Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Maszynista ma bardzo odpowiedzialną pracę. W końcu to od jego umiejętności, wyszkolenia i decyzji w dużej mierze zależy bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz tysięcy przewożonych pasażerów dziennie. Dlatego droga do zawodu maszynisty potrafi być długa niczym trasa kolejowa z Przemyśla do Świnoujścia.
Nie wiesz, jak dotrzeć do celu? Nie martw się — trafiłeś w dobre miejsce.
Z tego artykułu dowiesz się, jak zostać maszynistą pociągu lub metra. Przedstawię Ci podstawowe wymagania do pracy maszynisty i podpowiem, jakie musisz mieć predyspozycje, by zostać zatrudnionym w tym zawodzie. Na koniec wyjaśnię Ci, jak skutecznie aplikować do pracy na kolei.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
W Polsce brakuje maszynistów. I choć dawniej często był to zawód przekazywany z pokolenia na pokolenie, to dziś potrzeby kolei są znacznie większe — bo w najbliższych latach spora część osób prowadzących pociągi osiągnie wiek emerytalny. Z analiz Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że do 2031 roku polskie koleje muszą zatrudnić co najmniej 16 700 maszynistów.
A to oznacza, że właśnie teraz jest idealny czas, by zostać maszynistą. Jak to zrobić?
Zawód maszynisty reguluje m.in. ustawa z dn. 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Zgodnie z art. 22. o licencję maszynisty może starać się osoba, która:
Jak widzisz — żeby zostać maszynistą, nie musisz mieć wykształcenia wyższego ani tym bardziej ukończyć konkretnego kierunku studiów. Mimo to Twoje wykształcenie będzie dla rekrutera istotne — koleje państwowe najchętniej zatrudniają osoby, które kształciły się na kierunkach technicznych, choć nie jest to oficjalny wymóg.
Zwracamy uwagę na wykształcenie – musi być co najmniej średnie, to nasze wewnętrzne regulacje. Preferujemy szkoły techniczne, bardzo dobrze widziani są absolwenci tych, które mają profil kolejowy. Poszukujemy osób o umysłach ścisłych, które mają wysoką zdolność koncentracji i odporności na stres. Kandydaci muszą wypełnić specjalny formularz rekrutacyjny. W miejscu umiejętności dobrze jest wskazać uprawnienia, jakie się posiada lub posiadało w przeszłości, a są związane z umiejętnościami technicznymi, w tym z koleją.
Jednak pierwszym i najtrudniejszym warunkiem zostania maszynistą lokomotywy jest przejście badań lekarskich i badań psychologicznych. To właśnie na tym etapie odpada większość kandydatów. I nic w tym dziwnego, bo wymagania zdrowotne na maszynistę przypominają te, jakie trzeba spełnić, by zostać pilotem samolotu. Dlaczego?
Maszynista musi mieć I kategorię słuchu i wzroku (co najmniej 0,8 bez korekty w każdym oku) oraz bardzo dobry stan zdrowia. Przeciwwskazaniami do pracy są m.in. uzależnienia i choroby przewlekłe (w tym cukrzyca i choroby serca).
Zdałeś wszystkie testy? Świetnie — teraz nadeszła kolej na naukę zagadnień związanych z pracą maszynisty.
Pierwszym etapem kształcenia jest szkolenie zakończone pozytywnym egzaminem na licencję maszynisty (regulowaną przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dn. 10 lutego 2014 r. w sprawie licencji maszynisty). Wydaje ją Urząd Transportu Kolejowego.
Co ciekawe — ze szkolenia poprzedzającego wydanie licencji zwolnione są osoby, które:
A teraz uwaga — żeby zostać maszynistą, już na tym etapie musisz zatrudnić się u konkretnego przewoźnika. To właśnie u niego nauczysz się warsztatu, odbywając ponad roczny kurs na świadectwo maszynisty.
Potem czeka Cię jeszcze stosowny egzamin. Żeby go zaliczyć, musisz otrzymać 100% punktów z bloku dotyczącego sygnalizacji i co najmniej 75% punktów z pozostałych bloków (w tym przynajmniej połowę możliwych do zdobycia punktów z każdego obszaru). Świadectwo maszynisty otrzymasz od przewoźnika lub zarządcy infrastruktury.
Kursy na licencje maszynistów to krótkie, około 3-miesięczne szkolenia teoretyczne. Kandydaci mogą zrealizować je samodzielnie, często są one także częścią kształcenia w technikach o profilach kolejowych. Natomiast kursy na świadectwo maszynisty trwają około 18 miesięcy. PKP Intercity nawiązuje też liczne współprace z ośrodkami szkoleniowymi, które organizują kursy na licencję maszynisty, a osoby, które zdadzą egzamin, zatrudnia na stanowisku maszynisty stażysty.
Dopiero planujesz pójście do szkoły średniej, kolejowej lub zawodowej w celu zostania maszynistą? Weź pod uwagę, że od 2023 roku zasady egzaminowania maszynistów ulegną zmianie — np. egzaminy na licencję i świadectwo maszynisty będą organizowane przez UTK w Warszawie, a nie u przewoźników.
Żeby zostać maszynistą metra, musisz mieć wykształcenie średnie techniczne i świetny stan zdrowia (w tym I kategorię wzroku i słuchu). Ponadto powinieneś mieszkać w Warszawie lub okolicach oraz nie być pozbawionym prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Spełniasz powyższe warunki? To znaczy, że możesz już aplikować do pracy w warszawskim Zarządzie Transportu Miejskiego jako maszynista. A jeśli przejdziesz wstępną selekcję, zostaniesz skierowany na 8-miesięczne szkolenie teoretyczne i praktyczne. Potem musisz już tylko zdać egzaminy, żeby oficjalnie zostać maszynistą metra.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
Maszynista to nie jest zawód dla każdego. Dlaczego?
Poza wysokimi wymaganiami dotyczącymi stanu zdrowia, praca maszynisty wymaga też sporej wiedzy, opanowania i pełnego skupienia — w trakcie jazdy można bowiem natknąć się zarówno na powalone drzewo, jak i na uszkodzone hamulce czy… samochody na torach — wielu kierowców ignoruje znaki ostrzegawcze. A warto pamiętać, że droga hamowania pociągu wynosi około kilometr!
Maszynista musi też być gotów do poświęceń — a to ze względu na długie trasy, możliwe opóźnienia i nieregularny tryb pracy.
Podejmując się pracy maszynistki, byłam świadoma wielu aspektów dotyczących tego zawodu. Pracy w zmiennych godzinach czy w święta, odpowiedzialności, jaka na mnie spoczywa, ale też wielu stresujących sytuacji. Pierwsze chwile w tym zawodzie na pewno wiążą się z ogromem informacji, które trzeba przyswoić — m.in. z zakresu przepisów kolejowych albo budowy i zasad działania pojazdów, którymi jeździmy. Z czasem część z nich wchodzi w nawyk, ale część trzeba sobie regularnie odświeżać. Reszty trzeba uczyć się od nowa, ponieważ przepisy kolejowe cały czas się zmieniają, pojawia się również nowy tabor. Dlatego w tym zawodzie bardzo ważna jest łatwość przyswajania i zapamiętywania informacji. Ale najbardziej zaskoczyły mnie emocje, jakie budzę jako maszynistka. Wciąż nie jest to popularny zawód wśród kobiet.
A jak wygląda codzienność w tym zawodzie?
Dlatego żeby zostać maszynistą, trzeba posiadać konkretne cechy charakteru i kompetencje miękkie. Oto najważniejsze z nich:
Jednak maszyniści zgodnie przyznają, że ten zawód sprawia też sporo satysfakcji — szczególnie jeśli lubisz podróżować i nie boisz się drobnych napraw po drodze.
Jak już wspomniałam — żeby zostać maszynistą pociągu, to już po zdobyciu licencji musisz zatrudnić się u konkretnego przewoźnika. Bo to właśnie on umożliwi Ci odbycie szkolenia na świadectwo maszynisty. Jak to zrobić?
Przede wszystkim śledź na bieżąco strony z ofertami pracy dla przyszłych maszynistów — m.in. na oficjalnych stronach PKP (PKP Intercity, PKP Cargo i PKP LHS), POLREGIO, Kolei Mazowieckich, Kolei Dolnośląskich i innych.
Następnie, w zależności od przewoźnika, musisz napisać CV i list motywacyjny na maszynistę i/lub wypełnić formularz rekrutacyjny. W dokumentach warto podkreślić swoje predyspozycje psychiczne i fizyczne oraz umiejętności techniczne i dotychczasowe uprawnienia (szczególnie jeśli jesteś po liceum ogólnokształcącym i nie masz wykształcenia kierunkowego).
W tym celu możesz pochwalić się m.in. wysokim wynikiem egzaminu na licencję maszynisty, świetnymi ocenami z przedmiotów ścisłych albo doświadczeniem i osiągnięciami w pracy, która wymagała od Ciebie zdolności technicznych.
Polskie Koleje Państwowe radzą, żeby przygotowania do zawodu maszynisty rozpocząć odpowiednio wcześnie, np. już na etapie wyboru szkoły ponadpodstawowej. I rzeczywiście — z wiekiem coraz trudniej będzie Ci przejść wstępne badania lekarskie, jednak nie jest to regułą. Bo są też maszyniści, którzy zaczynali swoją karierę po trzydziestce.
Pełnoprawnym maszynistą zostaniesz po otrzymaniu świadectwa. W tym dokumencie będą wskazane Twoje uprawnienia w zakresie znajomości konkretnego taboru i infrastruktury. Jeśli w przyszłości będziesz chciał je poszerzyć o nową kategorię lub podkategorię, infrastrukturę albo typ pociągu, będziesz musiał zdać kolejne egzaminy.
Przeczytaj też: Jak zostać konduktorem pociągu [np. PKP]? oraz Jak zostać pośrednikiem / agentem nieruchomości?
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Zastanawiasz się, jak zostać maszynistą pociągu i masz więcej pytań? A może aplikowałeś już do pracy w PKP? Zostaw swój komentarz na dole pod tym artykułem.
O autorze
Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.
Oceń ten artykuł:
Jak zostac maszynista
Średnia:
Piszą o nas: