Przejdź do treści

CTO: co znaczy ten skrót po polsku? CTO vs CIO i CEO

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

CTO to skrót od angielskiego terminu Chief Technology Officer. Oznacza on pracownika, który kieruje sprawami dotyczącymi technologii. CTO często zasiada w zarządzie korporacji, więc musi posiadać zarówno szeroką wiedzę techniczną, jak i biznesową.

W tym artykule wyjaśnię Ci, czym się zajmuje i ile zarabia CTO. Ponadto pokażę Ci zależności między stanowiskami CTO, CIO i CEO. Dzięki temu o wiele łatwiej odnajdziesz się w rzeczywistości korporacyjnej.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Co oznacza skrót CTO po polsku? Znaczenie i zakres obowiązków

Skrót CTO po polsku można przetłumaczyć jako dyrektor ds. technologii albo dyrektor techniczny. Badania wskazują, że wyodrębnienie takiego stanowiska znacznie poprawia rentowność firmy.

CTO sprawuje najwyższą władzę wykonawczą w kwestiach technicznych i naukowych, dlatego powinien być zarówno dobrym managerem, jak i specjalistą w swojej dziedzinie. Do głównych obowiązków CTO należą m.in.

  • tworzenie strategii w obszarze technologii zgodnej z celami biznesowymi firmy
  • nadzorowanie używanych technologii i dbanie o efektywność procesów
  • zarządzanie badaniami, rozwojem technologii i zasobami IT oraz związanymi z tym przychodami
  • śledzenie trendów i nowości na rynku
  • identyfikowanie szans i zagrożeń dla firmy w obszarze technologii
  • znajomość obecnych standardów technologicznych i przepisów, które ich dotyczą
  • obserwowanie działań konkurencji w zakresie rozwiązań technologicznych
  • wdrażanie nowych systemów i rozwiązań optymalizacyjnych
  • nadzór nad ochroną danych i cyberbezpieczeństwem
  • reprezentowanie firmy przed partnerami i inwestorami.

Co jednak istotne, rola CTO może się różnić w zależności od wielkości i typu przedsiębiorstwa.

Jeśli firma jest mała, to Chief Technology Officer będzie zajmował się głównie programowaniem i „spinaniem” wszystkiego w całość. 

Natomiast w dużej korporacji CTO będzie odpowiedzialny za zbieranie informacji od osób zajmujących się tworzeniem technologii, konsultowanie problemów z innymi działami, CEO (czyli dyrektorem generalnym lub prezesem zarządu) i COO (dyrektorem operacyjnym) oraz podejmowanie właściwych decyzji. W takim układzie mniej istotne lub bardziej czasochłonne zadania trafią do osób na niższych stanowiskach.

Chciałbyś w przyszłości zostać CTO w dużej korporacji? Najpierw napisz profesjonalne CV, a potem przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko kierownicze. Możesz też przeprowadzić test swoich kwalifikacji zawodowych (np. na stronie CTO Academy), żeby sprawdzić, nad czym jeszcze mógłbyś popracować.

A jeśli szukasz pracy jako CTO za granicą, poznaj przydatne zwroty do CV po angielsku.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. CTO — zarobki na stanowisku dyrektora technicznego

Stanowisko dyrektora ds. technologii należy do najwyższych w firmie. Nic więc dziwnego, że zarobki CTO kwalifikują się do jednych z najlepiej płatnych zawodów.

Serwis wynagrodzenia.pl podaje, że mediana wynagrodzeń na tego typu stanowiskach to aż 21 460 zł brutto miesięcznie (przy czym 50% dyrektorów zarabia mniej, a 50% więcej). Natomiast w Stanach Zjednoczonych pensja CTO może wahać się od 75 tys. do ponad 200 tys. dolarów rocznie w zależności od sektora firmy.

Oczywiście, zostanie CTO nie jest takie proste. W rekrutacji na tak wysokie stanowiska pracodawcy często stosują tzw. assessment center, czyli wieloetapowy i skomplikowany proces weryfikacji zawodowej kandydatów.

3. CTO vs CIO i CEO. Czym stanowisko CTO różni się od innych?

Stanowiska CTO i CIO często są ze sobą mylone. Mimo że w niektórych firmach granice między nimi zacierają się, to rola CIO (Chief Information Officer, czyli dyrektora ds. informacji) jest bardziej wewnętrzna, a CTO — zewnętrzna.

Zadaniem CIO jest więc budowanie infrastruktury IT firmy zgodnie z celami biznesowymi oraz usprawnianie wewnętrznych procesów. CIO współpracuje z dostawcami, jest organizatorem i „twarzą” działu IT w oczach innych zespołów lub jednostek. Zaś CTO skupia się na zewnętrznej ofercie technologicznej firmy. Buduje i ulepsza sprzedawaną technologię, współpracuje z partnerami i inwestorami.

Natomiast CEO to inaczej dyrektor generalny. I chociaż blisko współpracuje on zarówno z CTO, jak i CIO — a niekiedy każdy z nich zasiada w zarządzie spółki — to właśnie CEO podejmuje kluczowe decyzje na temat działania przedsiębiorstwa. Jest twarzą firmy, odpowiada za jej misję i strategię, a także decyduje o inwestycjach, fuzjach i przejęciach. Dlatego nie musi mieć tak zaawansowanej wiedzy technologicznej jak CTO.

Zobacz też: Co to jest coworking?

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Cto

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: