1. CFO — co znaczy ten skrót po polsku? Praca i zarobki

CFO — co znaczy ten skrót po polsku? Praca i zarobki

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Skrót CFO pochodzi od angielskiego wyrażenia Chief Financial Officer. Ten termin oznacza pracownika, który kieruje finansami przedsiębiorstwa. CFO to, obok CEO, jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych stanowisk w firmie, wiąże się jednak ze sporą odpowiedzialnością.

Za chwilę wyjaśnię Ci, na czym dokładnie polega praca CFO. Pokażę Ci, na jakie zarobki może liczyć osoba na tym stanowisku. Na końcu opowiem Ci o zależnościach między stanowiskami CFO a CEO i COO.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Skrót CFO po polsku. Rola i zakres obowiązków w pracy CFO

Skrót CFO po polsku oznacza dyrektora finansowego. Badania ze Stanów Zjednoczonych dowodzą, że osoba na tym stanowisku ma znaczną kontrolę nad raportowanymi wynikami finansowymi firmy (powołanie nowego CFO zmieniło wysokość uznaniowego rozliczenia międzyokresowego), co ma wpływ na rozwój całego przedsiębiorstwa.

Warto zaznaczyć, że rola CFO na świecie wyraźnie się zmieniła. O ile kiedyś była to osoba nadzorująca sprawy księgowe, to dziś często jest głównym partnerem i doradcą CEO, czyli dyrektora generalnego. Dlatego musi mieć bardzo szeroką wiedzę z zakresu finansów, rachunkowości zarządczej i przepisów podatkowych, a także doświadczenie i umiejętności zarządzania zespołem.

Do głównych obowiązków CFO należą m.in.:

  • kształtowanie i realizowanie strategii finansowej przedsiębiorstwa
  • planowanie i ewidencjonowanie budżetu organizacji
  • nadzór nad przygotowaniem raportów i sprawozdań finansowych
  • ocena projektów inwestycyjnych
  • udział w podejmowaniu strategicznych dla firmy decyzji (fuzje, przejęcia itd.)
  • nadzór nad przygotowaniami rocznego budżetu i planów wieloletnich firmy oraz kontrola nad ich realizacją
  • analizowanie mocnych i słabych stron firmy oraz proponowanie rozwiązań
  • nadzór nad funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej przedsiębiorstwa
  • nadzór nad płynność finansową firmy (w tym zabezpieczenie ryzyka kursowego)
  • optymalizowanie struktury kosztów i poziomu majątku obrotowego firmy 
  • optymalizowanie polityki podatkowej organizacji
  • współpraca z bankami, firmami ubezpieczeniowymi, audytorem, inwestorami i organami podatkowymi
  • nadzór nad pracą działów finansowo-księgowego i kontrolingu.

Jeśli chcesz zostać CFO w dużej firmie, możesz sprawdzić swoje kwalifikacje zawodowe z dziedziny finansów, zdając egzamin w renomowanej instytucji (np. ACCA, CIMA). Musisz też napisać profesjonalne CV i nauczyć się odpowiadać na pytania rekrutacyjne. Musisz być jednak gotowy, że zamiast zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej będziesz musiał wziąć udział w tzw. assessment center (AC), czyli wieloetapowym procesie weryfikacji zawodowej. A jeśli szukasz pracy za granicą jako CFO, poznaj przydatne zwroty do CV po angielsku.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Zarobki CFO. Ile wynosi pensja dyrektora finansowego?

Stanowisko dyrektora finansowego to jedno z najwyższych i najbardziej renomowanych w firmie. Dlatego zarobki CFO również są wysokie i kwalifikują tę pozycję do najlepiej płatnych zawodów.

Według serwisu wynagrodzenia.pl, mediana wynagrodzeń dyrektora finansowego w Polsce to 19 240 zł brutto miesięcznie (przy czym co czwarty CFO zarabia ponad 25 660 zł brutto miesięcznie). Natomiast raport płacowy Hays z 2020 roku donosi, że już w 2019 roku CFO będący członkami zarządów zarabiali od 25 000 do 55 000 zł brutto, zaś pozostali dyrektorzy finansowi — od 20 000 do 35 000 zł brutto miesięcznie.

3. CFO a CEO i COO. Jak praca CFO wygląda na tle innych stanowisk?

Zarówno CFO, jak i CEO oraz COO zasiadają w zarządzie spółki i blisko ze sobą współpracują. Różnią się jednak zakresem obowiązków.

CEO to twarz firmy i „szef szefów”, a więc i prezes zarządu. To on ostatecznie podejmuje kluczowe decyzje na temat działania firmy, odpowiada za jej misję i strategię. Jest nie tylko współpracownikiem, ale też przełożonym COO i CFO.

COO to inaczej dyrektor operacyjny. Nadzoruje operacje wewnątrzfirmowe, ustala i wdraża plan rozwoju spółki, wyznacza cele biznesowe, finansowe i wizerunkowe. Najczęściej jest też zastępcą CEO, czyli wiceprezesem zarządu.

Natomiast rola CFO, mimo że bardzo wysoka, koncentruje się głównie na finansach firmy. Obejmują one wszystkie działy, dlatego CFO — podobnie jak CEO i COO — musi patrzeć na firmę szeroko i długofalowo. Ale zarazem skupia się przede wszystkim na strategii finansowej (a nie np. wizerunkowej) firmy. Jednocześnie dostarcza innym informacji na temat wyników i możliwości finansowych firmy (starając się je aktywnie zwiększać), co umożliwia podejmowanie decyzji.

Przeczytaj też: Coworking - co to?

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

A czy Ty chciałbyś zostać CFO? Co sądzisz o wysokości zarobków CFO w Polsce? Napisz komentarz i podziel się swoją opinią.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Cfo

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: