1. To spotkanie mogło być mailem… Badanie 2023

To spotkanie mogło być mailem… Badanie 2023

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Zapytaliśmy prawie 1400 Polaków o ich opinię na temat spotkań w pracy. Przeczytaj raport i dowiedz się, co sądzą na ten temat.

To spotkanie mogło być mailem

Kalendarz Google pęka w szwach, połączenie na Zoomie non-stop rwie, na piętrze brakuje wolnej sali… obecnie w większości firm trudno obejść się bez spotkań. A przez pandemię i pracę zdalną wielu osobom jeszcze ich przybyło. 

Z drugiej strony, ciągle powstają kolejne i kolejne mutacje memów This meeting could’ve been an e-mail (to spotkanie mogło być mailem) — wielu pracowników otwarcie wyraża swoją frustrację spotkaniami w pracy.

Postanowiliśmy zbadać, jak do spotkań podchodzą polscy pracownicy. Zapytaliśmy prawie 1400 osób m.in. o to, czy lubią spotkania i czy uważają je za potrzebne. Oto szczegółowe wyniki badania.

Polacy na spotkaniach

spotkania badanie

Zacznijmy od garści ogólnych informacji. Większość badanych (69%) twierdzi, że głównie bierze udział w spotkaniach na żywo. U 13% przeważają spotkania online, a 18% ma po równo spotkań online i na żywo. 

Jeśli zaś chodzi o upodobania ankietowanych: 66% woli spotkania na żywo, 14% online, a pozostali nie mają preferencji. Co ciekawe, wśród najmłodszych (w grupie wiekowej 18-25 lat), spotkania online woli aż 22% — znacznie więcej niż wśród ogółu ankietowanych, oraz innych grup demograficznych.

Być może wiąże się to z wyższymi kompetencjami technologicznymi wśród młodszych albo z przyzwyczajeniem — wiele osób z tego pokolenia wchodziło na rynek pracy w trakcie pandemii, więc być może nie mają porównania do spotkań na żywo. 

Zapytaliśmy również, o ilość czasu, którą ankietowani spędzają na spotkaniach. Zdecydowana większość (62%) przyznała, że spotkania zajmują im mniej niż 3 godziny w tygodniu. To ciekawe, zwłaszcza w kontekście innych badań na ten temat — zgodnie z analizą startupu reclaim.ai, część Amerykanów spędza na spotkaniach aż 21,5 godziny tygodniowo — czyli ponad połowę tygodnia roboczego! 

Koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, że w tej ankiecie brali udział wyłącznie przedstawiciele tzw. white collars (białych kołnierzyków) — czyli wyspecjalizowanych pracowników biurowych, głównie z korporacji. Z kolei z badania LiveCareer.com na temat spotkań wynika, że większość Amerykanów spędza na nich od 4 do 10 godzin tygodniowo. 

W kontekście spotkań, zwłaszcza online, często podnosi się temat problemów z koncentracją i kurczącym się attention span. Jednakowoż 75% naszych ankietowanych twierdzi, że jest w stanie słuchać w skupieniu przez całe spotkanie. 

Znacznie gorzej oceniły siebie osoby, które głównie uczestniczą w zdalnych spotkaniach — wśród nich 65% przyznało, że jest w stanie uważnie wysłuchać całego spotkania.

Badani ocenili również zdolności koncentracji u innych osób. Według nich, inni pracownicy rozpraszają się:

  • w mniej niż 10 minut (7% wskazań)
  • po około 10-20 minutach (24%)
  • po około 20-30 minutach (28%)
  • po około 30-40 minutach (18%)
  • po około 40-50 minutach (9%)
  • po godzinie (14%).

Zobaczmy teraz, jak ankietowani oceniają sensowność spotkań w pracy.

Co nam dają spotkania?

spotkania badanie

Można spotkania w pracy lubić bądź nie, ale przecież nie służą one przyjemności pracowników i mają spełniać określone cele. Jeszcze przed pandemią COVID-19 (a w jej trakcie znacznie wzrosła liczba spotkań), wiele osób narzekało na nie, wskazując m.in. że są bezproduktywne, odciągają od pracy czy przeszkadzają w dowożeniu zadań. 

Dlatego też zapytaliśmy naszych ankietowanych o ich opinie na temat spotkań. Prawie ⅓ (27%) stwierdziła, że spotkania są bez sensu, a 43% nie zgodziło się z tym stwierdzeniem (pozostali nie mają zdania). Wśród badanych, którzy mają głównie spotkania online, 33% uważa je za bezsensowne.

Prawie ⅕ (19%) badanych uważa, że spotkania to marnowanie czasu. Sądzi tak więcej mężczyzn (23%) niż kobiet (16%). Ponadto, wśród osób pracujących online, zgadza się z tym stwierdzeniem 26%.

Mimo to przeważająca większość ankietowanych (77%) uważa, że spotkania pomagają w podejmowaniu decyzji biznesowych. Zaledwie 5% się z tym nie zgadza. 

Zobaczmy teraz, jak badani czują się podczas spotkań i jak wpływają one na ich pracę.

Blaski i cienie spotkań w pracy


spotkania badanie

Naprawdę wielu badanych — 62% — przyznało, że lubi spotkania w pracy. Z drugiej strony, prawie ¼ (23%) stwierdziła, że przez nie są mniej produktywni. Sądzi tak również 36% osób, które mają głównie spotkania online. 

Na zbyt dużą liczbę spotkań skarży się 19% ankietowanych, jak również 31% odbywających spotkania głównie online. 

Co więcej, 21% ankietowanych mówi, że muszą pracować po godzinach ze względu na zbyt dużą liczbę spotkań. Nadgodziny, ze względu na spotkania, robi również 33% pracowników odbywających większość spotkań zdalnie.

Ponad ⅓ ankietowanych twierdzi, że spotkania są stresujące. Uważa tak też 51% najmłodszych ankietowanych. Za męczące spotkania uznaje ⅓ ankietowanych, w tym 44% badanych biorących udział głównie w spotkaniach online. 

Według 26% ankietowanych spotkania są nudne. Wśród uczestników spotkań online sądzi tak znacznie więcej osób — 37%. 

Co ciekawe, na spotkania najbardziej „narzekają” osoby, które głównie mają spotkania online. Zobaczmy więc, co badani uważają na temat spotkań i relacji między pracownikami.

Spotkania i relacje

spotkania badanie

Praca to nie tylko obowiązki i zadania. Biurowe życie to też relacje, plotki i wspólne kawy. Badania pokazują, że w trakcie pandemii i upowszechnienia się pracy zdalnej bądź hybrydowej, relacje ze współpracownikami znacznie się pogorszyły — mimo znacznego wzrostu liczby spotkań

Co sądzą na ten temat nasi badani? Aż 76% uważa, że spotkania ogólnie sprzyjają rozwijaniu i pielęgnowaniu relacji interpersonalnych, a 74% że spotkania na żywo budują satysfakcjonujące relacje ze współpracownikami. 

Co ciekawe, mniej respondentów (53%) uważa, że częste spotkania są niezbędne przy pracy zdalnej. To dużo, ale w całym badaniu mimo wszystko widać, że nie wszyscy są pozytywnie nastawieni do spotkań — zwłaszcza zdalnych.

A gdy o nastawieniu mówimy…

Gdy spotkanie trwa za długo

spotkania badanie

Nie wszystkie spotkania są ciekawe, nie wszystkie są potrzebne. Wśród naszych respondentów 43% przyznało, że podczas spotkań zdarza im się „zabijać czas”, niekoniecznie słuchając czy aktywnie biorąc udział. Wśród uczestników spotkań online było to aż 54%!

Pracownicy w trakcie spotkań zajmują się m.in. przeglądaniem mediów społecznościowych (42%) i wiadomości w internecie (42%), innymi zadaniami do pracy (27%), grą w gry (15%) albo rysowaniem (15%). 

Zapytaliśmy też, co jest najbardziej i najmniej frustrujące w spotkaniach. Respondenci za najbardziej frustrujące uznali: przedłużające bądź opóźniające się spotkania oraz brak planu, a za najmniej: omawianie tematów, które nie dotyczą wszystkich uczestników, spotkania zaplanowane na poranne godziny oraz pytania od innych. 

Nie zmienia to jednak faktu, że ankietowani mają zasadniczo pozytywne odczucia względem spotkań. Podsumujmy więc wyniki badania!

Podsumowanie

Oto najważniejsze wnioski:

  • Aż 69% badanych głównie bierze udział w spotkaniach na żywo, 13% głównie online.
  • Prawie ⅕ badanych sądzi, że spotkania to marnowanie czasu.
  • 21% ankietowanych mówi, że muszą pracować po godzinach ze względu na zbyt dużą liczbę spotkań.
  • Aż 51% najmłodszych ankietowanych mówi, że spotkania są stresujące.
  • Tylko 26% badanych twierdzi, że spotkania są nudne.
  • 43% respondentów podczas spotkań zabija czas, m.in. przeglądając media społecznościowe.

Metodologia


W badaniu wzięło udział 1396 respondentów. Odpowiedzieli na 19 pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru. Odpowiedzi były zbierane w dniach od 14 do 21 lutego 2023 r. 

O nas

LiveCareer to miejsce, w którym dowiesz się wszystkiego o pisaniu CV oraz listów motywacyjnych, a także znajdziesz nowoczesne szablony CV. Setki tysięcy kandydatów stworzyły w naszym kreatorze CV dokumenty aplikacyjne, które pomogły im zdobyć wymarzone stanowiska

Co sądzisz o wynikach badania? Jeśli masz opinię na ten temat, koniecznie zostaw komentarz pod artykułem i podziel się swoim doświadczeniem związanym ze spotkaniami.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Spotkania badanie

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (14 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: