Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Szanowna Pani i Szanowny Panie to zwroty grzecznościowe stosowane na początku maila, listu lub innej oficjalnej korespondencji. W ten sposób możemy okazać adresatowi należny mu szacunek i nadać naszej wiadomości powagi.
Z tego artykułu dowiesz się, jak i kiedy łączyć te wyrażenia z imieniem lub tytułem naukowym adresata (np. Szanowny Panie Doktorze). Podpowiem Ci również, czy po takich zwrotach stawia się przecinek oraz jak napisać Szanowny Panie i Szanowna Pani po angielsku i niemiecku.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
Zwrotów grzecznościowych Szanowna Pani i Szanowny Panie używamy na początku oficjalnej korespondencji. W ten sposób zwracamy się do adresata, którego płeć jest nam znana. W przeciwnym wypadku należy je zastąpić bardziej ogólnym zwrotem Szanowni Państwo — jeśli masz pewność, że po drugiej stronie znajduje się więcej niż jedna osoba (np. gdy piszesz do jakiejś firmy lub instytucji).
Mimo że te wyrażenia mogą wydać Ci się zbyt oficjalne, są przyjęte w języku polskim i dobrze o Tobie świadczą — o wiele lepiej niż zwykłe Dzień dobry albo Witam, które zmniejsza dystans między stronami (co jest źle widziane np. w środowisku akademickim) albo wręcz zakłada wyższość nadawcy nad odbiorcą.
Dlatego od zwrotów Szanowny Panie lub Szanowna Pani możesz zacząć m.in.:
Jeśli odbiorca jest Ci w jakiś sposób bliski, po zwrocie grzecznościowym możesz dodać jego imię w wołaczu (np. Szanowna Pani Anno) — tak radzi Katarzyna Kłosińska z Uniwersytetu Warszawskiego na stronie Poradni Językowej PWN. Ale jeśli nigdy nie spotkałeś adresata, nie powinieneś pisać w ten sposób (np. na początku listu motywacyjnego).
Oczywiście, sam zwrot na powitanie nie wystarczy. Oficjalny mail lub list powinieneś jeszcze zakończyć zwrotem Z poważaniem, Z wyrazami szacunku lub Łączę wyrazy szacunku.
Według Poradni Językowej PWN, właściwym skrótem od Szanowna Pani jest Sz. Pani, a od Szanowny Panie — Sz. Panie. Co prawda, stosowanie krótszej wersji „Sz. P.” często można spotkać na pocztówkach lub zaproszeniach, ale jest to mniej eleganckie. Poza tym w oficjalnej korespondencji najlepiej stosować pełne formy zapisu zwrotów grzecznościowych.
Jeśli zwroty Szanowna Pani i Szanowny Panie pojawiają się na początku zdania, piszemy je wielką literą. Jeśli w środku — to wielką literą zapisujemy tylko wyrazy Pani lub Panie. To forma grzecznościowa, która jest zwyczajowo przyjęta w języku polskim.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nie zwracasz się wprost do adresata, a piszesz o osobie trzeciej (np. Dziś rozmawiałem z szanowną panią Katarzyną.) — wtedy obydwa te słowa należy zapisać małą literą.
Ponadto w listach i mailach po zwrocie grzecznościowym Szanowny Panie lub Szanowna Pani powinieneś postawić przecinek lub wykrzyknik, a dalszą część zdania zapisać w nowej linijce. Jeśli decydujesz się na przecinek, to musi się ono zaczynać małą literą — jak w tym przykładzie:
Szanowny Panie Doktorze,
piszę do Pana w sprawie terminu złożenia pracy magisterskiej (...).
Jeśli natomiast decydujesz się na wykrzyknik, kolejne zdanie powinieneś zapisać wielką literą — tak jak tutaj:
Szanowny Panie Doktorze!
Piszę do Pana w sprawie terminu złożenia pracy magisterskiej (...).
Pamiętaj, że po tego typu zwrotach nie stawia się kropki. Nie należy też pomijać znaku interpunkcyjnego — jest to uważane za błąd.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
Po zwrotach grzecznościowych Szanowna Pani i Szanowny Panie możesz dodać tytuł naukowy lub zawodowy adresata. Inaczej niż w przypadku imion, w ten sposób możesz zwracać się również do osób, z którymi nie łączą Cię zażyłe stosunki.
W takim wypadku każde słowo w zwrocie rozpoczynającym mail lub list należy zapisać wielką literą, np.:
Jeśli piszesz mail do wykładowcy lub innego pracownika uczelni, musisz podkreślić tytuł zawodowy lub stopień naukowy adresata. W środowisku akademickim przyjęte są następujące zwroty grzecznościowe:
Pamiętaj, by w oficjalnej korespondencji nie używać skróconych nazw stopni naukowych (np. Szanowna Pani Dr.) — taki zapis wygląda niestarannie i może sprawić, że wykładowca nabierze wobec Ciebie uprzedzeń.
Już wiesz, jak używać wyrażeń Szanowna Pani i Szanowny Panie w polskich dokumentach i korespondencji. A jak to wygląda w innych językach?
Oto przykłady zwrotów grzecznościowych do adresata po angielsku:
Oto zwroty grzecznościowe do adresata po niemiecku:
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Masz więcej pytań na temat zwrotów grzecznościowych Szanowna Pani i Szanowny Panie? Zadaj mi je w komentarzu — chętnie Ci pomogę!
O autorze
Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.
Oceń ten artykuł:
Szanowna pani
Średnia:
Piszą o nas: