to relikt czasów, gdy pracodawcy kontaktowali się z kandydatami drogą pocztową.

Data urodzenia w CV nie jest potrzebna — zgodnie z RODO nikt nie ma prawa jej od Ciebie wymagać w życiorysie. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy aplikujesz do pracy poza Unią Europejską (np. piszesz CV po rosyjsku) lub starasz się o pracę, w której Twój wiek ma znaczenie (np. w życiorysie do wojska).

Piszesz resume, czyli CV po angielsku? Upewnij się, jakie zasady rekrutacji obowiązują w danym kraju. Przykładowo, w USA i Kanadzie pracodawcy akceptują wyłącznie CV bez zdjęcia — w ten sposób bronią się przed zarzutami o dyskryminację.

2. Na górze CV napisz podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe w CV, inaczej nazywane sekcją CV O mnie, to krótki opis Twojego doświadczenia, kompetencji, najważniejszych osiągnięć i celów zawodowych. Choć za granicą jest to standard, w Polsce większość osób wciąż nie dodaje tej sekcji do życiorysu zawodowego. 

Tymczasem podsumowanie zawodowe to — obok zdjęcia w CV — pierwszy element widoczny dla rekrutera. Dlatego spraw, by wyglądał atrakcyjnie. Pogrub najważniejsze fragmenty tekstu, a swoje osiągnięcia opisz za pomocą liczb (np. 98% pozytywnych odpowiedzi w ankiecie badającej satysfakcję klientów).

Podsumowanie nie musi być długie — wystarczą 3-4 zdania i nie więcej niż 50 słów. Pokaż pracodawcy, co może zyskać, zatrudniając właśnie Ciebie!

3. Pamiętaj, że w sekcji z Umiejętnościami w CV format też ma znaczenie

Opis umiejętności w CV jest bardzo ważny, szczególnie gdy piszesz CV bez doświadczenia zawodowego. Jeśli lista Twoich kompetencji jest długa i nie mieści się na pierwszej stronie CV, ogranicz ją do tych, które pracodawca wymienił w ogłoszeniu. 

W dobrym CV format sekcji Umiejętności powinien uwzględniać podział na kompetencje twarde (specjalistyczne) i miękkie (interpersonalne). Dzięki temu Twój życiorys będzie czytelny, a rekruter szybko znajdzie informacje, które go interesują.

Podczas pisania CV spróbuj być jak najbardziej konkretny. Jeśli np. uwzględniasz w CV język obcy, podaj poziom jego zaawansowania według skali Rady Europy (od A1 do C2). A jeśli piszesz w swoim CV o prawie jazdy, wymień stosowną kategorię pojazdów (np. Prawo jazdy — kat. B, C+E).

W tym miejscu CV możesz podać też ukończone kursy i posiadane certyfikaty. Dzięki temu w oczach pracodawcy wypadniesz bardziej wiarygodnie!

4. Zadbaj o właściwy format CV w sekcji z doświadczeniem

W sekcji Doświadczenie zawodowe w CV zastosuj tzw. zasadę odwróconej chronologii w CV, czyli zacznij od opisu aktualnego stanowiska. Pamiętaj też, by podać dokładny okres zatrudnienia, uwzględniając datę miesięczną i roczną. Podanie samego roku może sprawić, że zostaniesz posądzony o kłamstwo w CV.

Żeby format CV był bardziej czytelny, podziel tę sekcję na Obowiązki, Dodatkowe obowiązki i Osiągnięcia. A następnie wymień je w punktach. Jeśli to możliwe, używaj cyfr i pogrubień — w ten sposób zwrócisz uwagę rekrutera na Twoje największe atuty.

Aplikujesz do pracy za granicą? Zachodni rekruterzy korzystają z systemu ATS, który skanuje gotowe CV w poszukiwaniu słów kluczowych, dlatego koniecznie umieść je w tej sekcji. Wystarczy, że wykorzystasz zwroty (lub ich część) zawarte w ofercie pracy. 

Z tej zasady tworzenia CV warto skorzystać także w Polsce — w ten sposób pracodawca szybciej odnajdzie informacje, na których mu zależy.

Piszesz pierwsze CV i brak Ci doświadczenia? Nie martw się — w tym miejscu CV możesz wymienić np. staż lub wolontariat. Napisz, czego się wtedy nauczyłeś i co udało Ci się osiągnąć. To ważna informacja — świadczy, że dbasz o swój rozwój zawodowy, a pierwsze kroki w pracy masz już za sobą!

5. W CV krótko opisz swoje wykształcenie

W przypadku większości zawodów wykształcenie w CV nie odgrywa zbyt dużej roli. Dlatego wystarczy, że ograniczysz się do podania najważniejszych informacji — np. nazwy uczelni, kierunku oraz roku ukończenia studiów. 

Nie podawaj za to nazwy wydziału, nazwiska promotora ani tytułu pracy dyplomowej — to jedne z popularnych błędów w CV, których lepiej unikać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy piszesz życiorys naukowy albo gdy temat pracy był ściśle związany ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.

Dla pracodawcy zwykle liczy się tylko ostatnia szkoła, w której się uczyłeś. Jeśli więc masz wykształcenie wyższe, nie wpisuj do CV nazwy swojego liceum. A jeśli ukończyłeś technikum lub szkołę zawodową, nie pisz o podstawówce. W ten sposób zaoszczędzisz cenne miejsce w CV.

6. W formacie CV uwzględnij swoje zainteresowania

Oczywiście nie jest to najważniejsza sekcja Twojego dokumentu, dlatego umieść ją na samym końcu curriculum vitae. Format CV powinien bowiem pokazywać przede wszystkim Twoje życie zawodowe. 

Jednak umiejętny opis hobby w CV może sprawić, że rekruter łatwiej Cię zapamięta. Wystarczy, że wymienisz przynajmniej jedno zainteresowanie związane z Twoją karierą — np. nowoczesne techniki zarządzania w CV kierownika sklepu.

7. CV format zakończ odpowiednią klauzulą

Klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych to podstawa życiorysu zawodowego — również wtedy, gdy piszesz CV po niemiecku, CV po francusku lub aplikujesz do pracy w innych krajach Unii Europejskiej. W przeciwnym wypadku Twój dokument nie będzie mógł zostać rozpatrzony. 

Aby zaoszczędzić miejsce, umieść klauzulę na samym dole CV. Możesz zapisać ją mniejszą czcionką (np. 8 pkt). Poprawna treść klauzuli — zgodna z przepisami RODO — brzmi następująco:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Masz więcej pytań na temat formatowania CV albo nie wiesz, który format curriculum vitae wybrać? Zadaj mi pytanie w komentarzu pod tym artykułem, a ja spróbuję na nie odpowiedzieć.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Cv format

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.25  (16 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: