Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Pozdrawiam serdecznie [imię i nazwisko]— pewnie wielokrotnie odebrałeś lub sam zakończyłeś maila w ten sposób. I chociaż normy językowe, zwłaszcza w internecie, są coraz luźniejsze i pozwalają na skracanie dystansu, w niektórych sytuacjach, w tym również podczas rekrutacji, lepiej postawić na bardziej oficjalny zwrot grzecznościowy.
W tym artykule przeczytasz czy warto kończyć maila wyrażeniami pozdrawiam lub pozdrawiam serdecznie. Znajdziesz odpowiednie na każdą korespondencyjną sytuację zamienniki oraz zwroty grzecznościowe po angielsku i w innych językach.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
Oczywiście, że można. Ale to, w jaki sposób stosujemy zwroty grzecznościowe w korespondencji, zarówno elektronicznej, jak i tradycyjnej, zależy przede wszystkim od naszej relacji z odbiorcą.
W mailu do znajomego, mamy czy kolegi z pracy, z którym współpracujesz na co dzień, pozdrawiam lub pozdrawiam serdecznie świetnie sprawdzi się jako zakończenie wiadomości. Wiele oczywiście zależy od stopnia zażyłości z drugą osobą.
Pozdrawiam czy pozdrawiam serdecznie to dość neutralne zwroty, ale już np. pozdrawiam cieplutko czy pozdrawiam gorąco w niektórych sytuacjach, chociażby w rozmowie, może zostać uznane za kpiące i po prostu niegrzeczne.
Natomiast w żadnej oficjalnej korespondencji nie powinieneś używać pozdrawiam. Dlaczego? To zwrot potoczny, zarezerwowany dla relacji przyjacielskich i koleżeńskich, a nie służbowych, czy po prostu z nieznajomymi.
Co ważne, jeśli nie jesteś pewien, jakiego zwrotu grzecznościowego użyć, zrezygnuj z pozdrawiam czy pozdrawiam serdecznie. Lepiej, gdy odbiorca uzna Cię za przesadnie grzecznego, niż gdy poczuje, że go nie szanujesz i skracasz dystans, mimo że nie ma ku temu powodów.
To tak, jak ze strojem na rozmowie kwalifikacyjnej czy w innych oficjalnych sytuacjach. Zawsze lepiej jest ubrać się przesadnie elegancko niż narazić się na negatywną ocenę ze względu na zbyt luźną stylizację. A więc gdy zastanawiasz się, czy napisać z poważaniem czy też pozdrawiam — lepiej zdecydować się na tę pierwszą wersję.
Jakich zwrotów zatem używać w służbowych relacjach i kontaktach z nieznajomymi?
Pamiętaj przede wszystkim, że wszystkich zwrotów grzecznościowych w korespondencji czy dokumentach musisz używać konsekwentnie, spójnie i adekwatnie do sytuacji. Co to znaczy?
Jeśli piszesz luźny mail i zaczniesz go np. od Cześć, dzień dobry (nigdy witam!), Drogi/Droga [imię], zakończ go również potocznym pożegnaniem — pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie, czy nawet uściski, ściskam, całuję itp.
Natomiast w służbowej korespondencji zacznij wiadomość od Szanowny Panie, Szanowna Pani bądź Szanowni Państwo. Wtedy pożegnanie musi być równie oficjalne — na pewno nie pozdrawiam czy pozdrawiam serdecznie.
Jednak i w takich sytuacjach powinieneś uważać i nie silić się na przesadną grzeczność. Unikaj archaicznych zwrotów (załączam wyrazy szacunku, z należnym uszanowaniem). Gdy odbiorca zobaczy frazę, która wyszła z użycia, może uznać, że sobie z niego żartujesz.
Najbezpieczniejsze zwroty grzecznościowe na zakończenie listu motywacyjnego, podania o pracę, maila z CV czy innej wiadomości oficjalnej to Z poważaniem i Z wyrazami szacunku. Są neutralne, grzeczne i wprost przekazują Twój szacunek do adresata.
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
Szacunek do odbiorcy to nie tylko odpowiednie zwroty grzecznościowe. Warto również zadbać o poprawną pisownię. Błędy w CV czy innych dokumentach albo korespondencji sprawią, że adresat może uznać Cię za niestarannego, niechlujnego i lekceważącego.
Na szczęście poprawna pisownia pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie i innych zwrotów grzecznościowych nie jest specjalnie trudna. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na przecinki w korespondencji.
Zasada jest prosta. Po pierwszym zwrocie do adresata, przywitaniu, (Cześć, Dzień dobry, Szanowny Panie/Pani), powinieneś postawić przecinek. Na końcu, po pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie czy z wyrazami szacunku albo z poważaniem — nie. Jak to wygląda w praktyce?
Zobacz przykłady poniżej:
Dzień dobry,
[treść wiadomości zacznij małą literą]
Pozdrawiam
Imię i nazwisko
Czyli — przecinek po pozdrawiam albo pozdrawiam serdecznie nie ma racji bytu. Co ważne, po powitalnym zwrocie grzecznościowym możesz postawić przecinek lub wykrzyknik. W tej drugiej sytuacji zacznij pierwszy akapit wiadomości wielką literą.
W różnych kulturach i językach różne zachowania uchodzą za grzeczne i uprzejme, również w komunikacji biznesowej. Np. w Stanach Zjednoczonych ludzie komunikują się bardziej bezpośrednio niż w Polsce i szybciej skracają dystans między rozmówcami.
To oczywiście nie znaczy, że każdą wiadomość wysłaną do kolegi zza oceanu możesz zacząć od kolokwialnego Hi! (cześć) i zakończyć równie kolokwialnym pozdrawiam. Dlatego, gdy zaczynasz korespondować z osobą z innego kręgu kulturowego, zapoznaj się przynajmniej pobieżnie z zasadami tamtejszego savoir-vivre’u. Nie warto zaczynać nowych znajomości od towarzyskiego faux paux.
Nie zmienia to jednak faktu, że w internecie, to co w korespondencji tradycyjnej uznajemy za niegrzeczne, często uchodzi za naturalne i jak najbardziej akceptowalne. Komunikacja online rządzi się własnymi, często mniej rygorystycznymi, zasadami.
Dlatego przygotowałam dla Ciebie szybki i poręczny słowniczek — pozdrawiam w kilku językach obcych:
Pamiętaj jednak, że wiele form grzecznościowych często nie ma bezpośredniego odpowiednika i zawsze warto wiedzieć, które formy dana kultura uznaje za kolokwialne, a które za oficjalne! Przy pozdrowieniach w językach obcych zwróć również uwagę na formę gramatyczną i rodzaje.
Zobacz też: Tematy do rozmowy: 40 pomysłów, jak zacząć rozmowę.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Co sądzisz o pisaniu pozdrawiam i pozdrawiam serdecznie w mailach i wiadomościach służbowych? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie poznam Twoją opinię.
O autorze
Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
Pozdrawiam
Średnia:
Piszą o nas: