1. LinkedIn: co to jest, logowanie, jak założyć i usunąć konto?

LinkedIn: co to jest, logowanie, jak założyć i usunąć konto?

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

LinkedIn to największy na świecie międzynarodowy portal społecznościowy, służacy do nawiązywania kontaktów zawodowych i biznesowych oraz szukania pracy. Jego właścicielem jest firma Microsoft.  W pierwszym kwartale 2021 roku liczył około 738 mln użytkowników w niemal 200 krajach, z czego przynajmniej parę milionów w Polsce.

W tym artykule zobaczysz, jak krok po kroku założyć konto na LinkedIn. Dowiesz się, co zrobić, by Twój profil na LinkedIn był atrakcyjny dla potencjalnych pracodawców. Poznasz też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat serwisu.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. LinkedIn — czy warto założyć tu konto? Zalety posiadania profilu na LinkedIn

Już wiesz, co to jest LinkedIn. A teraz kluczowe pytanie: czy warto założyć konto i prowadzić profil na tym portalu?

Moja odpowiedź brzmi: TAK. Jeśli masz profil na LinkedIn, to masz również sieć kontaktów, która może Ci się przydać w dalszej karierze. Dzięki posiadaniu konta na LinkedIn możesz śledzić postępy swoich znajomych oraz poczynania firm, które Cię interesują. Możesz reklamować swoje produkty i/lub usługi — według tego raportu na polskim LinkedInie możesz dotrzeć do 4,10 mln potencjalnych odbiorców, z czego większość to użytkownicy powyżej 18. roku życia.

Poza tym profesjonalny i dobrze przemyślany profil na LinkedIn to znakomita reklama Twojej osoby. Również wtedy, gdy będziesz próbował znaleźć pracę (link do profilu na LinkedIn możesz zamieścić obok danych osobowych i kontaktowych w CV). Dzięki niemu możesz dzielić się wiedzą i przemyśleniami na temat swojej branży oraz udostępniać wartościowe posty innych użytkowników. To ważny element personal brandingu, czyli budowania osobistej marki.

Profil na LinkedIn to nasza wizytówka, dlatego warto się do niego przyłożyć. Korzystajmy z serwisu, poszerzając naszą sieć kontaktów biznesowych — współpracownicy, managerowie z naszej firmy, osoby, z którymi wcześniej zetknęliśmy się zawodowo albo po prostu osoby, które znamy, znacznie poprawią naszą widoczność w sieci.
Magdalena Żurawska-SzpakHR Specialist w BOLD

Jak działa LinkedIn?

LinkedIn, tak jak inne portale społczenościowe, wykorzystyje algorytmy, aby podsuwać użytkownikom spersonalizowane treści – zarówno w feedzie (który działa podobnie do tablicy na Facebooku), jak i w sekcji z ofertami pracy. 

LinkedIn jest więc świetnym miejscem na szukanie pracy — m.in. dlatego, że umożliwia dotarcie do osób decyzyjnych w firmach. Co więcej, bardzo wielu pracodawców, wrzuca na portal oferty, które możesz przeglądać, jak na tradycyjnym joboardzie. Podczas zeszłorocznej telekonferencji dotyczącej zysków za IV kwartał 2019 roku Microsoft chwalił się, że już co 7 sekund ktoś na świecie dostaje pracę dzięki LinkedIn.

Nic w tym dziwnego, bo konto na LinkedIn działa jak Twoje elektroniczne curriculum vitae. Jeśli dobrze je uzupełnisz, Twój profil będzie wyświetlał się rekruterom, którzy szukają w Internecie kandydatów do pracy o konkretnych umiejętnościach lub wykształceniu — według Badania pracodawców 2019 w ten sposób postępuje aż 77% HR managerów.

W zdobyciu zaufania pracodawców pomoże Ci też częste logowanie na LinkedIn i dobrze przemyślana aktywność. Oczywiście, w razie potrzeby możesz także wygenerować tradycyjne CV z LinkedIn, czyli tzw. LinkedIn CV.

Przeglądając nasz profil na LinkedIn, pracodawca — podobnie jak w przypadku CV — w pierwszej kolejności zwróci uwagę na nasze lata doświadczenia, firmy, w których pracowaliśmy oraz nasz zakres obowiązków. Pamiętajmy o tym, uzupełniając swój profil — pozostawienie pustych miejsc nie zadziała na naszą korzyść. Zadbajmy też o spójność naszego profilu z tradycyjnym życiorysem zawodowym.
Magdalena Żurawska-SzpakHR Specialist w BOLD 

A czy posiadanie konta na LinkedIn jest bezpieczne? Jeśli używasz bezpiecznego hasła i loginu do LinkedIn, to raczej tak — podobnie jak w przypadku innych mediów społecznościowych. Co prawda, w Sieci co jakiś czas pojawiają się doniesienie o wycieku danych z LinkedIn — jak ta z końca czerwca 2021 roku, gdzie ogłoszono, że dane ponad 700 mln użytkowników serwisu zostały wystawione na sprzedaż w darknecie. Okazało się jednak, że były to wyłącznie dane dostępne publicznie (m.in. nazwiska, adresy e-mail i numery telefonów), a te wrażliwe (np. hasło do konta na LinkedIn) pozostały utajone.

Jak korzystać z LinkedIn?

LinkedIn daje naprawdę wiele możliwości zawodowych. Możesz nawiązać kontakt z każdym na świecie, kto ma konto w portalu oraz śledzić profile firm i znanych osób (Billa Gatesa obserwuje ponad 35 milionów osób). 

Ponieważ LinkedIn działa jak portal społecznościowy możesz publikować na nim posty, np. żeby promować swoje usługi, biznes czy po prostu pokazywać na czym polega Twoja praca. Masz również możliwość komentowania wpisów innych osób, co jest świetnym narzędziem do networkingu. 

Co więcej, LinkedIn może służyć też do zdobywania wiedzy – różne, mniej lub bardziej znane, osoby z wielu branż, chętnie dzielą się swoją ekspertyzą, udostępniają pomoce i narzędzia. Wiele postów jest też świetną okazją do nawiązania dyskusji z innymi profesjonalistami. 

W kolejnych rozdziałach podpowiem Ci, jak założyć, uzupełnić i prowadzić konto na LinkedIn.

2. LinkedIn — logowanie. Zakładanie konta na LinkedIn po polsku

Logowanie na LinkedIn jest bardzo proste. Wystarczy, że wejdziesz na stronę LinkedIn Polska i wpiszesz swoje dane w polu po lewej stronie. Możesz też wybrać opcję Zaloguj się, która odeśle Cię do strony logowania.

linkedin

Nie masz jeszcze konta na LinkedIn? Możesz je założyć w dwóch prostych krokach:

  1. Na stronie głównej LinkedIn wybierz opcję Dołącz teraz.

linkedin

  1. Podaj e-mail i hasło. Choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, pamiętaj, że dobre hasło powinno być wystarczająco długie i skomplikowane — w ten sposób utrudnisz hakerom dostęp do swojego konta.

linkedin

  1. W zależności od potrzeb możesz prowadzić swoje konto na LinkedIn po polsku lub po angielsku. Wystarczy, że uzupełnisz puste sekcje w danym języku. Jeśli jednak chcesz przetłumaczyć również menu i nazwy sekcji, na dole po prawej stronie wybierz More...

linkedin

...a następnie Select Language i Polski (Polish). I już — Twój profil na LinkedIn po polsku jest gotowy!

linkedin

Teraz wystarczy uzupełnić swój profil. Za chwilę pokażę Ci, jak to zrobić.

3. Profil na LinkedIn — porady. Jak profesjonalnie prowadzić konto na LinkedIn?

Już wiesz, że LinkedIn powinien być cyfrowym odzwierciedleniem Twojego CV. Ale co zrobić, by Twoje konto wyglądało profesjonalnie? Oto 10 przydatnych wskazówek.

  1. Zastanów się, do kogo kierujesz swój profil. Czy prowadzisz własną firmę i chcesz zaprezentować ją od jak najlepszej strony? A może rozważasz w przyszłości zmianę pracy i planujesz budować swój wizerunek eksperta? Od tego celu zależy, co wpiszesz w dane pola i jakie treści na LinkedIn będziesz udostępniać.

  2. Dodaj profesjonalne zdjęcie na LinkedIn — zarówno tzw. background photo, jak i zdjęcie profilowe. Ich styl powinien być spójny z treścią i stylem Twojego profilu. Podczas wyboru fotografii stosuj te same kryteria, jak przy wyborze zdjęcia do CV — profile z profesjonalnym zdjęciem mają aż 14 razy więcej wyświetleń.

  3. W nagłówku pod Twoim nazwiskiem podaj swój tytuł zawodowy i branżę, w której pracujesz — masz na to ponad 100 znaków, więc możesz je dobrze wykorzystać. Dzięki temu rekruterzy łatwiej ocenią, czy pasujesz do profilu kandydata. Żeby zwiększyć swoje szanse, bądź szczegółowy i używaj synonimów — np. SEO Copywriter / Content Writer PL / Blogger / Marketing Specialist.

  4. Uzupełnij każdą sekcję profilu tak, jakbyś pisał CV, tylko nieco bardziej rozbudowane — About (czyli sekcję z podsumowaniem na LinkedIn) potraktuj jak rubrykę CV O mnie, a w polu Skills & endorsements wymień swoje kompetencje z CV i programy, które znasz. Następnie poproś znajomych, by potwierdzili Twoje umiejętności na LinkedIn, klikając znajdującą się obok nich ikonę „+”.
W polu About możemy podsumować nasze doświadczenia, napisać o tym, co nas motywuje, jakie mamy podejście do pracy, co szanujemy — te kilka zdań może okazać się bardzo cenne. Tutaj możemy się bowiem trochę popisać i lepiej „sprzedać”. Pracodawca może też zwrócić uwagę na zainteresowania danego kandydata. Dlatego pamiętajmy, żeby powiązać nasz profil z firmami, które obserwujemy lub osobami, które szanujemy zawodowo. Pochwalmy się też umiejętnościami, wymieńmy, w czym jesteśmy dobrzy. Im więcej osób potwierdzi nasze kompetencje, tym lepiej dla nas — w ten sposób zyskujemy na wiarygodności. Uzupełnijmy skrupulatnie wszystkie pola, nawet jeśli zajmuje nam to sporo czasu.
Magdalena Żurawska-SzpakHR Specialist w BOLD 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv
  1. Zadbaj o właściwe ustawienia konta. Przykładowo, na LinkedIn możesz zmienić adres URL profilu, usuwając zbędne znaki po swoim nazwisku (np. linkedin.com/in/anna-nowak/ zamiast linkedin.com/in/anna-nowak-7a84a8294/). Wystarczy kliknąć ikonę ołówka pod zdjęciem w tle.

  2. Na swoim profilu zaznacz, czy aktualnie szukasz nowych ofert pracy — jeśli to zrobisz, rekruterzy chętniej się do Ciebie odezwą.

  3. Podczas uzupełniania profilu na LinkedIn używaj słów kluczowych, które poprawią Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. W tym celu zastanów się, jakich zwrotów i sformułowań mogą używać headhunterzy — znajdziesz je m.in. w ofertach pracy na interesujące Cię stanowiska.

  4. Zbuduj własną sieć kontaktów. Możesz zacząć od znajomych — kolegów ze studiów, współpracowników i przełożonych. Następnie poszukaj osób, które pracują w tej samej branży co Ty i wyślij im zaproszenie — w ten sposób nic nie tracisz, a możesz pomoc w szukaniu pracy przez LinkedIn.

  5. Raz na jakiś czas udostępniaj na swoim profilu ciekawe publikacje z branży i opatrz je stosownym komentarzem. Dziel się też efektami swojej pracy — np. informując o kursach, w których wziąłeś udział lub udostępniając własne publikacje.

  6. Jeśli prowadzisz własną firmę albo pracujesz jako HR manager, rozważ posiadanie konta Premium na LinkedIn — dzięki temu będziesz mógł m.in. wysyłać wiadomości do użytkowników, których nie masz w sieci kontaktów.

Masz więcej pytań dotyczących prowadzenia konta na LinkedIn? Zajrzyj do ostatniego rozdziału w tym artykule, czyli...

4. LinkedIn — odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Zastanawiasz się, jak usunąć konto na LinkedIn albo w pełni wykorzystać potencjał swojego profilu? Oto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat serwisu.

1. Jak usunąć konto na LinkedIn?

Usuwanie konta na LinkedIn jest proste. Wejdź na stronę główną serwisu, rozwiń menu po prawej stronie i wybierz opcję Settings & Privacy (lub Ustawienia i prywatność, jeśli korzystasz z LinkedIn po polsku).

linkedin

Następnie rozwiń kartę Account preferences (Preferencje konta) i wybierz opcję Account management (Zarządzanie kontem). Na karcie Close account (Zamknij konto) kliknij Change (Zmień) → Close account (Zamknij konto). Serwis poprosi Cię o podanie powodu zamknięcia konta i wpisanie hasła. Potem wystarczy już tylko zatwierdzić swój wybór, klikając Close account (Zamknij konto).

linkedin

Pamiętaj, że zanim usuniesz konto na LinkedIn, możesz pobrać dane ze swojego profilu. Więcej informacji znajdziesz w sekcji Help na LinkedIn.

2. Czy na LinkedIn widać, kto oglądał mój profil?

To zależy. W podstawowej wersji LinkedIn pokazuje Ci liczbę osób, które odwiedziły Twój profil w ciągu ostatnich 90 dni oraz tożsamość kilku z nich (możesz to sprawdzić, klikając nad swoją tablicą opcję Who viewed your profile, czyli Kto wyświetlił Twój profil). Jeśli chcesz poznać tożsamość wszystkich odwiedzających, musisz wykupić konto Premium na LinkedIn.

3. Jak zamieścić ofertę pracy na LinkedIn?

Aby zamieścić na LinkedIn ofertę pracy, kliknij ikonę Jobs w pasku na górze, a następnie Post a free job. Serwis poprosi Cię m.in. o podanie nazwy firmy, wpisanie treści oferty i wskazanie kluczowych kompetencji kandydatów. Uzupełnij wszystkie rubryki i zatwierdź ofertę. Uwaga: publikowanie ofert pracy na LinkedIn jest odpłatne.

4. Jak szukać pracy na LinkedIn?

Szukać pracy na LinkedIn możesz na wiele sposobów. Po pierwsze, możesz skorzystać z wyszukiwarki ofert pracy. Po drugie, na swoim profilu możesz zaznaczyć, że obecnie szukasz pracy, a potem opublikować post reklamujący Twoje umiejętności (żeby zwiększyć zasięg, na końcu postu dodaj hashtagi związane lub szukaniem pracy i/lub daną branżą). Możesz też wysłać wiadomości prywatne do osób decyzyjnych w firmach (np. HR managerów).

Poznaj też cytaty motywacyjne, które zachęcą Cię do działania!

5. Jak dodać emotikony na LinkedIn?

Jeśli publikowałeś kiedyś post na LinkedIn, z pewnością zaskoczył Cię brak edytora tekstu, który umożliwia dodanie emotikon — w końcu dziś emoji są standardem w mediach społecznościowych, a ikony pojawiają się nawet w CV. Na szczęście emoji możesz łatwo skopiować z Internetu i wkleić je do postu. To wszystko!

6. Co jest lepsze: LinkedIn czy GoldenLine?

To zależy od Twoich potrzeb. Jeżeli prowadzisz własną firmę, możesz założyć konto na obydwu serwisach — dzięki temu będziesz bardziej widoczny w Internecie. W przypadku prywatnych użytkowników nie jest to takie oczywiste. Wszystko zależy od planowanej aktywności i tego, kto ma oglądać Twój profil.

GoldenLine to polska marka, która swego czasu cieszyła się sporą popularnością. Niestety, w związku z rosnącą popularnością amerykańskiego serwisu LinkedIn, od 2014 roku GoldenLine notuje spadek liczby odwiedzin. Przewaga LinkedIn polega m.in. na jego międzynarodowym zasięgu i większej liczbie opcji (np. możliwości prowadzenia eksperckiego bloga).

Jeśli jednak szukasz pracy u polskich pracodawców, profil na GoldenLine w zupełności Ci wystarczy. A jeśli dysponujesz czasem, nic nie stoi na przeszkodzie, byś założył konto na obydwu serwisach.

Masz dodatkowe pytania o LinkedIn? A może potrzebujesz profesjonalnej pomocy w uzupełnieniu profilu na LinkedIn? Zadaj mi pytanie w komentarzu — z przyjemnością Ci pomogę.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Linkedin

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: