1. Crowdsourcing: co to? Definicja i przykłady z Polski i świata

Crowdsourcing: co to? Definicja i przykłady z Polski i świata

Małgorzata Sury
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Crowdsourcing to proces, w którym dane zadanie lub problem rozwiązuje duża grupa osób, najczęściej niezwiązana bezpośrednio z firmą lub organizacją zlecającą. Obecnie najczęściej w crowdsourcingu biorą udział użytkownicy internetu.

W tym artykule przeczytasz, co to jest crowdsourcing i poznasz przykłady wykorzystywania go w Polsce i na świecie. Dowiesz się również, po co się go stosuje i jakie przynosi korzyści.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Crowdsourcing — co to jest? Definicja i historia

Chociaż sam termin crowdsourcing jest relatywnie nowy (pochodzi z początków XXI w.), wypracowywanie rozwiązań problemów czy wykonywanie zadań przez duże społeczności, jest stare jak świat. Niektórzy doszukują się przykładów takiego podejścia już w czasach przed Chrystusem. 

Przed wynalezieniem internetu i nowoczesnych technologii, formy crowdsourcingu były często wykorzystywane przez rządy i instytucje państwowe, np. w formie konkursów z nagrodami za wynalezienie rozwiązania problemu.

Przykładem historycznego crowdsourcingu jest konkurs ogłoszony w 1714 r. przez brytyjski rząd na precyzyjne obliczenie długości geograficznej statku. Za dobre i praktyczne rozwiązanie można było dostać od 10 do 20 tys. funtów. 

Pierwszy raz pojęcia crowdsourcing (połączenie angielskich słów crowd — tłum i outsourcing — pozyskiwanie, delegowanie) użył Jeff Howe, dziennikarz magazynu Wired, w 2006 r. w artykule The Rise of Crowdsourcing.

Zdefiniował to zjawisko jako działanie firmy lub instytucji, która outsourcuje zadania wcześniej wykonywane przez pracowników do dużej, niezdefiniowanej grupy w formie otwartego zaproszenia. Praca wykonywana w ramach takiego modelu może być zbiorowa (gdy wiele osób bierze w niej udział) lub indywidualna. 

Pojęcie to bardzo szybko podbiło świat i zyskiwało coraz większą popularność oraz zainteresowanie naukowców. Dynamiczny rozwój internetu przyniósł nowe możliwości crowdsourcowania

Sucha definicja brzmi dość abstrakcyjnie, prawda? Przejdźmy więc do przykładów.

Crowdsourcing — przykłady

  • Lego — firma produkująca kultowe klocki w 2005 r. uruchomiła projekt, w którym każdy może zaproponować i zaprojektować własny zestaw. Niektóre z nich weszły do regularnej sprzedaży, a inne zostały wyprodukowane dla pomysłodawców.
  • Waze — popularna w Stanach Zjednoczonych aplikacja, w której kierowcy nawzajem informują się o warunkach na drogach — wypadkach, remontach, korkach itp. W Polsce na podobnej zasadzie działa Yanosik.
  • Airbnb — platforma do krótkoterminowego wynajmu mieszkań łączy turystów z gospodarzami.
  • Oxford English Dictionary — jeden z największych i najbardziej rozbudowanych słowników języka angielskiego, który powstawał od końca XIX w. do lat 70. następnego stulecia, był tworzony m.in. przez ochotników wysyłających listy do zespołu odpowiedzialnego za publikację. Historię tę opowiedziano w filmie „Profesor i szaleniec” z Melem Gibsonem i Seanem Pennem w rolach głównych. 
  • Wikipedia — wielką, internetową encyklopedię może tworzyć i edytować każdy internauta. 
  • M&M’s — w 1995 r. popularny producent słodyczy uruchomił ogromną kampanię marketingową, w której każdy mógł wybrać nowy kolor dla cukierka. Zagłosowało w niej ponad 10 mln osób. Wygrał niebieski. 
  • MTurk — platforma Amazonu stworzona stricte do crowdsourcingu. Firmy korzystają z niej do publikowania ofert prostych, ale niemożliwych do wykonania bez udziału człowieka zadań, m.in. zbierania danych i transkrypcji nagrań. 

Poza tym formą crowdsourcingu są budżety obywatelskie — mieszkańcy miast lub konkretnych dzielnic proponują i wybierają innowacje czy projekty najbardziej dopasowane do ich potrzeb. Wiele firm korzysta również z tzw. crowd translation. Użytkownicy internetu, zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy, najczęściej za darmo, biorą udział w projektach tłumaczeniowych.

To ostatnie może budzić wątpliwości — czy amatorzy będą w stanie tłumaczyć równie skutecznie i poprawnie, co profesjonaliści? Jakość wykonywanej w ramach crowdsourcingu pracy to jedno z pytań, które stawia sobie wiele osób zainteresowanych takim modelem pracy. 

Ale, wyżej wymienione przykłady, pokazują naprawdę udane i popularne inicjatywy — dlatego też można z pewnością powiedzieć, że crowdsourcing ma zarówno plusy, jak i minusy. 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Wady i zalety crowdsourcingu

Na pierwszy rzut oka crowdsourcing może wyglądać ryzykownie. Delegowanie zadań, często wykonywanych dotychczas przez specjalistów, w ręce anonimowego „tłumu”, brzmi jak recepta na bałagan organizacyjny, brak profesjonalizmu i, finalnie, niską jakość. 

Jednak wielu naukowców uważa, że crowdsourcing może być skuteczny i przynosić wiele korzyści, m.in. dzięki różnorodności opinii i doświadczeń w grupie osób, kreatywności i kumulacji różnych kompetencji. Uczeni nazywają to albo mądrością tłumu, albo kolektywną inteligencją.

Dodatkowo crowdsourcing pozwala na obniżenie kosztów (często jest darmowy albo bardzo tani) i oszczędność czasu, bo w tym samym momencie osoby z całego świata mogą pracować nad rozwiązaniem problemu albo wykonaniem zadania. 

Ponadto umożliwia on bliższą współpracę z konsumentami — często w inicjatywy tego typu angażują się pasjonaci, którzy sami najlepiej wiedzą, co jest potrzebne i konieczne do sukcesu danego projektu. Mogą też uczestniczyć w promocji wypracowanego wspólnie rozwiązania, co pozwala zmniejszyć koszty marketingu.

Wiele firm korzysta z crowdsourcingu jako narzędzia do budowania zaangażowania odbiorców wobec ich produktów lub usług. Możliwość bezpośredniego udziału w konkretnym projekcie marki buduje relacje pomiędzy nią a konsumentem i ostatecznie może prowadzić do zwiększenia lojalnej bazy klientów, a w związku z tym zysków. 

Nie znaczy to oczywiście, że taki model pracy nie ma żadnych wad. Crowdsourcowane zadania i problemy muszą być jasno przedstawione i dobrze zorganizowane. Inaczej będą chaotyczne i zbyt szerokie.

Kolejnym wyzwaniem crowdsourcingu jest w niektórych przypadkach przewaga ilości nad jakością — jeśli grupa, która zabierze się za rozwiązanie problemu, będzie zbyt duża, wiele ze zgłaszanych pomysłów może okazać się po prostu bezwartościowa. 

To jednak można rozwiązać ograniczając liczbę uczestników inicjatyw crowdsourcingowych ze względu na ich umiejętności, wiedzę czy też inne kryteria. Z drugiej strony wybory czy decyzje społeczności nie zawsze będą dyktowane jakością — bo nie wszyscy podejmują je racjonalnie.

Nie zmienia to jednak faktu, że crowdsourcing z roku na rok staje się coraz popularniejszy i nawet wielkie, międzynarodowe korporacje korzystają z tego typu rozwiązań.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Jeśli masz opinię na temat crowdsourcingu lub kiedyś brałeś udział w inicjatywie tego typu, koniecznie zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie przeczytam o Twoim doświadczeniu.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową. Od 2019 r. napisała ponad 250 artykułów związanych z szukaniem pracy, tworzeniem skutecznych CV i listów motywacyjnych, przygotowaniem do rozmów kwalifikacyjnych, prawem pracy i doradztwem zawodowym. Wszystkie powstały zgodnie z wytycznymi redakcyjnymi LiveCareer.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Crowdsourcing

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.67  (3 oceny)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: