Stwórz profesjonalne CV teraz!
NIP — sprawdzanie Numeru Identyfikacji Podatkowej [+ CEIDG]
Piszą o nas:
NIP — czyli Numer Identyfikacji Podatkowej — to dziesięciocyfrowy kod, który służy do identyfikowania podatników w Polsce. Funkcjonuje od 1995 roku, jednak od 2011 nie obowiązuje już osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (które posługują się w tym celu numerem PESEL).
Za chwilę otrzymasz solidną dawkę wiedzy na temat numeru NIP. Co to jest, kto go nadaje i co oznaczają poszczególne cyfry? Jak sprawdzić i zweryfikować kod NIP w wyszukiwarkach CEIDG, REGON i bazie NIP? Podpowiadamy.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. NIP — co to jest Numer Identyfikacji Podatkowej?
Numer NIP został wprowadzony w ustawie z dn. 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Jest to identyfikator podatkowy, który umożliwia rejestrowanie i klasyfikowanie działalności gospodarczych w Polsce, aby łatwiej i sprawniej pobierać od nich daniny publiczne:
Art. 3. 1. Identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL — w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
2) NIP — w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
- NIP nie może mieć ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego, określającego pewne cechy podatnika, płatnika podatku albo płatnika składek ubezpieczeniowych.
Bez NIP-u niemożliwe byłoby m.in. wystawienie faktury VAT, dlatego musi go posiadać każdy podmiot lub osoba objęta obowiązkiem odprowadzania takiego podatku. Ponadto należy go podawać na żądanie:
- organów kontroli skarbowej
- organów administracji rządowej i samorządowej
- przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli
- płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności
- banków.
Numer NIP może też być Ci potrzebny podczas logowania do e-Urzędu Skarbowego, gdzie możesz sprawdzić i wypełnić swój e-PIT.
Obecnie numer NIP jest nadawany przez urząd skarbowy właściwy dla miejsca zarejestrowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Czasami w tym celu urząd wymaga zgłoszenia identyfikacyjnego od osób, które chciałyby taki NIP uzyskać (zgłoszenie powinno zawierać m.in. pełną i skróconą nazwę firmy, adres jej siedziby, REGON oraz wskazanie miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej).
A co oznaczają poszczególne cyfry w numerze NIP?
- Pierwsze trzy cyfry to kod urzędu skarbowego, który nadał numer NIP.
- Sześć kolejnych znaków to cyfry losowe.
- Ostatnia, dziesiąta cyfra NIP-u to tzw. cyfra kontrolna, obliczana według przyjętego algorytmu.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Jak sprawdzić NIP w wyszukiwarkach CEIDG REGON i bazie NIP?
Numer NIP firmy można sprawdzić na kilka sposobów. Do najpopularniejszych należą wyszukiwarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON). Możesz to zrobić również w bazie NIP.
Sprawdzanie NIP w wyszukiwarce CEIDG
Wejdź w wyszukiwarkę CEIDG. Wykorzystaj dane, które już posiadasz, uzupełniając wybrane pola (możesz podać np. imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres firmy albo jej numer REGON). Kliknij Szukaj. Dzięki temu zobaczysz pełne dane firmy, m.in. jej numer NIP.
Sprawdzanie numeru NIP w wyszukiwarce REGON
Otwórz wyszukiwarkę bazy internetowej REGON na stronie GUS, czyli Głównego Urzędu Statystycznego. W oknie po lewej stronie wpisz REGON, NIP lub KRS firmy i wybierz Szukaj. W ten sposób otrzymasz pozostałe informacje na temat danego przedsiębiorstwa.
Sprawdzanie numeru NIP w bazie NIP
W bazie NIP możesz zweryfikować Numer Identyfikacji Podatkowej. Wpisz go w białe pole i kliknij Szukaj, żeby zobaczyć dane firmy albo Sprawdź NIP, aby dowiedzieć się, czy wprowadzony przez Ciebie kod jest poprawny (a więc czy rzeczywiście istnieje).
3. NIP europejski — czym jest i jak go sprawdzić?
NIP europejski (NIP-UE) jest to specjalny numer NIP nadawany podatnikom, którzy dokonują transakcji z kontrahentami z innych państw Unii Europejskiej (handlują towarami albo dokonują kupna i sprzedaży usług transgranicznych). Mogą go posiadać zarówno czynni podatnicy VAT, jak i ci, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT. Taki numer umożliwi im później poprawne rozliczenie podatku.
Europejski NIP składa się z ciągu cyfr poprzedzonych kodem kraju, z którego pochodzi dana firma. W przypadku Polski jest to dziesięć cyfr z literami PL na początku. Format takiego NIP-u to zatem PLXXXXXXXXXX.
Jeśli chcesz otrzymać NIP europejski, musisz dokonać rejestracji do VAT-UE. Możesz to zrobić poprzez specjalny formularz VAT-R, który następnie złożysz w urzędzie skarbowym właściwym dla Twojej firmy.
Jeśli natomiast chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahentów z zagranicy, możesz zweryfikować ich europejski NIP (inaczej numer VAT) na platformie VIES UE (od ang. VAT Information and Exchange System, czyli System Wymiany Informacji o VAT). Wystarczy, że uzupełnisz puste pola i klikniesz przycisk Weryfikuj:
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Masz więcej pytań na temat numeru NIP? Co sądzisz o takim sposobie weryfikowania podatników i kontrahentów? Zostaw komentarz pod tym artykułem.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Nip
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2024
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2024 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.
Technika Pomodoro - metoda na koncentrację [zasady + timer]
Sprawdź, co to jest technika Pomodoro i jak możesz ją wykorzystać na co dzień. Poznaj zasady metody Pomodoro i odzyskaj koncentrację w pracy.
Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie — jak odpowiadać?
Tutaj dowiesz się, jak odpowiedzieć na pytanie rekrutacyjne „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?”, żeby dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej.
Piszą o nas: