Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Elevator pitch lub też elevator speech to krótka, około 30-sekundowa, prezentacja produktu, usługi lub osoby. Ma na celu skuteczne sprzedanie pomysłu, uzyskanie inwestorów, czy po prostu otrzymanie nowej pracy.
Jeśli na myśl o prezentacji, która trwa mniej niż minutę, oblewasz się zimnym potem, trafiłeś w odpowiednie miejsce. W tym artykule przeczytasz, co to dokładnie jest elevator pitch i jak się do niego przygotować. Zobaczysz również kilka przykładów.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
Elevator pitch po polsku można luźno przetłumaczyć jako prezentację w windzie. Chociaż z pozoru brzmi to trochę absurdalnie, idea jest prosta — przedstaw swój pomysł w czasie, w jakim jechałbyś windą z parteru na ostatnie piętro.
Miejska legenda głosi, że elevator pitch „wynalazł” dziennikarz magazynu „Vanity Fair” Michael Caruso. Miał problem, żeby złapać swoją wiecznie zabieganą szefową i przedstawić jej pomysły na nowe artykuły. W końcu wpadł na pomysł, że będzie z nią rozmawiał podczas przejażdżek windą.
W rzeczywistości rzadko odbywa się ważne biznesowe rozmowy w windzie. Niemniej idea elevator speech jest dość popularna. Gdy wszyscy cierpimy na chroniczny brak czasu, warto wiedzieć, jak szybko i jednocześnie skutecznie przekonać innych do swoich pomysłów.
Oczywiście 30-sekundowa prezentacja, która rzeczywiście osiągnie zamierzony efekt to nie lada wyzwanie. W końcu często pomysły biznesowe są złożone i w tak krótkim czasie bardzo trudno jest szczegółowo je przedstawić.
Dlatego podstawowym celem będzie tu raczej zainteresowanie rozmówcy naszym produktem lub pomysłem. W końcu nikt nie podpisze kontraktu opiewającego na duże pieniądze, zatrudni nowego kandydata czy zdecyduje się na inwestycję po wysłuchaniu prezentacji, która trwa niecałą minutę.
Mimo to elevator speech to świetna szansa, żeby przykuć uwagę rozmówcy i zainteresować go naszą ofertą. W następnej sekcji artykuły przeczytasz, na co powinieneś zwrócić uwagę, przygotowując tego typu prezentację.
Rozważając kwestię elevator pitch, musimy zastanowić się, czy jest to w ogóle skuteczne. Mam dla Ciebie złą wiadomość — badania pokazują, że niespecjalnie. Ich autor, profesor informatyki Peter Denning z uniwersytetu MIT, twierdzi, że problemem nie jest jednak brak czasu, a brak zaangażowania odbiorcy i przesadne skupienie się na mówcy.
Krótka forma tego typu prezentacji sprawia, że najbardziej skupiamy się na przedstawieniu naszego projektu i zapominamy, że mówimy do drugiej osoby. A przecież, żeby skutecznie sprzedawać lub przekonywać, w centrum uwagi powinien znajdować się klient bądź odbiorca.
Jak zatem przygotować dobrą, krótką prezentację? Oto garść porad od Chrisa O’Leary’ego, autora książki „Elevator Pitch Essentials: How to Get Your Point Across in Two Minutes or Less”.
Co ważne, powyższe wskazówki sprawdzą się przy różnych wystąpieniach publicznych, a nawet podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Gdy rekruter poprosi Cię o opowiedzenie kilku słów o sobie, Twoja odpowiedź może być właśnie elevator pitch — krótką autoprezentacją, która świetnie „sprzeda” Twoją kandydaturę.
Wiem, że na razie może to brzmieć dość sucho i mało praktycznie. Dlatego poniżej znajdziesz kilka przykładów skutecznych elevator speech na różne sytuacje.
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
Zwróć uwagę, jak zbudowane są powyższe przykłady. Dobry elevator speech powinien składać się z kilku elementów: przedstawienia się lub swojego pomysłu, czy produktu, propozycji dla Twojego rozmówcy, przedstawienia rozwiązania konkretnego problemu oraz danych, które jasno pokażą skuteczność Twojej oferty.
Jeśli przygotowujesz się do tego typu prezentacji, spróbuj ułożyć ją właśnie w taki sposób. Zastanów się, jak atrakcyjnie pokazać rozmówcy, że to, co mu oferujesz, to właśnie rozwiązanie jego największych bolączek.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
A Ty, przygotowywałeś kiedyś elevator pitch? Jeśli tak, koniecznie zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie przeczytam o Twoim doświadczeniu.
O autorze
Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
Elevator pitch
Średnia:
Piszą o nas: