1. Szanowna Pani, Szanowny Panie: reguły i przykłady użycia

Szanowna Pani, Szanowny Panie: reguły i przykłady użycia

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Szanowna Pani i Szanowny Panie to zwroty grzecznościowe stosowane na początku maila, listu lub innej oficjalnej korespondencji. W ten sposób możemy okazać adresatowi należny mu szacunek i nadać naszej wiadomości powagi.

Z tego artykułu dowiesz się, jak i kiedy łączyć te wyrażenia z imieniem lub tytułem naukowym adresata (np. Szanowny Panie Doktorze). Podpowiem Ci również, czy po takich zwrotach stawia się przecinek oraz jak napisać Szanowny Panie i Szanowna Pani po angielsku i niemiecku.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Zwroty Szanowna Pani i Szanowny Panie — jak i kiedy ich używać?

Zwrotów grzecznościowych Szanowna Pani i Szanowny Panie używamy na początku oficjalnej korespondencji. W ten sposób zwracamy się do adresata, którego płeć jest nam znana. W przeciwnym wypadku należy je zastąpić bardziej ogólnym zwrotem Szanowni Państwo — jeśli masz pewność, że po drugiej stronie znajduje się więcej niż jedna osoba (np. gdy piszesz do jakiejś firmy lub instytucji).

Mimo że te wyrażenia mogą wydać Ci się zbyt oficjalne, są przyjęte w języku polskim i dobrze o Tobie świadczą — o wiele lepiej niż zwykłe Dzień dobry albo Witam, które zmniejsza dystans między stronami (co jest źle widziane np. w środowisku akademickim) albo wręcz zakłada wyższość nadawcy nad odbiorcą.

Dlatego od zwrotów Szanowny Panie lub Szanowna Pani możesz zacząć m.in.:

Jeśli odbiorca jest Ci w jakiś sposób bliski, po zwrocie grzecznościowym możesz dodać jego imię w wołaczu (np. Szanowna Pani Anno) — tak radzi Katarzyna Kłosińska z Uniwersytetu Warszawskiego na stronie Poradni Językowej PWN. Ale jeśli nigdy nie spotkałeś adresata, nie powinieneś pisać w ten sposób (np. na początku listu motywacyjnego).

Oczywiście, sam zwrot na powitanie nie wystarczy. Oficjalny mail lub list powinieneś jeszcze zakończyć zwrotem Z poważaniem, Z wyrazami szacunku lub Łączę wyrazy szacunku.

Skrót od Szanowna Pani / Szanowny Panie

Według Poradni Językowej PWN, właściwym skrótem od Szanowna Pani jest Sz. Pani, a od Szanowny PanieSz. Panie. Co prawda, stosowanie krótszej wersji „Sz. P.” często można spotkać na pocztówkach lub zaproszeniach, ale jest to mniej eleganckie. Poza tym w oficjalnej korespondencji najlepiej stosować pełne formy zapisu zwrotów grzecznościowych.

Szanowna Pani / Szanowny Panie a przecinek i wielkość liter

Jeśli zwroty Szanowna Pani i Szanowny Panie pojawiają się na początku zdania, piszemy je wielką literą. Jeśli w środku — to wielką literą zapisujemy tylko wyrazy Pani lub Panie. To forma grzecznościowa, która jest zwyczajowo przyjęta w języku polskim.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nie zwracasz się wprost do adresata, a piszesz o osobie trzeciej (np. Dziś rozmawiałem z szanowną panią Katarzyną.) — wtedy obydwa te słowa należy zapisać małą literą.

Ponadto w listach i mailach po zwrocie grzecznościowym Szanowny Panie lub Szanowna Pani powinieneś postawić przecinek lub wykrzyknik, a dalszą część zdania zapisać w nowej linijce. Jeśli decydujesz się na przecinek, to musi się ono zaczynać małą literą — jak w tym przykładzie:

Szanowny Panie Doktorze,

piszę do Pana w sprawie terminu złożenia pracy magisterskiej (...).

Jeśli natomiast decydujesz się na wykrzyknik, kolejne zdanie powinieneś zapisać wielką literą — tak jak tutaj:

Szanowny Panie Doktorze!

Piszę do Pana w sprawie terminu złożenia pracy magisterskiej (...).

Pamiętaj, że po tego typu zwrotach nie stawia się kropki. Nie należy też pomijać znaku interpunkcyjnego — jest to uważane za błąd.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Szanowny Pani Doktorze, Magistrze, Profesorze — jak tytułować adresata w oficjalnej korespondencji?

Po zwrotach grzecznościowych Szanowna Pani i Szanowny Panie możesz dodać tytuł naukowy lub zawodowy adresata. Inaczej niż w przypadku imion, w ten sposób możesz zwracać się również do osób, z którymi nie łączą Cię zażyłe stosunki.

W takim wypadku każde słowo w zwrocie rozpoczynającym mail lub list należy zapisać wielką literą, np.:

  • Szanowny Panie Mecenasie
  • Szanowny Panie Prezydencie
  • Szanowny Panie Dyrektorze
  • Szanowny Panie Komendancie
  • Szanowny Panie Prezesie
  • Szanowna Pani Redaktor.

Jak napisać mail do wykładowcy?

Jeśli piszesz mail do wykładowcy lub innego pracownika uczelni, musisz podkreślić tytuł zawodowy lub stopień naukowy adresata. W środowisku akademickim przyjęte są następujące zwroty grzecznościowe:

  • do inżyniera (inż.): Szanowna Pani Inżynier / Szanowny Panie Inżynierze
  • do magistra (mgr) lub magistra inżyniera (mgr inż.): Szanowna Pani Magister / Szanowny Panie Magistrze
  • do doktora (dr): Szanowna Pani Doktor / Szanowny Panie Doktorze
  • do doktora habilitowanego (dr hab.): Szanowna Pani Profesor / Szanowny Panie Profesorze 
  • do profesora uczelni: Szanowna Pani Profesor / Szanowny Panie Profesorze
  • do profesora zwyczajnego lub habilitowanego (prof., prof. dr hab.): Szanowna Pani Profesor / Szanowny Panie Profesorze
  • do kwestora: Szanowna Pani Kwestor / Szanowny Panie Kwestorze
  • do kanclerza: Szanowna Pani Kanclerz / Szanowny Panie Kanclerzu
  • do dyrektora instytutu lub katedry: Szanowna Pani Dyrektor / Szanowny Panie Dyrektorze
  • do zastępcy dyrektora instytutu lub katedry: Szanowna Pani Dyrektor / Szanowny Panie Dyrektorze
  • do dziekana i prodziekana: Szanowna Pani Dziekan / Szanowny Panie Dziekanie
  • do rektora i prorektora: Szanowna Pani Rektor / Szanowny Panie Rektorze.

Pamiętaj, by w oficjalnej korespondencji nie używać skróconych nazw stopni naukowych (np. Szanowna Pani Dr.) — taki zapis wygląda niestarannie i może sprawić, że wykładowca nabierze wobec Ciebie uprzedzeń.

3. Zwroty Szanowna Pani i Szanowny Panie po angielsku i niemiecku

Już wiesz, jak używać wyrażeń Szanowna Pani i Szanowny Panie w polskich dokumentach i korespondencji. A jak to wygląda w innych językach?

Szanowna Pani / Szanowny Panie po angielsku

Oto przykłady zwrotów grzecznościowych do adresata po angielsku:

  • Dear Mrs. [imię lub nazwisko adresata] — Szanowna Pani [imię lub nazwisko adresata] (jeśli adresatem jest kobieta zamężna)
  • Dear Miss [imię lub nazwisko adresata] — Szanowna Pani [imię lub nazwisko adresata] (jeśli adresatem jest kobieta niezamężna)
  • Dear Ms [imię lub nazwisko adresata] — Szanowna Pani [imię lub nazwisko adresata] (jeśli nie znasz stanu cywilnego adresatki)
  • Dear Madam — Szanowna Pani
  • Dear Mr [imię lub nazwisko adresata] — Szanowny Panie [imię lub nazwisko adresata]
  • Dear Sir — Szanowny Panie
  • Dear [stanowisko adresata] — Szanowny / Szanowna [stanowisko adresata].

Szanowny Panie / Szanowna Pani po niemiecku

Oto zwroty grzecznościowe do adresata po niemiecku:

  • Sehr geehrte Frau [nazwisko adresata] — Szanowna Pani [nazwisko adresata]
  • Sehr geehrter Herr [nazwisko adresata] — Szanowny Panie [nazwisko adresata].

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Masz więcej pytań na temat zwrotów grzecznościowych Szanowna Pani i Szanowny Panie? Zadaj mi je w komentarzu — chętnie Ci pomogę!

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Szanowna pani

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
3.75  (8 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: