1. Jak zostać adwokatem krok po kroku? Wymagania i porady

Jak zostać adwokatem krok po kroku? Wymagania i porady

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Droga do adwokatury jest długa i wymaga sporego wysiłku. Wiąże się z latami nauki, żmudnym zapamiętywaniem kodeksów oraz ciągłym poszerzaniem swojej wiedzy. Jeśli jednak oczami wyobraźni widzisz siebie w todze… 

W tym artykule przeczytasz, jak zostać adwokatem krok po kroku. Dowiesz się dokładnie, jak wygląda ścieżka edukacji do tego zawodu oraz jakie umiejętności są w nim niezbędne. 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Jak zostać adwokatem w Polsce? Studia i inne formalne wymagania

W Polsce zawód adwokata jest chroniony prawnie. Co to oznacza? Mogą wykonywać go jedynie osoby, które spełnią szereg warunków wymienionych w ustawie z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze.

Zgodnie z nią, aby zostać adwokatem, musisz: 

  • cechować się nieskazitelnym charakterem i swym dotychczasowym zachowaniem dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu adwokata
  • korzystać w pełni z praw publicznych oraz mieć pełną zdolność do czynności prawnych
  • ukończyć wyższe studia prawnicze w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskać tytuł magistra lub zagraniczne studia prawnicze uznane w Rzeczypospolitej Polskiej
  • odbyć w Rzeczypospolitej Polskiej aplikację adwokacką i złożyć egzamin adwokacki.

A zatem pierwszym krokiem do adwokatury jest skończenie studiów prawniczych. W przeciwieństwie do większości kierunków w Polsce, są one jednolite i trwają 5 lat — nie ma podziału na licencjat i magisterium. 

 W Polsce możesz studiować prawo na wielu uczelniach, m.in.:

Po obronieniu pracy magisterskiej zyskasz tytuł prawnika. Ale żeby zostać adwokatem, musisz jeszcze dostać się na aplikację — czyli zdać egzamin. Pod tym linkiem znajdziesz przykładowe pytania.

Aplikacja co roku zaczyna się 1 stycznia i trwa 3 lata. Podczas niej uczysz się o działaniu sądownictwa powszechnego i prokuratury, m.in. sporządzania pism procesowych. Każdy aplikant adwokacki ma swojego patrona, który czuwa nad przebiegiem przygotowania do zawodu.

Zgodnie z ustawą, po pół roku od rozpoczęcia zajęć masz prawo zastępować adwokatów przed sądami, organami ścigania, organami państwowymi, samorządowymi i innymi instytucjami.

Aplikacja jest płatna, a cenę co roku ustala Minister Sprawiedliwości wraz z Naczelną Radą Adwokacką. Jednak jej koszt nie może przekroczyć sześciokrotności minimalnego wynagrodzenia.

Po zakończeniu aplikacji będziesz musiał jeszcze zdać egzamin adwokacki. Składa się on z zagadnień z prawa karnego i cywilnego. Przykładowe pytania oraz materiały, które pomogą Ci w nauce, znajdziesz tutaj.

Po pomyślnym zdaniu egzaminu zostaniesz wpisany na listę adwokatów — i właściwie dopiero wtedy w świetle polskiego prawa zostaniesz pełnoprawnym adwokatem. 

Jednak praca adwokata to nie tylko wiedza prawnicza i doświadczenie zdobyte podczas lat edukacji. Ważne są również kompetencje zawodowe, w tym umiejętności miękkie. Jakie? Zobacz następną część artykułu. 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jakie cechy i umiejętności są potrzebne, żeby zostać adwokatem?

Jak już wiesz, droga do adwokatury jest długa i wymaga wiele pracy oraz nakładów finansowych. Dlatego na pewno będziesz potrzebował samozaparcia, umiejętności szybkiego przyswajania wiedzy i motywacji. 

A w pracy adwokata na pewno przydadzą Ci się następujące kwalifikacje zawodowe:

  • świetna znajomość kodeksów cywilnego i karnego
  • szeroka wiedza prawnicza
  • sporządzanie pism procesowych i innych dokumentów
  • sporządzanie wniosków w postępowaniu wykonawczym
  • zbieranie materiałów dowodowych.

Co więcej, kluczowe w tym zawodzie są również umiejętności miękkie i zdolności interpersonalne, m.in.:

  • nienaganna etyka pracy
  • wysoka kultura osobista
  • empatia i wyrozumiałość
  • stanowczość
  • umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji z klientami
  • zdolności negocjacyjne
  • umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
  • zdolności komunikacyjne
  • umiejętność pracy w zespole
  • umiejętność argumentacji
  • umiejętność perswazji.

A gdy już uda Ci się zdobyć wykształcenie i przejść przez żmudną drogę do zawodu, przyjdzie pora na szukanie pracy. Nie obędzie się bez profesjonalnego CV. Jak je napisać? Zobacz kolejną część artykułu. 

3. Jak napisać CV, żeby zostać adwokatem?

Dobre CV ma jeden cel — przekonać pracodawcę, że to właśnie Ciebie powinien zatrudnić. Dlatego też w CV prawnika i adwokata musisz przede wszystkim pokazać się jako skuteczny profesjonalista w swojej dziedzinie

Koniecznie więc powinieneś podkreślić swoje kluczowe kompetencje. Nie ma w końcu prawników od wszystkiego. Dlatego jeśli specjalizujesz się w konkretnej działce prawa, wyróżnij tę informację w życiorysie (i, oczywiście, szukaj pracy zgodnie ze swoją specjalizacją).

Swoje mocne strony musisz pokazać już na początku CV (i w widocznym miejscu). Idealnie nadaje się do tego tzw. profil osobisty w CV, czyli kilkuzdaniowa sekcja, w której streszczasz najważniejsze informacje z curriculum vitae lub pokrótce prezentujesz przebieg swojej kariery i swój cel zawodowy.

Pisząc CV, nie zapomnij o sekcji z umiejętnościami i wymień w niej najważniejsze kompetencje, zarówno miękkie, jak i twarde — czyli specjalistyczne. Zerknij na oferty pracy i zobacz, jakich kwalifikacji wymaga pracodawca. To właśnie je, oczywiście bez kłamania w CV, warto szczególnie podkreślić.

W sekcji z doświadczeniem natomiast warto pokrótce opisać swoje obowiązki z poprzednich miejsc pracy (lub praktyk czy wolontariatów — gdy piszesz CV bez doświadczenia). Musisz również wymienić nazwy firm oraz podać daty, w których byłeś zatrudniony w danym miejscu. 

W CV adwokata na pewno ważne będzie wykształcenie. W tej sekcji napisz, jaką uczelnię skończyłeś i podaj lata, w których studiowałeś. Możesz również wymienić różne, związane z nauką, osiągnięcia — publikacje, udział w konferencjach itp.

Na koniec, jeśli chcesz, krótko opisz w CV swoje zainteresowania. Nie jest to obowiązkowe, ale może pomóc Ci wyróżnić się spośród innych kandydatów. 

Nie zapomnij dodać klauzuli RODO do CV (ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych). Bez niej nie będziesz mógł wziąć udziału w dalszych krokach procesu rekrutacji, np. rozmowie kwalifikacyjnej.

Wraz z gotowym CV możesz wysłać list motywacyjny, w którym napiszesz o sobie więcej i bardziej szczegółowo. Choć wielu pracodawców nie wymaga listu, w niektórych sytuacjach (np. w rekrutacji na stanowiska z dużą konkurencją) warto się postarać i go napisać. 

Przeczytaj również: Jak zostać sędzią w Polsce [też bez aplikacji]? Porady oraz Jak zostać prokuratorem? Państwowe wymagania.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Masz jeszcze jakieś pytania o to, jak zostać adwokatem? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie Ci odpowiem i pomogę.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Jak zostac adwokatem

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (2 oceny)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: