List z podziękowaniem za spotkanie

Dlaczego list z podziękowaniem? Proces poszukiwania pracy przypomina kampanię PR lub marketingową (w końcu chcesz „sprzedać” pracodawcy swoje umiejętności, czas i wiedzę). Im szybciej zbudujesz dobrą relację z potencjalnymi pracodawcami, tym szybciej znajdziesz zatrudnienie. Wysłanie listu z podziękowaniem jest ważnym, aczkolwiek często pomijanym krokiem w tym procesie.

 

List z podziękowaniem – cele:

 

Wysłanie listu z podziękowaniem jest bardzo ważne. Umożliwia:

 

  1. Zaprezentowanie się jako osoba kurtuazyjna, posiadająca profesjonalne podejście
  2. Wyróżnienie się na tle innych kandydatów, którzy nie zadali sobie trudu napisania własnego listu
  3. Wzmocnienie pozytywnego wrażenia – podkreślenie twoich zalet
  4. Podanie istotnych informacji, o których zapomniałeś wspomnieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej
  5. Zaprezentowanie i potwierdzenie swojego zrozumienia tematów, które były dyskutowane podczas spotkania

 

 List z podziękowaniem: komu wysłać?

 

Wyślij list z podziękowaniem każdej osobie, która:

  • Poleciła cię innemu pracodawcy
  • Rozmawiała z tobą w sprawie pracy
  • Zaproponowała ci pracę
  • Dostarczyła ci ważnej informacji
  • Odrzuciła twoją propozycję
  • Napisała ci rekomendacje

 

Postaraj się wysłać list z podziękowaniem lub kartkę z podziękowaniem w ciągu 1-2 dni po spotkaniu. Postaraj się, aby długość listu nie przekraczała 1 strony. Personalizuj treść. Gdy spotkałeś się z kilkoma osobami z jednej organizacji, wyślij im różne listy. Podobnie, jak w przypadku CV i listu motywacyjnego, nie pozwól sobie na żadne błędy stylistyczne i ortograficzne oraz wydrukuj list na papierze dobrej jakości.

 

Wysłanie wydrukowanego listu sprawia lepsze wrażenie, alternatywnie możesz również wysłać maila.

 

Treść listu

 

Podziękuj rozmówcy za czas, powtórnie wyraź swoje zainteresowanie pozycją i wysokie mniemanie o firmie. Jeśli tylko jest to możliwe, napisz coś, co pozwoli zapamiętać cię i wyróżnić spośród innych kandydatów:

 

  1. Opisując pewne zagadnienie, które poruszyliście podczas rozmowy kwalifikacyjnej. W szczególności, jeśli korzystnie odnosi się ono do twoich zawodowych umiejętności
  2. Wyjaśniając pewne wątpliwości w większym stopniu, niż było to możliwe podczas rozmowy
  3. Podając nowe fakty, o których nie wspomniałeś, a które są istotne z punktu widzenia pracy na danym stanowisku
  4. Wprowadzając trochę humoru

 

List z podziękowaniem – styl

 

Przyjmij punkt widzenia odbiorcy, czyli:

  • pisz krótko
  • personalnie
  • zadbaj o dobry wygląd listu

 

List z podziękowaniem w 3 paragrafach:

 

Paragraf 1
podziękuj osobie rozmówcy. Podaj pozycję, o której rozmawialiście, datę i miejsce spotkania.

 

Paragraf 2
potwierdź swoje zainteresowanie. Dopisz wszystko, co uważasz za istotne np. czego zapomniałeś powiedzieć lub podkreśl pewne ważne punkty z rozmowy oraz wykaż chęć do dostarczenia dodatkowych informacji.

 

Paragraf 3
zakończ list deklarując gotowość odbycia dodatkowych rozmów lub zapowiedz swoje następne posunięcie np. telefon lub email itp. Nie zapomnij o podpisie. Możesz również potwierdzić np. zamiar dostarczenia obiecanych materiałów, artykułów lub zaświadczeń.

 

Przykłady listu z podziękowaniem

 

Aby zobaczyć przykładowe listy, przejdź na stronę kolejnego wpisu poświęconego listom z podziękowaniem / thank you note.

 

Thank you note, czyli list z podziękowaniem za spotkanie pełni ważną funkcję w procesie poszukiwania/zmiany pracy. Przeczytaj o celach listu we wcześniejszym wpisie.

 

Poniżej przedstawiam przykładowy list z podziękowaniem (thak you note), który wysyłamy osobie, z którą odbyliśmy spotkanie. Oczywiście nie musimy wysyłać kopii papierowej i możemy wysłać list w wersji elektronicznej.

  

List z podziękowaniem / Thank you note – Przykład 1

Treść listu

 

Dear Mr. Hillman!

 

Thank you for spending such quality time with me yesterday. I especially enjoyed hearing about your business goals for the next three years, and found myself sharing your vision of 30 new branches in Poland by 2015.

 

One point I forgot to mention when we spoke: I worked closely with my current supervisor to develop the training program now used in all new XXX offices nationwide.

 

I appreciate you giving me your direct phone number. I will call you in two weeks, as you suggested, once your applicant review is completed.

 

Again, thank you!

 

Very truly yours,

 

Xxxx xxxxx

 

List z podziękowaniem / Thank you note – przykład 2

 

Treść listu

 

Dear Mr. Hillman!

 

Our meeting last Monday left me feeling enthusiastic about the possibility of working for you as a customer service representantive. Thank you for so carefully explaining the position’s requirements.

 

I believe I could have been a little less modest and told you a very important reason for my success in customer service: I am an attentive listener. I have always found my patience to be a valuable asset, especially when dealing with customers who have a complaint.

 

At my last company, I achieved an exceptionally high rate of customer satisfaction, simply because I allowed clients to vent; then I was able to offer them a satisfying solution to their problems.

 

I would very much like to use this talent to help cut the losses you mentioned at your company.

 

I will call your office in a few days for news of your selection. Thanks again!

 

XXX ZZZ 

Oceń ten artykuł: podziekowanie
Średnia: 4.8 (5 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Redakcja serwisu LiveCareer
Redakcja serwisu LiveCareer

O autorze

Zespół LiveCareer od 2005 roku oferuje światowej klasy kreator CV i inne profesjonalne narzędzia, które pomogły już ponad 10 milionom osób na całym świecie zdobyć pracę. W poradnikach dzielimy się ekspercką wiedzą i praktycznymi wskazówkami, dzięki którym napiszesz skuteczne CV i list motywacyjny — i zdobędziesz lepszą pracę.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo