1. Witam, witam serdecznie, witaj: czy używać w korespondencji

Witam, witam serdecznie, witaj: czy używać w korespondencji

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Witam serdecznie — pewnie nie raz dostałeś albo wysłałeś maila, który zaczynał się od tego zwrotu. Być może widziałeś w internecie opinie, że nie powinno się tak rozpoczynać korespondencji, ale nie wiesz właściwie dlaczego i czym zastąpić takie powitanie. 

W tym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat wyrażeń witam, witam serdecznie i witaj. Dowiesz się, dlaczego niektórzy sądzą, że nie powinno się ich stosować oraz znajdziesz przykłady, jak zaczynać korespondencję służbową i oficjalną.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Dlaczego nie powinno się zaczynać maili od witam, witam serdecznie i witaj?

Korespondencja i komunikacja, zwłaszcza przez internet, nie ma ściśle określonych zasad, których musisz przestrzegać, bo inaczej pójdziesz do językowego więzienia. Ale, jak to z savoire-vivre’em bywa — łatwo o wpadkę. Lepiej więc unikać niektórych zwrotów, bo odbiorca może np. stwierdzić, że nie szanujesz go, albo jesteś niestaranny.

Chociaż sformułowania witam, witam serdecznie czy witaj nie są błędne, w korespondencji powinieneś ich unikać. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka:

  • Profesor Mirosław Bańko dodaje, że witam czy też witam serdecznie odnosi się do sytuacji, gdy relacja między rozmówcami jest nierówna — wtedy witam jest zarezerwowane dla osoby, która jest wyższa rangą.
  • Ponadto witam tradycyjnie kojarzy się z wyrażeniem radości ze spotkania drugiej osoby, co w kontekście korespondencji, zwłaszcza służbowej czy oficjalnej, jest po prostu nie na miejscu.

Dlatego, gdy np. wysyłasz mail z CV albo zaczynasz list motywacyjny czy podanie o pracę, nie używaj witam ani tym bardziej witam serdecznie. Rekruter może uznać to za niegrzeczne, a Ty wyjdziesz na mało profesjonalnego.

Dlaczego witam zyskało taką popularność w korespondencji mailowej? Językoznawcy wyjaśniają, że wiele osób uznaje, że bardziej poprawne dzień dobry jest problematyczne, ponieważ odbiorca może odebrać wiadomość np. wieczorem czy w nocy.

Ponadto część z nas nie lubi bardziej oficjalnych zwrotów, takich jak Szanowny Panie, Szanowna Pani czy Szanowni Państwo, mimo że są bardziej odpowiednie w relacjach służbowych czy z nieznajomymi. 

2. Jakich zwrotów używać zamiast witam i witam serdecznie?

Wiesz już, że witam i witam serdecznie lepiej się wystrzegać. Oczywiście nic nie jest zabronione i jeśli uznasz te formy za najodpowiedniejsze, droga wolna. Pamiętaj jednak, że możesz narazić się tym na niechęć ze strony odbiorcy!

Dlatego, gdy szukasz bezpiecznych alternatyw dla witam bądź witam serdecznie użyj:

  • Dzień dobry — gdy pozostajesz w oficjalnej relacji z odbiorcą, ale uznasz, że Szanowny Panie lub SzanownaPani jest zbyt „sztywne” 
  • Cześć — do znajomych i osób w koleżeńskich relacjach
  • Szanowny Panie/Szanowna Pani/Szanowni Państwo (po angielsku Dear Sir/Madam lub Dear Sir or Madam) — to zdecydowanie najbardziej odpowiedni zwrot grzecznościowy w korespondencji służbowej, oficjalnej i z nieznajomymi
  • Drogi Panie/Pani/[imię adresata] — gdy chcesz skrócić dystans w relacji.

A co ze słowem witaj? Tu sytuacja jest inna — ten zwrot, tak jak witam, nie zakłada nierówności w relacji. Sugeruje natomiast, że rozmówcy na co dzień zwracają się do siebie na ty. To po prostu odpowiednik swojskiego i koleżeńskiego cześć.

Korespondując, zwłaszcza w internecie, warto pamiętać o jednej zasadzie: nie powinno się skracać dystansu między adresatem a nadawcą — zwłaszcza gdy nie są równi rangą, nie znają się lub znajdują się w oficjalnej czy służbowej sytuacji.

Chociaż powszechność internetu, a zwłaszcza mediów społecznościowych, powoduje, że z wszystkim chcielibyśmy przejść na ty, nie musimy i nie powinniśmy tego robić w mailach. I chociaż reguły etykiety językowej w internecie nie są sztywne, ani tym bardziej skodyfikowane, zawsze warto być uprzejmym i szanować naszego rozmówcę. 

3. Jak zakończyć maila, który zaczyna się od witam albo witaj?

Jak już ustaliliśmy witam, witam serdecznie i witaj to kolokwialne zwroty. Dlatego, gdy zaczniesz od nich wiadomość, powinieneś ją również zakończyć zwrotem grzecznościowym tego samego rodzaju.

Czyli — po witam najlepiej napisać: pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie czy nawet uściski albo całusy/całuję (w przypadku bardzo bliskiej relacji). Nie powinieneś kończyć nieoficjalnych maili oficjalnymi zwrotami grzecznościowymi, jak z wyrazami szacunku albo z poważaniem.

I, co ważne, przy zwrotach grzecznościowych na początku maila czy w zakończeniu listu motywacyjnego albo innego dokumentu (np. pisma o przejście na emeryturę) powinieneś zadbać o poprawną interpunkcję.

Po powitaniu witam lub szanowny panie/pani musisz postawić przecinek. Po pożegnaniu natomiast nie. Zobacz przykłady poniżej:

Witam — pisownia

Witam, 

[treść wiadomości].

Pozdrawiam

[Imię i nazwisko]

Szanowny Panie/Pani/Państwo — pisownia

Szanowna Pani,

[treść wiadomości]

Z wyrazami szacunku

[Imię i nazwisko]

Oczywiście, jeśli witam, witam serdecznie i witaj Ci się podoba, używaj tych zwrotów w wiadomościach. Pamiętaj jednak, że zwroty te mogą być negatywnie odebrane.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Co sądzisz o zwrotach takich jak witam, witam serdecznie i witaj? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie poznam Twoją opinię.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Witam

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.43  (7 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: