1. Reference letter example: przykład referencji dla pracownika

Reference letter example: przykład referencji dla pracownika

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Reference letter, czyli list referencjami po angielsku wystawia się pracownikowi, aby polecić go przyszłemu pracodawcy, pokazać, że sprawdził się w pracy i że ma wysokie kwalifikacje na stanowisko, na które aplikuje.

W tym artykule znajdziesz przykład (example) letter of reference po angielsku oraz wskazówki, jak napisać taki dokument dla swojego pracownika czy też kolegi z biurka obok.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Reference letter for employeeexample

Karol Bosak

Stanowisko

Nazwa firmy

Adres firmy

Data i miejscowość

Jessica Phan

Stanowisko adresata

Nazwa firmy

Adres firmy

Dear Ms Phan,

Krzysztof Hrynowicz has been working in Buggle as a front-end developer for four years. As his manager, I am convinced he would be a great addition to your team and I can assure you his technical skills, hard-work and can-do attitude will benefit your company, as it’s been benefiting us.

During Krzysztof’s four years of work for the front-end team in Buggle, he took part in over 20 critical projects for our clients, mostly designing and implementing system architectures. He was always able to maintain excellent quality code independently and was still a team player, smoothly working with our back-end development team.

His highly developed interpersonal skills, technical skills (e.g., proficiency in JavaScript, TypeScript, and node.js), and knowledge led to excellent and efficient cooperation with our customers, resulting in top-quality products with fantastic user experience. He also managed to optimize our testing process, which resulted in reducing testing time by 10%. 

Krzysztof started working for Buggle just after getting his bachelor’s degree in software engineering. Still, he impressed me with his willingness to develop his skills and, from the beginning, was a fast learner. He quickly became one of our most valuable and respected developers and was rapidly promoted (after a year) to a senior developer position. 

I am confident that Krzysztof will be a great asset to your team, and I highly recommend giving him a chance to develop his skills further and excel at developing high-quality software, web apps, and systems. 

Yours sincerely

Karol Bosak


Taki wzór reference letter pomoże Ci napisać własny dokument. Nie zostawię Cię jednak tylko z nim — za chwilę przeczytasz dokładnie, jak napisać dokument i na co zwrócić uwagę, aby rzeczywiście pomóc swojemu pracownikowi.

1. Jak napisać letter of reference dla pracownika po angielsku?

Podwładny albo współpracownik poprosił Cię o napisanie reference letter i nie wiesz, jak zabrać się za przygotowanie takich referencji do CV? Możesz poprosić, żeby pokazał Ci swoje curriculum vitae — wtedy zobaczysz, jakie umiejętności i doświadczenie chce podkreślić i jakimi osiągnięciami pochwalić się potencjalnemu pracodawcy.

Wtedy wystarczy, że starannie opiszesz je w krótkim, podobnym do motywacyjnego liście, który będzie mógł wykorzystać do potwierdzenia i uwiarygodnienia swoich kluczowych kompetencji. Oczywiście taki dokument musi być poprawnie i starannie napisany i spełniać formalne wymogi.

Jak to zrobić?

Na początku reference letter wpisz mocne strony swojego pracownika 

Reference letter (inaczej zwany letter of recommendation), tak jak list motywacyjny po angielsku, to oficjalny dokument, który musi mieć odpowiednią formę, profesjonalnie wyglądać i odpowiednio prezentować mocne strony kandydata do pracy — w tym wypadku Twojego pracownika albo kolegi.

Zacznij od podania danych osobowych, podobnie jak w CV. Wpisz swoje imię i nazwisko, stanowisko oraz nazwę i adres firmy w lewym górnym rogu. Poniżej podaj datę i miejscowość, a następnie dane odbiorcy.

Jeśli rzeczywiście chcesz, aby Twój reference letter, przyniósł pożądany skutek, wybierz tak jak w liście motywacyjnym odpowiedni zwrot grzecznościowy. Zrezygnuj z ogólnych i niebezpośrednich Dear Sir or Madam czy też To Whom It May Concern. Zamiast tego napisz Dear Ms/Mr i nazwisko adresata — osoba, która poprosiła Cię o napisanie dokumentu, powinna je znać i Ci przekazać.

Początek reference letter, tak jak wstęp listu motywacyjnego, powinien wskazywać na mocne strony kandydata, np. jego długie doświadczenie zawodowe czy też związane ze stanowiskiem zdolności, np. kompetencje miękkie i umiejętności interpersonalne. W dalszych częściach listu możesz szerzej o nich napisać, we wstępie powinieneś tylko zainteresować odbiorcę i zachęcić go do dalszej lektury.

Oto przykład:

Reference letterexample (przykład wstępu)

Karol Bosak

Stanowisko

Nazwa firmy

Adres firmy

Data i miejscowość

Jessica Phan

Stanowisko adresata

Nazwa firmy

Adres firmy

Dear Ms Phan,

Krzysztof Hrynowicz has been working in Buggle as a front-end developer for four years. As his manager, I am convinced he would be a great addition to your team and I can assure you his technical skills, hard-work and can-do attitude will benefit your company, as it’s been benefiting us.

Każdy list motywacyjny stworzony w kreatorze możesz łatwo edytować i dopasować do konkretnej oferty pracy. Podaj nazwę stanowiska i firmy, do której aplikujesz, a narzędzie dostosuje treść za Ciebie. Stwórz profesjonalny list motywacyjny szybciej niż kiedykolwiek i aplikuj o pracę bez straty czasu.

Stwórz list motywacyjny terazkreator listu motywacyjnego

Stwórz list motywacyjny teraz

W rozwinięciu reference letter dokładnie opisz kwalifikacje pracownika

Gdy już skomponujesz chwytliwy wstęp letter of reference, w rozwinięciu możesz szerzej przedstawić sylwetkę swojego kandydata. Warto, żebyś napisał, czym zajmował się podczas waszej współpracy i jak wykorzystywał swoje umiejętności do osiągania sukcesów.

W reference letter warto być dokładnym i szczegółowym, a osiągnięcia pracownika (albo studenta, bo ten dokument obecnie pisze się głównie w środowisku akademickim) przedstawić za pomocą liczb i twardych danych albo opisać konkretne sytuacje. Nie wystarczy napisać, że Jan był dobrym pracownikiem i sumiennie wykonywał swoje obowiązki.

Lepiej pokazać na przykładach, dlaczego Jan był dobrym pracownikiem, jakie obowiązki wykonywał sumiennie i co udało mu się osiągnąć w pracy z Tobą.

Jeśli nie jesteś pewien, jak to zrobić, zobacz przykład poniżej:

Rozwiniecie reference letter from employer — sample

During Krzysztof’s four years of work for the front-end team in Buggle, he took part in over 20 critical projects for our clients, mostly designing and implementing system architectures. He was always able to maintain excellent quality code independently and was still a team player, smoothly working with our back-end development team.

His highly developed interpersonal skills, technical skills (e.g., proficiency in JavaScript, TypeScript, and node.js), and knowledge led to excellent and efficient cooperation with our customers, resulting in top-quality products with fantastic user experience. He also managed to optimize our testing process, which resulted in reducing testing time by 10%. 

Krzysztof started working for Buggle just after getting his bachelor’s degree in software engineering. Still, he impressed me with his willingness to develop his skills and, from the beginning, was a fast learner. He quickly became one of our most valuable and respected developers and was rapidly promoted (after a year) to a senior developer position.

W zakończeniu reference letter pochwal swojego pracownika

W zakończeniu listu motywacyjnego najczęściej podkreśla się swoją chęć do podjęcia pracy i wyraża nadzieje na spotkanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Tego oczywiście nie możesz zrobić w letter of reference.

Możesz natomiast pokazać, że wierzysz w swojego podwładnego i że jesteś przekonany, że świetnie sprawdzi się na nowym stanowisku i nie zawiedzie nowego pracodawcy. Jeśli chcesz, napisz również, że jesteś otwarty na dalszy kontakt i pytania.

Nie zapomnij również o odpowiednim zwrocie grzecznościowym po angielsku, np. Yours sincerely czy Best regards i podpisie.

Zakończenie letter of reference — example

I am confident that Krzysztof will be a great asset to your team, and I highly recommend giving him a chance to develop his skills further and excel at developing high-quality software, web apps, and systems. 

Yours sincerely

Karol Bosak

2. O czym jeszcze pamiętać, pisząc reference letter?

Miej na uwadze, że gdy ktoś prosi Cię o reference letter, z pewnością liczy się z Twoim zdaniem i szanuje Twoją opinię. Dlatego warto przyłożyć się do napisania takiego dokumentu i nie robić tego po linii najmniejszego oporu.

Warto więc oczywiście zadbać o formalną stronę dokumentu i napisać go poprawnie, również pod względem językowym. Możesz sprawdzić, jakich zwrotów po angielsku warto użyć w liście motywacyjnym i wykorzystać je do opisu kompetencji współpracownika.

Postaraj się również, żeby reference letter, który przygotujesz, pasował do CV i listu motywacyjnego pracownika (po angielsku cover letter albo letter of application), tak aby mógł przedstawić przyszłemu pracodawcy spójne i profesjonalne dokumenty.

Jeśli nie masz jednak czasu się rozpisywać, zaproponuj pracownikowi, że porozmawiasz z rekruterem przez telefon lub napiszesz rekomendację na LinkedInie — zwłaszcza że na referencje w CV obecnie mocno wpływają przepisy RODO.

Przeczytaj też: Modern CV template.

Nie musisz niczego wymyślać. Kreator listu motywacyjnego LiveCareer sam podpowie Ci najlepszą treść listu motywacyjnego dzięki gotowym przykładom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz list motywacyjny terazkreator listu motywacyjnego

Stwórz list motywacyjny teraz

Masz jeszcze jakieś pytania o reference letter? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie Ci pomogę i rozwieję wszelkie wątpliwości.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Reference letter

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.75  (4 oceny)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: