Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Analiza SWOT to popularna technika porządkowania i weryfikowania informacji, która służy m.in. jako metoda strategicznej analizy przedsiębiorstwa. Nazwa SWOT to akronim od angielskich słów: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse) i threats (zagrożenia).
W tym artykule wyjaśnię Ci, co to jest analiza SWOT firmy lub osoby. Podam Ci wady i zalety tej metody oraz przedstawię przykładową analizę SWOT dla wybranych przedsiębiorstw. Ta wiedza pozwoli Ci wybrać właściwy kierunek rozwoju i podjąć dobre decyzje biznesowe.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
Analiza SWOT to często pierwszy etap analizy strategicznej przedsiębiorstwa. Umożliwia opracowanie strategii działania opartej na mocnych i słabych stronach firmy, a także wykorzystywaniu szans przy jednoczesnym eliminowaniu zagrożeń.
To bardzo ważne — badania dowodzą, że planowanie strategiczne zwiększa produktywność organizacji dzięki lepszej alokacji zasobów.
Prostota i uniwersalizm metody SWOT sprawiają, że może ona służyć zarówno do wstępnej oceny środowiska i otoczenia organizacji, jak i analizy projektu, planu biznesowego lub pracy wybranego działu firmy. Jej podstawowe założenia zostały opracowane w latach 50. i 60. przez naukowców i konsultantów biznesowych związanych z Harvard Business School.
Dobra analiza SWOT wymaga dokładnego researchu, a następnie pogrupowania informacji w czterech kategoriach:
Zobacz, co należy rozumieć przez każdy z tych komponentów.
Mocne i słabe strony w analizie SWOT to czynniki wewnętrzne, które świadczą o sile lub słabości danej firmy. Ich analiza powinna obejmować następujące obszary działania firmy:
Do silnych stron firmy można więc zaliczyć m.in.: wysokie kwalifikacje pracowników, zgromadzone oszczędności czy nowoczesne maszyny, które pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Słabą stroną będzie natomiast duża rotacja pracowników lub ograniczony proces produkcyjny, który wpływa na niską jakość oferowanego towaru.
Szanse i zagrożenia to w analizie SWOT zewnętrzne zjawiska i procesy, które wpływają na rozwój oraz ekspansję firmy. Są to różne czynniki:
Zatem w analizie SWOT przykładem szans może być wzrost popytu na dany produkt lub usługę albo otwarcie nowego rynku. Do zagrożeń można zaś zaliczyć m.in. zmiany prawne, które wymuszają wzrost kosztów produkcji, otwarcie zakładów oferujących lepsze warunki zatrudnienia w tej samej okolicy, nowe podatki czy też działalność konkurencji.
Oto przykład macierzy strategicznej do analizy SWOT firmy:
Jak widzisz, metoda SWOT polega na analizie wewnętrznych i zewnętrznych czynników, które razem stanowią o sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa. Silne strony i słabe strony to obszary, które zależą bezpośrednio od nas, natomiast szanse i zagrożenia to czynniki obiektywne, na które nie mamy wpływu.
O ten sam zestaw czynników opiera się analiza TOWS. Zaproponował ją H. Weinrich w latach 80. po badaniach przeprowadzonych w zakładach Volkswagena.
Analiza TOWS to zmodyfikowana wersja analizy SWOT. Różnica polega na tym, że w tej metodzie ocena przebiega od zewnątrz do wewnątrz, a zaczyna się ją od zagrożeń i słabych stron. Dlaczego?
Weinrich uważał, że wadą analizy SWOT jest zbyt mocne koncentrowanie się na zaletach oraz wynikające z tego mało krytyczne podejście do zagrożeń. Sądził, że analizę firmy należy zacząć od czynników negatywnych, a potem zastanowić się, jak za pomocą pozostałych można je zniwelować.
Co istotne — zarówno analizę SWOT, jak i TOWS możesz wykorzystać też do oceny samego siebie. Te metody mogą Ci się przydać, gdy będziesz chciał znaleźć pracę albo spróbujesz się przebranżowić lub przekwalifikować. Wówczas w kolejnych rubrykach możesz uwzględnić m.in. sytuację na lokalnym rynku pracy, swoje pozytywne i negatywne cechy charakteru, umiejętności z CV lub doświadczenie zawodowe.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
Żeby analiza SWOT była miarodajna, powinni ją przeprowadzić wykwalifikowani pracownicy lub grupa kierowników różnego szczebla w danej firmie. Jej wykonanie można też zlecić konsultantom zewnętrznym.
A jak zrobić analizę SWOT firmy w 6 krokach?
W analizie SWOT wyróżniamy cztery strategie działania, które może obrać firma: agresywną, defensywną, konkurencyjną i konserwatywną. Wszystko zależy od tego, które pola na macierzy SWOT będą dominować nad pozostałymi, czyli dostaną najwięcej punktów.
Szanse (O) | Zagrożenia (T) | |
Silne strony (S) | Strategia | Strategia |
Słabe strony (W) | Strategia | Strategia |
Pamiętaj — gdy wybierasz metodę działania, cały czas miej na uwadze główne cele strategiczne firmy. Niekiedy wybór danej strategii jest bardziej skomplikowany i zależy od konkretnej kombinacji czynników.
Oczywiście analiza SWOT ma też wady. Przede wszystkim jest podatna na subiektywizm, a jej rezultaty często są oczywiste lub prowadzą do błędnych interpretacji. Poza tym nie wszystkie istotne dla firmy czynniki da się zamknąć w kategoriach zalet, wad, szans i zagrożeń. A część przedsiębiorstw, mimo wcześniejszych założeń, wcale nie korzysta z tak opracowanej strategii.
To wszystko sprawia, że ta metoda — choć popularna — bywa kwestionowana. Jeśli więc zależy Ci na miarodajnych wynikach, analizę SWOT potraktuj jako punkt wyjścia do dalszej oceny sytuacji strategicznej przedsiębiorstwa. Pomogą Ci w tym m.in.:
Przykładową analizę SWOT przedsiębiorstwa zobaczysz w kolejnym rozdziale.
No dobrze — wiesz już, co to jest analiza SWOT, na czym polega i jak ją przeprowadzić. Ale jak to wygląda w praktyce?
Oto przykłady analizy SWOT przedsiębiorstw różnego typu.
Silne strony
Słabe strony
Szanse
Zagrożenia
Taką analizę można też przedstawić w formie graficznej:
Silne strony
Słabe strony
Szanse
Zagrożenia
Na tej samej zasadzie możesz zrobić osobistą analizę SWOT. W ten sposób zgromadzisz informacje o swoich atutach z CV, które następnie będziesz mógł wykorzystać, pisząc o sobie w CV lub liście motywacyjnym.
Zobacz też: Crowdsourcing: co to? Definicja i przykłady z Polski i świata i Burza mózgów — co to jest [definicja]. Przykłady i metody.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
A Ty co myślisz o analizie SWOT? Czy stosowałeś już tę metodę w praktyce? Podziel się swoją opinią w komentarzu pod tym artykułem.
O autorze
Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.
Oceń ten artykuł:
Analiza swot
Średnia:
Piszą o nas: