1. Wizytówki: jak powinny wyglądać? Porady [+wizytówka online]

Wizytówki: jak powinny wyglądać? Porady [+wizytówka online]

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Dobra wizytówka to świetny sposób na szybkie przekazanie informacji o swoim biznesie lub karierze w sytuacjach zawodowych i oficjalnych. Ale, ten mały, niepozorny kartonik musi spełniać szereg wymogów: powinien zachęcać do kontaktu, przyciągać uwagę i estetycznie się prezentować.

W tym artykule znajdziesz poradnik o tym, jak powinny wyglądać wizytówki, jak je przygotować i na co zwrócić uwagę przy projektowaniu.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

Jak powinny wyglądać wizytówki?

To oczywiście zależy (natomiast raczej nie warto przykładać do wizytówek tak wielkiej wagi, jak bohaterowie American Psycho). W branżach kreatywnych będą wyglądały inaczej niż w bardziej konserwatywnych zawodach. 

Jednak niezależnie od tego, czy jesteś grafikiem komputerowym, czy pracujesz w księgowości, wizytówka musi być przede wszystkim czytelna i przejrzysta. W końcu służy do przekazania informacji i zachęcenia do kontaktu.

Dlatego, jeśli zależy Ci na przyciągającej wzrok i uwagę wizytówce, nie możesz przesadzić. Najpiękniejsza i najciekawsza karta biznesowa, ze zbyt wieloma ozdobnikami, nie spełni swojego zadania. Najważniejszy jest umiar, przemyślany i estetyczny projekt oraz dobre, profesjonalne wykonanie.

Projektując wizytówki, warto pamiętać o odpowiednim układzie treści. Żaden ozdobny element graficzny nie powinien przytłaczać i odciągać uwagi od danych kontaktowych oraz pozostałych informacji o firmie lub osobie. 

Przy druku wizytówek powinieneś również zadbać o odpowiednią jakość i grubość papieru — tak, aby się nie mięła i nie niszczyła zbyt łatwo. Dlatego Najczęściej wizytówki drukuje się na gramaturze 300-350 g/m2 (na pewno nie mniejszej niż 200 g/m2).

Warto też wybrać odpowiednią czcionkę — estetyczną i przejrzystą. Zbyt ozdobny font może sprawić, że informacje będą trudne do odczytania lub nieczytelne i zniechęcą osobę, której dałeś swoją wizytówkę.

Musisz również starannie wybrać kolory (żeby pasowały do siebie i nie były zbyt krzykliwe). Jeśli wybierzesz kolory spoza modelu RGB, po wydrukowaniu barwy mogą wyglądać inaczej niż na ekranie.

Oto przykład kolorowej wizytówki, która nie przytłacza:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by 90designs.com (@90designscom)

Wizytówka — rozmiar

W różnych krajach zwyczajowo przyjmuje się różne rozmiary wizytówek, choć oczywiście ze względu na wymaganą kompaktowość kart, nie mogą one być zbyt duże. Standardowo wizytówki są podobnej wielkości co karty płatnicze (85.6 × 53.98 mm), a w Polsce najczęściej 90 × 50 mm. 

Skuteczna wizytówka firmy powinna zawierać jej logo i pasować do identyfikacji graficznej strony internetowej firmy. Logo powinno być widoczne, ale nie przytłaczać i nie odciągać uwagi od najważniejszej części karty — danych kontaktowych.

Zobacz przykład nowoczesnego projektu wizytówki poniżej:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by DRI Print (@driprint)

Jakie informacje muszą znaleźć się na wizytówce?

Inne na wizytówce firmy, a inne na osobistej. W obu przypadkach ważne jest, aby wizytówka zawierała wszystkie dane kontaktowe, które umożliwią łatwy kontakt z Tobą lub z przedstawicielem firmy.

Wizytówka osobista — co powinna zawierać?

  • imię i nazwisko
  • stanowisko
  • nazwę firmy
  • logo firmy
  • adres
  • adres e-mail
  • numer telefonu
  • adres strony internetowej (opcjonalnie)

Wizytówka firmowa — co powinna zawierać?

  • nazwę firmy
  • logo firmy
  • dane adresowe firmy
  • dane kontaktowe firmy
  • adres strony internetowej firmy

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

Jak zaprojektować profesjonalną wizytówkę?

Projekt wizytówki możesz oczywiście stworzyć samodzielnie. Potrzebujesz do tego programu graficznego, np. Corel Draw, Photoshop czy też Adobe Illustrator albo specjalnego programu do wizytówek online. Jeśli się uprzesz, zrobisz to nawet w Wordzie, chociaż rezultaty prawdopodobnie nie będą zachwycające. 

Przy projektowaniu wizytówki do druku, musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii. Rozmiar wizytówki, który wybierzesz, musi być powiększony o tzw. spady — czyli odstępy od krawędzi. Przy wizytówce w rozmiarze 9 × 5 cm, spad powinien wynosić ok. 2 mm.

Powinieneś zadbać również o odpowiednie rozmieszczenie treści i odpowiednio wywarzyć zapełnioną tekstem lub grafiką część wizytówki z pustą (tzw. negative space). Dzięki temu karta będzie wyglądała profesjonalnie, estetycznie i będzie łatwa do odczytania.

Tak jak na poniższym przykładzie:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by CardDsgn | Business Card Ideas (@carddsgn)

Jeśli chodzi zaś o wygląd wizytówki — tutaj wszystko zależy od Ciebie i tego, co chcesz wizytówką przekazać i jak się zaprezentować. Pamiętaj tylko żeby wizytówka nie przytłaczała odbiorcy i była czytelna. Kreatywna wizytówka tak jak np. kreatywne CV przyciągnie uwagę odbiorcy i pomoże mu Cię zapamiętać.

Projekt wizytówki, tak jak CV design, ma przedstawić Cię w jak najlepszym świetle. Musi więc jasno pokazywać Twoje mocne strony. Unikaj przerostu formy nad treścią — wizytówka to w końcu użytkowa rzecz i ma przede wszystkim spełniać swój cel, a nie zwalać z nóg wyglądem. 

Zanim oddasz karty do druku, pamiętaj, aby zamienić czcionki projektu na tzw. krzywe — dzięki temu tekst będzie wyglądał dokładnie tak samo, jak to sobie zaplanowałeś. Projekt wizytówki powinieneś przygotować w trybie kolorów CMYK, a obrazki powinny mieć rozdzielczość od 300 do 500 pikseli.

Jeśli nie czujesz się pewnie w obsłudze programów graficznych, projekt wizytówki możesz przygotować na gotowym wzorze — np. w popularnym edytorze Canva, w którym łatwo stworzysz tzw. Canva CV czy w specjalnym kreatorze do przygotowywania wizytówek online.

Oczywiście nie musisz sam tworzyć projektu wizytówki. To zadanie możesz zlecić grafikowi czy agencji, ale wtedy musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Druk i projekt wizytówki — cena

Najdroższe wizytówki na świecie kosztowały 1 500$, czyli ponad 5000 zł. Projektowała i tworzyła je ze szwajcarskiego metalu firma BlackAstrum. Były wysadzane diamentami Swarovskiego i przygotowywane dla klientów wyselekcjonowanych przez firmę.

Oto jak wyglądały:

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Black Astrum™ (@blackastrum)

Pewnie jednak diamentowe wizytówki Cię nie interesują. W Polsce cena profesjonalnego projektu wizytówki zależy od skomplikowania designu oraz czasu, który grafik musi poświęcić na przygotowanie. Koszty projektu wizytówki wahają się od 30 do 200 zł. 

Natomiast cena druku wizytówek nie jest wcale wysoka — 50 sztuk jednostronnych kosztuje ok. 15 zł, a dwustronnych 20 zł. Przy dużej liczbie wizytówek (przy masowych zamówieniach np. dla firm) spada.

Oczywiście, cena druku może się wahać od jakości papieru, który wybierzesz. Im wyższa gramatura, tym wyższe koszty. Tańsze oczywiście będą czarno-białe wizytówki, a droższe z dodatkowymi elementami — np. wypukłymi napisami czy grawerem.

Czy wizytówki w 2024 roku są potrzebne? Wizytówki online

Opinie na ten temat są podzielone. Eksperci wypowiadający się w magazynie Forbes uważają, że biorąc pod uwagę błyskawiczną digitalizację wielu procesów, wizytówki mogłyby odejść do lamusa. 

Jednocześnie wskazują, że wizytówki są przydatne, gdy mamy do czynienia z klientami i osobami przyzwyczajonymi do tradycyjnych relacji biznesowych twarzą w twarz i mogą wywrzeć pozytywne wrażenie — jeśli projekt jest profesjonalny i dobrze przygotowany.

Jednocześnie statystyki pokazują, że 57% biznesmenów uważa, że wizytówki są niezbędne do osiągnięcia biznesowego sukcesu. Inne badania pokazały natomiast, że przy wręczeniu 2000 wizytówek, zyski firmy mogą wzrosnąć o 2,5%. Jednocześnie aż 88% wizytówek jest od razu wyrzucanych do kosza.

Dlatego decyzję o przygotowaniu wizytówki musisz podjąć samodzielnie i zdecydować, czy jest to dla Ciebie opłacalne. Cena druku nie jest zbyt wysoka (niektórzy twierdzą, że wizytówki to jeden z najtańszych sposobów zareklamowania się), a projekt możesz przygotować samodzielnie i zoptymalizować koszta.

Możesz też na początek przygotować tzw. wizytówkę online — cyfrowy projekt, którego nie trzeba drukować. Na rynku znajdziesz wiele aplikacji, w których łatwo przygotujesz taką kartę biznesową (np. HiHello czy Mobilo Card).

Wiele z nich oferuje możliwość przygotowania różnych wersji wizytówek na gotowych wzorach. Dzięki temu możesz przekonać się, czy wizytówka rzeczywiście Ci się przyda. Dodatkowo jest to rozwiązanie ekologiczne i szybsze.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Masz opinię na temat wizytówek lub pytania o ich projekt i wygląd? Zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie Ci odpowiem.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Wizytowki

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: