1. Kompetencje kluczowe na rynku pracy — definicja i przykłady

Kompetencje kluczowe na rynku pracy — definicja i przykłady

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Kompetencje kluczowe są to kompetencje, które umożliwiają znalezienie pracy, a także wspierają rozwój osobisty i życie społeczne człowieka, np. przez aktywną postawę obywatelską. Rozwój i kształtowanie kompetencji kluczowych następuje już w pierwszych latach życia.

Z tego artykułu dowiesz się, czym są kompetencje kluczowe pracownika i jak je rozwijać, by zwiększyć swoje szanse na rynku pracy. Zobaczysz też przykłady kluczowych kompetencji dla różnych zawodów, które warto wpisać do CV (również po angielsku). Dzięki temu łatwiej i szybciej znajdziesz pracę.

Nie wiesz, jak wpisać kluczowe kompetencje do CV? Kreator LiveCareer zrobi to za Ciebie! Wybierz szablon CV tutaj — narzędzie podpowie Ci przykłady umiejętności i gotowe treści do każdej sekcji dokumentu.

Stwórz CV teraz

Znajdź też wzór CV dla swojego zawodu.

1. Kompetencje kluczowe — co to jest?

Za kompetencje kluczowe można uznać wiedzę, umiejętności i postawy, które są niezbędne do samorealizacji, zdobycia zatrudnienia oraz aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym.

Są one tak istotne, że wiosną 2018 r. ukazało się Zalecenie Rady Unii Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Autorzy dokumentu przekonują, że celem zaleceń jest wyrównanie szans obywateli UE oraz osiągnięcie przez nich sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym.

Oto lista 8 kluczowych kompetencji zebranych i zdefiniowanych przez Radę UE:

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym
  • porozumiewanie się w językach obcych
  • kompetencje matematyczne i podstawowe umiejętności naukowo-techniczne
  • kompetencje cyfrowe
  • umiejętność uczenia się
  • kompetencje obywatelskie i społeczne
  • inicjatywa i przedsiębiorczość
  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Jak widzisz, zdecydowana większość z nich jest przydatna również na rynku pracy. Niestety — badanie o edukacji z 2020 r. dowodzi, że polska szkoła nie spełnia wszystkich oczekiwań w zakresie rozwoju umiejętności interpersonalnych i kluczowych kompetencji twardych i miękkich, które można później wpisać do CV.

Poza tym takie podstawowe umiejętności w CV to trochę za mało, by dostać pracę. Żeby wyróżnić się na tle innych kandydatów, warto rozwijać też bardziej szczegółowe kompetencje zawodowe. 

Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że do 2025 roku najbardziej pożądane na rynku pracy będą m.in.:

  • analityczne myślenie i innowacyjność
  • umiejętność uczenia się
  • kreatywność
  • kompleksowe rozwiązywanie problemów
  • zdolność krytycznego myślenia
  • zarządzanie zespołem
  • elastyczność 
  • odporność na stres.

Kompetencje kluczowe pracownika obejmują więc zarówno umiejętności, jak i cechy charakteru przydatne w pracy. W następnym rozdziale artykułu zobaczysz przykłady kompetencji kluczowych dla różnych zawodów, dzięki czemu łatwiej wyróżnisz swoje atuty w CV i upewnisz się, co to jest atut w Twoim zawodzie.

2. Kompetencje kluczowe — przykłady dla różnych zawodów

Kluczowe kompetencje pracownika mogą się różnić w zależności od branży. Zobacz przykłady poniżej i sprawdź, o które z nich warto zadbać w pierwszej kolejności.

Kompetencje kluczowe nauczyciela

  • umiejętność przekazywania wiedzy
  • analityczne myślenie
  • systematyczność i konsekwencja w działaniu
  • dobry kontakt z uczniami i empatia
  • znajomość różnych metod nauczania
  • punktualność
  • obsługa komputera
  • doskonała znajomość podstawy programowej
  • kreatywność.

Zobacz też pełny wzór CV nauczyciela.

Kluczowe kompetencje menedżera

  • zarządzanie zespołem
  • umiejętność mobilizowania, monitorowania i korygowania działań współpracowników
  • innowacyjność i otwartość na nowe doświadczenia
  • nastawienie na realizację celów
  • gotowość do podejmowania samodzielnych decyzji
  • inicjatywa i przedsiębiorczość
  • wielozadaniowość.

Kompletną listę kluczowych kompetencji menedżerskich znajdziesz m.in. w tym badaniu. Zobacz też gotowy wzór CV dla managera lub kierownika oraz cechy dobrego kierownika oczami pracowników.

Kluczowe kompetencje sprzedawcy

  • rozwinięte umiejętności sprzedażowe
  • obsługa kasy fiskalnej i terminala płatniczego
  • życzliwość i komunikatywność
  • umiejętność pracy w zespole
  • gotowość do pracy w trybie zmianowym.

Przeczytaj też gotowe wzory CV sprzedawcy lub kasjera oraz CV do sklepu.

Kompetencje kluczowe pracownika fizycznego

  • obsługa maszyn i urządzeń
  • sprawność fizyczna
  • dyspozycyjność i gotowość do wyjazdów służbowych
  • odpowiedzialność
  • znajomość rysunku technicznego
  • prawo jazdy kat. B.

Szukasz więcej informacji i dodatkowych aktywności do CV pracownika fizycznego? Zobacz gotowe wzory CV budowlańca, CV magazyniera oraz CV pracownika produkcji.

Jak widzisz, kluczowe kompetencje pracowników mogą się od siebie znacznie różnić. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ są one ściśle uzależnione od zakresu obowiązków na danym stanowisku. Jeśli więc nadal nie wiesz, co wpisać w CV, ponownie przeczytaj ofertę pracy — to właśnie do niej powinno nawiązywać każde profesjonalnie napisane CV.

Ponadto zadbaj, by Twoje kompetencje zawodowe były widoczne już na pierwszy rzut oka. W klasycznym CV sekcja Umiejętności powinna znajdować się na pierwszej stronie, tuż pod Doświadczeniem zawodowym w CV. Jednak o kluczowych (lub rzadko spotykanych) kompetencjach warto napisać już wcześniej, np. w pierwszej sekcji CV Podsumowanie i cele zawodowe.

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

3. Kompetencje kluczowe w języku angielskim — przykłady

Piszesz CV po angielsku? Kluczowe kompetencje również powinieneś opisać w tym języku. Na szczęście niektóre zwroty w CV English są znacznie krótsze niż w języku polskim, dzięki czemu możesz zmieścić ich więcej na jednej stronie CV.

Oto przykłady kluczowych kompetencji po angielsku:

  • Adaptability — zdolności adaptacyjne
  • Analytical skills — umiejętność analitycznego myślenia
  • Collaboration — umiejętność współpracy
  • Communication skills — umiejętności komunikacyjne
  • Computer skills — obsługa komputera
  • Creativity — kreatywność
  • Customer service — obsługa klienta
  • Detail-oriented — zorientowanie na szczegóły
  • Hard-working — pracowitość
  • Initiative — podejmowanie inicjatywy
  • Leadership — zdolności przywódcze
  • Organization — umiejętności organizacyjne
  • Personal skills — umiejętności interpersonalne
  • Problem-solving — umiejętność rozwiązywania problemów
  • Project management — zarządzanie projektami
  • Responsibility — odpowiedzialność
  • Teamwork — umiejętność pracy zespołowej
  • Time management — zarządzanie czasem

Więcej kompetencji kluczowych w języku angielskim znajdziesz w artykule Skills in CV. Poznaj też inne przydatne zwroty do CV po angielsku.

4. Jak rozwijać kluczowe kompetencje, by dostać pracę?

No dobrze — ale jak zdobyć i rozwijać kluczowe kompetencje zawodowe?

Niektóre umiejętności (np. organizację pracy i odpowiedzialność) naturalnie rozwijamy w trakcie edukacji. Mimo to kompetencje kluczowe na rynku pracy najłatwiej nabyć, zdobywając doświadczenie pod okiem dobrego menedżera. Dlaczego?

Niektóre umiejętności — takie jak chociażby nawiązywanie kontaktu z klientami — można zdobyć wyłącznie w środowisku biznesowym, ponieważ na co dzień nie ma ku temu okazji. Nawet jeśli masz podstawy teoretyczne, to dopiero w praktyce będziesz mógł nabyć odpowiednie kompetencje.

Na szczęście nawet krótkie zatrudnienie w dobrej firmie, która stawia sobie ambitne cele, pomoże Ci rozwinąć kluczowe kompetencje pracownika — m.in. umiejętność pracy zespołowej, elastyczność, zorientowanie na klienta, umiejętność radzenia sobie ze stresem czy wielozadaniowość.

Dlatego warto uczestniczyć w praktykach, stażach i wolontariatach, które można potem wpisać do CV. Niech nie zniechęci Cię brak wynagrodzenia — potraktuj to jako inwestycję i sposób na wzbogacenie życiorysu zawodowego. Pamiętaj, że udział w darmowych projektach to także dowód na Twoje pozytywne nastawienie do pracy, które jest jedną z cech najczęściej pożądanych przez pracodawców.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

Oczywiście, praca nad charakterem oraz zmiana postawy wymagają czasu i wiążą się z wyrzeczeniami, np. pójściem na kompromis. Jednak w większości cechy poszukiwane przez pracodawców — takie jak pracowitość, zaangażowanie, uczciwość i lojalność — są cenne również w życiu prywatnym, dlatego warto nad nimi pracować.

O wiele łatwiej jest za to nabyć umiejętności specjalistyczne. Możesz to zrobić w trakcie kursów i szkoleń zawodowych, np. tych finansowanych z Funduszu Pracy. Czasami wystarczy kilka miesięcy, by zostać specjalistą w danej dziedzinie. Przykład?

Ze wspomnianego już raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że zdobycie kompetencji kluczowych z zakresu tworzenia treści, sprzedaży i marketingu może trwać od 1 do 2 miesięcy. Natomiast rozwinięcie umiejętności inżynierskich i praca z chmurą obliczeniową wymagają 4- lub 5-miesięcznej nauki.

To bardzo cenna informacja — zwłaszcza że w dobie postępującej automatyzacji wielu z nas będzie musiało się przekwalifikować, a tym samym zdobyć zupełnie nowe kompetencje kluczowe.

Masz dodatkowe pytania na temat kompetencji kluczowych? Zadaj mi je w komentarzu na forum poniżej, a ja spróbuję Ci pomóc.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Kompetencje kluczowe

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (8 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: