1. Umiejętności interpersonalne - co to? 10+ przykładów zdolności

Umiejętności interpersonalne - co to? 10+ przykładów zdolności

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Umiejętności interpersonalne to zdolności społeczne, które wykorzystujemy przede wszystkim w utrzymywaniu pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Przydają się w życiu codziennym oraz zawodowym i są cenione przez pracodawców.

Z tego artykułu dowiesz się, co to są umiejętności interpersonalne i jak je rozwijać. Zobaczysz również listę przykładów takich zdolności, która pomoże Ci we wpisaniu ich do CV.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

Umiejętności i zdolności interpersonalne — definicje i przykłady

Umiejętności interpersonalne można zaliczyć do tzw. kompetencji miękkich, czyli wszystkich zdolności związanych z cechami charakteru i typem osobowości (np. introwersją) człowieka. Zdolności interpersonalne to te, które pomagają nam żyć wśród innych ludzi. Dlatego też są szalenie istotne na rynku pracy, co potwierdzają eksperci uniwersytetu Harvarda.

Umiejętności społeczne można podzielić na kilka grup: zdolności komunikacyjne, negocjacyjne, zarządzanie konfliktami, słuchanie, zarządzanie ludźmi oraz nastawienie. 

Oto pełna lista umiejętności interpersonalnych:

Umiejętności interpersonalne — przykłady:

  • komunikacja
  • rozwiązywanie konfliktów
  • budowanie relacji
  • zarządzanie zespołem
  • mediacja
  • decyzyjność
  • aktywne słuchanie
  • rozwiązywanie problemów
  • współpraca z innymi
  • perswazja
  • motywowanie innych
  • zdolności negocjacyjne
  • asertywność
  • networking

Dlaczego umiejętności interpersonalne są ważne w życiu zawodowym?

Na pewno w niejednym ogłoszeniu o pracę wśród wymagań widziałeś punkt „wysoko rozwinięte umiejętności personalne”. Obecnie pracodawcy szukają kandydatów nie tylko z zestawem niezbędnych kompetencji twardych (czyli np. specjalistycznej wiedzy, znajomością języków obcych czy obsługą programów komputerowych), ale również ze zdolnościami społecznymi.

Dlaczego tak się dzieje? Badania wykazały, że obecnie pracownicy spędzają o 50% więcej czasu na komunikację niż dawniej. Być może dzieje się tak dlatego, że w krajach rozwiniętych większa część rynku pracy skupia się w sektorze usługowym, zamiast tak jak jeszcze w niedalekiej przeszłości, w przemyśle. 

Nic więc dziwnego, że rekruterzy zapytani o to, jakie kompetencje są najważniejsze u pracowników, wskazali na: umiejętności komunikacyjne, umiejętności techniczne, umiejętności przywódcze i zarządzania — czyli głównie właśnie zdolności interpersonalne. 

Dodatkowo, aby zacząć pracować w niektórych zawodach, wymagane jest przejście badań psychologicznych, które sprawdzają, czy kandydat ma odpowiednio rozwinięte niektóre umiejętności interpersonalne.

Płyną z tego dwa wnioski: powinieneś wpisać umiejętności interpersonalne do CV i listu motywacyjnego oraz rozwijać je, jeśli chcesz odnieść sukces zawodowy. 

Najpierw zajmiemy się CV.

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

Jak i gdzie wpisać umiejętności interpersonalne w CV?

W CV powinieneś wydzielić osobną sekcję na umiejętności i umieścić ją w widocznym miejscu dokumentu, najlepiej pod podsumowaniem zawodowym albo doświadczeniem. Właśnie w niej powinieneś również wymienić zdolności interpersonalne.

Tę sekcję CV możesz podzielić za kompetencje twarde i miękkie — wtedy umiejętności interpersonalne wpisz w tej drugiej grupie. Zobacz, jak dobrze zrobić to w curriculum vitae:

Umiejętności interpersonalne w CV — przykład

Umiejętności

Umiejętności twarde:

  • obsługa pakietu MS Office 
  • język angielski — poziom B2
  • Prawo jazdy kat.B
  • przygotowywanie raportów finansowych
  • znajomość zasad SEO

Umiejętności miękkie:

  • umiejętności komunikacyjne
  • zdolności przywódcze
  • kreatywność
  • umiejętność rozwiązywania problemów
  • zdolności negocjacyjne

A jeśli nie chcesz stosować takiego podziału, wystarczy jedna sekcja, w której podasz i umiejętności twarde i interpersonalne.

Umiejętności:

  • obsługa pakietu MS Office 
  • język angielski — poziom B2
  • umiejętności komunikacyjne
  • współpraca
  • kreatywność
  • umiejętność rozwiązywania problemów

Jak rozwijać umiejętności interpersonalne?

Na pewno znasz osoby, które w towarzystwie odnajdują się jak ryba w wodzie, a nawiązywanie relacji przychodzi im z łatwością. Wiesz też na pewno, że niektóre dzieci łatwiej porozumiewają się z rówieśnikami, chętniej niż inne bawią się w grupie i od razu mają wiele przyjaciół, koleżanek i kolegów.

Ponieważ kompetencje społeczne związane są z naszymi cechami osobowości (a te to przede wszystkim kwestia genów i wychowania), niektórzy rodzą się z wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi. 

Ale, jak każde kompetencje, również zdolności interpersonalne możemy rozwijać i nad nimi pracować. Nie jest to tak oczywiste jak praca nad umiejętnościami twardymi i technicznymi, ale nie jest również niemożliwe.

Jak rozwijać umiejętności interpersonalne? Najważniejsza jest autoanaliza — na początek warto się zastanowić, które zdolności mamy, a nad którymi chcemy pracować. Postaraj się obserwować, jak zachowujesz się w sytuacjach społecznych, czy potrafisz jasno i prosto się komunikować oraz zwróć uwagę, co mówią o Tobie inni oraz czy nie masz tendencji do odczuwania frustracji

Jeśli słyszałeś od znajomych, że jesteś dobrym słuchaczem albo potrafisz ciekawie opowiadać, prawdopodobnie masz nieźle rozwinięte niektóre umiejętności interpersonalne.

Możesz również sięgnąć po popularnonaukowe książki z psychologii o zdolnościach interpersonalnych (np. „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” Dale’a Carnegie czy „People Skills: How to Assert Yourself, Listen to Others and Resolve Conflicts” dr. Roberta Boltona). Uporządkowanie wiedzy, zrozumienie siebie i proste ćwiczenia na pewno Ci pomogą.

Aby rozwijać umiejętności interpersonalne, powinieneś je ćwiczyć — dużo rozmawiać z innymi (i zwracać uwagę na własny sposób komunikacji), starać się rozwijać w sobie empatię (np. wyobrażać sobie, że znalazłeś się w jakiejś trudnej sytuacji oraz asertywność. Jak pokazują badania, zdolności społeczne rozwija również czytanie literatury pięknej. 

Zwracaj również uwagę na emocje otaczających Cię osób. Jeśli widzisz, że ktoś z Twojego otoczenia jest zestresowany albo smutny, nie ignoruj tego, ale spróbuj z nim porozmawiać i zrozumień, co nim kieruje. 

Warto też praktykować pozytywne nastawienie i podejście do trudnych sytuacji, m.in. zawodowych. Staraj się znajdować pozytywy nawet w ciężkich zadaniach i momentach. Ale nie ignoruj i nie tłum negatywnych emocji — spychanie uczuć na dno świadomości na pewno nie pomoże Ci w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, a do tego negatywnie wpłynie na Twoje zdrowie psychiczne.

Możesz również zdecydować się na specjalny kurs — ze względu na zapotrzebowanie na rynku pracy osób z wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi, szkoleń jest cała masa, również nastawionych na bardziej konkretne zdolności, np. managerskie. 

Podsumujmy:

Umiejętności interpersonalne — jak rozwijać

  • zwracaj uwagę na emocje swoje i innych
  • ćwicz empatię i asertywność
  • ćwicz aktywne słuchanie innych
  • czytaj książki psychologiczne
  • wybierz się na kurs
  • dbaj o relacje zawodowe i prywatne

Mam nadzieję, że przekonałam Cię, że umiejętności interpersonalne są ważne w życiu zawodowym oraz prywatnym i już wiesz, jak je rozumieć, rozwijać i wpisać do życiorysu zawodowego

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące umiejętności interpersonalnych? Napisz komentarz jak artykułem. Chętnie Ci odpowiem i pomogę.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Umiejetnosci interpersonalne

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.57  (7 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: