Stwórz profesjonalne CV teraz!
Z wyrazami szacunku: kiedy użyć, czy dodać przecinek?
Piszą o nas:
Z wyrazami szacunku i Z poważaniem to zwroty grzecznościowe stosowane na zakończenie oficjalnej korespondencji. W ten sposób możemy okazać swoją dojrzałość i klasę, a przede wszystkim — oddać naszemu rozmówcy należny mu respekt.
Po lekturze tego artykułu będziesz już wiedział, czy po takich formułkach stawia się przecinek oraz jak napisać Z wyrazami szacunku po angielsku i niemiecku. Dowiesz się również, który zwrot wybrać (Z poważaniem czy Z wyrazami szacunku) lub jakim synonimem go zastąpić.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Zwrot Z wyrazami szacunku a przecinek
Formalny list lub e-mail powinny kończyć się pożegnalną formułką grzecznościową i podpisem. Warto jednak pamiętać, że po zwrotach Z wyrazami szacunku albo Z poważaniem nie stawia się przecinka — zwraca na to uwagę m.in. Mirosław Bańko na stronie Poradni Językowej PWN. Takie zwroty piszemy też wielką literą.
Oto przykład:
Z wyrazami szacunku
Jan Kowalski
Jeśli jest taka potrzeba, po nazwisku możesz też podać swój tytuł zawodowy albo stanowisko i nazwę firmy, w której pracujesz — tak jak w tym przykładzie:
Z wyrazami szacunku
Anna Nowak
HR Manager
Felix Sp. z o.o.
Nie martw się, jeśli taki podpis wydaje Ci się zbyt oficjalny. Taka formułka naprawdę nie brzmi przesadnie — jest zwyczajowo przyjęta w języku polskim i świadczy o Twoim dobrym wychowaniu. W ten sposób możesz zakończyć m.in.:
- tradycyjny życiorys
- mail z CV, gdy aplikujesz do pracy
- mail z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną
- mail z pytaniem o wynik rekrutacji
- mail o rezygnacji z rekrutacji
- mail do profesora na uczelni
- list motywacyjny do pracy
- list motywacyjny na Erasmus
- list motywacyjny do szkoły lub na studia
- podanie o pracę
- podanie o przyjęcie na praktyki studenckie.
Oczywiście, sama formuła pożegnalna nie wystarczy. Takie wiadomości i dokumenty powinny zaczynać się od zwrotów grzecznościowych Szanowna Pani, Szanowny Panie lub Szanowni Państwo (nigdy Dzień dobry ani tym bardziej Witam — według językowego savoir vivre nie są one zbyt uprzejme).
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

2. Z poważaniem czy Z wyrazami szacunku? [+ Synonimy]
Oba te zwroty są poprawne i można ich używać zamiennie. Różnią się tylko tym, że zwrot Z poważaniem wyraża mniej kurtuazji i zakłada większy dystans do odbiorcy. W związku z tym pasuje zarówno do bardzo oficjalnych wiadomości, jak i tych utrzymanych w niezbyt uprzejmym tonie.
Oto przykład:
Szanowny Panie,
jak już pisałem, nie jestem zainteresowany Pana ofertą. Proszę więcej do mnie nie pisać.
Z poważaniem
Andrzej Kos
Jednak w żadnym z tych przypadków nie ma znaczenia wiek, płeć, pozycja czy tytuł naukowy odbiorcy. Dlatego w ten sposób możesz zakończyć zarówno list motywacyjny, jak i mail do wykładowcy czy klienta.
Z wyrazami szacunku — synonim
Najbliższym znaczeniowo wyrażeniem do Z wyrazami szacunku jest właśnie Z poważaniem. Jednak na końcu wiadomości możesz też użyć innych, mniej lub bardziej formalnych zwrotów:
- Łączę wyrazy szacunku
- Z podziękowaniami
- Przesyłam serdeczne pozdrowienia
- Pozdrawiam
- Życzę miłego dnia
- Wszystkiego dobrego.
3. Z wyrazami szacunku po angielsku i po niemiecku
No dobrze — a jak brzmią zwroty Z wyrazami szacunku i Z poważaniem w innych językach?
Z wyrazami szacunku po angielsku
W języku angielskim masz do wyboru dwie opcje:
- Yours faithfully — zwrot używany, gdy nie znasz adresata
- Yours sincerely — zwrot używany, gdy znasz adresata
W języku angielskim po wyrażeniu pożegnalnym możesz dodać przecinek, ale nie jest to konieczne. Ponadto w e-mailach oraz liście motywacyjnym po angielsku (tzw. Cover letter lub Letter of application) możesz również użyć zwrotu Best wishes, czyli „Z najlepszymi życzeniami”.
Z wyrazami szacunku po niemiecku
Jeśli chcesz zakończyć oficjalną wiadomość po niemiecku, również możesz to zrobić na dwa sposoby:
- Mit freundlichen Grüßen — Z wyrazami szacunku / Z pozdrowieniami
- Hochachtungsvoll — Z poważaniem (zwrot rzadziej używany)
A jeśli znasz adresata i szukasz mniej formalnego zwrotu, możesz napisać Herzliche Grüße albo po prostu Grüße — w ten sposób często piszą do siebie partnerzy w biznesie.
Zobacz też inne wyrażenia i zwroty do listu motywacyjnego.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Z wyrazami szacunku
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Podobne artykuły

Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2025
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2025 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.
![CV po angielsku: wzór i przykłady, jak napisać [+ kreator]](https://cdn-images.livecareer.pl/pages/cv_po_angielsku_2.jpg?fit=crop&h=216&dpr=3)
CV po angielsku: wzór i przykłady, jak napisać [+ kreator]
Zobacz profesjonalny wzór CV po angielsku. Sprawdź, jak napisać CV po angielsku, żeby było skuteczne i nie zawierało błędów.

Dear Sir or Madam: czy i kiedy używać zwrotu? Co zamiast?
Dowiedz się, czy i kiedy warto użyć zwrotu Dear Sir or Madam w liście motywacyjnym. Poznaj alternatywy, dzięki którym dokument zrobi dobre wrażenie na rekruterze.
Piszą o nas: