1. Ergonomia pracy — co to jest i jak wpływa na pracownika?

Ergonomia pracy — co to jest i jak wpływa na pracownika?

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Ergonomia to nauka zajmująca się przystosowaniem narzędzi, maszyn, mebli, technologii oraz warunków pracy do anatomicznych możliwości człowieka i środowiska, w którym przebywa. Jej celem jest zwiększenie wydajności pracowników i wyeliminowanie źródeł wielu chorób zawodowych.

W tym artykule poznasz definicję i rodzaje ergonomii. Dowiesz się, na czym dokładnie polega ergonomia pracy (np. przy komputerze) i dlaczego jest tak istotna dla naszego zdrowia.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Ergonomia pracy — co to jest? Definicja i rodzaje ergonomii

Termin ergonomia pochodzi od greckich słów εργον („praca”) i νομος („prawo”). Jego twórcą był Wojciech Jastrzębowski — polski XIX-wieczny przyrodnik, pedagog i krajoznawca. W 1857 roku na łamach czasopisma „Przyroda i przemysł” zdefiniował on ergonomię jako „naukę o używaniu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności”.

Gdy współcześnie mówimy o ergonomii, najczęściej mamy na myśli ergonomię pracy — czyli przystosowanie warunków i stanowiska pracy do psychofizycznych możliwości pracownika.

Jest ona nauką interdyscyplinarną, bo korzysta z dorobku wielu dziedzin naukowych — takich jak psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, organizacja pracy, medycyna pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP), antropometria oraz nauki techniczne (np. o budowie maszyn).

Jednak definicji ergonomii jest więcej. Poza ergonomią pracy możemy wyróżnić m.in. ergonomię pomieszczeń (np. kuchni, łazienki) — czyli projektowanie ich w taki sposób, by ustawienie i funkcjonalność sprzętów oraz mebli były dostosowane do liczby, potrzeb, wieku, wzrostu i problemów zdrowotnych mieszkańców.

Ergonomia koncepcyjna

Ergonomia koncepcyjna zajmuje się dostosowaniem stanowiska pracy do możliwości pracownika już na etapie opracowywania projektu. Na tym etapie planuje się rodzaj i wielkość pomieszczenia, jego ogrzewanie i oświetlenie, zakup odpowiednich urządzeń czy też układ i rodzaj mebli.

Ergonomia korekcyjna

Ergonomia korekcyjna zmierza do poprawy już istniejących warunków pracy. Chodzi o to, by w razie konieczności dostosować je do potrzeb psychofizycznych danego pracownika. Jednak czasami łatwiej jest zaaranżować wszystko od nowa niż modyfikować już istniejące rozwiązania — dlatego po ergonomię korekcyjną zwykle sięga się, gdy niemożliwe jest wykorzystanie ergonomii koncepcyjnej.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Ergonomia pracy przy komputerze

Ergonomia stanowiska pracy wpływa na samopoczucie i wydajność pracowników. Z naszego badania o marnowaniu czasu w miejscu pracy wynika, że problemy techniczne, hałas i niewygodne stanowisko pracy to główne czynniki obniżające produktywność. Inne badania dowodzą, że na samopoczucie pracownika mogą wpływać nawet tak nieoczywiste czynniki jak barwa i temperatura światła.

W pracy biurowej należy szczególnie zadbać o właściwą pozycję ciała — w przeciwnym razie pracownik może łatwo nabawić się problemów z kręgosłupem.

Oto niektóre z zasad ergonomii pracy przy komputerze, opracowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy — Państwowy Instytut Badawczy:

  1. Obraz na monitorze musi być stabilny, a znaki wyraźne i czytelne.
  2. Monitor powinien znajdować się na wysokości oczu pracownika, a odległość twarzy od ekranu musi wynosić 60-70 cm.
  3. Ekran monitora powinien być wyposażony w specjalny filtr albo pokryty warstwą antyodbiciową.
  4. Ekran należy ustawić w taki sposób, aby ograniczać odbicia światła (najlepiej bokiem do okna).
  5. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia stanowiska pracy.
  6. Klawiatura powinna znajdować się na wysokości łokci.
  7. W trakcie pisania użytkownik powinien wyraźnie słyszeć i czuć, kiedy klawisz został wciśnięty (w przeciwnym wypadku istnieje tendencja do uderzania w klawisze ze zbyt dużą siłą).
  8. Myszkę należy dobrać dla każdego użytkownika indywidualnie z uwzględnieniem wielkości dłoni.
  9. Powierzchnia blatu biurka powinna być matowa, najlepiej w jasnym kolorze.
  10. Oparcie fotela do pracy należy ustawić tak, by dotykało łopatek i przylegało do lędźwiowego odcinka kręgosłupa.
  11. Krzesło biurowe powinno posiadać regulację, tak by w kolanach i biodrach możliwe było przyjęcie kąta około 90°-110°.
  12. Fotel musi być wyposażony w podłokietniki umożliwiające przysunięcie się do biurka, sięgające od oparcia do połowy siedziska.
  13. Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek, który umożliwi właściwe ustawienie kolan (np. gdy pracownik jest niższego wzrostu).
  14. W pomieszczeniu powinien być dostęp do naturalnego światła z możliwością jego regulacji.

Pracujesz poza biurem? Przeczytaj nasz poradnik, jak znaleźć strefę coworkingu, dzięki której zadbasz o właściwą ergonomię pracy przy komputerze. Zobacz również: Przydatne skróty klawiszowe: Windows 10, Excel, Mac i inne.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

A co Ty o tym myślisz? Czy Twój pracodawca dba o właściwą ergonomię stanowisk pracy? Napisz komentarz pod tym artykułem.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Ergonomia

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: