Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Piszesz CV? Format i wygląd dokumentu mają duże znaczenie w trakcie rekrutacji — nawet jeśli spełniasz wszystkie wymagania podane w ofercie pracy. Zaskoczony?
Badania mówią jasno: błędy formalne, nieczytelność lub nietrafiony format CV mogą przekreślić Twoje szanse na zatrudnienie.
Za chwilę pokażę Ci 8 szablonów CV (z ang. CV templates) w .doc i PDF, które odpowiadają polskim i europejskim standardom. Dowiesz się też, jak poprawnie sformatować swój dokument w Word oraz jakie są najpopularniejsze formaty CV. Skorzystaj z tych porad, a Twoje szanse na dostanie pracy znacznie wzrosną!
CV w każdym formacie stworzysz w kreatorze LiveCareer.pl. Wybierz szablon CV tutaj i szybko dostosuj go do swoich potrzeb i preferencji. Wymarzona praca jest w zasięgu ręki.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Znajdź wzór CV dla jednego z 70+ zawodów i ścieżek kariery.
Badania pokazują, że w trakcie jednej rekrutacji pracodawcy otrzymują średnio aż 250 zgłoszeń. A na przeczytanie jednego CV przeznaczają zaledwie… 7 sekund. I tylko tyle czasu masz na to, by przekonać rekrutera, żeby zapoznał się z dalszą treścią Twojego życiorysu zawodowego.
Właśnie dlatego tak ważny jest wygląd CV. Struktura i format CV decydują o tym, jakie pierwsze wrażenie po sobie zostawisz. Rekruterzy doceniają m.in. wyraźny podział sekcji, stosowanie wypunktowań i czytelną czcionkę. Dlatego warto o to zadbać — zwłaszcza jeśli przygotowujesz wzór CV w Word, czyli w formacie .doc.
Oto krótka instrukcja, która pomoże Ci ustawić właściwy format curriculum vitae w .doc:
Pamiętaj, by zapisać gotowe CV w formacie PDF. Wysłanie go w .doc może sprawić, że na komputerze rekrutera plik wyświetli się inaczej niż na Twoim — szczególnie jeśli ma on starszą wersję programu Word albo korzysta z innego edytora tekst (np. zechce otworzyć Twoje CV w OpenOffice).
PDF to najbardziej profesjonalny format CV, który znacznie utrudnia naniesienie zmian w dokumencie. Dzięki temu możesz bez obaw wzbogacić swój dokument chociażby o elementy graficzne, które pomogą Ci atrakcyjnie zaprezentować w CV swoje doświadczenie zawodowe.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
Masz problem z formatowaniem CV? Nie martw się — nasza aplikacja do CV krok po kroku poprowadzi Cię przez kolejne etapy tworzenia dokumentu i zadba o jego profesjonalny wygląd. W ten sposób stworzysz skuteczny i efektowny życiorys, który będziesz mógł od razu pobrać w formacie DOC lub PDF.
Poniżej zobaczysz 8 przyjaznych dla oka szablonów CV LiveCareer.
Siła tego formatu CV tkwi w jego prostocie. Wyraźny podział sekcji, wąski font oraz wyróżnienie nazwy stanowiska wielkimi literami sprawiają, że treść życiorysu jest łatwa i przyjemna w odbiorze. Takie klasyczne CV jest bardzo uniwersalne, dlatego możesz wykorzystać je w większości zawodów.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Dużą zaletą tego CV template do pobrania w Word lub PDF są dobrze widoczne w CV daty zatrudnienia. Z kolei zastosowanie dyskretnych kolorów sprawia, że ten wzór CV łatwo zapada w pamięć, a pionowa linia po lewej stronie dodaje mu dynamiki. Taka forma CV jest profesjonalna i bardzo elegancka.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
To ciekawe, eleganckie i kreatywne CV. Format szablonu — w tym zastosowanie ikon w CV — sprawdzi się w zawodach, w których liczy się pomysłowość i dbałość o szczegóły. Dodatkową zaletą tego formatu curriculum vitae jest wyróżnienie podsumowania zawodowego na szarym tle, dzięki czemu rekruter łatwiej je zauważy.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
Ten format prostego CV powstał z myślą o osobach, które chcą wyróżnić się na tle konkurentów — a to za sprawą nowoczesnej formy i gry kontrastem, dzięki czemu łatwo zapada w pamięć. Inną zaletą tego szablonu CV jest układ tekstu w dwóch kolumnach, dzięki czemu ważne informacje zmieścisz na pierwszej stronie.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Zestawienie eleganckich kolorów i wąski font sprawiają, że to nowoczesne CV z łatwością zwróci uwagę rekrutera. Ten profesjonalny CV format pozwoli Ci jednocześnie podkreślić 4 elementy w CV: zdjęcie, Podsumowanie zawodowe, Umiejętności i Doświadczenie.
Dodatkową zaletą tego resume template jest zapisanie obowiązkowej klauzuli CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych bardzo małą czcionką, dzięki czemu w dokumencie jest więcej wolnego miejsca.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Chcesz szybko dodać klauzulę do CV? Stwórz CV w kreatorze. Narzędzie samo wstawi aktualną wersję formułki do Twojego CV i umieści ją we właściwym miejscu dokumentu.
Niewielki font i duża ilość wolnego miejsca w tym formacie CV umożliwią Ci wpisanie wszystkich istotnych informacji. Szablon powstał z myślą o osobach z długim stażem zawodowym i takich, dla których liczą się przede wszystkim umiejętności praktyczne (w tym odbyte szkolenia i kursy).
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Zaletą tego CV formatu jest eleganckie zestawienie kolorów i ciekawie wykadrowane zdjęcie. W lewej kolumnie na ciemnym tle wyróżniono Umiejętności i Zainteresowania — dlatego możesz wykorzystać tę templatkę również wtedy, gdy piszesz CV bez doświadczenia zawodowego.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Ten format CV wygląda elegancko i bardzo profesjonalnie. Jego największą zaletą jest duże, efektowne i łatwe do zapamiętania zdjęcie. Dlatego ten szablon warto wykorzystać w zawodach, które wymagają pracy z ludźmi lub w których ważna jest Twoja prezencja.
Ten format CV sprawdzi się m.in.:
Jeśli wciąż nie wiesz, jakiego programu do CV użyć, zobacz: darmowe kreatory CV.
Już wiesz, że w trakcie rekrutacji wygląd CV ma znaczenie. Ale jeśli chcesz dostać pracę, czytelny i elegancki szablon to za mało. Równie istotny jest bowiem sam układ sekcji w życiorysie zawodowym, dzięki któremu możesz podkreślić w CV swoje atuty.
Istnieją trzy podstawowe CV formaty, czyli tzw. rodzaje CV, które różnią się układem i długością poszczególnych elementów. Są to CV chronologiczne, CV funkcjonalne i CV mieszane. Format, który wybierzesz, pisząc własne curriculum vitae, nie powinien być przypadkowy.
Wszystko zależy od charakteru Twojej pracy, przebiegu Twojej dotychczasowej kariery zawodowej i tego, na które sekcje chcesz zwrócić uwagę rekrutera. Jaka jest różnica między różnymi formatami curriculum vitae?
CV chronologiczne to najczęściej spotykany CV format. Najważniejszą sekcją takiego CV jest doświadczenie zawodowe. Z tego względu ten format curriculum vitae jest polecany kandydatom, którzy chcą pokazać pełen przebieg kariery i nie mają nic do ukrycia.
Chronologiczny CV format — typowa kolejność sekcji:
Zaletą CV funkcjonalnego jest możliwość ukrycia niechcianych faktów (takich jak luki w zatrudnieniu lub częste zmiany pracy) oraz podkreślenie praktycznych umiejętności (np. w CV programisty lub freelancera). W tym formacie CV najważniejsze są bowiem Twoje kompetencje i osiągnięcia zawodowe.
Funkcjonalny CV format — typowa kolejność sekcji:
CV mieszane łączy najlepsze cechy dwóch poprzednich formatów CV. Wyróżnia bowiem zarówno Twoje umiejętności w CV, jak i historię zatrudnienia wraz z pełnym opisem obowiązków. W ten sposób możesz podkreślić w dokumencie wszystkie swoje atuty.
Mieszany CV format — typowa kolejność sekcji:
Format dokumentu powinien przede wszystkim spełniać wymogi formalne — czyli zawierać niezbędne w CV dane osobowe i kontaktowe oraz klauzulę CV.
Ważne też, by format curriculum vitae prezentował wartość, jaką wniesiesz do firmy. Jeśli rekruter będzie miał problem ze znalezieniem takich informacji w CV, prawdopodobnie odrzuci Twoją aplikację.
Poniżej znajdziesz 7 praktycznych porad, dzięki którym stworzysz idealne CV dopasowane do oferty pracy.
Większość kandydatów umieszcza w swoim CV informacje zbędne z punktu widzenia pracodawcy. Przez to ich dokumenty są długie i mało czytelne. Co więcej, podanie niektórych informacji — np. stanu cywilnego w CV — może sprawić, że będziesz postrzegany przez pryzmat szkodliwych stereotypów.
Oczywiście, podanie danych osobowych i kontaktowych to podstawa profesjonalnego CV. Format tego dokumentu wymaga bowiem, by rekruter wiedział, z kim ma do czynienia i mógł odpowiedzieć na Twoją aplikację.
Jednak nie wszystkie dane są dla rekrutera istotne. W CV wystarczy, że podasz swoje imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i link do konta na LinkedIn (opcjonalnie). Pisanie o adresie zamieszkania jest zbędne — to relikt czasów, gdy pracodawcy kontaktowali się z kandydatami drogą pocztową.
Data urodzenia w CV nie jest potrzebna — zgodnie z RODO nikt nie ma prawa jej od Ciebie wymagać w życiorysie. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy aplikujesz do pracy poza Unią Europejską (np. piszesz CV po rosyjsku) lub starasz się o pracę, w której Twój wiek ma znaczenie (np. w życiorysie do wojska).
Piszesz resume, czyli CV po angielsku? Upewnij się, jakie zasady rekrutacji obowiązują w danym kraju. Przykładowo, w USA i Kanadzie pracodawcy akceptują wyłącznie CV bez zdjęcia — w ten sposób bronią się przed zarzutami o dyskryminację.
Podsumowanie zawodowe w CV, inaczej nazywane sekcją CV O mnie, to krótki opis Twojego doświadczenia, kompetencji, najważniejszych osiągnięć i celów zawodowych. Choć za granicą jest to standard, w Polsce większość osób wciąż nie dodaje tej sekcji do życiorysu zawodowego.
Tymczasem podsumowanie zawodowe to — obok zdjęcia w CV — pierwszy element widoczny dla rekrutera. Dlatego spraw, by wyglądał atrakcyjnie. Pogrub najważniejsze fragmenty tekstu, a swoje osiągnięcia opisz za pomocą liczb (np. 98% pozytywnych odpowiedzi w ankiecie badającej satysfakcję klientów).
Podsumowanie nie musi być długie — wystarczą 3-4 zdania i nie więcej niż 50 słów. Pokaż pracodawcy, co może zyskać, zatrudniając właśnie Ciebie!
Opis umiejętności w CV jest bardzo ważny, szczególnie gdy piszesz CV bez doświadczenia zawodowego. Jeśli lista Twoich kompetencji jest długa i nie mieści się na pierwszej stronie CV, ogranicz ją do tych, które pracodawca wymienił w ogłoszeniu.
W dobrym CV format sekcji Umiejętności powinien uwzględniać podział na kompetencje twarde (specjalistyczne) i miękkie (interpersonalne). Dzięki temu Twój życiorys będzie czytelny, a rekruter szybko znajdzie informacje, które go interesują.
Podczas pisania CV spróbuj być jak najbardziej konkretny. Jeśli np. uwzględniasz w CV język obcy, podaj poziom jego zaawansowania według skali Rady Europy (od A1 do C2). A jeśli piszesz w swoim CV o prawie jazdy, wymień stosowną kategorię pojazdów (np. Prawo jazdy — kat. B, C+E).
W tym miejscu CV możesz podać też ukończone kursy i posiadane certyfikaty. Dzięki temu w oczach pracodawcy wypadniesz bardziej wiarygodnie!
W sekcji Doświadczenie zawodowe w CV zastosuj tzw. zasadę odwróconej chronologii w CV, czyli zacznij od opisu aktualnego stanowiska. Pamiętaj też, by podać dokładny okres zatrudnienia, uwzględniając datę miesięczną i roczną. Podanie samego roku może sprawić, że zostaniesz posądzony o kłamstwo w CV.
Żeby format CV był bardziej czytelny, podziel tę sekcję na Obowiązki, Dodatkowe obowiązki i Osiągnięcia. A następnie wymień je w punktach. Jeśli to możliwe, używaj cyfr i pogrubień — w ten sposób zwrócisz uwagę rekrutera na Twoje największe atuty.
Aplikujesz do pracy za granicą? Zachodni rekruterzy korzystają z systemu ATS, który skanuje gotowe CV w poszukiwaniu słów kluczowych, dlatego koniecznie umieść je w tej sekcji. Wystarczy, że wykorzystasz zwroty (lub ich część) zawarte w ofercie pracy.
Z tej zasady tworzenia CV warto skorzystać także w Polsce — w ten sposób pracodawca szybciej odnajdzie informacje, na których mu zależy.
Piszesz pierwsze CV i brak Ci doświadczenia? Nie martw się — w tym miejscu CV możesz wymienić np. staż lub wolontariat. Napisz, czego się wtedy nauczyłeś i co udało Ci się osiągnąć. To ważna informacja — świadczy, że dbasz o swój rozwój zawodowy, a pierwsze kroki w pracy masz już za sobą!
W przypadku większości zawodów wykształcenie w CV nie odgrywa zbyt dużej roli. Dlatego wystarczy, że ograniczysz się do podania najważniejszych informacji — np. nazwy uczelni, kierunku oraz roku ukończenia studiów.
Nie podawaj za to nazwy wydziału, nazwiska promotora ani tytułu pracy dyplomowej — to jedne z popularnych błędów w CV, których lepiej unikać. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy piszesz życiorys naukowy albo gdy temat pracy był ściśle związany ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.
Dla pracodawcy zwykle liczy się tylko ostatnia szkoła, w której się uczyłeś. Jeśli więc masz wykształcenie wyższe, nie wpisuj do CV nazwy swojego liceum. A jeśli ukończyłeś technikum lub szkołę zawodową, nie pisz o podstawówce. W ten sposób zaoszczędzisz cenne miejsce w CV.
Oczywiście nie jest to najważniejsza sekcja Twojego dokumentu, dlatego umieść ją na samym końcu curriculum vitae. Format CV powinien bowiem pokazywać przede wszystkim Twoje życie zawodowe.
Jednak umiejętny opis hobby w CV może sprawić, że rekruter łatwiej Cię zapamięta. Wystarczy, że wymienisz przynajmniej jedno zainteresowanie związane z Twoją karierą — np. nowoczesne techniki zarządzania w CV kierownika sklepu.
Klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych to podstawa życiorysu zawodowego — również wtedy, gdy piszesz CV po niemiecku, CV po francusku lub aplikujesz do pracy w innych krajach Unii Europejskiej. W przeciwnym wypadku Twój dokument nie będzie mógł zostać rozpatrzony.
Aby zaoszczędzić miejsce, umieść klauzulę na samym dole CV. Możesz zapisać ją mniejszą czcionką (np. 8 pkt). Poprawna treść klauzuli — zgodna z przepisami RODO — brzmi następująco:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.
Masz więcej pytań na temat formatowania CV albo nie wiesz, który format curriculum vitae wybrać? Zadaj mi pytanie w komentarzu pod tym artykułem, a ja spróbuję na nie odpowiedzieć.
O autorze
Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.
Oceń ten artykuł:
Cv format
Średnia:
Piszą o nas: