Umowa zlecenie a emerytura 2022: składki, staż pracy, wysokość

Gdy jesteś zatrudniony na podstawie umowy zlecenie, kwestie emerytury i składek do ZUS-u trochę się komplikują. Dzieje się tak, ponieważ umowa zlecenie nie wlicza się do stażu pracy — a to właśnie na jego podstawie przyznaje się prawo do świadczeń emerytalnych.

 

W tym artykule rozprawimy się z wszystkimi kwestiami związanymi z umową zlecenie i emeryturą. Przeczytasz, jak dokładnie wygląda to w polskim prawie i dowiesz się, jakie składki odprowadza się przy zatrudnieniu na podstawie umowy zlecenia. 

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

Stwórz CV teraz

 

Stwórz profesjonalne CV teraz!

umowa zlecenie a emeryturaNIE
umowa zlecenie a emeryturaTAK

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

1. Czy umowa zlecenie wlicza się do emerytury?

 

Umowa zlecenie jest kontraktem cywilnoprawnym, więc nie jest regulowana przez przepisy Kodeksu pracy. Zapis o umowach tego typu znajdziesz w Kodeksie cywilnym. 

 

W związku z tym czas przepracowany w ramach umowy zlecenie nie wlicza się do stażu pracy, a zatem — do emerytury. To właśnie na jego podstawie przyznaje się prawo do pobierania świadczenia emerytalnego. 

 

Nie znaczy to jednak, że pracując na umowie zlecenie, nie dostaniesz emerytury. Przy takiej formie zatrudnienia, będziesz miał wprawdzie krótszy staż pracy, ale nadal musisz odprowadzać składki, więc normalnie otrzymasz świadczenie po osiągnięciu odpowiedniego wieku. 

 

Zgodnie z Ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, prawo do emerytury mają kobiety, które ukończyły 60. lat i mają za sobą 20 lat stażu pracy oraz mężczyźni po 65. roku życia i przepracowaniu 25 lat.

 

Sytuacja może jednak ulec zmianie w związku z projektem emerytur stażowych, który obecnie czeka na pierwsze czytanie w sejmie. Jeśli wejdzie on do polskiego prawa, emerytury będą ustalane wyłącznie na podstawie stażu pracy.

 

Okresy przepracowane w ramach umowy zlecenia ze względu na jej cywilnoprawny charakter nie wliczają się do stażu pracy i, w związku z tym do emerytury, a umowa zlecenie nie wyczerpuje znamion stosunku pracy.

 

Czy umowa zlecenie może być stosunkiem pracy?

 

Aby czas pracy i obowiązki służbowe wliczały się do stażu pracy, pomiędzy pracodawcą a pracownikiem musi zostać nawiązany tzw. stosunek pracy — czyli, jak czytamy w Kodeksie pracy, zobowiązanie pracownika do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawcy — do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Z definicji spełnia go jedynie umowa o pracę. 

 

Jak podaje Państwowa Inspekcja Pracy, umowa cywilnoprawna, nawet jeśli spełnia niektóre z warunków niezbędnych do nawiązania stosunku pracy, nie prowadzi do zawarcia go między pracodawcą a pracownikiem.

 

Jeśli natomiast dany kontrakt spełnia równo po połowie cech umowy o pracę i umowy cywilnoprawnej, wtedy ostateczna decyzja o jej typie zależy od ustaleń pracodawcy z pracownikiem. 

 

Umowa zlecenie a emerytura — składki i wysokość świadczenia

 

Przy zatrudnieniu na podstawie umowy zlecenia pracodawca ma obowiązek płacić składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, w tym emerytalne i rentowe. Mimo że kontrakt cywilnoprawny nie liczy się do stażu pracy, to czas przepracowany w jego ramach ma wpływ na wysokość świadczenia emerytalnego. 

 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

 

Stwórz CV terazkreator cv

2. Umowa zlecenie a praca na emeryturze w 2022 r.

 

Nie ma specjalnych przeszkód, aby osoba która nabyła prawo do emerytury i pobiera świadczenie, zarabiała dodatkowe pieniądze, np. w ramach umowy zlecenia, a nawet przy kilku kontraktach tego typu.

 

Co natomiast ważne, zarobki dorabiającego emeryta nie mogą przekraczać 70% przeciętnego wynagrodzenia — niezależnie od tego, czy podpisał z pracodawcą umowę zlecenie, czy też umowę o pracę. 

 

Gdy masz ustalone prawo do emerytury i jednocześnie pracujesz, również w ramach umowy zlecenia, nadal jesteś objęty ubezpieczeniem społecznym — chyba że równocześnie pozostajesz w stosunku pracy. Ale jak wiesz z poprzedniej części artykułu, nie dotyczy to umów cywilnoprawnych.

 

Zleceniobiorcy nie mają obowiązku opłacać składek na ubezpieczenie chorobowe (są dobrowolne). Natomiast zleceniodawca musi odprowadzać składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe, gdy zatrudniony utraci zdolność do wykonywania swoich obowiązków, m.in. przez wypadek przy pracy.

 

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

 

Stwórz list motywacyjny teraz

 

kreator listu motywacyjnego

 

Masz jeszcze jakieś pytania o umowę zlecenie i emeryturę? Koniecznie zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie Ci odpowiem i pomogę.

Oceń ten artykuł: umowa zlecenie a emerytura
Średnia: 4.33 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury

O autorze

Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo