1. CEO: co to znaczy po polsku? Skrót i znaczenie roli w firmie

CEO: co to znaczy po polsku? Skrót i znaczenie roli w firmie

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

W dużych firmach coraz częściej można spotkać angielskie nazwy stanowisk i opisujące je skróty. Zastanawiasz się, co znaczy CEO po polsku? Wbrew pozorom, nie chodzi tu o Centrum Edukacji Obywatelskiej.

CEO to skrót od angielskiego wyrażenia Chief Executive Officer. Oznacza on osobę, która stoi na samym szczycie firmowej hierarchii. CEO po polsku może więc oznaczać dyrektora generalnego, dyrektora zarządzającego albo prezesa zarządu.

W tym artykule poznasz znaczenie poszczególnych stanowisk kierowniczych i odpowiadających im skrótów: CEO, CFO, CIO, COO i innych. Dowiesz się również, ile można zarobić na takim stanowisku w dużej korporacji.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Kto to jest CEO w firmie? Znaczenie i zakres obowiązków

CEO w firmie to osoba, która dysponuje najwyższą władzą wykonawczą. Jest przełożonym wszystkich innych dyrektorów w danym przedsiębiorstwie. To właśnie CEO odpowiada za długofalową wizję organizacji, koordynację jej działań i zarządzanie nią. Z tego powodu często jest także „twarzą firmy”.

Do obowiązków CEO należą m.in.:

  • tworzenie misji i strategii przedsiębiorstwa
  • kreowanie, wdrażanie i kontrola realizacji długoterminowych planów firmy
  • przewodzenie organizacją
  • analizowanie raportów dotyczących działań firmy
  • wybieranie członków zarządu
  • podejmowanie kluczowych decyzji, które mają wpływ na rozwój organizacji — w tym na inwestycje, fuzje i przejęcia.

W USA tytułem CEO określa się prezesów zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw. W innych krajach anglojęzycznych — np. w Wielkiej Brytanii, Kanadzie czy Australii — ten termin jest zwykle zarezerwowany dla spółek akcyjnych (w pozostałych przypadkach używa się określenia managing director, czyli dyrektor zarządzający). W Polsce tego typu nazewnictwo praktykuje się w niektórych firmach z zarządem.

Chief Executive Officer może, ale nie musi być właścicielem przedsiębiorstwa — większość CEO dostało się na to stanowisko w ramach awansu wewnętrznego i posiada część udziałów przedsiębiorstwa.

„Właściciel firmy” to po angielsku po prostu owner albo founder, jeśli dana osoba jest też jej założycielem. Znanymi CEO & Founder są m.in. Jeff Bezos, założyciel firmy Amazon, oraz Janusz Filipiak — właściciel polskiej firmy informatycznej Comarch.

Chciałbyś w przyszłości zostać CEO, dyrektorem generalnym albo prezesem zarządu w dużej firmie? Napisz profesjonalne CV do pracy i dobrze przygotuj się zarówno do rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko kierownicze, jak i do wieloetapowego procesu assessment center (AC) — w ten sposób rozpoczniesz ścieżkę kariery, która wiedzie na sam szczyt hierarchii korporacyjnej.

A jeśli szukasz szczęścia za granicą, sprawdź, jak napisać podanie po angielsku.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. CFO, CIO, COO — co to znaczy? Wyjaśnienie innych popularnych skrótów

W dużych firmach, poza CEO, jest wiele innych stanowisk wyższego szczebla, które mają charakterystyczne angielskie nazwy. Co oznaczają te skróty po polsku?

CFO

CFO to skrót od Chief Financial Officer, czyli dyrektor finansowy. Jest to najwyższe stanowisko w dziale finansów. Odpowiada za planowanie finansów firmy, analizowanie jej mocnych i słabych stron oraz proponowanie rozwiązań. 

CIO

CIO, czyli Chief Information Officer, to najwyższe stanowisko w dziale informatyki. Po polsku oznacza dyrektora IT. Jego rolą jest określenie strategii działu oraz nadzór nad procesami integracji systemów informatycznych. W dużych korporacjach praca i większość procesów jest zautomatyzowana, dlatego osoba na tym stanowisku może wpływać na wiele kluczowych decyzji.

CMO

CMO to inaczej dyrektor marketingu (skrót od angielskiego Chief Marketing Officer). Taka osoba nadzoruje wszystkie działania marketingowe firmy, m.in. reklamę i sprzedaż.

COO

COO to skrót od angielskiego Chief Operating Officer. Po polsku oznacza dyrektora operacyjnego, a więc szefa działu operacyjnego. COO czuwa nad wszystkimi operacjami w firmie i sporządza raporty. Często jest zastępcą CEO i ściśle z nim współpracuje. 

CRO

CRO to inaczej Chief Risk Officer, czyli dyrektor ds. ryzyka. Zarządza zespołem, który ma na celu minimalizację ryzyka finansowego związanego z działalnością organizacji.

CSM

CSM to kierownik ds. obsługi klienta (od angielskiego Customer Service Manager). Do jego zadań należą m.in. współpraca z partnerami, monitorowanie i analiza jakości obsługi klienta oraz negocjacje z kluczowymi klientami firmy.

CSO

Skrót CSO może pochodzić zarówno od Chief Security Officer, czyli kierownika działu ds. bezpieczeństwa, jak i Chief Sales Officer, a więc kierownika ds. handlowych.

CTO

Chief Technology Officer, czyli CTO, to po polsku dyrektor ds. technologii. Jego praca polega na kontrolowaniu możliwości technicznych i naukowych przedsiębiorstwa.

Angielskie nazwy i skróty przyjmują również osoby na innych stanowiskach kierowniczych w firmach. Oto najpopularniejsze z nich:

  • ASM (od ang. Area Sales Manager) — kierownik obszaru sprzedaży
  • BUM (od ang. Business Unit Manager) — kierownik oddziału
  • DBA (od ang. Data Base Administrator) — administrator baz danych
  • EM (od ang. Export Manager) — kierownik ds. eksportu
  • HRM (od ang. Human Resource Manager) — kierownik działu kadr
  • IM (od ang. Import Manager) — kierownik ds. importu
  • KAM (od ang. Key Account Manager) — specjalista ds. kluczowych klientów
  • RSM (od ang. Regional Sales Manager) — regionalny dyrektor sprzedaży.

3. Zarobki CEO w Polsce i na świecie

Wysokość wynagrodzenia na najwyższych stanowiskach różni się w zależności od firmy.

Badania amerykańskich i tajskich naukowców z 2014 roku wykazały, że społecznie akceptowane zarobki CEO nie powinny przekraczać 7-krotności pensji zwykłego pracownika. W rzeczywistości te różnice są znacznie większe. Przykład?

Sundar Pichai, CEO Alphabet Inc. — macierzystej spółki Google — w samym tylko 2019 roku zarobił ponad 280 mln dolarów. To aż 1085 razy więcej niż mediana wynagrodzeń pozostałych pracowników. Na tak imponujące wynagrodzenie składa się zarówno regularna pensja, jak i wartość posiadanych akcji firmy.

Duże dysproporcje w zarobkach występują też w innych wielkich korporacjach — np. CEO Microsoftu Satya Nadella w tym samym roku zarobił niemal 43 mln dolarów (to 249 razy więcej niż mediana wynagrodzeń w firmie), a Robert Iger — CEO The Walt Disney Company — ponad 47 mln dolarów (aż 911 razy więcej).

W Polsce zarobki CEO są niższe, jednak wciąż imponują. Rekordzista na liście płac w spółkach IT w Polsce, wspomniany już Janusz Filipiak, tylko w 2019 roku zarobił niemal 15 mln zł brutto. Nie ma co ukrywać, dyrektorzy dużych firm często zajmują wysokie pozycje w rankingach najlepiej płatnych zawodów.

Zapoznaj się też z naszymi innymi poradnikami: Coworking - co to?Praca w Google: zarobki i oferty.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Marzysz o zostaniu CEO, CFO albo CIO? Co sądzisz o zarobkach CEO w Polsce i na świecie? Podziel się swoją opinią na forum poniżej.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Ceo co to znaczy

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: