Stwórz profesjonalne CV teraz!


Piszą o nas:
Motywowanie pracowników jest konieczne, żeby firma mogła odnieść sukces. Jednak by było to możliwe, musisz poznać i stosować skuteczne techniki motywacyjne. Jak to zrobić?
W tym artykule poznasz definicję i mechanizmy rządzące motywacją do pracy. Dowiesz się też, które techniki motywowania pracowników są najskuteczniejsze i dlaczego. Dzięki tej wiedzy ograniczysz rotację pracowników i usprawnisz proces zarządzania firmą.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Stwórz profesjonalne CV teraz!
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
Motywacja to inaczej wewnętrzny stan gotowości człowieka do podjęcia, wykonywania lub zakończenia określonej czynności. Wynika ze świadomych i nieświadomych czynników, które napędzają do działania i tym samym umożliwiają osiągnięcie pożądanego efektu.
Natomiast motywowanie pracowników to proces zarządzania regulujący ich zachowania w taki sposób, by chętnie i skutecznie realizowali cele przedsiębiorstwa (np. wzrost sprzedaży). Taka motywacja do pracy objawia się wewnętrznym napięciem, które — najczęściej w sposób nieświadomy — ukierunkowuje pracownika na działania zgodne z potrzebami firmy.
Motywacja może być wewnętrzna (wynikająca z wewnętrznych przekonań pracownika) oraz zewnętrzna (będąca efektem zewnętrznych bodźców) — i to właśnie ona najczęściej jest przedmiotem działań firmy.
Motywowanie pracowników przynosi najlepsze efekty, gdy jest długofalowe oraz dostosowane do ich wartości, potrzeb i stylu życia.
Niestety — badania pokazują, że średnio tylko 15% ludzi na świecie czuje się zaangażowanych w swoją pracę (z naszej ankiety o cechach dobrego kierownika wynika, że w Polsce ten odsetek jest znacznie większy i wynosi około 69%). A słaba motywacja i małe zaangażowanie pracowników przekładają się na ich gorszą wydajność i w konsekwencji — mniejsze zyski.
Dlatego każda dobrze zarządzana firma powinna wdrożyć techniki motywowania pracowników. Listę skutecznych sposobów znajdziesz w dalszej części tego artykułu.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
Motywowanie pracowników w organizacji może opierać się na bodźcach pozytywnych (wywołujących chęć zdobycia nagrody) lub negatywnych (wzbudzających strach przed karą). Według ekspertów od zarządzania skuteczne techniki motywacyjne możemy podzielić na trzy grupy:
Środki zachęty mogą mieć charakter materialny lub niematerialny. Jako pracodawca powinieneś wykorzystywać i jedne, i drugie, żeby osiągnąć trwały i zadowalający efekt.
Oto przykłady płacowego i pozapłacowego motywowania pracowników.
Atrakcyjna płaca zasadnicza jest głównym elementem składowym naszego wynagrodzenia, ale nie należy zapominać o świadczeniach pozapłacowych. W jednym z naszych badań z 2021 roku aż 87% respondentów deklaruje, że w momencie wyboru nowego miejsca pracy zwraca uwagę na oferowane benefity. Jednym z benefitów o największym znaczeniu, ocenionym jako ważny lub bardzo ważny przez 91% beneficjentów, jest elastyczny czas pracy. Wśród benefitów „wymarzonych”, czyli takich, których pracownicy obecnie nie otrzymują, a bardzo by chcieli, najczęściej wymieniane są szkolenia i kursy zawodowe. Niewiele firm traktuje jednak benefity jako motywator do wytężonej pracy. Żeby tak się stało, pracodawcy musieliby różnicować pakiety benefitów w zależności od wyników pracy pracownika (np. im większa efektywność, tym lepszy pakiet benefitów). W Polsce, a także w Europie przyznawane benefity różnią się głównie ze względu na zajmowane stanowisko. W konsekwencji pełnią więc one funkcję lojalnościową i pomagają np. zdecydować o podjęciu współpracy.
Jak widzisz, spektrum możliwych działań jest bardzo szerokie.
Niestety — samo poznanie technik motywacyjnych to za mało. Musisz jeszcze wiedzieć, jaki mechanizm motywacyjny zadziała (lub nie) w przypadku konkretnej osoby.
Na odczuwaną przez pracowników motywację wpływa wiele czynników. Należą do nich m.in. wiek, staż pracy, sytuacja osobista i rodzinna, poziom zaspokojenia potrzeb, miejsce zamieszkania, cechy charakteru i osobowości pracownika.
Żeby wybrać skuteczne sposoby motywowania pracowników, musisz wziąć pod uwagę ich wiek i staż pracy.
Najstarsi z nich, tzw. baby boomers (urodzeni w latach 1946-1964), najbardziej cenią sobie prywatną opiekę medyczną. Dla młodszego pokolenia X (urodzeni do końca lat 70.) ważniejsze będą szkolenia, wyjazdy służbowe i spotkania integracyjne. Milenialsi (urodzeni w latach 80. i 90.) bardziej cenią pochwały i elastyczne godziny pracy, a przedstawiciele generacji Z (urodzeni do roku 2010) — możliwość pracy zdalnej.
Co ciekawe, pracownicy z ponad 10-letnim doświadczeniem bardziej angażują się w swoje obowiązki niż ludzie młodzi. Pragną spełniać się zawodowo, dlatego warto umożliwić im realizowanie w pracy swoich pasji i własnych pomysłów. Dla młodszych pracowników ważniejsze będzie wyznaczenie im jasnych celów i wysokie wynagrodzenie, które pomoże im uzyskać niezależność finansową.
Według klasycznych teorii motywacji istotnym czynnikiem motywowania pracowników jest również stopień zaspokojenia ich potrzeb.
Według dwuczynnikowej metody Herzberga na motywowanie pracowników powinny składać się niezbędne czynniki higieny (m.in. wynagrodzenie, wygodne miejsce pracy, dobre oświetlenie i działający sprzęt), których brak zniechęca do pracy oraz motywatory (pochwały, benefity i możliwość awansu), które pozytywnie wpływają na wydajność pracowników.
Natomiast teoria X i teoria Y McGregora zakładają, że skuteczne motywowanie pracowników jest uzależnione od ich postawy wobec pracy. Teoria X odnosi się do osób leniwych, które nie przejmują się losem firmy (dla nich najskuteczniejszym motywatorem są pieniądze), zaś teoria Y — do pracowników odpowiedzialnych i zaangażowanych (w takim wypadku należy stworzyć im warunki dostosowane do indywidualnych potrzeb).
Skuteczne motywowanie pracownika jest również dopasowane do jego osobowości. Na podstawie modelu DISC można wyróżnić cztery typy pracowników:
Wniosek? Mądry przełożony powinien wziąć pod uwagę wiele różnych czynników i dostosować system motywacyjny do indywidualnych potrzeb pracownika.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Masz więcej pytań odnośnie motywowania pracowników? Zadaj mi je w komentarzu pod tym artykułem.
O autorze
Dziennikarka i redaktorka, ekspertka ds. kariery w LiveCareer. Doradza m.in. w kwestii szukania pracy, przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych oraz pisania CV i listów motywacyjnych. Jest przekonana, że profesjonalizmu można się nauczyć. Jej cel? Pomóc Ci znaleźć pracę, dzięki której osiągniesz spełnienie zawodowe.
Oceń ten artykuł:
Motywowanie pracownikow
Średnia:
Piszą o nas: