1. Przychód a dochód: co to jest, jak sprawdzić i czym się różnią?

Przychód a dochód: co to jest, jak sprawdzić i czym się różnią?

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Słowa przychód i dochód są tak podobne, że łatwo je pomylić — tym bardziej że w języku potocznym często używa się ich zamiennie. Ale jeśli wykonujesz pracę zarobkową, prowadzisz własną firmę albo inwestujesz na giełdzie, musisz dobrze wiedzieć, czym różnią się te dwa pojęcia.

W tym artykule poznasz definicje przychodu i dochodu. Dowiesz się, jaka jest między nimi różnica, jak sprawdzić przychód za dany rok oraz jak obliczyć swój dochód. Ta wiedza będzie Ci potrzebna m.in. do oceny sytuacji finansowej Twojej firmy i wypełnienia PIT-u.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Przychód — co to jest? Jak sprawdzić przychód za dany rok?

Wypełniasz deklarację podatkową? A może prowadzisz własną firmę i chcesz dokonać niezbędnych obliczeń? Najpierw upewnij się, co — jako pracownik lub przedsiębiorca — powinieneś rozumieć pod pojęciem przychodu.

Co to jest przychód?

Przychód to wszystkie środki pieniężne, które dostajesz za swoją pracę, sprzedaż towarów i usług, wynajem nieruchomości lub w ramach stosunku służbowego. Ich otrzymanie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego (PIT w przypadku osób fizycznych lub CIT w przypadku osób prawnych). Warto pamiętać, że wysokość przychodów nie odzwierciedla faktycznej sytuacji finansowej firmy.

Według Ustawy o rachunkowości z dn. 29 września 1994 r. przedsiębiorcy mogą wyróżnić dwa rodzaje przychodu:

  • przychody operacyjne — przychody wynikające z zasadniczej działalności przedsiębiorstwa (np. ze sprzedaży towarów, materiałów i usług lub działalności pośredniej, w tym ze sprzedaży niepotrzebnych już środków trwałych)
  • przychody finansowe — pieniądze otrzymane w ramach działalności inwestycyjnej lub finansowej (np. odsetki od lokat, pożyczek i obligacji, sprzedaż lub wzrost cen akcji firmy, dodatnie różnice kursowe w przypadku prowadzenia transakcji walutowych).

Jeśli prowadzisz pełną księgowość jako osoba prawna, wszystkie uzyskane przychody musisz zapisać i zaksięgować w rachunku zysków i strat. W takim przychodzie powinieneś również uwzględnić tzw. zyski nadzwyczajne, czyli niezwiązane z działalnością operacyjną firmy (np. odszkodowanie za straty poniesione na skutek klęsk żywiołowych).

Co istotne, przychód powstaje już w momencie wystawienia przez Ciebie faktury. Przepisy mówią bowiem wyraźnie, że zalicza się do niego kwoty należne — nawet przed ich faktycznym otrzymaniem. Jeśli więc wystawiłeś fakturę w grudniu 2020 roku z terminem płatności za 3 miesiące, to przychód, który musisz rozliczyć, również powstał w grudniu (a nie w marcu 2021 roku).

Przychód to netto czy brutto?

To zależy. Jeżeli jesteś zatrudniony na umowie o pracę lub umowie cywilnoprawnej, Twoim przychodem będzie suma wynagrodzeń brutto w danym okresie rozliczeniowym.

Przychodem tzw. „VAT-owców” — czyli przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem od towarów i usług — jest łączna wartość sprzedaży towarów i usług netto (czyli bez VAT) w danym okresie rozliczeniowym. Dla pozostałych przedsiębiorców przychodem będzie łączna wartość sprzedaży towarów i usług brutto.

Jak sprawdzić przychód za dany rok?

Twoje przychody z zeszłych lat powinny być widoczne w Twoim zeznaniu podatkowym za dany okres rozliczeniowy. Żeby go sprawdzić, musisz odnaleźć PIT za dany rok albo otworzyć e-Urząd Skarbowy na stronie podatki.gov.pl. Tam należy się zalogować, korzystając z profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Wszystkie Twoje zeznania (tzw. e-PIT) wraz z przychodem będą widoczne w specjalnej zakładce.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Przychód a dochód — różnica. Jak obliczyć dochód?

Dochód to przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów. I to właśnie on odzwierciedla Twoją faktyczną sytuację finansową. Jest to kluczowa różnica między dochodem a przychodem.

Warto jednak pamiętać, że dochód może być brutto lub netto. Dochód brutto to różnica przychodu i kosztów przed opodatkowaniem, natomiast dochód netto to Twój zysk „na czysto”, czyli po zapłacie wszystkich podatków.

Oto przykład:

Pani Katarzyna prowadzi salon fryzjerski, w którym nie zatrudnia innych pracowników. W grudniu zanotowała przychody w wysokości 12 500 zł. W tym samym miesiącu opłaciła czynsz za wynajem lokalu, rachunki za prąd i wodę, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz kosmetyki i narzędzia niezbędne do pracy — łączna suma wydatków wyniosła 4 900 zł. W związku z tym dochód brutto salonu za grudzień wyniósł 7 600 zł (12 500 – 4 900 = 7 600). Pani Katarzyna rozlicza się metodą liniową, więc płaci 19% podatku. Dlatego dochód netto salonu za grudzień — faktyczny zysk pani Katarzyny — wyniósł 6 156 zł (7 600 – (7 600 × 19% : 100%) = 6 156).

A jak obliczyć dochód netto w kalkulatorze internetowym? Możesz to zrobić za pomocą bezpłatnych narzędzi:

Jak widzisz, różnica między dochodem a przychodem jest łatwa do zrozumienia. W następnym rozdziale przeczytasz, czym dokładnie są koszty uzyskania przychodów.

3. Koszty uzyskania przychodów — co się do nich zalicza?

Koszty uzyskania przychodów są to wszelkie środki, które musiałeś zainwestować w celu uzyskania, zabezpieczenia albo zachowania źródeł przychodów. Co jednak istotne, w niektórych przypadkach takim kosztem będzie tylko część poniesionego wydatku — taka, która została sprecyzowana w przepisach.

Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się m.in.:

  • wynagrodzenie pracowników
  • składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
  • czynsz za wynajem biura
  • opłaty za media
  • koszty użytkowania samochodu służbowego (np. benzyna, kredyt samochodowy, leasing)
  • wyjazdy służbowe
  • koszty reprezentacyjne
  • posiłki regeneracyjne dla pracowników
  • wyposażenie biura
  • zakup materiałów
  • opłaty za usługi na rzecz firmy (księgowość, marketing, reklama)
  • amortyzacja środków trwałych.

Szczegółowych wyjaśnień na ten temat dostarczył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 września 2018 roku:

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Żeby więc dany wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, powinien spełniać następujące warunki:

W myśl ustawy do tych ostatnich zaliczają się m.in. koszty niezwiązane z przychodem albo kary i odszkodowania za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie środowiska wraz z odsetkami.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Czy rozumiesz już różnicę między przychodem a dochodem i wiesz, jak je obliczyć? Jeśli jakaś kwestia wciąż jest dla Ciebie niejasna, zadaj mi pytanie w komentarzu.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Przychod a dochod

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
0  (0 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: