Zwrot Szanowni Państwo: kiedy używać i czy dodać przecinek

Dowiedz się, jak poprawnie używać zwrotu Szanowni Państwo w liście motywacyjnym i innych dokumentach. Czy stawiać przecinek i jak przetłumaczyć na angielski?

Szanowni Państwo — na pewno wiesz, że to w Polsce ogólnie przyjęty zwrot grzecznościowy, stosowany w oficjalnej korespondencji. Czy warto zaczynać od niego również dokumenty aplikacyjne, takie jak list motywacyjny, podanie o pracę i maile z CV?

 

Odpowiedzi na to pytanie poznasz w tym artykule. Dowiesz się również, jakich innych zwrotów można użyć w trakcie rekrutacji, jak poprawnie zapisać je w dokumentach oraz jakie wyrażenie odpowiada Szanowni Państwo po angielsku i w innych językach obcych.

 

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

 

kreator listu motywacyjnego

 

Stwórz list motywacyjny teraz

 

Czy i jak używać frazy Szanowni Państwo w dokumentach aplikacyjnych?

 

Zwrotu Szanowni Państwo możesz jak najbardziej użyć w dobrym liście motywacyjnym, podaniu o pracę i w mailu z CV. Nie będzie to ani błąd ani poważna wpadka. Ale dokumenty aplikacyjne często wysyła się do konkretnej osoby — rekrutera, managera zespołu, w którym chciałbyś pracować, szefa firmy czy innej osoby prowadzącej rekrutację.

 

Dlatego warto postawić na odrobinę bardziej personalny zwrot — np. Szanowna Pani czy Szanowny Panie. Jeśli nie wiesz, z kim konkretnie korespondujesz, spróbuj znaleźć imię i nazwisko rekrutera firmy, do której aplikujesz na LinkedInie czy stronie internetowej przedsiębiorstwa (np. w zakładkach Kontakt czy O nas). 

 

Adresat to doceni — kierując swój list do konkretnej osoby, pokażesz, że włożyłeś wysiłek w przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. Gdy zaczniesz list od Szanowni Państwo, odbiorca może podejrzewać, że wysyłasz identyczne dokumenty w odpowiedzi na wiele oferty pracy, a to poważny błąd przy pisaniu CV i listu motywacyjnego.

 

Szanownych Państwa zostaw sobie na sytuacje, kiedy adresujesz dokumenty do grupy osób albo w żaden sposób nie możesz znaleźć danych osobowych odbiorcy. 

 

Czy po Szanowni Państwo stawiamy przecinek? Pisownia

 

Poprawna pisownia zwrotów grzecznościowych, niezależnie od tego, czy zaczniesz list motywacyjny od Szanowni Państwo, Szanowny Panie czy Szanowna Pani, zawsze będzie wyglądała tak samo.

 

Jak mówi prof. Małgorzata Marcjanik, po zwrocie Szanowni Państwo powinieneś postawić przecinek lub wykrzyknik. W pierwszym przypadku pierwsze zdanie listu motywacyjnego zacznij od nowej linijki małą literą, a w drugim — wielką. 

 

Zobacz, jak powinien wyglądać początek listu motywacyjnego na przykładach:

 

Szanowni Państwo — przecinek

 

Miejscowość, data

Twoje imię i nazwisko

Numer telefonu

Adres e-mail

 

Nazwa firmy

Adres firmy

 

Szanowni Państwo,

 

z przyjemnością aplikuję na stanowisko sprzedawcy w Państwa firmie.

 

Szanowni Państwo — wykrzyknik

 

Miejscowość, data

Twoje imię i nazwisko

Numer telefonu

Adres e-mail

 

Nazwa firmy

Adres firmy

 

Szanowni Państwo!

 

Z przyjemnością aplikuję na stanowisko sprzedawcy w Państwa firmie.

 

Możesz się zastanawiać również, czy powinno pisać się Szanowne Państwo czy Szanowni Państwo. Tylko ta druga wersja jest poprawna — w pierwszej nie zgadza się liczba pierwszego i drugiego członu. 

 

Pamiętaj też, że dobry początek listu motywacyjnego, to nie tylko poprawny zwrot grzecznościowy — wstęp powinien zachęcić rekrutera do zapoznania się z dalszą częścią Twojego dokumentu. Dlatego lepiej nie zaczynać go od Szanowni Państwo, w nawiązaniu do ogłoszenia o pracę... 

 

Lepiej od razu po zwrocie grzecznościowym pochwalić się długim doświadczeniem, imponującym osiągnięciem zawodowym albo związaną z przyszłym stanowiskiem umiejętnością. W liście motywacyjnym stosuj odpowiednie zwroty, które przedstawią Cię jako zaangażowanego, profesjonalnego i kompetentnego kandydata. 

 

Każdy list motywacyjny stworzony w kreatorze możesz łatwo edytować i dopasować do konkretnej oferty pracy. Podaj nazwę stanowiska i firmy, do której aplikujesz, a narzędzie dostosuje treść za Ciebie. Stwórz profesjonalny list motywacyjny szybciej niż kiedykolwiek i aplikuj o pracę bez straty czasu.

 

Stwórz list motywacyjny terazkreator listu motywacyjnego

 

Stwórz list motywacyjny teraz

 

Szanowni Państwo po angielsku i w innych językach obcych

 

Wiesz już, jak używać wyrażenia Szanowni Państwo w polskich dokumentach aplikacyjnych. Zobacz zatem, jak poprawnie zacząć list motywacyjny i inne formalne dokumenty po angielsku, niemiecku, francusku i rosyjsku:

 

Szanowni Państwo po angielsku

 

W angielszczyźnie nie ma odpowiednika jeden do jednego polskiego zwrotu Szanowni Państwo. Najbliższe znaczeniowo będzie Dear Sir or Madam — ale to wyrażenie jest przestarzałe i powinieneś unikać go za wszelką cenę. Lepiej zacząć list motywacyjny po angielsku (czyli cover letter) czy podanie o pracę po angielsku od zwrotu do konkretnego odbiorcy. 

 

Oto przykłady zwrotów do listu motywacyjnego po angielsku:

  • Dear Ms/Mr [imię lub nazwisko adresata] — Szanowny Panie/Pani [imię lub nazwisko adresata]
  • Dear [imię i nazwisko adresata] — Szanowny [imię lub nazwisko adresata]
  • Dear Hiring Manager / Dear HR Manager / Dear Recruiter
  • Dear Recruitment Team / [nazwa innego działu] Team
  • Dear [stanowisko adresata] — Szanowny [stanowisko adresata]

 

Szanowni Państwo po niemiecku

 

List motywacyjny po niemiecku możesz zacząć analogicznie do polskiego dokumentu od Szanowna Pani, Szanowny Panie lub Szanowni Państwo — to ostatnie zalecamy tylko wtedy, gdy piszesz do grupy osób lub nie znasz dokładnych danych nadawcy.

 

Oto poprawne zwroty po niemiecku:

  • Sehr geehrte Frau [nazwisko odbiorczyni] — Szanowna Pani
  • Sehr geehrter Herr [nazwisko odbiorcy] — Szanowny Panie
  • Sehr geehrte Damen und Herren — Szanowni Państwo

 

Szanowni Państwo po rosyjsku

 

W rosyjskim również istnieją odpowiedniki polskich zwrotów Szanowny Panie, Szanowna Pani i Szanowni Państwo. 

 

Oto zwroty grzecznościowe do rozpoczęcia listu motywacyjnego po rosyjsku:

  • Уважаемая госпожа [nazwisko odbiorczyni] — Szanowna Pani
  • Уважаемый Господин [nazwisko odbiorcy] — Szanowny Panie
  • Уважаемые Господа — Szanowni Państwo

 

Szanowni Państwo po francusku

 

W liście motywacyjnym po francusku w zwrocie grzecznościowym najczęściej nie używa się imienia i nazwiska odbiorcy — podobnie jak po polsku, gdy używamy wyrażenia Szanowny Panie, Szanowna Pani i Szanowni Państwo.

 

Oto przykłady poprawnych zwrotów grzecznościowych po francusku:

  • Monsieur — Szanowny Panie
  • Madame — Szanowna Pani
  • Monsieur, Madame — Szanowni Państwo

 

Szanowni Państwo w mailu — jak zacząć wiadomość do rekrutera?

 

Oczywiście e-mail z CV i innymi dokumentami aplikacyjnymi również powinieneś napisać poprawnie i z zachowaniem zasad językowych oraz standardów rekrutacyjnych. Warto być konsekwentnym i stosować dokładnie te same zwroty grzecznościowe, co w liście motywacyjnych czy też podaniu o pracę.

 

Jeśli więc zacząłeś je od Szanowny Panie lub Szanowna Pani, dokładnie tak samo zrób w mailu. Jeśli w dokumentach zdecydowałeś się na Szanowni Państwo, również użyj tego zwrotu w wiadomości do rekrutera.

 

Oczywiście musisz też pamiętać, że Twoja wiadomość powinna zachęcić odbiorcę do otworzenia dokumentów i zapoznania się z nimi. Możesz więc krótko opisać swoje najważniejsze umiejętności, pochwalić się długim doświadczeniem zawodowym czy osiągnięciem. 

 

Oto przykłady, jak zacząć mail z CV:

 

Szanowni Państwo — mail

 

Szanowni Państwo,

 

piszę do Państwa, ponieważ zainteresowała mnie oferta pracy na stanowisko starszego sprzedawcy.

 

Szanowna Pani/Szanowny Panie — mail

 

Szanowny Panie,

 

piszę, ponieważ zainteresowała mnie oferta pracy na stanowisko starszego sprzedawcy.

 

O czym jeszcze warto pamiętać?

 

Na pewno spotkałeś się z różnymi skrótami zwrotów grzecznościowych, takich jak Szanowni Państwo, Szanowny Panie czy Szanowna Pani. Ale nie powinno używać się ich w treści dokumentów, a jedynie przy adresowaniu korespondencji wysyłanej tradycyjną drogą — listownie.

 

Obecnie jest kilka zawodów, przy których pracodawcy wymagają przesłania dokumentów aplikacyjnych listownie, np. życiorys do wojska, życiorys do policji, życiorys do straży pożarnej czy też CV do urzędu.

 

Często dotyczy to sytuacji, w których potrzebny jest życiorys tradycyjny, zamiast życiorysu zawodowego, czyli CV. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, oto przykłady poprawnego zaadresowania oficjalnej korespondencji:

 

Szanowni Państwo — skrót:

 

Sz. Państwo [imiona i nazwiska]

[Adres]

 

Szanowny Pan — skrót

 

Sz. Pan [imię i nazwisko]

[Adres]

 

Szanowna Pani — skrót

 

Sz. Pani [imię i nazwisko]

[Adres]

 

Być może powyższe przykłady Cię zdziwiły, bo jesteś przyzwyczajony do skracania Szanowni Państwo, Szanowna Pani czy Szanowny Panie do Sz.P. Nie jest to duży błąd, ale zgodnie z polskimi normami językowymi, nie powinno się skracać drugiego członu zwrotu grzecznościowego.

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

kreator cv

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

Stwórz CV teraz

 

Masz jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące stosowania zwrotu Szanowni Państwo? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie go przeczytam i Ci pomogę.

Oceń ten artykuł: szanowni panstwo
Średnia: 0 (0 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

O autorze

Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo