Praca w zespole — zalety i wady. Czego uczy i co daje?

Na pewno znasz powiedzenie: żaden człowiek nie jest samotną wyspą. Dotyczy to również życia zawodowego. Praca w zespole to w większości branż i firm codzienność. Nawet jeśli za nią nie przepadasz, praktycznie w każdym zawodzie trzeba umieć współpracować z innymi.

 

W tym artykule przeczytasz, jakie wady i zalety ma praca zespołowa i jak nauczyć się pracować w grupie. Poznasz również różne techniki, które ułatwią spotkania ze współpracownikami i wspólne planowanie projektów.

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

Stwórz CV teraz

 

Stwórz profesjonalne CV teraz!

praca w zespoleNIE
praca w zespoleTAK

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

1. Jakie wady i zalety ma praca w zespole?

 

Jak pokazują badania, obecnie na rynku pracy wyjątkowo cenione są tzw. kompetencje miękkie, czyli zdolności interpersonalne i cechy charakteru. A jedną z nich, bez której bardzo trudno się obyć, jest umiejętność współpracy z innymi.

 

Właściwie w każdej firmie, a zwłaszcza w korporacjach, pracownicy podzieleni są na zespoły i wiele zadań muszą wykonywać razem, pod kierunkiem managera albo team leadera. Równie często poszczególne zespoły w firmie muszą współpracować. 

 

Praca w grupie może przynieść wiele korzyści, zarówno dla każdego pracownika z osobna, jak i całego zespołu. 

 

Praca w zespole — zalety

 

  • „Co dwie głowy to nie jedna” — pracując w zespole, często łatwiej jest wpaść na dobre rozwiązanie jakiegoś problemu. Każda osoba może wnieść ciekawą perspektywę i świeże pomysły.

 

  • Efektywniejsze wykorzystanie czasu i energii — badania pokazują, że odpowiedni podział obowiązków może znacznie przyspieszyć sfinalizowanie projektu.

 

  • Podnoszenie kompetencji — w grupie wszyscy mogą uczyć się od siebie nawzajem i rozwijać swoje umiejętności.

 

  • Integracja — wspólny cel łączy ludzi. Praca w grupie pomoże lepiej poznać się współpracownikom i spędzić razem więcej czasu.

 

  • Motywacja — w zespole możecie się wzajemnie motywować. Ponadto wielu pracownikom będzie zależało, żeby dobrze wypaść przed swoimi kolegami, więc będą się starać jak najlepiej zrealizować swoje zadania.

 

  • Optymalizacja kosztów — dobrze zorganizowana praca w zespole pomoże zaoszczędzić pieniądze przy realizacji projektów.

 

Oczywiście, praca w zespole niesie za sobą również problemy. I to nie tylko źle zorganizowana. Chociaż człowiek jest zwierzęciem społecznym, w dużych grupach osób nietrudno o napięcie. 

 

Praca w zespole — wady

 

  • Potencjalne konflikty — tam, gdzie ścierają się różne opinie i pomysły, prędzej czy później dojdzie do sporów. Składową umiejętności współpracy jest skuteczne i pozbawione przemocy rozwiązywanie konfliktów.

 

  • Podzielona i rozmyta odpowiedzialność — przy pracy w grupie, wszyscy są odpowiedzialni za ostateczny efekt. To może prowadzić do trudności w ocenie wkładu poszczególnych członków zespołu oraz unikania przez niektórych sumiennego wykonywania zadań.

 

  • Zmęczenie — dla niektórych, zwłaszcza introwertyków, praca w grupie będzie bardzo wyczerpująca i może prowadzić do frustracji.

 

  • Skłonność do konformizmu — wiele osób niechętnie wychodzi przed szereg i w grupie dzieli się własnymi pomysłami i opiniami. Przez to mogą bez przekonania zgadzać się na rozwiązania innych, nawet jeśli niekoniecznie uważają je za słuszne.

 

  • „Gdzie kucharek sześć…” — niektórzy chętnie przyjmują rolę lidera i chcą przewodniczyć pracy w grupie, co może prowadzić do napięć i dezorganizacji pracy.

 

  • Rywalizacja — w grupie zawsze znajdą się osoby ze skłonnością do rywalizacji, a to może generować spory i chęć indywidualnego sukcesu, zamiast zespołowego. 

 

Nie zmienia to jednak faktu, że praca zespołowa najczęściej przynosi korzyści. Zwłaszcza gdy uda się ją dobrze zorganizować. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w dalszej części artykułu.

 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

 

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jak zorganizować pracę w zespole?

 

W pracy zespołowej najważniejsza jest dobra komunikacja. Wszyscy członkowie grupy powinni odnosić się do siebie z szacunkiem. Nie krytykować innych personalnie i skupić się na konstruktywnym feedbacku.

 

Każdy powinien nauczyć się też uważnie słuchać swoich współpracowników i oferować im potrzebne wsparcie oraz starać się rozumieć ich potrzeby. Warto również regularnie spotykać się w grupie, aby śledzić postępy czy skutecznie reagować na kryzysowe sytuacje. Można również co jakiś czas organizować tzw. burzę mózgów.

 

Ponadto niezbędny jest jasny i czytelny podział obowiązków. Każdy zaangażowany w projekt musi dokładnie wiedzieć, za co odpowiada. Równie ważne jest zdefiniowanie celów oraz znalezienie optymalnych metod do ich zrealizowania. 

 

Przy planowaniu trzeba koniecznie wziąć pod uwagę, czy upragnione cele są realistyczne. To znaczy: czy są możliwe do osiągnięcia w danym czasie oraz, czy grupa ma odpowiednie zasoby — kompetencje, informacje i budżet.

 

Przy organizacji pracy w zespole trzeba też opracować konkretny plan działania — co i kiedy musi być zrobione, aby udało się osiągnąć sukces. Warto również wyznaczyć lidera bądź liderów, którzy będą odpowiadać za zarządzanie pracą grupy.

 

Plan działania można przygotować na naprawdę wiele sposobów. Obecnie w sieci dostępnych jest wiele programów, które służą właśnie temu. Oczywiście optymalna metoda będzie zależała od postawionego celu i predyspozycji oraz preferencji zespołu.

 

Warto też wypracować sposoby motywacji zespołu oraz ewaluacji wyników i nagród. Równe zaangażowanie wszystkich i jasny cel na horyzoncie to ważna składowa sukcesu. 

 

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

 

Stwórz list motywacyjny teraz

 

kreator listu motywacyjnego

 

Co sądzisz o pracy w zespole? Koniecznie podziel się swoją opinią w komentarzu pod artykułem. Z przyjemnością przeczytam o Twoim doświadczeniu. 

Oceń ten artykuł: praca w zespole
Średnia: 5 (1 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury

O autorze

Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo