1. Jak znaleźć pracę szybko? 7 sposobów na szukanie pracy

Jak znaleźć pracę szybko? 7 sposobów na szukanie pracy

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Właśnie straciłeś pracę? Od dłuższego czasu bezskutecznie wysyłasz CV do różnych firm? A może odczuwasz symptomy wypalenia zawodowego i potrzebujesz zmiany? To znak, że pora na poważnie wziąć się za szukanie pracy. Tylko jak to zrobić dobrze?

W tym artykule znajdziesz praktyczne porady, jak znaleźć pracę marzeń (również bez doświadczenia i za granicą). Dowiesz się, gdzie szukać ofert pracy i jak wyróżnić się na tle innych kandydatów. Skorzystaj z tych wskazówek, a Twoja kariera z pewnością nabierze tempa.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Stwórz profesjonalne CV teraz!

kreator cvNIE
kreator cvTAK

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Szukanie pracy zacznij od analizy rynku i swoich możliwości

Zapotrzebowanie na pracowników różni się w zależności od miejsca i branży. Jeśli więc zastanawiasz się, jak znaleźć pracę (bo np. dopadła Cię prokrastynacja lub odczuwasz wypalenie zawodowe) albo dlaczego wciąż Ci się to nie udaje, zapoznaj się z obecną sytuacją na rynku pracy w Twoim mieście. Dzięki temu będziesz wiedział, czy masz dużą konkurencję i jakie są szanse na zatrudnienie. Jak to zrobić?

Wejdź na stronę Barometr zawodów. Wybierz swoją profesję z rozwijanej listy oraz rodzaj prognozy. Potem odczytaj dane.

Duży deficyt osób poszukujących zatrudnienia oznacza, że masz spore szanse szybko znaleźć pracę. W takiej sytuacji zwykle możesz przebierać w ofertach od pracodawców. Wybierz te, które są dopasowane do Twoich atutów z CV oraz najbardziej atrakcyjne pod względem zarobków i Twojej przyszłej kariery. A potem sprawdź, jak napisać CV, które da Ci pracę.

Twój zawód znajduje się w równowadze albo jest nadwyżkowy? Przygotuj się na to, że cały proces potrwa dłużej i będzie bardziej wymagający.

Gdy nie możesz znaleźć pracy, spróbuj poszukać w innym mieście albo przekwalifikować się, np. dzięki bezpłatnym kursom z urzędu pracy. Możesz też przeczekać niekorzystny okres, szukając pracy w zawodzie pokrewnym (np. jako urzędnik skarbowy — zostań księgowym, jako dziennikarz — copywriterem, jako kierowca samochodów ciężarowych — taksówkarzem itd.).

Kluczem do skutecznego szukania pracy jest również poznanie swoich mocnych i słabych stron — pomoże Ci w tym m.in. indywidualna analiza SWOT. Jeśli znajdziesz pracę dopasowaną do własnych możliwości i zaczniesz eliminować wady, będziesz mógł negocjować wyższe wynagrodzenie (a wcześniej sprawdź, ile realnie możesz zarobić w danej branży).

2. Jak znaleźć pracę przez Internet (również za granicą)?

W dzisiejszych czasach szukanie pracy jest prostsze niż jeszcze 10 lat temu. Wystarczy zajrzeć do Internetu, wybrać kilka ofert, a następnie na nie zaaplikować.

Oferty pracy w Polsce znajdziesz m.in. na:

Jak znaleźć pracę za granicą?

A jak znaleźć pracę za granicą? Zajrzyj na te strony:

Uwaga: Jeśli chcesz znaleźć pracę za granicą, najpierw dokładnie sprawdź wiarygodność potencjalnego pracodawcy. Pamiętaj, że w sytuacji kryzysowej poza krajem może być Ci trudniej znaleźć pomoc (szczególnie jeśli nie mówisz dobrze w lokalnym języku i brakuje Ci doświadczenia)!

Jednak czasami samo wysłanie maila z CV nie wystarczy — bo trzeba też wiedzieć, gdzie i na jakie oferty aplikować. Jeżeli nie spełniasz podstawowych wymagań zawartych w ogłoszeniu, to trudno oczekiwać, że pracodawca zaprosi Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

Dlatego uważnie czytaj oferty pracy i wybierz te, które są dopasowane do Twoich możliwości, osiągnięć i celów zawodowych. Żeby nie tracić czasu, dokładnie sprawdź potencjalnego pracodawcę (szczególnie jeśli szukasz pracy za granicą).

Bądź jednak wytrwały i nie zniechęcaj się po pierwszych niepowodzeniach. Pamiętaj, że szukanie pracy to też praca — a jeśli właśnie dopadło Cię bezrobocie, możesz zwiększyć swoją efektywność, poświęcając na to codziennie np. 2 godziny. Pozostały czas wolny przeznacz na rozwijanie kompetencji kluczowych na rynku pracy — np. poprzez wolontariat, pisanie bloga lub czytanie czasopism branżowych.

W razie niepowodzeń spróbuj szczęścia poza Internetem. Popytaj o pracę znajomych. Dowiedz się o staż w urzędzie pracy — to dobry sposób na niewielki zarobek i zdobycie kwalifikacji zawodowych. Wydrukuj swoje CV i przejdź się po firmach, które Cię interesują — może akurat ktoś szuka takiego pracownika jak Ty?

A skoro o CV mowa...

3. Jak znaleźć dobrą pracę: przygotuj profesjonalne CV i list motywacyjny

To bardzo ważny etap szukania pracy — Twoje CV i list motywacyjny mogą bowiem zadecydować o tym, czy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Ale jak stworzyć naprawdę dobre CV?

Po pierwsze, zarówno CV, jak i list motywacyjny dopasuj do konkretnej oferty pracy. Wielu kandydatów popełnia błąd, wysyłając ten sam dokument masowo do różnych firm. Niestety — doświadczony rekruter od razu to zauważy i uzna, że nie zależy Ci na znalezieniu pracy. 

Dlatego zamiast aplikować na każdą ofertę, która chociaż w niewielkim stopniu odpowiada Twoim kwalifikacjom, wybierz kilka najlepszych i przygotuj oddzielne dokumenty dla każdej z firm (możesz to szybko zrobić w generatorze CV oraz generatorze listu motywacyjnego). Wymień w nich swoje osiągnięcia zawodowe i napisz, dlaczego warto w Ciebie zainwestować.

A jak napisać CV bez doświadczenia? To nie takie trudne. W pierwszym CV możesz pochwalić się ciekawymi studiami, wolontariatem, praktykami studenckimi albo sukcesami i umiejętnościami zdobytymi w trakcie nauki. Natomiast w liście motywacyjnym bez doświadczenia możesz nawiązać do wartości i produktów firmy, aby pokazać, dlaczego to właśnie w tym miejscu chciałbyś zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe.

Po drugie, unikaj podstawowych błędów w CV, w tym braków formalnych — takich jak błędny numer telefonu, zły adres e-mail albo brak obowiązkowej klauzuli CV. Sprawdź, czy wysłałeś wszystkie wymagane dokumenty. Napisz swój życiorys zawodowy formalnym, ale nie patetycznym językiem — w przeciwnym razie Twoje CV może wydawać się… śmieszne.

I wreszcie po trzecie: zadbaj o profesjonalny i elegancki wygląd dokumentów aplikacyjnych. Profesjonalne CV powinno zajmować 1-2 strony A4, mieć typowy dla CV schemat i być dobrze sformatowane (nagłówki, wypunktowania, czytelna czcionka w CV itp.). Szablon listu motywacyjnego powinien pasować do szablonu CV, aby całość prezentowała się perfekcyjnie.

A jeśli aplikujesz do pracy bez ogłoszenia, zamiast ogólnego listu motywacyjnegonapisz podanie o pracę.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

4. Żeby znaleźć pracę, dobrze przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna bywa stresująca, a to może utrudniać Ci znalezienie pracy. Dlatego zobacz, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i nie daj się zaskoczyć.

Przed spotkaniem jeszcze raz przeczytaj ofertę pracy i naucz się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania rekrutacyjne. Poczytaj o firmie, do której aplikujesz i sprawdź konto rekrutera na LinkedIn — może się bowiem okazać, że macie podobne zainteresowania albo tych samych znajomych.

Zadbaj też o sprawy organizacyjne. Dzień wcześniej przygotuj ubranie na rozmowę kwalifikacyjną. Sprawdź prognozę pogody, trasę dojazdu i możliwe utrudnienia, tak by dotrzeć na miejsce 15 minut przed czasem. Rekruterzy często mają napięty harmonogram i nie lubią, gdy kandydat się spóźnia!

5. Jak znaleźć pracę: buduj swój wizerunek eksperta

O to warto dbać zawsze — nie tylko wtedy, gdy zastanawiasz się, jak znaleźć dobrze płatną pracę. Bo możliwe, że w przyszłości Twój profesjonalizm i tak przełoży się na lepszą pracę i wyższe zarobki (najlepsze oferty trafiają się właśnie wtedy, gdy już mamy pracę — wtedy jesteśmy bardziej pewni siebie!).

Na początek zadbaj o swój wizerunek w sieci. Usuń kompromitujące Cię treści i zdjęcia na portalach społecznościowych. Sprawdź ustawienia prywatności — Twoje prywatne posty nie powinny być widoczne dla osób z zewnątrz, wśród których może być Twój przyszły pracodawca.

Następnie załóż i profesjonalnie prowadź swój profil na LinkedIn. Dodaj tam informacje o swoich umiejętnościach twardych i miękkich, dotychczasowych obowiązkach i ukończonych szkołach. Zaproś do znajomych inne osoby z Twojej branży. W sekcji About napisz krótko, kim jesteś i pochwal się swoimi sukcesami. Na końcu zaznacz w ustawieniach, że obecnie szukasz pracy.

A czekając na odzew rekruterów, dbaj o swój rozwój. Czytaj książki, doszkalaj się, wykup internetowy kurs lub szkolenie, o którym napiszesz w CV — cokolwiek, co pomoże Ci zdobyć niezbędne kompetencje zawodowe, a czym potem będziesz mógł się podzielić w sieci.

6. Szukając pracy, rozwijaj sieć kontaktów

Czy można znaleźć pracę bez znajomości? Jasne, że tak. Ale znajomi, którzy mogą Cię polecić albo poinformować o rekrutacjach, mogą być bardzo pomocni w szukaniu pracy. Jeśli więc nadal nie wiesz, jak znaleźć pracę, zadbaj o swoje kontakty biznesowe — nie tylko na LinkedIn. W jaki sposób?

Nawet jeśli już szukasz nowej pracy, dbaj o relacje z obecnymi współpracownikami — w końcu nigdy nie wiesz, kiedy i gdzie znów się spotkacie! Dlatego nie zaniedbuj swoich obowiązków, a ostatniego dnia podziękuj wszystkim za współpracę. Jeśli miałeś dobry kontakt z przełożonym, poproś go o referencje do CV — dzięki nim będziesz bardziej wiarygodnym kandydatem.

Wielu bezrobotnych zamyka się w sobie, unikając życia towarzyskiego. To błąd. Kiedy szukasz pracy, nie zaniedbuj pasji i hobby, spotykaj się z innymi i bywaj na imprezach. Zajmując się tym, co lubisz, możesz łatwo zbudować dobre relacje z ludźmi. A w trakcie spotkań informuj innych wszem i wobec, że szukasz pracy — może się bowiem okazać, że ciekawa oferta czeka tuż za rogiem!

7. I na koniec: myśl pozytywnie!

To banał. Ale badania z zakresu psychologii pozytywnej dowodzą, że nasze nastawienie do wykonywanych zadań ma wpływ na ich wynik. Podobne wnioski wysnuł autor i mówca motywacyjny Shawn Achor w książce The Happiness Advantage. The Seven Principles That Fuel Success and Performance at Work. Z czego to wynika?

Kiedy myślimy pozytywnie, nasz mózg staje się bardziej zaangażowany, kreatywny i energiczny. Nasza produktywność rośnie, umiemy radzić sobie ze stresem i jesteśmy bardziej pewni siebie. A wysoka samoocena sprawia, że lepiej wykonujemy swoje obowiązki, co czyni nas dobrymi kandydatami do pracy.

Dlatego pamiętaj o podstawowej zasadzie: to nie sukces jest źródłem szczęścia, to szczęście jest podstawą sukcesu.

Idąc tym tropem, potraktuj szukanie pracy jak ekscytującą przygodę. Nie myśl o sobie jak o bezrobotnym, który jest skazany na łaskę rekruterów. W zamian za to poczuj się ekspertem, który szuka nowych możliwości rozwoju. Wyobrażając sobie rozmowę kwalifikacyjną, wczuj się w rolę osoby już zatrudnionej. To naprawdę pomaga!

Chcesz poznać więcej podobnych zagadnień? Przeczytaj, czym jest nepotyzm w pracy.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Czy według Ciebie szukanie pracy jest trudne? A może masz inną receptę na to, jak znaleźć pracę? Podziel się swoją opinią na forum poniżej.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Jak znalezc prace

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.61  (18 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: