Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Dress code to zbiór zasad dotyczących ubioru na konkretne okazje i okoliczności. Dotyczy najczęściej sytuacji zawodowych i oficjalnych — stroju w biurze, podczas przyjęć i wydarzeń o formalnym charakterze.
W pracy obowiązuje Cię dress code? Dostałeś zaproszenie na wydarzenie z dopiskiem smart casual albo black tie i nie wiesz jak się ubrać? W tym artykule znajdziesz omówienie różnych typów dress code’u i wskazówki, co włożyć w danej sytuacji, żeby nie popełnić gafy.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
Dress code oczywiście zależy od danej kultury i kraju. Inaczej będzie wyglądał np. elegancki strój w Europie, a inaczej w Azji, chociaż w dobie globalizacji wiele norm związanych z ubraniem się zaciera i unifikuje.
Warto też pamiętać, że zasady dress code’u, zwłaszcza w biznesowym otoczeniu, zmieniają się wraz z upływem lat i zmianą podejścia do pracy. Gdy internet staje się coraz bardziej powszechny, coraz więcej firm rezygnuje ze ścisłych restrykcji związanych ze strojem w biurze i decyduje się na tzw. business casual lub zupełnie rezygnuje z wymogów stawianych pracownikom.
Ale, niestety, w miejscu pracy wciąż jesteśmy oceniani za to, jak wyglądamy, a nasza prezencja wpływa na sukces zawodowy i na to, czy będziemy postrzegani jako profesjonaliści, osoby godne zaufania i pracowite.
Niezależnie od tego, co sądzisz o dress codzie i zasadach związanych z konkretnym ubiorem przy danej okazji, gdy ktoś prosi Cię, abyś założył elegancki strój, powinieneś uszanować jego życzenie.
Przeczytaj poniżej, jakie są rodzaje dress code’u, co znaczy każdy z nich i jak się ubrać w takim stylu.
To, w kulturze zachodniej, najbardziej elegancki i restrykcyjny rodzaj dress code’u. Wykształcił się w XIX w. wśród klasy wyższej i dotyczył przyjęć oraz innych publicznych wydarzeń po godzinie 18. Obecnie bardzo rzadko spotyka się imprezy, na których obowiązują tak sztywne normy związane z ubiorem, ale w white tie trzeba pójść na galę wręczenia Nagród Nobla, karnawałowy bal w Operze Wiedeńskiej, czy kolację w Białym Domu albo na dworze Elżbiety II.
Strój męski: biała koszula ze spinkami, muszka, kamizelka, czarny frak, czarne spodnie i lakierki.
Strój damski: długa suknia balowa, rękawiczki
To odrobinę mniej restrykcyjny dress code od white tie, ale bardziej formalny od stroju biznesowego czy smart casual. Obowiązuje na weselach czy oficjalnych kolacjach — oczywiście obecnie na większości towarzyskich spotkań normy są luźniejsze, ale zgodnie z etykietą, to właśnie taki strój powinno się nosić m.in. w trakcie ślubów i przyjęć.
Strój męski: czarny, granatowy lub biały garnitur albo smoking, lakierki, czarna muszka i ewentualnie kamizelka.
Strój damski: suknia balowa lub koktajlowa
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
To połączenie stroju biznesowego lub formalnego z luźniejszymi, codziennymi dodatkami. Coraz częściej spotyka się go w korporacjach czy na imprezach związanych z życiem zawodowym. Nie ma tu bardzo ścisłych zasad, więc możliwości skomponowania stylizacji smart casual są bardzo duże.
Strój męski: koszula z długimi lub krótkimi rękawami, ew. koszulka polo, marynarka, ciemne gładkie jeansy, spodnie w kant albo chinosy, półbuty
Strój damski: elegancka sukienka, spódnica, ciemne i gładkie jeansy, chinosy, koszula, sweter, szpilki, baleriny, półbuty albo botki, delikatna biżuteria
W niektórych bardziej konserwatywnych miejscach pracy, zwłaszcza tam, gdzie obsługuje się klientów, obowiązuje tzw. formalny strój biznesowy — obecnie jednak coraz częściej się od tego odchodzi, ze względu na przepisy antydyskryminacyjne.
Strój męski: garnitur, krawat, skórzane półbuty
Strój damski: elegancka sukienka zakrywająca kolana i ramiona, garsonka, spódnica ołówkowa i koszula lub elegancka bluzka, buty na obcasie, lekki makijaż, spodnie garniturowe i marynarka.
To mniej formalny strój biznesowy. Jeśli nie wiesz, jak ubrać się na rozmowę o pracę albo spotkanie z ważnym klientem, postaw właśnie na stylizację casual business. Zabronione są tu adidasy i inne obuwie sportowe, klapki, t-shirty i dresy.
Strój męski: ciemne, gładkie spodnie lub chinosy, koszulka polo, koszula, sweter, ew. ciemne, gładkie jeansy
Strój damski: spódnica ołówkowa lub inna spódnica do kolan, prosta sukienka, eleganckie spodnie lub ciemne gładkie jeansy, sweter, golf, koszula lub bluzka, buty na obcasie lub półbuty, delikatny makijaż
Zasady dress code’u do pracy obecnie ustalają pracodawcy. Najczęściej wiąże się to głównie z normami bezpieczeństwa (np. przy pracy z żywnością trzeba mieć związane włosy i krótkie, niepomalowane paznokcie). Niektóre firmy i branże traktują strój pracowników jako element wizerunku.
Jeśli w firmie, w której pracujesz, nie obowiązuje żaden dress code, możesz ubrać się tak, aby było Ci wygodnie (chociaż strój kąpielowy raczej odpada). Coraz częściej uważa się, że o pracowniku świadczą przede wszystkim jego umiejętności, a nie to, w co jest ubrany.
Natomiast, gdy nie jesteś pewien jak się ubrać na jakąś służbową imprezę czy spotkanie, ale sądzisz, że strój powinien być elegancki czy odświętny, postaw na wyżej wymieniony styl business casual albo smart casual.
Zawsze lepiej ubrać się odrobinę zbyt elegancko, niż sprawiać wrażenie niechlujnego czy lekceważącego. Pamiętaj też, żeby w każdej sytuacji Twój strój był schludny, czysty i najlepiej wyprasowany. Gładkie i odpowiednio dopasowane ubrania w stonowanych kolorach, nawet dość „casualowe”, obecnie nadadzą się na wiele okazji.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Pracowałeś lub pracujesz w firmie, w której obowiązuje dress code? Podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu pod artykułem. Bardzo chętnie poznam Twoją opinię.
O autorze
Ekspertka ds. kariery portalu LiveCareer. W swoich artykułach porusza tematy związane z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych oraz przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc Ci znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
Dress code
Średnia:
Piszą o nas: