1. Podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną: wzór maila i porady

Podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną: wzór maila i porady

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Szukanie pracy przypomina kampanię marketingową — w końcu chcesz „sprzedać” pracodawcy swój czas, umiejętności i wiedzę. A im lepszą relację z nim zbudujesz, tym szybciej i łatwiej znajdziesz zatrudnienie.

Dlatego po rozmowie z rekruterem warto wysłać mu podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną. Niestety — większość kandydatów pomija ten krok. Ty możesz być od nich lepszy!

W tym artykule pokażę Ci wzór e-maila z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną (po polsku i po angielsku). Podpowiem Ci, jak samodzielnie napisać taką wiadomość oraz czego nie robić, by nie zniechęcić do siebie rekrutera.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

Podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną — wzór e-maila

Szanowna Pani,

bardzo dziękuję za naszą dzisiejszą rozmowę w sprawie pracy na stanowisku przedstawiciela handlowego. Doceniam fakt, że odbyła się ona w tak miłej atmosferze.

Jak już wspomniałem w trakcie spotkania, wyróżniają mnie wysokie zdolności sprzedażowe — w ostatnim kwartale udało mi się zrealizować plan na poziomie 140%. Pani odpowiedź na moje pytanie o wartości i cele firmy upewniła mnie w przekonaniu, że jest to miejsce w sam raz dla mnie.

Dlatego pragnę jeszcze raz potwierdzić swoje zainteresowanie ofertą. Uważam, że praca z tak utalentowanym zespołem byłaby krokiem milowym w mojej karierze.

W razie jakichkolwiek pytań jestem do Pani dyspozycji. Zgodnie z naszymi ustaleniami będę oczekiwał na informację zwrotną do końca kwietnia.

Z poważaniem

Twoje imię i nazwisko

A to przykład podziękowania za rozmowę kwalifikacyjną po angielsku:

Podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną po angielsku — wzór thank you note

Dear Mr. Hillman!

Our meeting on 2nd of March left me feeling enthusiastic about the possibility of working for you as a customer service representative. Thank you for so carefully explaining the position’s requirements.

One point I forgot to mention when we spoke: I am an attentive listener. I have always found my patience to be a valuable asset, especially when dealing with customers who have a complaint. At my last company, I achieved an exceptionally high rate of customer satisfaction, simply because I allowed clients to vent; then I was able to offer them a satisfying solution to their problems.

I would very much like to use this talent to help cut the losses at your company you mentioned in the interview. 

As agreed, I am waiting for your decision by the end of the month. Thanks again.

Yours sincerely,

Twoje imię i nazwisko

Już wiesz, jak może wyglądać wiadomość e-mail po rozmowie rekrutacyjnej. Teraz podpowiem Ci, jak napisać podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną krok po kroku, by wzrosły Twoje szanse na dostanie pracy.

1. Kiedy warto podziękować za rozmowę kwalifikacyjną?

Odpowiedź jest prosta: zawsze. Nawet jeśli spotkałeś się z odmową albo sam podjąłeś decyzję, że chcesz zrezygnować z rekrutacji. Dlaczego?

Rozmowa kwalifikacyjna nie musi służyć wyłącznie znalezieniu pracy. Skoro już poświęciłeś swój czas na stworzenie CV i listu motywacyjnego, a potem przygotowałeś się do rozmowy kwalifikacyjnej, to warto, byś miał rekrutera w swoich kontaktach biznesowych (mailowo lub chociażby na LinkedIn). Taki networking może Ci bardzo pomóc w przyszłej karierze.

Pomyśl: rekruter poznał już Twoje mocne i słabe strony i wie, czego może się po Tobie spodziewać. Jeśli pozwolisz mu się dobrze zapamiętać i sprawisz wrażenie osoby zaangażowanej, a on będzie szukać kandydatów na inne stanowisko, to możliwe, że w pierwszej kolejności odezwie się właśnie do Ciebie!

Oczywiście, chodzi o podziękowanie za spotkanie, a nie dziękowanie z góry za pozytywne rozpatrzenie Twojej kandydatury. Takie zachowanie mogłoby zostać uznane za wywieranie presji i zepsuć wrażenie, jakie wywarłeś na rekruterze.

Czujesz, że spotkanie przebiegło po Twojej myśli? W takim razie tym bardziej warto wysłać podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną. W ten sposób przypomnisz rekruterowi o swoich atutach z CV i jeszcze raz podkreślisz zainteresowanie ofertą. Ponadto zaprezentujesz się jako profesjonalny i kulturalny kandydat oraz dyskretnie potwierdzisz datę otrzymania feedbacku.

Nie martw się — dla rekruterów e-mail z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną to nie próba „podlizywania się”, ale bardzo miły i pożądany gest. Poza tym wysyłanie takich wiadomości po spotkaniu biznesowym to standard, który bardzo ułatwia życie.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jak napisać podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną?

Podziękowanie po rozmowie kwalifikacyjnej najlepiej wysłać w formie oficjalnego maila. Papierowy list byłby przesadą, z kolei SMS jest mało formalny. Jeśli nie znasz adresu rekrutera, a tylko numer telefonu, zadzwoń do niego z prośbą o maila albo od razu z podziękowaniem — ale weź pod uwagę, że w sprawie pracy zawsze lepiej kontaktować się na piśmie.

Mail po rozmowie kwalifikacyjnej zaadresuj do każdej z osób, która brała udział w spotkaniu. Jeśli znasz adres e-mail tylko jednego rekrutera, swoją wiadomość i tak zacznij od zwrotu Szanowni Państwo — by nie było wątpliwości, że zwracasz się do wszystkich.

Swoją wiadomość zatytułuj tak, by rekruter mógł Cię łatwo zidentyfikować — np. Podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko przedstawiciela handlowego. Najlepiej wysłać ją jeszcze w dniu spotkaniu, maksymalnie 24 godziny później. Jeśli będziesz zwlekał zbyt długo, ryzykujesz, że rekruter Cię nie skojarzy — na jedno wolne stanowisko może bowiem przypadać nawet kilkudziesięciu kandydatów!

W podziękowaniu za rozmowę rekrutacyjną wymień swoje atuty, które są istotne w danej pracy — np. osiągnięcia zawodowe lub pozytywne cechy charakteru. Jeśli w stresie, odpowiadając na pytania rekrutacyjne, zapomniałeś powiedzieć o czymś ważnym, napisz o tym w mailu (jak we wzorze podziękowania za rozmowę kwalifikacyjną po angielsku u góry tego artykułu). Uprzejmie podziękuj za spotkanie i jeszcze raz potwierdź swoje zainteresowanie ofertą.

Ponadto zadbaj, by Twój mail z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną zawierał:

  • datę rozmowy rekrutacyjnej
  • pełną nazwę stanowiska, na które aplikujesz
  • potwierdzenie lub pytanie o termin informacji zwrotnej
  • odpowiednie zwroty grzecznościowe
  • Twoje imię i nazwisko.

Jeśli natomiast od razu spotkałeś się z odmową (bo np. nie pasowało Ci wynagrodzenie albo rodzaj proponowanej umowy), to wystarczy, że podziękujesz rekruterom za poświęcony czas.

Zobacz też, jak napisać podziękowanie za współpracę przed odejściem z pracy oraz podziękowanie za współpracę dla szefa, kontrahenta i emeryta.

3. Czego nie pisać w mailu z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną?

Przede wszystkim nie wywieraj presji na rekruterach. Pytanie o wynik rekrutacji, która jeszcze się nie zakończyła, to nie jest dobry pomysł — podobnie jak dopytywanie o Twoich konkurentów albo naleganie, by rekruter podzielił się wrażeniami z rozmowy z Tobą. Takie zachowanie zostanie odebrane jako przejaw desperacji i brak pewności siebie.

Pamiętaj też, by Twoja wiadomość nie zawierała błędów formalnych (np. w nazwie stanowiska), ortograficznych i interpunkcyjnych. Jeśli tego samego dnia wziąłeś udział w kilku rozmowach o pracę, upewnij się, że wysyłasz wiadomość do właściwego rekrutera. Żeby nie doszło do pomyłki, po spotkaniu możesz poprosić rozmówców o wizytówki albo zanotować w telefonie ich nazwiska.

Poza tym unikaj wysyłania wiadomości ze śmiesznych lub dziwnych adresów e-mail, które pamiętają jeszcze czasy szkolne — aż 44% rekruterów uważa, że jest to zniechęcające. Podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną najlepiej wysłać z tego samego maila, którym wysłałeś CV i który widnieje w Twoich dokumentach aplikacyjnych.

Przeczytaj również: Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej krok po kroku – jak wygląda?Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon — pytania i odpowiedzi i Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? 10+ porad.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Piszesz maila z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną, ale jakaś kwestia nie daje Ci spokoju? Zadaj mi pytanie w komentarzu — chętnie Ci pomogę.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Podziekowanie

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.64  (14 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: