Stwórz profesjonalne CV teraz!
Pozdrawiam / Pozdrawiam serdecznie — pisownia w mailu
Piszą o nas:
Pozdrawiam serdecznie [imię i nazwisko]— pewnie wielokrotnie odebrałeś lub sam zakończyłeś maila w ten sposób. I chociaż normy językowe, zwłaszcza w internecie, są coraz luźniejsze i pozwalają na skracanie dystansu, w niektórych sytuacjach, w tym również podczas rekrutacji, lepiej postawić na bardziej oficjalny zwrot grzecznościowy.
W tym artykule przeczytasz czy warto kończyć maila wyrażeniami pozdrawiam lub pozdrawiam serdecznie. Znajdziesz odpowiednie na każdą korespondencyjną sytuację zamienniki oraz zwroty grzecznościowe po angielsku i w innych językach.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Czy można zakończyć maila zwrotami pozdrawiam lub pozdrawiam serdecznie?
Oczywiście, że można. Ale to, w jaki sposób stosujemy zwroty grzecznościowe w korespondencji, zarówno elektronicznej, jak i tradycyjnej, zależy przede wszystkim od naszej relacji z odbiorcą.
W mailu do znajomego, mamy czy kolegi z pracy, z którym współpracujesz na co dzień, pozdrawiam lub pozdrawiam serdecznie świetnie sprawdzi się jako zakończenie wiadomości. Wiele oczywiście zależy od stopnia zażyłości z drugą osobą.
Pozdrawiam czy pozdrawiam serdecznie to dość neutralne zwroty, ale już np. pozdrawiam cieplutko czy pozdrawiam gorąco w niektórych sytuacjach, chociażby w rozmowie, może zostać uznane za kpiące i po prostu niegrzeczne.
Natomiast w żadnej oficjalnej korespondencji nie powinieneś używać pozdrawiam. Dlaczego? To zwrot potoczny, zarezerwowany dla relacji przyjacielskich i koleżeńskich, a nie służbowych, czy po prostu z nieznajomymi.
Co ważne, jeśli nie jesteś pewien, jakiego zwrotu grzecznościowego użyć, zrezygnuj z pozdrawiam czy pozdrawiam serdecznie. Lepiej, gdy odbiorca uzna Cię za przesadnie grzecznego, niż gdy poczuje, że go nie szanujesz i skracasz dystans, mimo że nie ma ku temu powodów.
To tak, jak ze strojem na rozmowie kwalifikacyjnej czy w innych oficjalnych sytuacjach. Zawsze lepiej jest ubrać się przesadnie elegancko niż narazić się na negatywną ocenę ze względu na zbyt luźną stylizację. A więc gdy zastanawiasz się, czy napisać z poważaniem czy też pozdrawiam — lepiej zdecydować się na tę pierwszą wersję.
Jakich zwrotów zatem używać w służbowych relacjach i kontaktach z nieznajomymi?
2. Jakich zwrotów użyć zamiast pozdrawiam i pozdrawiam serdecznie?
Pamiętaj przede wszystkim, że wszystkich zwrotów grzecznościowych w korespondencji czy dokumentach musisz używać konsekwentnie, spójnie i adekwatnie do sytuacji. Co to znaczy?
Jeśli piszesz luźny mail i zaczniesz go np. od Cześć, dzień dobry (nigdy witam!), Drogi/Droga [imię], zakończ go również potocznym pożegnaniem — pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie, czy nawet uściski, ściskam, całuję itp.
Natomiast w służbowej korespondencji zacznij wiadomość od Szanowny Panie, Szanowna Pani bądź Szanowni Państwo. Wtedy pożegnanie musi być równie oficjalne — na pewno nie pozdrawiam czy pozdrawiam serdecznie.
Jednak i w takich sytuacjach powinieneś uważać i nie silić się na przesadną grzeczność. Unikaj archaicznych zwrotów (załączam wyrazy szacunku, z należnym uszanowaniem). Gdy odbiorca zobaczy frazę, która wyszła z użycia, może uznać, że sobie z niego żartujesz.
Najbezpieczniejsze zwroty grzecznościowe na zakończenie listu motywacyjnego, podania o pracę, maila z CV czy innej wiadomości oficjalnej to Z poważaniem i Z wyrazami szacunku. Są neutralne, grzeczne i wprost przekazują Twój szacunek do adresata.
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

3. Pisownia pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie i innych zwrotów grzecznościowych
Szacunek do odbiorcy to nie tylko odpowiednie zwroty grzecznościowe. Warto również zadbać o poprawną pisownię. Błędy w CV czy innych dokumentach albo korespondencji sprawią, że adresat może uznać Cię za niestarannego, niechlujnego i lekceważącego.
Na szczęście poprawna pisownia pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie i innych zwrotów grzecznościowych nie jest specjalnie trudna. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na przecinki w korespondencji.
Zasada jest prosta. Po pierwszym zwrocie do adresata, przywitaniu, (Cześć, Dzień dobry, Szanowny Panie/Pani), powinieneś postawić przecinek. Na końcu, po pozdrawiam, pozdrawiam serdecznie czy z wyrazami szacunku albo z poważaniem — nie. Jak to wygląda w praktyce?
Zobacz przykłady poniżej:
Pozdrawiam — przecinek
Dzień dobry,
[treść wiadomości zacznij małą literą]
Pozdrawiam
Imię i nazwisko
Czyli — przecinek po pozdrawiam albo pozdrawiam serdecznie nie ma racji bytu. Co ważne, po powitalnym zwrocie grzecznościowym możesz postawić przecinek lub wykrzyknik. W tej drugiej sytuacji zacznij pierwszy akapit wiadomości wielką literą.
4. Pozdrawiam i pozdrawiam serdecznie w różnych językach
W różnych kulturach i językach różne zachowania uchodzą za grzeczne i uprzejme, również w komunikacji biznesowej. Np. w Stanach Zjednoczonych ludzie komunikują się bardziej bezpośrednio niż w Polsce i szybciej skracają dystans między rozmówcami.
To oczywiście nie znaczy, że każdą wiadomość wysłaną do kolegi zza oceanu możesz zacząć od kolokwialnego Hi! (cześć) i zakończyć równie kolokwialnym pozdrawiam. Dlatego, gdy zaczynasz korespondować z osobą z innego kręgu kulturowego, zapoznaj się przynajmniej pobieżnie z zasadami tamtejszego savoir-vivre’u. Nie warto zaczynać nowych znajomości od towarzyskiego faux paux.
Nie zmienia to jednak faktu, że w internecie, to co w korespondencji tradycyjnej uznajemy za niegrzeczne, często uchodzi za naturalne i jak najbardziej akceptowalne. Komunikacja online rządzi się własnymi, często mniej rygorystycznymi, zasadami.
Dlatego przygotowałam dla Ciebie szybki i poręczny słowniczek — pozdrawiam w kilku językach obcych:
Pozdrawiam po angielsku
- Best
- Best regards
- Kind regards
- Best wishes
Pozdrawiam po niemiecku
- Viele Grüße
- Beste Grüße
Pozdrawiam po francusku
- Tous mes vœux
- Amitiés
- Amicalement
Pozdrawiam po rosyjsku
- С наилучшими пожеланиями
- С наилучшими пожеланиями
- С уважением
Pozdrawiam po hiszpańsku
- Saludos cordiales
- Cariños
Pamiętaj jednak, że wiele form grzecznościowych często nie ma bezpośredniego odpowiednika i zawsze warto wiedzieć, które formy dana kultura uznaje za kolokwialne, a które za oficjalne! Przy pozdrowieniach w językach obcych zwróć również uwagę na formę gramatyczną i rodzaje.
Zobacz też: Tematy do rozmowy: 40 pomysłów, jak zacząć rozmowę oraz co to jest podpis elektroniczny.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
Pozdrawiam
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Podobne artykuły

Kiedy użyć To Whom It May Concern (+tłumaczenie po polsku)
Dowiedz się, co znaczy To Whom It May Concern, i czy warto go używać w dokumentach aplikacyjnych. Poznaj tłumaczenie i lepsze zwroty do listu motywacyjnego.

Dear Sir or Madam: czy i kiedy używać zwrotu? Co zamiast?
Dowiedz się, czy i kiedy warto użyć zwrotu Dear Sir or Madam w liście motywacyjnym. Poznaj alternatywy, dzięki którym dokument zrobi dobre wrażenie na rekruterze.

Autoresponder: jak ustawić i co napisać? Przykłady
Zobacz przykładową treść autorespondera na czas L4 lub urlopu (po polsku i po angielsku). Sprawdź, jak ustawić i wyłączyć autoresponder w różnych aplikacjach.
Piszą o nas:

