Stwórz profesjonalne CV teraz!
Ergonomia pracy — co to jest i jak wpływa na pracownika?
Piszą o nas:
Ergonomia to nauka zajmująca się przystosowaniem narzędzi, maszyn, mebli, technologii oraz warunków pracy do anatomicznych możliwości człowieka i środowiska, w którym przebywa. Jej celem jest zwiększenie wydajności pracowników i wyeliminowanie źródeł wielu chorób zawodowych.
W tym artykule poznasz definicję i rodzaje ergonomii. Dowiesz się, na czym dokładnie polega ergonomia pracy (np. przy komputerze) i dlaczego jest tak istotna dla naszego zdrowia.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Ergonomia pracy — co to jest? Definicja i rodzaje ergonomii
Termin ergonomia pochodzi od greckich słów εργον („praca”) i νομος („prawo”). Jego twórcą był Wojciech Jastrzębowski — polski XIX-wieczny przyrodnik, pedagog i krajoznawca. W 1857 roku na łamach czasopisma „Przyroda i przemysł” zdefiniował on ergonomię jako „naukę o używaniu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności”.
Gdy współcześnie mówimy o ergonomii, najczęściej mamy na myśli ergonomię pracy — czyli przystosowanie warunków i stanowiska pracy do psychofizycznych możliwości pracownika.
Jest ona nauką interdyscyplinarną, bo korzysta z dorobku wielu dziedzin naukowych — takich jak psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, organizacja pracy, medycyna pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP), antropometria oraz nauki techniczne (np. o budowie maszyn).
Jednak definicji ergonomii jest więcej. Poza ergonomią pracy możemy wyróżnić m.in. ergonomię pomieszczeń (np. kuchni, łazienki) — czyli projektowanie ich w taki sposób, by ustawienie i funkcjonalność sprzętów oraz mebli były dostosowane do liczby, potrzeb, wieku, wzrostu i problemów zdrowotnych mieszkańców.
Ergonomia koncepcyjna
Ergonomia koncepcyjna zajmuje się dostosowaniem stanowiska pracy do możliwości pracownika już na etapie opracowywania projektu. Na tym etapie planuje się rodzaj i wielkość pomieszczenia, jego ogrzewanie i oświetlenie, zakup odpowiednich urządzeń czy też układ i rodzaj mebli.
Ergonomia korekcyjna
Ergonomia korekcyjna zmierza do poprawy już istniejących warunków pracy. Chodzi o to, by w razie konieczności dostosować je do potrzeb psychofizycznych danego pracownika. Jednak czasami łatwiej jest zaaranżować wszystko od nowa niż modyfikować już istniejące rozwiązania — dlatego po ergonomię korekcyjną zwykle sięga się, gdy niemożliwe jest wykorzystanie ergonomii koncepcyjnej.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

2. Ergonomia pracy przy komputerze
Ergonomia stanowiska pracy wpływa na samopoczucie i wydajność pracowników. Z naszego badania o marnowaniu czasu w miejscu pracy wynika, że problemy techniczne, hałas i niewygodne stanowisko pracy to główne czynniki obniżające produktywność. Inne badania dowodzą, że na samopoczucie pracownika mogą wpływać nawet tak nieoczywiste czynniki jak barwa i temperatura światła.
W pracy biurowej należy szczególnie zadbać o właściwą pozycję ciała — w przeciwnym razie pracownik może łatwo nabawić się problemów z kręgosłupem.
Oto niektóre z zasad ergonomii pracy przy komputerze, opracowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy — Państwowy Instytut Badawczy:
- Obraz na monitorze musi być stabilny, a znaki wyraźne i czytelne.
- Monitor powinien znajdować się na wysokości oczu pracownika, a odległość twarzy od ekranu musi wynosić 60-70 cm.
- Ekran monitora powinien być wyposażony w specjalny filtr albo pokryty warstwą antyodbiciową.
- Ekran należy ustawić w taki sposób, aby ograniczać odbicia światła (najlepiej bokiem do okna).
- Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia stanowiska pracy.
- Klawiatura powinna znajdować się na wysokości łokci.
- W trakcie pisania użytkownik powinien wyraźnie słyszeć i czuć, kiedy klawisz został wciśnięty (w przeciwnym wypadku istnieje tendencja do uderzania w klawisze ze zbyt dużą siłą).
- Myszkę należy dobrać dla każdego użytkownika indywidualnie z uwzględnieniem wielkości dłoni.
- Powierzchnia blatu biurka powinna być matowa, najlepiej w jasnym kolorze.
- Oparcie fotela do pracy należy ustawić tak, by dotykało łopatek i przylegało do lędźwiowego odcinka kręgosłupa.
- Krzesło biurowe powinno posiadać regulację, tak by w kolanach i biodrach możliwe było przyjęcie kąta około 90°-110°.
- Fotel musi być wyposażony w podłokietniki umożliwiające przysunięcie się do biurka, sięgające od oparcia do połowy siedziska.
- Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek, który umożliwi właściwe ustawienie kolan (np. gdy pracownik jest niższego wzrostu).
- W pomieszczeniu powinien być dostęp do naturalnego światła z możliwością jego regulacji.
Pracujesz poza biurem? Przeczytaj nasz poradnik, jak znaleźć strefę coworkingu, dzięki której zadbasz o właściwą ergonomię pracy przy komputerze. Zobacz również: Przydatne skróty klawiszowe: Windows 10, Excel, Mac i inne.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Ergonomia
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Podobne artykuły

Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2025
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2025 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.

Mobbing w pracy: definicja, przykłady. Jak udowodnić?
Zobacz, co to jest mobbing i jak definiuje go Kodeks pracy. Sprawdź nasze przykłady i dowiedz się, gdzie zgłosić mobbing w pracy oraz jak mu przeciwdziałać.

Dodatek za godziny nocne 2025: ile wynosi, jak obliczyć?
Zobacz, ile wynosi dodatek za godziny nocne w poszczególnych miesiącach 2023 roku, komu przysługuje i jak go obliczyć.
Piszą o nas: