Rejestracja jako bezrobotny: online, w urzędzie pracy. Co daje?

Dowiedz się, jak zarejestrować się jako bezrobotny online i osobiście. Zobacz, jakich dokumentów potrzebujesz i co daje rejestracja w urzędzie pracy.

Straciłeś pracę i chcesz zarejestrować się jako bezrobotny, ale nie wiesz, jak to zrobić? Zastanawiasz się, czy jest to możliwe online czy będziesz musiał pójść do urzędu pracy oraz jak dokładnie wygląda taki proces? Jesteś w odpowiednim miejscu.

 

W tym artykule znajdziesz dokładnie instrukcje rejestracji jako bezrobotny online i w urzędzie pracy. Dowiesz się również, jakich dokumentów będziesz potrzebował, żeby to zrobić i czy w ogóle warto podejmować takie kroki. 

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

kreator cv

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

Stwórz CV teraz

 

Jak zarejestrować się jako bezrobotny w urzędzie pracy?

 

Są trzy sposoby zarejestrowania się jako bezrobotny: bezpośrednio w powiatowym urzędzie pracy, częściowo przez internet w ramach uproszczonej procedury oraz całkowicie online. Niezależnie od metody musisz spełnić kilka warunków i przedstawić odpowiednie dokumenty.

 

Po pierwsze trzeba być osobą pełnoletnią, ale przed 60 lub 65 rokiem życia (zależy od wieku emerytalnego). Nie można również wykonywać żadnej pracy zarobkowej, prowadzić własnej działalności, pobierać renty, emerytury i innych świadczeń społecznych oraz być gotowym do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze godzin. Szczegółową listę warunków znajdziesz na rządowej stronie Zielonej Linii.

 

Jeśli spełniasz warunki do uzyskania statusu osoby bezrobotnej, możesz zarejestrować się w Urzędzie Pracy. Jak to zrobić? Zacznijmy od najprostszej metody — przez internet.

 

Rejestracja jako bezrobotny online

 

Rejestracji jako bezrobotny przez internet możesz dokonać za pośrednictwem strony Publicznych Służb Zatrudnienia. Żeby to zrobić, musisz mieć założony profil zaufany platformy usług administracji publicznej lub posiadać podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem.

 

Oto instrukcja krok po kroku jak zarejestrować bezrobotnego online:

 

  1. Wejdź na stronę internetową Publicznych Służb Zatrudnienia.
  2. W sekcji „Usługi Elektroniczne Urzędów Pracy” kliknij Rejestracja/Wyrejestrowanie osoby bezrobotnej lub szukającej pracy, a następnie „Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”.
  3. Wybierz powiatowy urząd pracy, do którego chcesz skierować swój wniosek.
  4. Wypełnij składający się z 19 pytań kwestionariusz, dzięki któremu ustalisz swój status na rynku pracy (czyli sprawdzisz, czy kwalifikujesz się do zarejestrowania jako bezrobotny).
  5. Zweryfikuj się na dole strony i kliknij „Ustal status osoby na rynku pracy”. Pamiętaj, że na pytania musisz odpowiadać zgodnie z prawdą — inaczej grozi Ci odpowiedzialność karna.
  6. Potwierdź zgodę na przejście do zaproponowanej przez program ścieżki rejestracji lub wybierz inną metodę.
  7. Wybierz, czy chcesz przejść cały proces rejestracji przez internet („Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”) czy osobiście złożyć potrzebne dokumenty („Zgłoszenie do rejestracji w powiatowym urzędzie pracy”).
  8. Zostaniesz przekierowany na stronę z wykazem potrzebnych dokumentów. Przeczytaj ją i najlepiej od razu przygotuj sobie skany lub zdjęcia w odpowiednim rozmiarze (jeden plik nie może być większy niż 1 MB, a wszystkie mniejsze niż 24 MB).
  9. Uzupełnij swoje dane osobowe i dodaj załączniki z wymaganymi dokumentami.
  10. Uzupełnij dane dotyczące Twojego doświadczenia zawodowego, wykształceniaumiejętności i znajomości języków obcych.
  11. Podaj swój urząd skarbowy i oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
  12. Jeśli chcesz, wpisz dane członków rodziny — zostaną zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego.
  13. Uzupełnij dane dotyczące nieruchomości rolnej lub działalności rolnej (jeśli Cię dotyczą).
  14. Sprawdź, czy poprawnie wypełniłeś wszystkie formularze i dodałeś wszystkie niezbędne załączniki.
  15. Wybierz sposób, w jaki urząd przekaże Ci informację zwrotną (przez platformę praca.gov.pl lub listownie).
  16. Wpisz swoje dane kontaktowe: numer telefonu i adres e-mail.
  17. Zaakceptuj warunki zachowania statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy. 
  18. Zaakceptuj oświadczenie bezrobotnego oraz oświadczenie o zgodności ze stanem faktycznym. 
  19. Wybierz sposób podpisania wniosku (kwalifikowany podpis elektroniczny, profil zaufany lub wysłanie dokumentu bez podpisu) .
  20. Po złożeniu podpisu zostaniesz przekierowany do ekranu podsumowania, na którym zobaczysz, że Twój wniosek został wysłany. 

 

Jeśli nie będziesz mieć dostępu do internetu lub wolisz załatwiać sprawy osobiście, możesz również zarejestrować się jako bezrobotny w placówce powiatowego urzędu pracy. Jak to zrobić? Przeczytaj poniżej:

 

Rejestracja jako bezrobotny w powiatowym urzędzie pracy (PUP)

 

Na początek musisz wiedzieć, do którego powiatowego urzędu pracy powinieneś się udać — oczywiście chodzi o placówkę w miejscu Twojego zameldowania lub stałego pobytu. Jeśli nie posiadasz adresu zameldowania, idź do urzędu w miejscu, w którym obecnie przebywasz. 

 

To właściwie wszystko, co musisz wiedzieć — przez procedurę rejestracji jako bezrobotny przeprowadzi Cię urzędnik lub urzędniczka. Pamiętaj, tylko żeby wziąć ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty.

 

Rejestracja jako bezrobotny przez internet bez podpisu kwalifikowanego

 

Jeśli nie masz podpisu kwalifikowanego i nie możesz założyć profilu zaufanego, możesz zacząć wypełniać wniosek o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna w internecie. Następnie będziesz musiał umówić się w odpowiednim powiatowym urzędzie pracy na dostarczenie i podpisanie dokumentów.

 

Placówka wyznaczy Ci termin (nie później niż 7 dni od zarejestrowania w systemie). Będziesz musiał zanieść wszystkie potrzebne dokumenty i w obecności prawnika poświadczyć o poprawności danych, które przekazujesz urzędowi. 

 

Ze względu na pandemię koronawirusa, ten ostatni sposób rejestracji jako bezrobotny może być utrudniony, ponieważ urzędy funkcjonują inaczej. Prawdopodobnie nie będziesz musiał iść do urzędu pracy osobiście — pracownik placówki zadzwoni do Ciebie i dokończenie rejestracji odbędzie się telefonicznie.

 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

 

Stwórz CV terazkreator cv

 

Jakie dokumenty są potrzebne do zarejestrowania się jako osoba bezrobotna?

 

Niestety, jak każda sprawa urzędowa rejestracja jako bezrobotny wiążę się z obowiązkiem zgromadzenia i przedstawienia w urzędzie pracy odpowiednich dokumentów. Jest ich dość sporo, ale część dotyczy tylko niektórych (np. osób z niepełnosprawnościami czy pobierających rentę).

 

Oto dokumenty niezbędne w każdym przypadku:

 

Rejestracja jako bezrobotny — dokumenty

 

  • dowód osobisty albo inny dokument potwierdzający tożsamość 
  • dyplom, świadectwo ukończenia szkoły i wszystkie zaświadczenia o ukończeniu kursów lub szkoleń potwierdzających kwalifikacje zawodowe
  • wszystkie świadectwa pracy

 

Pełną listę dokumentów potrzebną do zarejestrowania się jako bezrobotny znajdziesz pod tym linkiem.

 

Co daje rejestracja jako osoba bezrobotna?

 

Procedura może wydawać się skomplikowana, czasochłonna i wymagająca wysiłku. To nie znaczy, że warto zrezygnować z rejestracji jako bezrobotny. Co daje oficjalny status osoby bez pracy? 

 

Po pierwsze możesz ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych. Oczywiście, żeby mieć do niego prawo, musisz spełnić szereg warunków — m.in. przepracować co najmniej 365 dni przez 18 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.

 

Po drugie, przy rejestracji jako bezrobotny będziesz mógł nabyć prawo do ubezpieczenia zdrowotnego — dla siebie i swojej rodziny. 

 

Wreszcie, osoby zarejestrowanie w PUP mogą korzystać z państwowego systemu doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy. Dzięki temu nie będziesz musiał szukać zatrudnienia zupełnie na własną rękę. 

 

Urzędy pracy zapewniają bezrobotnym również możliwość podnoszenia swoich kompetencji zawodowych czy zupełnego przekwalifikowania się. 

 

Rejestracja jako bezrobotny pozwala również na skorzystanie z pomocy finansowej i dotacji PUP na założenie własnej działalności gospodarczej. 

 

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

 

Stwórz CV terazkreator cv

 

Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące rejestracji jako bezrobotny? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie Ci odpowiem i pomogę. 

Oceń ten artykuł: rejestracja jako bezrobotny
Średnia: 5 (2 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

O autorze

Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo