Życiorys zawodowy - wzór i przykład. Jak napisać życiorys do pracy?

Życiorys zawodowy - wzór i przykład. Jak napisać życiorys do pracy?

Pierwsze wrażenie bywa kluczowe — także podczas poszukiwania pracy. Jeśli chcesz dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, musisz od razu zainteresować rekrutera.

 

Zazwyczaj pierwsza forma kontaktu kandydata z pracodawcą to wysłanie tzw. życiorysu zawodowego. W większości firm ten dokument jest niezbędnym wymogiem i to od niego zależy, czy przejdziesz do kolejnego etapu rekrutacji.

 

Jak zatem stworzyć życiorys do pracy, który nie przepadnie w morzu innych dokumentów i skutecznie wyróżni Twoje mocne strony? Za chwilę zobaczysz, jak powinien wyglądać życiorys zawodowy i poznasz sposoby na zyskanie przewagi nad innymi kandydatami.

 

Przykładowy życiorys zawodowy — wzór jak napisać

 

Imię i nazwisko kandydata

Nazwa obecnego stanowiska lub wyuczonego zawodu

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

 

Podsumowanie zawodowe

 

Ukończyłem zarządzanie na Uniwersytecie Warszawskim (licencjat)i od ponad 3 lat pracuję jako specjalista ds. marketingu internetowego w firmie Faster&Better. Specjalizuję się w e-mail marketingu oraz marketing automation. W 2018 r. udało mi się podnieść o 15% konwersje sprzedażowe naszych klientów. W Państwa firmie chciałbym zbudować zespół zajmujący się marketing automation.

 

Umiejętności specjalistyczne

 

  • Google Ads (poziom zaawansowany)
  • MailChimp, Vero (poziom zaawansowany)
  • Google Analytics (poziom zaawansowany)
  • Office, Excel, PowerPoint (poziom zaawansowany)
  • język angielski — poziom C1

 

Umiejętności miękkie

 

  • pozytywne nastawienie do pracy i ciągła chęć rozwoju
  • otwartość na nowe rozwiązania i technologie
  • pozytywne nastawienie do współpracowników i klientów

 

Doświadczenie

 

01.2016–obecnie Faster&Better

Stanowisko: Specjalista ds. marketingu internetowego

 

Obowiązki:

  • planowanie, przygotowanie i raportowanie wyników kampanii reklamowych
  • obsługa aplikacji do e-mail marketingu (np. MailChimp)
  • ustawianie kampanii reklamowych w Google Ads
  • testowanie treści reklamowych w celu zwiększenia konwersji
  • planowanie i wdrażanie ścieżek zakupowych

 

Dodatkowe obowiązki:

  • przygotowywanie treści content marketingowych
  • nawiązywanie i podtrzymywanie pozytywnych relacji z kluczowymi klientami
  • współpraca z innymi zespołami (programistami, grafikami etc.)

 

Sukcesy:

  • zwiększenie o 15% konwersji sprzedażowych klientów w 2018 roku

 

Wykształcenie

 

2013–2016 Uniwersytet Warszawski — Wydział Zarządzania

Kierunek: Zarządzanie

Uzyskany tytuł licencjata

 

Zainteresowania

 

W wolnym czasie lubię czytać książki (po angielsku) — szczególnie literaturę fantasy i science-fiction. Uprawiam także sporty zespołowe (najczęściej piłkę nożną).

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

 

1. Życiorys a CV. Co to jest i czym się różnią?

 

Niektórzy mylą pojęcie tradycyjnego życiorysu z życiorysem zawodowym — czyli po prostu CV (skrót od curriculum vitae, oznaczającego w języku łacińskim „przebieg życia”). 

 

Życiorys to skrótowy opis życia (w formie tekstu ciągłego), w którym autor skupia się na informacjach związanych z wykształceniem, osiągnięciami naukowymi oraz na innych ważnych wydarzeniach. Jest to więc rodzaj skróconej autobiografii.

 

Życiorys zawodowy, czyli po prostu CV, to przejrzysty opis najważniejszych doświadczeń i osiągnięć zawodowych oraz kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku. W curriculum vitae chodzi przede wszystkim o to, aby zachęcić pracodawcę do zatrudnienia kandydata lub zaproszenia go na rozmowę kwalifikacyjną.

 

W tym artykule dokładnie wyjaśniamy, jak stworzyć skuteczny życiorys zawodowy, czyli życiorys do pracy.

 

2. Od czego zacząć życiorys do pracy?

 

Istnieje prosty sposób na to, aby od razu wyróżnić swój życiorys zawodowy. Na dodatek wielu kandydatów wciąż nie zna tego „triku”, dlatego masz szansę od razu zyskać nad nimi przewagę.

 

Chodzi o tzw. podsumowanie zawodowe czyli krótki opis Twoich najważniejszych kwalifikacji, doświadczeń, osiągnięć i celów zawodowych. Podsumowanie umieszcza się na samej górze życiorysu, tak jak we wzorze na początku artykułu.

 

Pamiętaj, że podsumowanie zawodowe musi być dopasowane do oferty pracy — skup się na opisie tych kompetencji i sukcesów, które będą najbardziej interesujące z punktu widzenia pracodawcy.

 

Dzięki dodaniu do życiorysu podsumowania masz pewność, że pracodawca zapozna się z Twoimi głównymi atutami, nawet jeśli tylko rzuci okiem na dokument.

 

3. Jakie umiejętności wyróżnić w życiorysie do pracy?

 

Opis kompetencji to kolejny, bardzo ważny element Twojego życiorysu zawodowego. Szczególnie jeśli nie możesz jeszcze pochwalić się dużym doświadczeniem. Dlatego ta sekcja również powinna znaleźć się na 1. stronie dokumentu.

 

W pierwszej kolejności opisuj umiejętności twarde, specjalistyczne, a następnie kompetencje miękkie, o których pracodawca wspomina w ofercie pracy.

 

Pisząc o swoich umiejętnościach staraj się być dokładny i szczegółowy. Warto także podać swoje poziomy zaawansowania. Np. zamiast „bardzo dobra znajomość języka angielskiego” napisz “język angielski — poziom C1”.

 

4. Jak stworzyć sekcję doświadczenia w życiorysie zawodowym?

 

Podobnie jak w przypadku podsumowania zawodowego, postaraj się, aby opis doświadczenia był w jak największym stopniu dopasowany do oferty pracy. Skup się na tych obowiązkach i osiągnięciach, które będą najbardziej interesujące dla rekrutera.

 

Powinieneś być konkretny i szczegółowy. W opisie obowiązków unikaj ogólników w stylu „obsługa klientów”. Używaj liczb, nazw programów i technologii, które obsługiwałeś, pochwal się współpracą z prestiżowymi firmami.

 

Podając okresy współpracy, wskaż miesiąc i rok (np. 10.2015–11.2017). Jeśli wpiszesz tylko rok, pracodawca może nabrać podejrzeń, że chcesz sztucznie „wydłużyć” staż pracy.

 

Postaraj się, aby opis doświadczenia w życiorysie zawodowym był jak najbardziej przejrzysty. Stosuj pogrubienia nagłówków, podziel obowiązki (np. na główne i dodatkowe), wyróżnij sekcję z osiągnięciami. Realizowane zadania najlepiej wymieniać stosując punktory.

 

Opis Twojego doświadczenia musi znaleźć się na pierwszej stronie życiorysu do pracy. Pamiętaj, że rekruterzy nie mają czasu, aby przeglądać wielostronicowe dokumenty.

 

Jeśli jeszcze nie masz doświadczenia zawodowego, w tej sekcji możesz wpisać np. praktyki, staż lub wolontariat.

 

5. Jak opisać wykształcenie?

 

Współcześnie dla większości pracodawców edukacja jest mniej istotna od doświadczenia i umiejętności. Zazwyczaj wymagają po prostu wykształcenia średniego lub dowolnego wyższego. Oczywiście wyjątkiem są sytuacje, kiedy do wykonywania danego zawodu dyplom jest niezbędny.

 

W sekcji Wykształcenie Twojego życiorysu zawodowego nie musisz się zbytnio rozpisywać. Wystarczy podać lata nauki, nazwę uczelni, wydziału i kierunku oraz uzyskany tytuł.

 

Jeśli jest Twoja praca dyplomowa była w jakiś sposób związana z interesującym Cię stanowiskiem lub wymaganiami w ofercie pracy, możesz dodatkowo podać jej tytuł.

 

6. Czy w życiorysie zawodowym warto wspominać o swoich zainteresowaniach?

 

To pytanie zadaje sobie wielu kandydatów. Odpowiedź jest prosta: tak, w życiorysie do pracy warto podać swoje hobby. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób możesz dać się zapamiętać i pokazać, że praca jest dla Ciebie nie tylko obowiązkiem, ale także przyjemnością.

 

Nie warto jednak wpisywać typowych zainteresowań, takich jak oglądanie telewizji, czytanie, podróże czy sport. Ten błąd w CV popełnia większość kandydatów. Musisz być bardziej szczegółowy i starać się nawiązać do oferty pracy.

 

Pokaż pracodawcy, że Twoje hobby będzie w jakiś sposób przydatne także w pracy (np. gra w szachy może świadczyć o tym, że potrafisz myśleć analitycznie).

 

7. Co jeszcze musisz wiedzieć, aby stworzyć skuteczny życiorys do pracy?

 

Na samym końcu życiorysu zawodowego, czyli pod sekcją z zainteresowaniami, dodaj aktualną klauzulę ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. We wzorze na początku artykułu znajdziesz jej uniwersalną formułę do wykorzystania.

 

Życiorys najlepiej pobrać i wysłać w formacie PDF. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu będziesz miał gwarancję, że pracodawca zobaczy go w takiej formie, w jakiej go przygotowałeś. Jeśli wyślesz życiorys zawodowy np. w DOC, jego treść może zostać łatwo zmieniona.

 

Pamiętaj także, że życiorys do pracy musi być maksymalnie czytelny. Unikaj bloków tekstu, stosuj odstępy między wierszami, punktory, nagłówki i pogrubienia. Uważaj na literówki i błędy stylistyczne.

 

Pisząc życiorys zawodowy postaraj się zastosować powyższe wskazówki. Dzięki temu dużo szybciej zdobędziesz pracę, która spełni Twoje oczekiwania. Jeśli jednak wciąż masz jakieś pytania, możesz je śmiało zadawać w komentarzach pod artykułem.

Oceń ten artykuł
Średnia: 5 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Redakcja serwisu LiveCareer
Redakcja serwisu LiveCareer

O autorze

Zespół LiveCareer od 2005 roku oferuje światowej klasy kreator CV i inne profesjonalne narzędzia, które pomogły już ponad 10 milionom osób na całym świecie zdobyć pracę. W poradnikach dzielimy się ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami, dzięki którym napiszesz skuteczne CV i list motywacyjny — i zdobędziesz lepszą pracę.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo