Twój e-PIT 2021 — jak się zalogować i rozliczyć z podatku?

Twój e-PIT to darmowa usługa Ministerstwa Finansów, dzięki której szybko i sprawnie rozliczysz się z podatku albo zrobisz korektę zeznania przez internet — pod warunkiem, że obowiązuje Cię PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38.

 

W tym artykule wyjaśnię Ci, co to jest PIT i jak korzystać z usługi Twój e-PIT na stronie podatki.gov.pl. Pokażę Ci krok po kroku, jak wygląda logowanie do e-PIT, na czym dokładnie polega ta usługa oraz o czym musisz pamiętać, wchodząc na platformę e-Urzędu Skarbowego.

 

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

 

Stwórz CV teraz

 

Stwórz profesjonalne CV teraz!

e-pitNIE
e-pitTAK

 

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

 

1. Twój e-PIT — jak się zalogować do e-Urzędu Skarbowego?

 

Od 1 lutego 2021 roku swój e-PIT znajdziesz w tzw. e-Urzędzie Skarbowym — czyli internetowym serwisie Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej. Aby mieć dostęp do wszystkich danych i usług na stronie, musisz mieć:

 

 

Ale jeśli wystarczy Ci tylko dostęp do usługi Twój e-PIT, równie dobrze możesz zalogować się za pomocą numerów PESEL lub NIP. W takim wypadku musisz przygotować:

 

  • swój PESEL albo NIP wraz z datą urodzenia
  • kwotę przychodów z zeszłego roku podatkowego (np. jeśli uzupełniasz deklarację w roku 2022 — a więc za rok podatkowy 2021 — musisz znać kwotę z roku 2020)
  • kwotę nadpłaty lub podatku do zapłaty z rozliczenia za zeszły rok podatkowy
  • kwotę przychodu z jednej informacji od płatników z roku, za który chcesz się rozliczyć (znajdziesz ją np. w PIT-11, który dostałeś od pracodawcy).

 

Poniżej znajdziesz instrukcję logowania do e-PIT za pomocą profilu zaufanego i bankowości elektronicznej.

 

Twój e-PIT — logowanie

 

  1. Wejdź w ten link i wybierz sposób logowania do e-PIT.

 

e-pit

 

  1. Potwierdź sposób logowania (w naszym przypadku jest to Profil Zaufany).

 

e-pit

 

  1. Kliknij ikonę swojego banku. System przekieruje Cię na stronę logowania.

 

e-pit

 

  1. Użyj loginu i hasła, z których korzystasz na co dzień w swoim banku. Następnie wpisz kod autoryzacyjny, który otrzymasz SMS-em.

 

e-pit

 

  1. System poprosi Cię o podanie dodatkowych danych kontaktowych. Jeśli nie chcesz tego robić, wybierz przycisk Przypomnij mi później.

 

e-pit

 

  1. Już jesteś na stronie e-Urzędu Skarbowego. Teraz wystarczy, że wybierzesz usługę Twój e-PIT z widocznego menu.

 

e-pit

 

  1. Na swoim profilu będziesz mógł sprawdzić i złożyć zeznanie lub dokonać jego korekty. Gotowe!

 

e-pit

 

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

 

Stwórz CV terazkreator cv

 

2. Twój e-PIT — na czym to polega?

 

PIT (od ang. Personal Income Tax, czyli osobistego podatku dochodowego) jest to deklaracja podatkowa, którą raz w roku musi złożyć do urzędu skarbowego każda osoba fizyczna — a więc zarówno pracownik, jak i przedsiębiorca — która wykazuje dochody z tytułu pracy lub działalności gospodarczej, a zatem:

 

  • wynagrodzenia ze stosunku pracy (umowy o dzieło, umowy zlecenia i umowy o pracę)
  • prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej
  • wykonywania wolnego zawodu
  • emerytur, rent i zasiłków
  • wynajmowania mieszkania, samochodu itp.
  • działalności artystycznej, naukowej, literackiej, twórczej, oświatowej i publicystycznej.

 

Kiedyś deklarację PIT należało wypełnić ręcznie i złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub wysłać ją pocztą.

 

Natomiast usługa e-PIT polega na tym, że Krajowa Administracja Skarbowa sama wypełnia Twoje roczne zeznanie w wersji elektronicznej na podstawie danych z urzędu skarbowego (całościowo lub częściowo). Następnie udostępnia Ci je do wglądu z możliwością edycji — pod warunkiem, że nie prowadzisz działalności gospodarczej i/lub działów specjalnych produkcji rolnej (w przeciwnym razie musisz samodzielnie wypełnić i złożyć zeznanie, np. w aplikacji e-Deklaracje).

 

Gdy zalogujesz się na e-PIT, możesz:

 

  • sprawdzić i złożyć deklarację
  • nanieść poprawki w zeznaniu
  • rozliczyć ulgi
  • wskazać lub zmienić organizację pożytku publicznego, na którą chcesz przekazać 1% swojego podatku.

 

Jeśli chcesz, by naniesione przez Ciebie zmiany były skuteczne, musisz je wprowadzić do systemu do dnia 30 kwietnia włącznie. Jeśli do tego terminu nie zrobisz nic w swoim zeznaniu — a obowiązuje Cię PIT-37 lub PIT-38 — będzie ono automatycznie zaakceptowane i złożone. 

 

W przypadku PIT-28 i PIT-36 najpierw musisz uzupełnić swoje dane i samemu zatwierdzić zeznanie — w przeciwnym wypadku system ich nie zaakceptuje, a Ty narazisz się na karę grzywny.

 

3. O czym pamiętać, korzystając z usługi Twój e-PIT?

 

Choć platforma e-Urzęd Skarbowy wygląda przejrzyście i intuicyjnie, wielu podatników wciąż powiela te same błędy. Zatem o czym musisz pamiętać, korzystając z usługi Twój e-PIT?

 

  1. Sprawdź, czy nadal należą Ci się ulgi, z których korzystałeś do tej pory (np. czy nie przekroczyłeś dochodu przy odliczeniu jednego dziecka z tytułu ulgi prorodzinnej). Może się bowiem okazać, że straciłeś do nich prawo i za jakiś czas otrzymasz wezwanie z urzędu do złożenia korekty zeznania.

  2. Zobacz, czy w deklaracji widnieje Twój właściwyadres zamieszkania (czyli obowiązujący na dzień 31 grudnia roku podatkowego, którego dotyczy zeznanie). Jeśli się przeprowadziłeś, uwzględnij to w swoim zeznaniu.

  3. Wybierz tylko ten formularz podatkowy, który Cię dotyczy. Nie klikaj w każdy rodzaj zeznania, jaki zobaczysz w systemie.

  4. Upewnij się, czy wskazałeś właściwą organizację pożytku publicznego, na którą chcesz przekazać 1% swojego podatku. W systemie pojawią się dane z zeszłego roku i jeśli teraz chcesz przekazać pieniądze komuś innemu, musisz je samodzielnie zmienić.

  5. Jeśli samodzielnie złożyłeś zeznanie — inną drogą niż przez e-PIT — nie musisz tego powtarzać przez internet. Możesz jednak skorzystać z usługi e-PIT, żeby dokonać korekty swojego zeznania.

 

A jeśli nadal masz wątpliwości, wejdź na stronę rządową i przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w sprawie usługi e-PIT.

 

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

 

Stwórz list motywacyjny teraz

 

kreator listu motywacyjnego

 

Korzystałeś już z usługi Twój e-PIT? Co o niej myślisz? Podziel się swoją opinią na forum pod tym artykułem.

Oceń ten artykuł: e pit
Średnia: 5 (3 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło

O autorze

Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo