1. HR — co to znaczy? Czym zajmuje się dział Human Resources?

HR — co to znaczy? Czym zajmuje się dział Human Resources?

Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Skrót HR pochodzi od angielskiego wyrażenia Human Resources, który po polsku oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi. W praktyce to właśnie specjaliści ds. HR odpowiadają za zatrudnianie i zwalnianie pracowników, procesy rekrutacyjne, szkolenia, onboarding oraz sprawy administracyjne.

 

Za chwilę wyjaśnię Ci, jak dokładnie wygląda branża HR i czym zajmuje się dział HR w firmie. Poznasz różnice między miękkim i twardym HR-em oraz perspektywy na pracę w tym zawodzie.

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

Stwórz CV teraz

 

Stwórz profesjonalne CV teraz!

HR co toNIE
HR co toTAK

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

1. HR — co to znaczy?

 

HR to inaczej zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie (ang. Human Resources Management). Jest to szerokie pojęcie, jednak w praktyce odnosi się do polityki personalnej firmy — a więc pracy, którą niegdyś wykonywał dział kadr lub dział personalny.

 

Praca działu HR jest bardzo ważna. We współczesnym świecie zasoby ludzkie mają bowiem realny wpływ na wartość i konkurencyjność firm. Nie chodzi jednak o to, że to ludzie są zasobem, ale że tym zasobem dysponują — a więc ogółem cech i właściwości, które umożliwiają im pełnienie różnych ról w przedsiębiorstwie.

 

Oczywiście, zarządzanie zasobami ludzkimi to nie to samo co zarządzanie ludźmi. Dział HR, mimo że blisko współpracuje z władzami organizacji, nie zajmuje się jej strategią biznesową.

 

HR jest raczej łącznikiem między szefostwem a pracownikami firmy. Jego rola polega m.in. na wdrażaniu zarządzonych rozwiązań oraz sugerowaniu zmian, jeżeli przestają one służyć pracownikom lub firmie.

 

2. Dział HR — czym się zajmuje w firmie?

 

Zadaniem działu HR jest dbanie o dobrą atmosferę i samopoczucie pracowników, a tym samym — polepszenie funkcjonowania całej firmy.

 

Chodzi więc nie tylko o rekrutację kandydatów do pracy lub ich poszukiwanie (czym zajmuje się głównie headhunter) czy naliczanie wynagrodzeń, ale też o komunikowanie się z pracownikami, wdrażanie szkoleń, nadzór nad benefitami pracowniczymi oraz przeciwdziałanie mobbingowi w pracy. Praca HR-owca jest zatem pełna wyzwań.

 

Za jedno z największych wyzwań w moim zawodzie uważam nadążanie za zmieniającym się rynkiem pracy oraz potrzebami pracowników. W tym drugim przypadku sporym wyzwaniem jest zwłaszcza wyczucie odpowiedniego momentu, w którym pracownik potrzebuje naszej pomocy. Chodzi tutaj o reakcję na czas, dostrzeżenie, że coś się dzieje, reagowanie na sygnały, które wysyła nam pracownik, zanim jeszcze wprost opowie nam o problemie. Innym wyzwaniem, z którym często borykają się HR-owcy, jest przekonanie biznesu, że nie wszystkie działania w naszej pracy dają szybkie i mierzalne efekty, które można opisać np. w liczbach. W przypadku naszych działań wysiłek włożony w daną inicjatywę nie zawsze przynosi natychmiastowy i dający się zmierzyć rezultat.
Daria Tęcza Senior Recruiter w BOLD

 

Zadania, którym musi sprostać specjalista ds. HR, można podzielić na HR miękki i twardy.

 

Miękki HR — co to jest?

 

Miękki HR skupia się przede wszystkim na rekrutacji, onboardingu oraz dbaniu o środowisko pracownicze w organizacji. Obejmuje on m.in.:

 

  • kreowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy
  • zamieszczanie ofert pracy
  • selekcję napływających curriculum vitae
  • czytanie CV i listów motywacyjnych kandydatów
  • prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych
  • komunikację z potencjalnymi pracownikami na LinkedIn
  • wdrażanie nowych pracowników do firmy
  • stwarzanie warunków, które ułatwią pracownikom osiąganie celów wyznaczonych przez firmę
  • przeprowadzanie okresowej ewaluacji ocen pracowników
  • monitorowanie poziomu zadowolenia pracowników i wdrażanie działań naprawczych
  • rozwiązywanie konfliktów
  • zapewnienie dobrej atmosfery w organizacji
  • motywowanie pracowników
  • dbanie o przepływ informacji między pracownikami a kierownictwem firmy.

 

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

 

Stwórz CV terazkreator cv

Twardy HR — czym się zajmuje?

 

Działania z obszaru twardego HR dotyczą kwestii kadrowych, prawnych i administracyjnych. Należą do nich m.in.:

 

 

Osoby pracujące w obszarze twardego HR muszą więc dobrze orientować się w przepisach oraz prawach i obowiązkach pracowników i pracodawców.

 

3. Jak zostać specjalistą ds. HR?

 

Barometr zawodów na 2022 rok wskazuje, że zawód specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji znajduje się w równowadze — a to oznacza, że liczba wolnych stanowisk odpowiada liczbie potencjalnych kandydatów. Ponadto w wielu powiatach (głównie na zachodzie Polski) występuje deficyt poszukujących pracy w HR.

 

Co również istotne, HR-owiec może pracować w firmie z dowolnej branży albo prowadzić własną działalność gospodarczą i wykonywać zlecenia dla przedsiębiorstw. W praktyce HR-owcy najczęściej pracują w średnich i dużych korporacjach.

 

Dlatego jeśli posiadasz odpowiednie kwalifikacje i jesteś otwarty na działanie w różnych branżach, to znalezienie ofert pracy w HR nie powinno być trudne.

 

Oto przykładowe stanowiska, na które możesz aplikować:

 

  • HR business partner (oznacza zaufanego partnera strategicznego, który oferuje wsparcie prezesów i menedżerów)
  • dyrektor ds. personalnych
  • kierownik ds. rekrutacji
  • specjalista ds. rekrutacji
  • kierownik działu kadr i płac
  • specjalista ds. kadr i płac
  • specjalista ds. szkoleń
  • asystent ds. personalnych
  • doradca zawodowy
  • inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Ponadto w korporacjach możesz spotkać się z angielskimi nazwami tych stanowisk — np. HR Manager, HR Specialist, HR Assistant, HR Consultant, HR and Payroll Specialist czy Recruitment Specialist.

 

HR-owiec — zarobki

 

Podobnie jak w przypadku innych branż, zarobki w HR zależą od piastowanego stanowiska.

 

W 2020 roku na najwyższe pensje mogli liczyć dyrektorzy ds. personalnych — mediana ich wynagrodzeń wynosiła wtedy aż 17 596 zł brutto. Na drugim miejscu znaleźli się HR business partnerzy oraz kierownicy ds. personalnych — tutaj ten sam wskaźnik wynosił 9000 zł brutto. Zaś w przypadku specjalistów wahał się od 4651 do 7481 zł brutto.

 

Natomiast według wcześniejszego badania na najniższe płace w branży HR mogli liczyć inspektorzy ds. BHP, asystenci personalni oraz doradcy zawodowi.

 

Jak zostać HR-owcem?

 

Żeby rozpocząć pracę w branży HR, trzeba ukończyć studia — najlepiej socjologię lub psychologię.

 

Ważna jest także znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie oraz programów rekrutacyjnych ATS (np. eRecruiter, HRlink, Recruitee czy Traffit), a w przypadku twardego HR — również przepisów i zagadnień kadrowo-płacowych.

 

Jednak w pracy HR-owca bardzo istotne są również niektóre cechy charakteru i kompetencje miękkie — takie jak zdolności komunikacyjne, umiejętność pracy w zespole, otwartość, świetna organizacja pracy, umiejętność wyznaczania priorytetów oraz wrażliwość na innych.

 

Moim zdaniem dobry HR-owiec powinien posiadać dwie bardzo ważne cechy. Pierwszą z nich jest wykazywana na każdym kroku empatia — zarówno w stosunku do kandydatów i współpracowników, jak i biznesu czy menedżerów. Chodzi tutaj o autentyczną empatię w codziennej pracy, a nie tylko podczas spotkań kwartalnych (chociaż i one są istotne). Drugą jest zrozumienie branży, w której się pracuje, produktu, z którym ma się do czynienia oraz samej struktury organizacji, w jakiej obraca się dany HR.
Daria Tęcza Senior Recruiter w BOLD

 

Poza tym musisz pamiętać, że osoby, które będą Cię rekrutować, prawdopodobnie sami są już specjalistami w dziedzinie HR.

 

Dlatego musisz napisać naprawdę świetne CV i list motywacyjny, a potem dobrze przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej — szczególnie jeśli w przyszłości chciałbyś przeprowadzać takie rozmowy w imieniu firmy.

 

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

 

Stwórz list motywacyjny teraz

 

kreator listu motywacyjnego

 

Chciałbyś dowiedzieć się czegoś jeszcze o branży HR? Zadaj mi pytanie pod tym artykułem — chętnie Ci pomogę!

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Hr co to

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 oceny)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: